2009-05-29, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
I helvete han blir läkare! Han säger att han skall bli fin doktor, ja, men jag vågar en back pilsner på att han slutar som sina polare från hemlandet.... Idisslandes dödsknark och sysselsatt med religiösa grubblerier.

Håll dig till topic, förresten!

Tjadu, han har på ett år lärt sig bra svenska och visar framfötterna i skolbänken. Knappt så man kan säga den genomsnittliga svensken i dagsläget. Varför inte glädjas åt att någon faktiskt tycks göra något bra, allt är ju i regel misär för er, så varför inte uppskatta de få ljusglimtarna mer?

Att det sedan är OT att säga något positivt förstår jag inte.

--------
Personaltätheten är förövrigt inte så anmärkningsvärd i mina ögon. Dygnetrunt personal. krav på mist 2 anställda samtidigt. En socialsekreterare som inte ens jobbar på stället. Sen är det svårt att säga hur behandlingsassistenterna jobbar. Jobbar dom 12 timmars fyrskift är det ju som mest 5 anställda på bygget samtidigt, dvs under kontorstid. (Förutsatt att bitr. föreståndare vad nu sån gör på dagarna, arbetar)

1 Föreståndare
1 Bitr. Föreståndare
2 Assistenter (+2 vid 3-skift)
1 köksa.

Somsagt, svårt att veta vad herr Bitr. gör. Där kanske man kunde yxa bort ett jobb.
Senast redigerad av RockInRhino 2009-05-29 kl. 01:44.
Citera
2009-05-29, 01:42
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RockInRhino
Tjadu, han har på ett år lärt sig bra svenska och visar framfötterna i skolbänken. Knappt så man kan säga den genomsnittliga svensken i dagsläget. Varför inte glädjas åt att någon faktiskt tycks göra något bra, allt är ju i regel misär för er, så varför inte uppskatta de få ljusglimtarna mer?

Finns nog en anledning till att snubben håller sig på mattan (och säger att han ska bli läkare/raketforskare/bota cancer)... kan du gissa den?
Citera
2009-05-29, 01:45
Medlem
Konrad Haifas avatar
Citat:

Då skall en svensk åttaåring som gått ett år i skolan och visat framfötterna och talar bra svenska också ha ett tiomannateam som tar hand om honom och utvalda klasskompisar 24/7 i en specialinredd byggnad?
Citera
2009-05-29, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Finns nog en anledning till att snubben håller sig på mattan (och säger att han ska bli läkare/raketforskare/bota cancer)... kan du gissa den?

Ja, det måste vara judarna som tvingat honom. Du kan inte i din vildaste fantasi tänka tanken att människor i regel vill göra något av sina liv? Och jag trodde jag var cynisk och bitter.
Citera
2009-05-29, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad Haifa
Då skall en svensk åttaåring som gått ett år i skolan och visat framfötterna och talar bra svenska också ha ett tiomannateam som tar hand om honom och utvalda klasskompisar 24/7 i en specialinredd byggnad?

Han har inte ett tiomannateam som tar hand om honom och utvalda klasskompisar i en "specialinredd" (möbler är specialinredd numer?) byggnad. Du vred dock till det riktigt fint. Jag skrev inte att han ska ha något för att han sköter sig. Jag skrev att det var BRA att han gör det. Stor skillnad.

Förhoppningsvis har också den svenska åttaåringen en "specialinredd" (dvs. möblerad) byggnad (dvs. lägenhet/bostad) att bo i. Om inte, ja då får den svenska ungen också en "specialinredd" (dvs. möblerad) byggnad någonstans i vårt avlånga land tillsammans med 1 st. Socialsekreterare + 2 st fosterföräldrar. Dvs. 3:1. TRE gånger så mycket som flyktingbarnen. Ojojoj. Vilka rubriker det kommer bli.
Senast redigerad av RockInRhino 2009-05-29 kl. 01:52.
Citera
2009-05-29, 01:51
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ja, det måste vara judarna som tvingat honom. Du kan inte i din vildaste fantasi tänka tanken att människor i regel vill göra något av sina liv? Och jag trodde jag var cynisk och bitter.

