2009-02-12, 18:47
Bannlyst
Det här är en av anledningarna till varför Sverige är en sådan magnet för dessa snyltande svartskallar som skickar hit sina barn:

Sverige har inget försörjningskrav på nyanlända som vill ta hit sina anhöriga och Sverige har även ett frikostigt bidragssytem som även nyanlända kan ta del utav. Därför är Sverige så lockande för dessa parasiter.

När man besöker Försäkringskassan här i stan så tror man att man har hamnat på Migrationsverkets asylmottagning istället.

http://www.sverigedemokraterna.se/lokalt/blogs/media/Flyktingars%20Socialbidrag.pdf
Citera
2009-02-12, 18:50
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poopeye
Du har inte bevisat ett jävla dugg. Sverige skiljer sig mycket åt i jämförelse med övriga norden, dom övriga nordiska länderna har en mycket striktare asylpolitik än den svenska, just därför används barnen som ankare när dom sänds till dom övriga nordiska länderna.Eller påstår du att dessa länder tar emot och beviljar lika många asylsöäkande vuxna och barn som Sverige gör? Därför denna förvridna statistik över antalet barn jämfört med andra asylsökande. Finland är ett exempel på detta. Få asylsökande men ensamkommande barn utgör en väldigt stor del av denna grupp, likaså i dom övriga länderna. Sverige däremot är generösa mot såväl vuxna asylsökande såväl som mot barn. Jag greppar inte efter några halmstrån, varifrån har du fått detta ifrån, från dina sedvanliga vilda fantasier eller?

Appropå mina övriga kommentarer så hänger detta väl ihop med denna fråga, ty man måste se helheten i skillnaderna mellan dom nordiska ländernas asylmottagning och beviljandet av uppehållstillstånd för att förstå varför det kommer en hög andel barn till dessa länder i förhållandet till vuxna asylsökande. och ja, denna ensamkommande epedemi började i Sverige, eller påstår du att den började någon annanstans? Belägg för detta i såfall.

Ojoj, börjar vi bli aggressiva?

Du har kommit med två påståenden (utan några som helst belägg) och jag har varit vänlig nog att bemöta båda.

1. "Varför endast Sverige har denna tillströmning av "ensamkommande barn"".

Svar: Det är inte bara Sverige som har denna tillströmning, och det är därmed oväsentligt att svara på frågan "varför".

2. "Sverige sticker ut från våra europeiska grannländer när det gäller antalet ensamkommande barn kontra den övriga asylsökande gruppen."

Svar: Sverige sticker inte ut från våra grannländer på något sätt när det gäller ensamkommande asylsökande barn.

Håller du fortfarande fast vid att dina påståenden är sanna så får du nog ta och presentera lite bevis för det om du vill bli tagen på allvar.

Istället kommer du med en hel rad andra avledande frågor och påståenden som inte är relevant för det vi diskuterar. Jag ska alltså tvingas att belägga att du har fel, istället för som brukligt att den som presenterar fakta även presenterar belägg för att de stämmer. Jag tänker inte fortsätta på den vägen.

För övrigt behöver du inte hålla på med halmdockeargument, även om jag förstår att de är lättare att bemöta. Jag har aldrig påstått att "dessa länder tar emot och beviljar lika många asylsöäkande vuxna och barn som Sverige gör".

Citat:
denna ensamkommande epedemi började i Sverige, eller påstår du att den började någon annanstans? Belägg för detta i såfall.

Kolla in den engelska länken i mitt första svar till dig. Där har du belägg för att denna "epidemi" inte startade i Sverige.
Citera
2009-02-12, 18:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
Ojoj, börjar vi bli aggressiva?

Du har kommit med två påståenden (utan några som helst belägg) och jag har varit vänlig nog att bemöta båda.

Svar: Det är inte bara Sverige som har denna tillströmning, och det är därmed oväsentligt att svara på frågan "varför".

2. "Sverige sticker ut från våra europeiska grannländer när det gäller antalet ensamkommande barn kontra den övriga asylsökande gruppen."

