2011-12-22, 20:48
Medlem
-Wasteland-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brak-teater
Nej.
Joh 14:1-14

Du verkar inte ha klart för dig vilken idévärld vi rör oss i. Allt du räknar upp är symboler. Tomten är ju från början helgonet Sankt Nikolaus. Presenterna motsvarar det som de vise männen gav Jesusbarnet.
"Sill" har naturligtvis inget specifikt med just kristendomen att göra, men det handlar om att ställa till en fest, att fira något, och då äter man speciella rätter. I andra kristna länder äter man kalkon, eller karp. De har heller inget med kristendomen att göra, annat än att det är festmat.

Men det är ju naturligtvis trevligt om alla - även ickekristna - deltar i festen!
Midvinterblot, liksom en mängd andra främst årstidsbundna högtider, firades i Sverige långt innan kristendomen gjorde sitt intåg och övertog befintliga traditioner.
Citera
2011-12-22, 20:51
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Wasteland-
I flera fall, bland annat i ett par av dem jag länkade till, har skäggbarnen otvivelaktigt agerat som grupper när de gått på jakt efter 11-åriga flickor och 29-åriga tvåbarnsmödrar. Exempelvis har Jassin Abdikarim Mahamud hittills gruppvåldtagit både Jenny Lemon och rånvåldtagit en 84-årig kvinna i Dalarna. Givetvis finns det inget fackförbund som samordnar skäggbarnens våldtäkter, men afghaner, somalier och andra negroida och arabiska ungdomar utgör ett ständigt närvarande och allvarligt hot mot svenska flickor och kvinnor.
Vilken av dina länkar rörde ensamkommande asylsökande ungdomar? Mariannelund var en vuxenförläggning, Södertälje verkar har rört sig om estniska byggnadsarbetare, och i fallet med Husbybadet där det in facto rörde sig om ensamkommande har vad jag vet inte ens åtal väckts (note bene: Jag har därmed inte sagt att inte något har hänt!). Nu är jag heller inte helt påläst gällande Jenny Lemon, men var dessa somalier verkligen ensamkommande? Det blir ju annars rätt bisarrt att bevisa en ståndpunkt genom fall som inte ens berör ensamkommande.

Att somalier, afghaner, kurder och andra MENA-invandrare har en alldeles för stor överrepresentation i våldsbrott- och våldtäktsstatistiken har jag aldrig sagt något emot. Men återigen, från överrepresentation till systematiska våldtäkter är steget jävligt långt.
Citat:
Jag har inte bett dig att göra någonting; det var du som opponerade dig. Några "direkta felaktigheter" har du inte kunnat påvisa i mitt resonemang, utöver att jag själv vidgår att jag chargerade något. Definitionen av "systematisk" åsido; rent statistiskt sitter vi förstås båda och gissar och antar då faktaunderlaget saknas. Jag för min del är övertygad om att mörkertalen och den icke sammanställda statistiken döljer fler, och inte färre, brott bland skäggbarnen. När det börjar bli ett regelmässigt problem för din del, struntar jag blankt i.
Självklart sitter vi och gissar, och vi gör det utifrån artiklar, forumdebatter, mun-till-mun-metoden - men även utifrån empiri. Jag har jobbat med ensamkommande ungdomar i rätt många år nu, och mitt statistiska underlag börjar ändå vara tämligen stort.
Citera
2011-12-22, 20:55
Medlem
Citat:
Midvinterblot, liksom en mängd andra främst årstidsbundna högtider, firades i Sverige långt innan kristendomen gjorde sitt intåg och övertog befintliga traditioner.
Inte med de symboler som kristendomen har gett vårt julfirande.
Citera
2011-12-23, 09:35
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brak-teater
Inte med de symboler som kristendomen har gett vårt julfirande.

Den enda "kristna symbolen" i vårat julfirande är möjligtvis julottan, för det lilla fåtal som deltar.

