2011-12-22, 17:23
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
I Arjeplog är man inte rädd för diskrimineringsombudsmannen, utan firar jul på sina boenden;

http://norran.se/2011/12/akommuner/julfirande-pa-flyktingboende/
Hur menar du att det är diskriminerande att fira jul? Självklart bör barnen få fira jul precis som nästan alla andra barn i Sverige. Eller bör de låtsas om som att jul inte firas i övriga delar av Sverige och behandla juletiden som vilken annan tid på året som helst, stackars barn i så fall säger jag.
Citera
2011-12-22, 17:25
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Wasteland-
Det är som sagt osmakligt och ohederligt att förneka det systematiska svenskfientliga våldet som drabbat vårt land under de senaste 40 årens mångkultur. Du påstod att "vi" måste värdera människors bästa. Jag undrar fortfarande vilka människor du syftar på och hur du värderar vad som är bäst? (Utgå gärna från verkligheten i din bedömning.)
Du skrev följande "Dessa ensamkommande (massinvällande) skäggbarn ägnar sig systematiskt åt att gruppvåldta svenska flickor och kvinnor." var nu så vänlig att presentera en källa/källor som styrker vad du skriver om du vill bli tagen på allvar. Prata inte om andra saker som inte har något med detta att göra. Utan var vänlig att svara på min fråga och presentera information som styrker det du skriver och försök vara konsekvent istället för att slingra dig och komma med nya påståenden utan grund.
Citera
2011-12-22, 17:27
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Utöver de länkar jag redan postat kan jag såhär på rak arm dra mig till minnes mannen i Ludvika som slogs ihjäl av ett negerskäggbarn, den 16-årige pojken som blev skjuten i huvudet vid flyktingboendet i Eslöv, knivslagsmålet i det nyinrättade skäggbarnsboendet i Vellinge, knivbråket i boendets tvättstuga i Horndal, personalen som misshandlades i boendet i Härnösand, hot och våld mot personal i Visby, Gullspång, Eskilstuna etc. etc.
Ja, och som jag skrev tidigare så är jag medveten om att det förekommit incidenter av olika grad och karaktär. Men att tala om ett systematiskt våld (eller ännu värre som du uttryckte saken; "skäggbarn ägnar sig systematiskt åt att gruppvåldta svenska flickor och kvinnor") är att ljuga rent ut, och den typen av lögner gör definitivt inga underverk för debattklimatet. Det räcker gott med att lägga fram det på ett med sanningen överensstämmande sätt för att peka på eventuella problem.

Det har under de tre senaste åren kommit över 7000 ensamkommande ungdomar från minst ett trettital länder, och den stora majoriteten har aldrig figurerat i någon typ av polisutredningar eller kommit i närheten av våld eller våldtäkter. Det finns heller inga undersökningar (förstås...) angående eventuell överrepresentation sett till ursprungsland, men gissningsvis ligger de siffrorna någonstans i närheten av riksgenomsnittet.

Märk väl att jag inte försvarar någon typ av våld, men därifrån är steget långt till att epidemiförklara det bland ensamkommande.
Citera
2011-12-22, 17:29
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Hur menar du att det är diskriminerande att fira jul? Självklart bör barnen få fira jul precis som nästan alla andra barn i Sverige. Eller bör de låtsas om som att jul inte firas i övriga delar av Sverige och behandla juletiden som vilken annan tid på året som helst, stackars barn i så fall säger jag.
Var har jag skrivit att det är diskriminerande att fira jul? Men merparten är ju dock muslimer, så inte ska det dröja så länge innan någon välmenande "batikhäxa" ska komma på att det nog är diskriminerande och brott mot religionsfriheten och DO-anmäla det. Vänta bara.