Svar: Sverige sticker inte ut från våra grannländer på något sätt när det gäller ensamkommande asylsökande barn.

Håller du fortfarande fast vid att dina påståenden är sanna så får du nog ta och presentera lite bevis för det om du vill bli tagen på allvar.

Istället kommer du med en hel rad andra avledande frågor och påståenden som inte är relevant för det vi diskuterar. Jag ska alltså tvingas att belägga att du har fel, istället för som brukligt att den som presenterar fakta även presenterar belägg för att de stämmer. Jag tänker inte fortsätta på den vägen.

För övrigt behöver du inte hålla på med halmdockeargument, även om jag förstår att de är lättare att bemöta. Jag har aldrig påstått att "dessa länder tar emot och beviljar lika många asylsöäkande vuxna och barn som Sverige gör".

Kolla in den engelska länken i mitt första svar till dig. Där har du belägg för att denna "epidemi" inte startade i Sverige.

Dream on Kaiser Chief. Jag har inga som helst problem med att stå för mina argument, trots dina fåfänga försök till att komma upp till min superba argumentationsnivå. Seså, svar på min fråga var denna epedemi av ensamkommande barn till europa började någonstans?
Senast redigerad av Poopeye 2009-02-12 kl. 18:57.
Citera
2009-02-12, 18:54
Medlem
Zog Ruless avatar
Håll er till topic nu.//mod.
Citera
2009-02-12, 18:55
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Dream on Kaiser Chief. Jag har inga som helst problem med att står för mina argument, trots dina fåfänga försök till att komma upp till min superba argumentationsnivå. Seså, svar på min fråga var denna epedemi av ensamkommande barn till europa började någonstans?

Klarar du inte att läsa innantill?

http://www.homeoffice.gov.uk/about-us/freedom-of-information/released-information/foi-archive-immigration/4984-child-trafficking?view=Binary

Innan ökningen började i Sverige fanns åkte många till England.
Citera
2009-02-12, 19:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
Klarar du inte att läsa innantill?

http://www.homeoffice.gov.uk/about-us/freedom-of-information/released-information/foi-archive-immigration/4984-child-trafficking?view=Binary

Innan ökningen började i Sverige fanns åkte många till England.

Nu pratar vi om ensamkommande asylsökande barn, inte om slavhandel med barn där en kinesisk pojke med sedvanlig ryggsäck och mobiltelefon dyker upp på inrikesterminalen på Arlanda eller Heathrow. Här i Sverige syns tydligt utvecklingen av antalet snyltande ankarbarn:

Antal ensamkommande barn per år

År 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007
350 461 550 561 388 398 820 1264

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ensamkommande_barn_(asyls%C3%B6kande)#Antal_ensamk ommande_asyls.C3.B6kande_barn

idag är den siffran långt högre.

Asylsökande till Sverige.

I Sverige handläggs ansökan om asyl av Migrationsverket (tidigare Statens invandrarverk). Migrationsverket får ofta kritik för långa handläggningstider, bland annat för asylsökande. De långa handledningstiderna beror dels på att asylsökande i Sverige har kunnat söka asyl om och om igen, trots att de tidigare fått avslag, dels på att Sverige tagit emot fler asylsökande per capita än något annat industriland. Migrationsverket har även försvarat sig med att omkring 90 procent av de asylsökande saknar identitetshandlingar och att arbetet med att reda ut oklara identiteter är något som i hög grad påverkar handläggningstiderna.[3] Inom 6 månader har 53% av de asylsökande fått ett besked från Migrationsverket. Av de som fick avslag på sin asylansökan var det under åren 2001-2005 mellan 88 och 90 procent som överklagade beslutet[4]. De som överklagar så långt det går, och lämnar in minst en ny ansökan måste räkna en mycket längre total handläggningstid, på 1-2 år[4].