Har inget emot judar. Tycker de är värsta kulturfolket. Verkar vara du som har fördomar mot dom

Fråga, hur många anhöriga tror du den somaliska snubben kommer att ta hit?

Jag tror han är ett ankarbarn.
Citera
2009-05-29, 01:53
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Han har inte ett tiomannateam som tar hand om honom och utvalda klasskompisar i en "specialinredd" (möbler är specialinredd numer?) byggnad. Du vred dock till det riktigt fint. Jag skrev inte att han ska ha något för att han sköter sig. Jag skrev att det var BRA att han gör det. Stor skillnad.

Stämmer bra. Det var väl elva eller tolv personal. Och alltid minst två på plats. Även på natten.

Värt att veta är att inte ens de tyngsta narkomanerna kräver så mycket personal.
Citera
2009-05-29, 01:53
Medlem
Konrad Haifas avatar
Citat:

Jag kunde vridit det till tolv.

Citat:
I februari förra året öppnade kommunen ett boende för ensamkommande flyktingbarn i Björksätra ”Pangea”.

Två lägenheter på Smassens väg gjordes om till allrum, tv-rum, kök och arbetsrum för de anställda. Samtidigt möblerades ett antal lägenheter där de unga pojkarna skulle bo.

Citat:
Här jobbar åtta behandlingsassistenter, en föreståndare och en biträdande dito. Två personer är alltid i tjänst. Hemmet har en egen socialsekreterare knuten till sig och Viyan som jobbar 75 procent och lagar maten
Citera
2009-05-29, 01:56
Medlem
Citat:
Har inget emot judar. Tycker de är värsta kulturfolket. Verkar vara du som har fördomar mot dom

Fråga, hur många anhöriga tror du den somaliska snubben kommer att ta hit?

Jag tror han är ett ankarbarn.

Jag har inget emot judar. Mer än den politik många av dem företräder. Men det är ju på individnivå, och inte direkt kopplat till Sverige.

Ingen aning hur många. Hur många hade DU tagit dit om situationen var omvänd? Personligen hade jag tagit hit så många som möjligt iaf.
Citera
2009-05-29, 02:00
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Jag har inget emot judar. Mer än den politik många av dem företräder. Men det är ju på individnivå, och inte direkt kopplat till Sverige.

Ingen aning hur många. Hur många hade DU tagit dit om situationen var omvänd? Personligen hade jag tagit hit så många som möjligt iaf.

Du vågar inte svara. Då vet vi det.

Om jag hade varit somalier hade jag stannat och kämpat för att göra mitt land bättre. Så funkar jag. Det är precis samma sak som jag gör nu, fast i Sverige. Jag överger inte mina landsmän.

En dag tror jag du kommer att tacka sådana som oss för att vi räddade din pension och vårt sociala skyddsnät.
Citera
2009-05-29, 02:04
Medlem
Citat:
Stämmer bra. Det var väl elva eller tolv personal. Och alltid minst två på plats. Även på natten.

Värt att veta är att inte ens de tyngsta narkomanerna kräver så mycket personal.

Jo, de tyngsta narkomanerna kräver mer personal. Först citerar jag mig själv:
Citat:
Personaltätheten är förövrigt inte så anmärkningsvärd i mina ögon. Dygnetrunt personal. krav på mist 2 anställda samtidigt. En socialsekreterare som inte ens jobbar på stället. Sen är det svårt att säga hur behandlingsassistenterna jobbar. Jobbar dom 12 timmars fyrskift är det ju som mest 5 anställda på bygget samtidigt, dvs under kontorstid. (Förutsatt att bitr. föreståndare vad nu sån gör på dagarna, arbetar)

1 Föreståndare
1 Bitr. Föreståndare
2 Assistenter (+2 vid 3-skift)
1 köksa.

Somsagt, svårt att veta vad herr Bitr. gör. Där kanske man kunde yxa bort ett jobb.