Citat:
Prata inte om andra saker som inte har något med detta att göra. Utan var vänlig att svara på min fråga och presentera information som styrker det du skriver och försök vara konsekvent istället för att slingra dig och komma med nya påståenden utan grund.
Hm, påminner inte den taktiken väldigt mycket om någon annans?
Citera
2011-12-22, 17:41
Medlem
-Wasteland-s avatar
Citat:
Ja, och som jag skrev tidigare så är jag medveten om att det förekommit incidenter av olika grad och karaktär. Men att tala om ett systematiskt våld (eller ännu värre som du uttryckte saken; "skäggbarn ägnar sig systematiskt åt att gruppvåldta svenska flickor och kvinnor") är att ljuga rent ut, och den typen av lögner gör definitivt inga underverk för debattklimatet. Det räcker gott med att lägga fram det på ett med sanningen överensstämmande sätt för att peka på eventuella problem.
Systematisk - regelmässig, regelbunden. Problemen är tillräckligt vanligt förekommande för att det inte ska kunna betraktas som anomalier.
Citat:
Det har under de tre senaste åren kommit över 7000 ensamkommande ungdomar från minst ett trettital länder, och den stora majoriteten har aldrig figurerat i någon typ av polisutredningar eller kommit i närheten av våld eller våldtäkter. Det finns heller inga undersökningar (förstås...) angående eventuell överrepresentation sett till ursprungsland, men gissningsvis ligger de siffrorna någonstans i närheten av riksgenomsnittet.
Vad är det för Ullenhag-argument? Majoriteten invandrare överhuvudtaget är inte registrerade i brottsstatistiken; så relativt sett finns det inga problem i Sverige...
Citat:
Märk väl att jag inte försvarar någon typ av våld, men därifrån är steget långt till att epidemiförklara det bland ensamkommande.
Visst, jag uttryckte mig tendentiöst, men jag har inte påstått att det handlade om totalt populationsvåld om 100 %, så var vänlig att sluta lägga ord i mun och anklaga mig för att ljuga.
Citera
2011-12-22, 17:43
Medlem
-Wasteland-s avatar
Citat:
Du skrev följande "Dessa ensamkommande (massinvällande) skäggbarn ägnar sig systematiskt åt att gruppvåldta svenska flickor och kvinnor." var nu så vänlig att presentera en källa/källor som styrker vad du skriver om du vill bli tagen på allvar. Prata inte om andra saker som inte har något med detta att göra. Utan var vänlig att svara på min fråga och presentera information som styrker det du skriver och försök vara konsekvent istället för att slingra dig och komma med nya påståenden utan grund.
Jag förstår inte att du på forumet får hållas med dina SYSTEMATISKT diskussionssaboterande inlägg.
Citera
2011-12-22, 17:58
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Var har jag skrivit att det är diskriminerande att fira jul? Men merparten är ju dock muslimer, så inte ska det dröja så länge innan någon välmenande "batikhäxa" ska komma på att det nog är diskriminerande och brott mot religionsfriheten och DO-anmäla det. Vänta bara.

Hm, påminner inte den taktiken väldigt mycket om någon annans?
Att äta sill, sätta upp tomtar och få presenter har nog inte mycket med religion att göra. Annars är ju Jesus att anse som en profet även inom Islam om jag inte minns fel så att fira hans födelse lär nog inte vara något större problem om det inte finns något jag missar. Är det någon som tycker annorlunda bör de dock självklart få avstå ifrån allt som kan förknippas med religion. Men det mesta av vårt julfirande i Sverige har ju inte mycket med kristendomen att göra. Det vore dock konstigt att helt ignorera julen. Då kan vi prata om att barnen hamnar i utanförskap. Jag har dock svårt att se att DO skulle bry sig om detta.

Jo det har du rätt i den är dessvärre allt för vanligt förekommande, det är därför intellektuell hederlighet, att vara konsekvent och att förhålla sig till verkligheten är så viktigt.
Citat:
Jag förstår inte att du på forumet får hållas med dina SYSTEMATISKT diskussionssaboterande inlägg.
Ca 10 000 inlägg senare och totalt 1 tillsägelse, jag är nog inget stort problem
Citera
2011-12-22, 20:02
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Systematisk - regelmässig, regelbunden. Problemen är tillräckligt vanligt förekommande för att det inte ska kunna betraktas som anomalier.
Vad är det för Ullenhag-argument? Majoriteten invandrare överhuvudtaget är inte registrerade i brottsstatistiken; så relativt sett finns det inga problem i Sverige...
Visst, jag uttryckte mig tendentiöst, men jag har inte påstått att det handlade om totalt populationsvåld om 100 %, så var vänlig att sluta lägga ord i mun och anklaga mig för att ljuga.
"Gruppen" ensamkommande är inte sammanhållna på annat sätt än i den övergripande statistiken. Det är olika åldrar, olika nationaliteter, olika kulturer och olika personligheter. Det går överhuvud taget inte att tala om att en grupp som inte ens är löst sammanhållen systematiskt (metodiskt, planmässigt, ordnat, regelmässigt, regelbundet) skulle kunna genomföra något liknande som metodiska eller regelbundna våldtäkter. Det är rimligt att anta att det kan finnas en överrepresentation inom gruppen jämfört med exempelvis svenska gymnasieungdomar i samma ålder då detta bör följa samma mönster som övrig invandring, men resten är helt orimliga slutsatser. Det finns en stor gråskala mellan systematik och anomali.