Experter på Sveriges flyktingpolitik, till exempel Merit Wager, anser att den svenska asylsystemet missbrukas. Över 90 % av alla asylsökande till Sverige saknar pass när söker asyl hos myndigheterna; de slänger, gömmer eller ger bort sitt pass till smugglaren före gränsen, eller ljuger om sin identitet och om sitt hemland.[5] Med hjälp av Eurodac kunde migrationsverket år 2006 avslöja att 6 400 (35.7 procent) av 17 900 nytillkomna asylsökande som man kontrollerade fingeravtrycken på redan sökt asyl i ett annat land i Europa och att direktavvisning av dessa därmed hade stöd av Dublinförordningen.[6] Cirka sju procent av de asylsökande som man tog fingeravtryck på under 2007 hade fingeravtryck som var oanvändbara. Statistik saknas om orsakerna[7]. År 2007 uppgav drygt hälften av de asylsökande Irak som ursprungsland[8], vilket dock kan vara en oriktig siffra, eftersom det finns många falska irakiska pass i omlopp.[9]

Det finns flera kryphål i lagstiftningen som skapar incitament för asylsökande att stanna i Sverige illegalt även när de inte har rätt att vara här. Ett sådant kryphål är den paragraf som säger att asylsökande som inte är flyktingar, och därför fått avslag, kan söka asyl igen efter fyra års väntetid. En stor del av de asylsökande som inte har rätt till uppehållstillstånd och får avslag, lämnar inte Sverige utan stannar som illegala invandrare. Sverige har samtidigt fått kritik för att inte följa barnkonventionen i vissa utvisningsärenden.

Antalet beviljade uppehållstillstånd har ökat kraftigt de senaste tio åren, och reglerna för uppehållstillstånd har blivit mer och mer porösa och generösa. Totalt under åren 1984 till 2007 kom 560 100 asylsökande till Sverige. [10] Under 2007 kom 36 207 asylsökande till Sverige.[11] Under januari-april 2008 ansökte 8899 personer om asyl i Sverige vilket är drygt 3000 färre än motsvarande period 2007 [12]. Förändringen beror till största delen på att ett minskat antal asylsökande irakier kommer till Sverige.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Asyls%C3%B6kande#Sverige

Så vari ligger jämförelsen med Storbritanniens trafficking av barn med sveriges mottagande av ensamkommande asylökande barn?
Citera
2009-02-12, 19:52
Medlem
MathiasVonCremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bazmazta
Nu råkar jag ha en god vän som kom hit som "ensamkommande barn" från Irak efter att hans mor & far blivit dödade av Saddams hejdukar.
Han är väl integrerad i samhället, pratar 6 språk flytande och krossar fördomar genom sin blotta existens.

Nicket säger allt...
Vilka språk pratar han då? svenska,kurdiska,persiska,irakiska,engelska och turkiska.
Citera
2009-02-12, 19:56
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Nu pratar vi om ensamkommande asylsökande barn, inte om slavhandel med barn där en kinesisk pojke med sedvanlig ryggsäck och mobiltelefon dyker upp på inrikesterminalen på Arlanda eller Heathrow.
(...)
Så vari ligger jämförelsen med Storbritanniens trafficking av barn med sveriges mottagande av ensamkommande asylökande barn?

Din oförmåga att läsa statistik och tabeller förstör en del för dina möjligheter att argumentera... Haka inte upp dig på ordet "trafficking" i den engelska länken, tabellen gäller följande fråga:

Citat:
2) What is the number of unaccompanied children arriving in the UK who have failed asylum.
UASC decision data has only been available from 2002
Initial decisions (1)(2) on applications, received in the United Kingdom, from Unaccompanied Asylum

Dina andra påpekanden faller ju också rätt platt i och med att jag skrev tidigare att:
Citat:
Först kan vi slå fast att den ökade nivån från 2007 fortsatte även under 2008 i Sverige. Jag skrev i april att strömmen var på väg att minska, men det visade sig vara tillfälligt. Tendensen under januari 2009 ser ut att vara oförändrad.
http://www.migrationsverket.se/pdffiler/kommuner/aktuellt_barn.pdf
Sen länkade jag till källor som visade att det ser likadant ut i våra grannländer, vilket naturligtvis innebär att hela ditt grundargument är felaktigt.