Resten är midvinterblot/Jule-fest, när dom kristna missionärerna inte kunde få "hedningarna" att sluta med sina midvinter riter (vilket var en slags nyårsfirande, att nu var vi på väg mot ljusare tider igen) så adopterade dom dom och påskrev dom kristna betydelser (bla så finns inget stöd i evangelierna för att jesus skulle ha fötts den 25e utan det hittade romarna på i kampen mot "hedningarna", tvärt om så skulle det ha skett under säsongen då herdarna vallade fåren, detta skedde under sommarmånaderna)
Citera
2011-12-23, 12:45
Medlem
spoilers avatar
"En rad kommuner som har transitboenden för ensamkommande flyktingbarn är missnöjda med den ersättning som Migrationsverket betalar ut. Sex kommuner har skrivit ett gemensamt brev till migrationsminister Tobias Billström.

Kommunerna önskar en snabb hantering av frågorna så att de får ersättning för faktiskt uppkomna kostnader. Det är företrädare från Trelleborg, Lomma, Svalöv, Vellinge, Svedala och Ystad som skrivit ett gemensamt brev till Tobias Billström.
I brevet förklarar de att de alla blivit värdar för transitboenden och att de därmed försatts i en märklig och kostsam situation. I flera punkter radar de upp vilka typer av ersättningar som de är missnöjda med. Totalt har Malmö stad elva transitboenden i de här kommunerna./.../

Enligt brevet ersätts inte kostnaden för att administrera gode män. Kommunerna menar att de vardera haft kostnader som motsvarar en tjänst för administration under 2010 och 2011. Migrationsverket täcker inte denna kostnad alls.
Trelleborgs kommun kommer att anställa en person nästa år som enbart kommer att arbeta med de här frågorna.
Ett annat missnöje med ersättningen från Migrationsverket gäller kostnader för skolgången. Ersättningen räcker till lärare och busskort. Om kommunen däremot anställer lärare och inte alla behövs får man ensam ta förlusten."

http://www.skanskan.se/article/20111223/MALMO/712229903/1004/-/ilskna-kommuner-vill-ha-pengar-av-billstrom
Citera
2011-12-28, 18:49
Medlem
Brookuss avatar
28 år måste väl ändå vara bland de yngre av skäggbarnen?

Citat:
28-årigt ensamkommande flyktingbarn utvisades efter bluff

En 28-årig identitetslös asylsökare hade ljugit sig till ett permanent uppehållstillstånd i Sverige genom att använda en mutad språkexpert som intygade att han var somalier. Men Migrationsverket avslöjade bluffen, återkallade uppehållstillståndet och skickade hem mannen till Tanzania. Nu är Aftonbladet upprörda.
http://www.friatider.se/28-arigt-ensamkommande-flyktingbarn-utvisades-efter-bluff
Citera
2011-12-28, 18:56
Moderator
-Info-s avatar
Han (28-åringen) ser dessutom mer tanzanisk ut än somalisk:

http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/13867165/800/normal/308f632e02368/01s33-farhan-500__mngl_20111101ab5x031%2Cnyh_1.indd_4556.jpg
Citera
2012-01-02, 12:22
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
http://www.rod.se/sen-invandring-led...%A4mre-studier

Citat:
De som invandrar till Sverige i sena tonåren klarar gymnasiet betydligt sämre än andra grupper, visar siffror från Statistiska centralbyrån.

Störst är problemen för dem som invandrade när de var mellan 16 och 17 år gamla. Vid 20 års ålder har bara 12 procent av kvinnorna och 9 procent av männen slutbetyg från gymnasieskolan
Den stora majoriteten av ensamkommande är 16-17 år gamla när de anländer i Sverige. Dra gärna egna slutsatser. Till försvar vill jag ändå säga att det naturligtvis är svårt att hinna lära sig svenska språket och genomföra en gymnasieutbildning på en tidsrymd av 3-4 år. Jag gissar att andelen som läst in gymnasiekompetens är större vid 21-22 år.
Citera
2012-01-02, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
http://www.rod.se/sen-invandring-led...%A4mre-studier

Den stora majoriteten av ensamkommande är 16-17 år gamla när de anländer i Sverige. Dra gärna egna slutsatser. Till försvar vill jag ändå säga att det naturligtvis är svårt att hinna lära sig svenska språket och genomföra en gymnasieutbildning på en tidsrymd av 3-4 år. Jag gissar att andelen som läst in gymnasiekompetens är större vid 21-22 år.

