2009-09-09, 18:46
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av analogsex
Bara att röntga tillväxtzoner i benstommen, så ser man om det är ett barn eller en fullvuxen.
Nej.
Citera
2009-09-09, 18:51
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
Nej.

Jo

http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=410&typ=mot&rm=2005/06&bet=Sf222

Citat:
Socialstyrelsen har givit ut allmänna råd för hur en medicinsk åldersutredning kan göras. En barnmedicinsk bedömning ska utgöra den basala delen i utredningen. Den kan kompletteras med skelettröntgen och tandröntgen.
Citera
2009-09-09, 19:05
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aake
Jo

http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=410&typ=mot&rm=2005/06&bet=Sf222
Nej.
Citat:
Spannet kan vara två tre år uppåt eller nedåt.
Citera
2009-09-09, 19:08
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Nej.

Problemet är ju att man inte ens gör de här undersökningarna, därför kallas skäggapor med unibrows för "flyktingbarn".
Citera
2009-09-09, 19:25
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aake
Problemet är ju att man inte ens gör de här undersökningarna, därför kallas skäggapor med unibrows för "flyktingbarn".
Jag håller med om att det är ett problem att det inte görs några åldersbedömningar, men ditt problem med språket och intellektet är nog inte kopplat till det.

Fan, har vi inte haft den här åldersdiskussionen till leda snart?
Citera
2009-09-09, 19:45
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Jag håller med om att det är ett problem att det inte görs några åldersbedömningar, men ditt problem med språket och intellektet är nog inte kopplat till det.

Fan, har vi inte haft den här åldersdiskussionen till leda snart?

Jaså, vi argumenterar medelst förolämpningar nu?
Passar det en moderator?

Anser du att det är rimligt att vuxna Blattar behandlas som barn och att vården av dem får kosta uppemot en miljon om året per svartskalle när vi får läsa i blaskorna att skolbarnen får vatten istf mjölk och gamle Arvid endast får ett halvt ägg att suga på till frukost på äldreboendet?
Citera
2009-09-10, 09:07
Medlem
Golonkas avatar
Norrköpings Tidning har inlett en söt liten artikelserie om de ensamkommande små liven óch man presenteras idag för lille Said Ahmed Aden från Somalia. Titta på de mysiga bilderna på lille Said tillsammans med sin batiktant! Visst är de rörande! Och se den lilla filmsnutten där vår ensamme stackare vallas omkring av omsorgspersonal: http://www.nt.se/norrkoping/artikel.aspx?articleid=5501692

Titta gärna på samtliga inslag i web-tv:n. Speciellt batikkärringens snyftsnyft-dravel om att "pyssla om" och låta karlslokarna "vara baaaaarn"....

Jag vill för övrigt fästa uppmärksamheten på de belopp som omtalas som kostnader för att låtas smugglas in i Sverige och Europa. 20-30K! Inga stora summor, förvisso, men lägg märke till att artikeln informerar oss om att det tar uppemot tio år att tjäna in dessa pengar i Somalia.

Vad är socialbidragsnormen i Sverige idag? Fatta att man som vårdpaket och socialbidragstagare i Sverige drar in flera somaliska årslöner varje månad! Här ser man för övrigt också incitamentet för barbapappatrollen att stanna hemma med de där tretusen/barn som lanserades för något år sedan. OCH att se till att producera ungar allt vad livmodern håller! Man kan ju för fan tjäna ihop hur mycket som helst bara genom att lalla omkring som en jävla avelskossa, omsorgsklient och parasit här i Sverige... I varjefall om man är från skithål som Somalia.
Senast redigerad av Golonka 2009-09-10 kl. 09:14.
Citera
2009-09-10, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Norrköpings Tidning har inlett en söt liten artikelserie om de ensamkommande små liven óch man presenteras idag för lille Said Ahmed Aden från Somalia. Titta på de mysiga bilderna på lille Said tillsammans med sin batiktant! Visst är de rörande!
Jisses Maria! Kolla bilden där batikhäxan kramar honom!!!(nummer2 i ordningen). Jag tror fan knappt mina ögon.

Artikeln är ju fullproppad med godis:
Citat:
I år kom Said Ahmed Aden ensam till det kalla landet i nord. Han visste inte ens att han var i Sverige.
Jo. Det visste han.

Citat:
-Jag längtar efter min familj. Men jag vill inte åka tillbaka. Jag tror inte att jag någonsin kommer att göra det, säger han.
Det tror inte jag heller.