I övrigt så är ju hela ditt inlägg OT i tråden, om det nu inte är så att man kan diskutera allt som har med invandring att göra i alla trådar i hela Integration och invandrings-forat. Den här tråden handlar om ensamkommande barn, och du kan inte stärka ett enda av dina tidigare påståenden.

Tycker det är dags för moderatorerna att plocka bort lite OT eller flytta det till lämplig tråd.
Citera
2009-02-12, 21:38
Bannlyst
Över 4 000 utlänningar sökte asyl i Finland

Så här ser det ut i Finland, ett land som vi alla vet har en mycket sträng och restriktiv asylpolitik:

Migrationsverkets pressmeddelande 15.1.2009

Enligt Migrationsverkets förhandsstatistik sökte över 4 000 utlänningar sökte asyl i Finland år 2008, vilket är den största siffran under hela 2000-talet. Siffran mer än 2,5-dubblades från år 2007, då det i sin tur kom rekordartat lite asylsökande, 1 505. Ca 650 av sökandena var ensamresande minderåriga barn (2007: 98).

De tre största grupperna bland sökandena bland såväl barn som vuxna var irakier, somalier och afghaner. Enligt förhandsstatistiken kom det 1 253 irakier (av dem minderåriga 179), 1 179 (329) somalier och 249 (63) afghaner. I slutet av året ökade speciellt antalet sökande från Irak.

Uppskattningsvis 2 005 asylbeslut fattades (2007: 1 956). 94 utlänningar beviljades asyl (2007: 68). När man granskar de materiellt avgjorda ansökningarna (andra än Dublinbeslut* och avskrivna ärenden), beviljades 61 procent av sökandena asyl eller uppehållstillstånd. Den genomsnittliga behandlingstiden var 127 dygn (2007: 206).

http://www.intermin.fi/intermin/home.nsf/pages/9216DC24A2D9F094C2257540004C2E7B?OpenDocument

Man kan alltså direkt konstatera att av 4000 asylsökande i det mycket restriktiva Finland 2008, så fanns det bland dessa 650 st ensamresande minderåriga barn, en direkt orsak till detta är just bl a en vetskap hos föräldrarna till dessa barn att det alltid tas extra noga hänsyn till barns rättigheter och situation när ett uppehållstillstånd skall prövas. Därav den höga andelen asylsökande barn i Finland. Likaså är det i dom övriga nordiska länderna. Sverige däremot har dels en stor andel ensamkommande barn och en enorm andel anhöriginvandrare med tillhörande ungar och även åldringar.
Senast redigerad av Poopeye 2009-02-12 kl. 21:41.
Citera
2009-02-12, 21:51
Bannlyst
Norge har lika stor invandring som Sverige

Nu ska vi se på fallet Norge:

Invandringen till Norge ökar. Ökningen gäller för alla kategorier invandrare: arbetskraftsinvandrare, familjeinvandrare och asylsökande. Hela 101 000 personer fick under 2007 tillåtelse att flytta till Norge, vilket är ungefär lika många som till Sverige.

Däremot är sammansättningen på invandringen annorlunda är den i Sverige. 70 procent av invandringen till Norge får tillstånd att invandra för att arbeta. 18 procent kommer som familj och endast 5 procent som skyddsbehövande.

Polen, Tyskland og Litauen toppar listan för arbetskraftsinvandrare och Polen och Tyskland toppar dessutom listan över familjeinvandrare.