Det är väl klart som FAN att en människa som invandrar till ett helt främmande land med ett helt främmande språk inte hinner lära sig språket och prestera motsvarande tolv års skolgång på ett par år?! Från Somalia, Afghanistan och andra av jordens och mänsklighetens soptippar och helveteskloaker så är ju förmodligen även en majoritet av de anländande analfabeter.

Att man överhuvudtaget ens kommenterar saken är ju bara absurt och idiotiskt. Det är lika vansinnigt att sätta nyanlända "barn" i svensk skola som att sätta en get eller en apa i skolan och sen bekymrat konstatera att resultatet blev klent. Jag är ju totalt emot alla former av rasfrämmande invandring och anser att allt som har med sånt att göra främst bör lösas med militära medel, men om man nu har invandring så måste ju personer åtminstone börja med att lära sig svenska på en ganska hög nivå och i många fall läsa in flera års grundskola, innan det kan bli aktuellt med några gymnasiala studier.

Att man sätter nyanlända skäggbarn i vita svenska skolor handlar enbart om att det svenskfientliga systemet gärna ser att svenska barn och ungdomar smittas med TBC och blir misshandlade och våldtagna, eller att smutsiga bruna skäggbarn har sex med vita skolflickor. Några andra skäl kan omöjligt finnas. Det handlar alltså om ren anti-vit ondska.
Citera
2012-01-02, 14:21
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varnagel
Det är väl klart som FAN att en människa som invandrar till ett helt främmande land med ett helt främmande språk inte hinner lära sig språket och prestera motsvarande tolv års skolgång på ett par år?! Från Somalia, Afghanistan och andra av jordens och mänsklighetens soptippar och helveteskloaker så är ju förmodligen även en majoritet av de anländande analfabeter.

Att man överhuvudtaget ens kommenterar saken är ju bara absurt och idiotiskt. Det är lika vansinnigt att sätta nyanlända "barn" i svensk skola som att sätta en get eller en apa i skolan och sen bekymrat konstatera att resultatet blev klent. Jag är ju totalt emot alla former av rasfrämmande invandring och anser att allt som har med sånt att göra främst bör lösas med militära medel, men om man nu har invandring så måste ju personer åtminstone börja med att lära sig svenska på en ganska hög nivå och i många fall läsa in flera års grundskola, innan det kan bli aktuellt med några gymnasiala studier.

Att man sätter nyanlända skäggbarn i vita svenska skolor handlar enbart om att det svenskfientliga systemet gärna ser att svenska barn och ungdomar smittas med TBC och blir misshandlade och våldtagna, eller att smutsiga bruna skäggbarn har sex med vita skolflickor. Några andra skäl kan omöjligt finnas. Det handlar alltså om ren anti-vit ondska.
Jag ville mest konstatera att det nu uppenbarligen finns forskning eller statistik på området, något som tidigare efterfrågats.
Citera
2012-01-02, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
Jag ville mest konstatera att det nu uppenbarligen finns forskning eller statistik på området, något som tidigare efterfrågats.

Jag förstår det och ville mest kommentera det uppenbara.
Citera
2012-01-03, 21:55
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Han (28-åringen) ser dessutom mer tanzanisk ut än somalisk:

http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/13867165/800/normal/308f632e02368/01s33-farhan-500__mngl_20111101ab5x031%2Cnyh_1.indd_4556.jpg

Vad förvånande att han inte bara ljugit om sin ålder!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in