Jag har inte någonstans relativiserat våld eller våldtäkter, ej heller blundat för att även ensamkommande ungdomar är representerade i brottsstatistiken. Jag drog till och med ett exempel bara för att understryka att jag (bildligt talat) sett det med egna ögon. Men det innebär inte att jag är beredd att svälja direkta felaktigheter om utbredningen av våldet.
Citera
2011-12-22, 20:27
Medlem
.
Senast redigerad av brak-teater 2011-12-22 kl. 20:54.
Citera
2011-12-22, 20:32
Medlem
-Wasteland-s avatar
Citat:
"Gruppen" ensamkommande är inte sammanhållna på annat sätt än i den övergripande statistiken. Det är olika åldrar, olika nationaliteter, olika kulturer och olika personligheter. Det går överhuvud taget inte att tala om att en grupp som inte ens är löst sammanhållen systematiskt (metodiskt, planmässigt, ordnat, regelmässigt, regelbundet) skulle kunna genomföra något liknande som metodiska eller regelbundna våldtäkter. Det är rimligt att anta att det kan finnas en överrepresentation inom gruppen jämfört med exempelvis svenska gymnasieungdomar i samma ålder då detta bör följa samma mönster som övrig invandring, men resten är helt orimliga slutsatser. Det finns en stor gråskala mellan systematik och anomali.
I flera fall, bland annat i ett par av dem jag länkade till, har skäggbarnen otvivelaktigt agerat som grupper när de gått på jakt efter 11-åriga flickor och 29-åriga tvåbarnsmödrar. Exempelvis har Jassin Abdikarim Mahamud hittills gruppvåldtagit både Jenny Lemon och rånvåldtagit en 84-årig kvinna i Dalarna. Givetvis finns det inget fackförbund som samordnar skäggbarnens våldtäkter, men afghaner, somalier och andra negroida och arabiska ungdomar utgör ett ständigt närvarande och allvarligt hot mot svenska flickor och kvinnor.
Citat:
Jag har inte någonstans relativiserat våld eller våldtäkter, ej heller blundat för att även ensamkommande ungdomar är representerade i brottsstatistiken. Jag drog till och med ett exempel bara för att understryka att jag (bildligt talat) sett det med egna ögon. Men det innebär inte att jag är beredd att svälja direkta felaktigheter om utbredningen av våldet.
Jag har inte bett dig att göra någonting; det var du som opponerade dig. Några "direkta felaktigheter" har du inte kunnat påvisa i mitt resonemang, utöver att jag själv vidgår att jag chargerade något. Definitionen av "systematisk" åsido; rent statistiskt sitter vi förstås båda och gissar och antar då faktaunderlaget saknas. Jag för min del är övertygad om att mörkertalen och den icke sammanställda statistiken döljer fler, och inte färre, brott bland skäggbarnen. När det börjar bli ett regelmässigt problem för din del, struntar jag blankt i.
Citera
2011-12-22, 20:33
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brak-teater
"även inom isl*m"? Hur menar du då? Inom vilken annan religion än isl*m är Jesus "att anse som en profet"?

Julen firas till minne av Jesu födelse. Hela julens idévärld rör sig kring detta. Det kan väl knappast ha mer med kristendomen att göra än så. Att vi firar denna händelse med mat och presenter ändrar inte vår världsförståelse.
Kanske inom kristendomen?

Någon form av firande vid vintern har förekommit i olika former i Sverige även innan kristendomen vad jag vet. Tomtar, sill och presenter har vad jag vet heller inte särskilt mycket med kristendomen att göra. Jag förnekar inte att kristendomen är en del av julen, det är den. Men i dagens Sverige är rollen knappast särskilt framträdande. Det är nog inte kristendom de flesta tänker på när de tänker på julen i Sverige.

Att de ensamkommande flyktingbarnen firar jul ser jag som sagt inga konstigheter med. Sedan ska de självklart inte tvingas delta i religösa aktiviter om de inte vill det. Men att laga kötbullar, se på Kalle Anka på TV och få presenter av jultomten är som sagt inte direkt religöst.
Citera
2011-12-22, 20:45
Medlem
Citat:
Kanske inom kristendomen?
Nej.
Joh 14:1-14

Citat:
Någon form av firande vid vintern har förekommit i olika former i Sverige även innan kristendomen vad jag vet. Tomtar, sill och presenter har vad jag vet heller inte särskilt mycket med kristendomen att göra. Jag förnekar inte att kristendomen är en del av julen, det är den. Men i dagens Sverige är rollen knappast särskilt framträdande.
Du verkar inte ha klart för dig vilken idévärld vi rör oss i. Allt du räknar upp är symboler. Tomten är ju från början helgonet Sankt Nikolaus. Presenterna motsvarar det som de vise männen gav Jesusbarnet.
"Sill" har naturligtvis inget specifikt med just kristendomen att göra, men det handlar om att ställa till en fest, att fira något, och då äter man speciella rätter. I andra kristna länder äter man kalkon, eller karp. De har heller inget med kristendomen att göra, annat än att det är festmat.

Men det är ju naturligtvis trevligt om alla - även ickekristna - deltar i festen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in