Ang vård av de tyngsta missbrukarna får du räkna på:

X socialsekretarare (knepigt att säga hur mycket tid som läggs per klient, knappast många timmar)

1 st. institutionschef
1 st. avdelningschef (som i regel också är bitr. inst. chef)
1 st. köksa (minst)
1 st. läkare (ej heltid +1 jouranställd minst)
1 st. sjuksköterska (minst) (+1 jouranställd minst)
2 st. behandlingsassistenter (dygnet runt)
2 st. dagtidare (minst).

Det är allt annat än ovanligt att det finns fler anställda än intagna samtidigt. nu talar vi alltså instutionsvård av missbrukare. Privata behandlingshem styr ju rätt friskt själva över verksamheten. Där är i regel också personaltätheten lägre.

Citat:
Du vågar inte svara. Då vet vi det.

Om jag hade varit somalier hade jag stannat och kämpat för att göra mitt land bättre. Så funkar jag. Det är precis samma sak som jag gör nu, fast i Sverige. Jag överger inte mina landsmän.

En dag tror jag du kommer att tacka sådana som oss för att vi räddade din pension och vårt sociala skyddsnät.

Vågar inte svara? Jag svarade så gott jag kunde. Hade jag varit honom hade jag försökt få hit mina bröder och systrar. Artikeln uppgav att han hade 3 syskon. Jag hade om jag varit honom således försökt ta hit dessa 3.

Du räddar inget. Du skapar misär. Jobbar du själv? Att du skulle "stannat och kämpat för att göra mitt land bättre" tror jag på dagen jag ser det. Lätt att snacka när du är född i Sverige. Du är inte ens kapabel att kämpa för att göra Sverige bättre. Bevisligen.

Citat:
Ursprungligen postat av Konrad Haifa
Jag kunde vridit det till tolv.
Läs ovan. Personaltätheten är inte särskilt anmärkningsvärd. Vidare har han inte 12 som passar upp honom. Tvärtom bor han ju i egen lägenhet och sköter sig själv till stor del. Dessutom arbetar han gratis med att lära upp en annan. Även det positivt. Faktum är att han gör långt mer än vad de flesta svenskar gör. Studerar, har ambitioner och arbetar gratis för landets väl.

Tummen upp.
Senast redigerad av RockInRhino 2009-05-29 kl. 02:11.
Citera
2009-05-29, 02:08
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Jo, de tyngsta narkomanerna kräver mer personal. Först citerar jag mig själv:

Ang vård av de tyngsta missbrukarna får du räkna på:

X socialsekretarare (knepigt att säga hur mycket tid som läggs per klient, knappast många timmar)

1 st. institutionschef
1 st. avdelningschef (som i regel också är bitr. inst. chef)
1 st. köksa (minst)
1 st. läkare (ej heltid +1 jouranställd minst)
1 st. sjuksköterska (minst) (+1 jouranställd minst)
2 st. behandlingsassistenter (dygnet runt)
2 st. dagtidare (minst).

Det är allt annat än ovanligt att det finns fler anställda än intagna samtidigt. nu talar vi alltså instutionsvård av missbrukare. Privata behandlingshem styr ju rätt friskt själva över verksamheten. Där är i regel också personaltätheten lägre.

Vågar inte svara? Jag svarade så gott jag kunde. Hade jag varit honom hade jag försökt få hit mina bröder och systrar. Artikeln uppgav att han hade 3 syskon. Jag hade om jag varit honom således försökt ta hit dessa 3.

Du räddar inget. Du skapar misär. Jobbar du själv? Att du skulle "stannat och kämpat för att göra mitt land bättre" tror jag på dagen jag ser det. Lätt att snacka när du är född i Sverige. Du är inte ens kapabel att kämpa för att göra Sverige bättre. Bevisligen.

Det är naturligtvis olika på olika hem för missbrukare. Finns ju öppenvård också i långt större utsträckning nu än tidigare.

Det bästa vore ju att jämföra dygnskostnader.

edit: hittade prisexempel på dygnskostnad för ett hem för ensamkommande flyktingbarn. 2300:-

Så det är knappast billigare än vuxna narkomaner.
Senast redigerad av MoLoK 2009-05-29 kl. 02:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in