Under 2007 sökte 6500 personer asyl i Norge, mot 5300 året före. 58 procent av de 5000 som fick asylsansökan behandlad under 2007, fick uppehållstillstånd. Det var flest asylsökande från i tur och ordning Irak, Ryssland, Eritrea, Serbien och statslösa. Under 2007 skedde en dramatisk minskning i antalet asylsökande från Somalia, från över 600 till under 200 jämfört med 2006.

http://www.udi.no/templates/Page.aspx?id=9042

Återigen, här skiljer sig den norska migrationspolitiken väsentligt åt från Sveriges, till Norge åker folk för att arbeta, endast 5% kommer till Norge som skyddsbehövande. Den låga andelen asylsökande i Norge har att göra med en strikatare asylpolitik och återigen, då får man en hög andel ensamkommande minderåriga barn bland dessa asylsökande eftersom dom asylsökande när sin förhoppning till att det skall tas extra hänsyn till branens situation. Till Sverige däremot åker man för att söka asyl och parasitera på det svenska sociala trygghetssystemet istället för att arbeta, därav den motsatta andelen arbetssökande kontra asylsökande mellan de bägge länderna..

Sverige:

Sveriges folkmängd beräknas öka med 71 000 personer under 2007, mycket beroende på den stora invandringen. Under 2006 berodde den ökade invandringen delvis på den tillfälliga asyllag som gällde i början av året. I år ökar invandringen trots att denna lag inte längre gäller. Ökningen beror delvis på en kraftigt ökad invandring av irakiska medborgare, drygt 14 800 till antalet, ofta med individuella skyddsbehov eller som anhörig.

Även nya EU medborgare söker sig till Sverige, och invandringen från både Rumänien och Bulgarien fördubblas under 2007. Samtidigt ökar invandringen av polska medborgare med 18 procent till drygt 7 700 personer.

2007 beräknas invandringsöverskottet att bli ungefär 55 000 personer. Detta då antalet som utvandrar beräknas bli drygt 45 000, en liten ökning jämfört med förra året.

http://www.scb.se/templates/pressinfo____223360.asp
Senast redigerad av Poopeye 2009-02-12 kl. 21:53.
Citera
2009-02-12, 22:01
Bannlyst
Ledamöter besöker center för immigranter och asylsökande i Danmark

Och slutligen ska vi se på fallet Danmark:

Rekordstor invandring

Den lagliga invandringen till Danmark var under 2007 rekordstor. 37 476 uppehållstillstånd utfärdades (för arbete eller studier). En ökning med 30 procent från 2006. Den största ökningen kom från invånare från EU:s nya medlemsstater. 1 279 personer fick asyl i Danmark 2007, av dessa kom de flesta från Irak..

http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+IM-PRESS+20080407STO25858+0+DOC+XML+V0//SV

1279 personer fick uppehållstillstånd i Danmark 2007! sätt detta i jämförelse med Sverige som gav nästan 100 000 uppehållstillstånd samma år! återigen, den danska restriktiva asylpolitiken renderar i att dom skickar sina barn i samma förhoppning som dom som skickar sina barn till dom övriga nordiska staterna.

Island behöver jag nog inte ens kommentera, då det landet knappast tar emot någon asylsökande idag.
Citera
2009-02-12, 23:56
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Aha, så då har du alltså just fastslagit exakt det jag sagt hela tiden (och tvärtemot ditt ursprungliga påstående). Tack!

Jag ska fortsätta hålla mig on topic, det vill säga "ensamkommande asylsökande barn". Dina utsvävningar om arbetskraftinvandring kontra familjeinvandring är helt irrelevant - även om det är viktigt för dig personligen. Du presenterar en massa siffror som är helt oväsentliga för sakfrågan. Starta en ny tråd vetja!

Ensamkommande asylsökande barn är inget svenskt fenomen, hur man än vänder och vrider på det. Eller för att återkoppla till det du skrev och som jag svarade på:

Sen har jag ju presenterat länkar med statistik för 2008 redan, så jag förstår inte riktigt poängen med att presentera 2007 års siffror. Under 2008 tog Norge emot 14431 asylsökande, eller 0,0030 asylsökande per capita. Sverige tog samtidigt emot 24353, eller 0,0026 asylsökande per capita. Sett till folkmängd tog alltså Norge emot fler asylsökande än Sverige under 2008.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in