Citat:
-Varje gång Said talar om sin familj blir han ledsen. Det är bara så. Jag pressar honom inte. Han kommer att berätta om det när han känner sig redo, säger hans gode man Yvonne Westerberg.
Det är rätt Yvonne. Låt det ta sin tid. Vi har all tid i världen.
Citera
2009-09-12, 17:08
Medlem
”Det är så jävla dåligt” skriver Jonas Kanje i City och delar ut dumstrutar

http://frianyheter.wordpress.com/2009/09/12/det-ar-sa-javla-daligt-skriver-jonas-kanje-i-city-och-delar-ut-dumstrutar/#more-21571
Citera
2009-09-16, 09:32
Medlem
MoLoKs avatar
http://www.migrationsverket.se/pdffiler/kommuner/aktuellt_barn.pdf

Citat:
Nuläge

Migrationsverket har till och med den sista augusti tagit emot 1 308 ansökningar om asyl från
ensamkommande barn och ungdomar, varav 253 ansökningar under augusti månad.
För närvarande finns det 1 364 ensamkommande barn inskrivna i Migrationsverkets
mottagningssystem.
Av dessa vistas:
• 351 i ankomstkommunerna
• 581 i kommuner med överenskommelse om mottagande
432 i boende i familjehem hos släktingar eller nära anhöriga

432 av 1364 "ensamkommande" bor alltså hos släkt och vänner i Sverige!

Det var det värsta!

1 av 3 barn kommer alltså till "anhöriga" i Sverige...

Jag visste det - modern slavhandel.
Citera
2009-09-16, 11:42
Medlem
Hög inströmning av ensamkommande

Citat:
Migrationsverket informerar att inströmningen av asylsökande barn och ungdomar fortsätter att ligga på en mycket hög nivå. Till och med den sista augusti har Migrationsverket mottagit 1 308 asylansökningar från ensamkommande. De största nationaliteterna är Afghanistan och Somalia.
Begreppet ”ensamkommande flyktingbarn” får säkert flera att tänka på ett barn som saknar anhöriga i Sverige. Men sanningen är den att 432 barn, som är inskrivna i Migrationsverkets mottagningssystem, vistas i boenden hos släktingar eller nära anhöriga.
Den genomsnittliga handläggningstiden för ensamkommandes asylärenden är 114 dagar och bifallsandelen är 62 procent.
En asylsökande som uppger sig vara minderårig erbjuds ett tillfälligt boende i den kommunen där de uppsöker en myndighet. Detta sker huvudsakligen i Solna, Sigtuna, Malmö eller Mölndal som är så kallade ankomstkommuner där Migrationsverket har enheter där man kan söka asyl.
Snarast möjligt efter ankomsten ska Migrationsverket i sin tur anvisa barnet till en kommun, som med hjälp av skattemedel, svarar för boende och omsorg under den tid ansökningen prövas och även tiden därefter för de som beviljas uppehållstillstånd.
Fakta
  • 2008 tog Migrationsverket emot fler än 1 500 ansökningar om asyl från ensamkommande barn och ungdomar. Sverige var efter Storbritannien det land som tog emot flest ansökningar i Europa.
  • Storbritannien hade drygt 5 ensamkommande barn och ungdomar per 100 000 invånare medan motsvarande antal för Sverige var 17 stycken.
  • De senaste åren har 80 % av alla ensamkommande varit pojkar och merparten är 16-17 år. Irakiska barn och ungdomar har länge varit den största gruppen. I år är en majoritet från Afghanistan och Somalia.
Kriminalitet bland ensamkommande
Fria Nyheter har rapporterat om flera fall av grov och upprepad brottslighet bland ensamkommande barn och ungdomar. Flyktingförläggningar som är avsedda för ensamkommande har kommit att bli brottsplatser.
  • I juni dömdes Ali Rasoul Mohamed, född 1991, för våldtäkt till 8 månaders ungdomsvård och utvisning med förbud att återvända inom 10 år. Mohamed dömdes även för misshandel och olaga hot som utspelade sig på ”Sesam” i Gävle - ett hem för ensamkommande flyktingbarn. (Läs mer)
  • I juli dömdes två irakiska ynglingar med kurdisk bakgrund för bland annat hot mot tjänsteman sedan de hotat personalen på flyktingförläggningen i Mörbylånga. Händelserna ägde rum på ”Gnistan” som är en mottagning för ensamkommande barn. (Läs mer)
Media:
  • Fria Nyheter –Ensamkommande barn och ungdomar.
  • Migrationsverket -Aktuellt om ensamkommande barn och ungdomar

http://frianyheter.wordpress.com/2009/09/15/hog-instromning-av-ensamkommande/
Senast redigerad av ascheberg 2009-09-16 kl. 11:47.
Citera
2009-09-16, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henderson
Citat:
-Jag längtar efter min familj. Men jag vill inte åka tillbaka. Jag tror inte att jag någonsin kommer att göra det, säger han.
Det tror inte jag heller.
Har semesterresorna till hemlandet som alltid är förenade med "livsfara" plötsligt upphört?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in