2011-10-25, 11:44
Medlem
krackelerars avatar
Förvirringen, ljugandet och skönmålningen i ivern att fylla landet med problemfolk är så total så att man bara häpnar.
Att en ung tjej kan vara naiv och idealistisk och vill "hjälpa" det kan man ha viss förståelse för.
Att känslan för fosterlandet och dess folks bästa inte existerar för statsapparaten, myndigheter och politiker det kan jag däremot omöjligt förstå.
Citera
2011-10-25, 14:34
Medlem
Bland all annan "omänsklig behandling" som stackars Amin utsätts för måste han också hjälpa till att städa en gång i veckan annars blir det avdrag på månadspengen.
Citat:
Detta är städschemat för Amins tält. Om det inte är städat varje vecka vid kontrollen drar personalen av 30 euro från allas bidrag i tältet. Amin får 80 euro i månaden. Amin berättar att han har flera olika "tabels" att förhålla sig till, städschema, registrering som han måste göra tre gånger in veckan för att få 80 euro samt för att behålla sin sängplats, "vattenschema" när vattnet är avstängt, när han kan tvätta och slippa köa i flera timmar, schemat för vem som får laga mat först på kokplattorna som 22 personer i hans tält delar, med mera.

Men en sak tycker jag är lite konstig. Visserligen inget lyxboende men är det verkligen så förfärligt så att alla hellre skulle vilja åka tillbaka till Somalia än att stanna kvar. Om jag var tvungen att fly för mitt liv skulle jag vara tacksam bara jag fick mat och någonstans att sova.
Eller kan det vara så att de helt enkelt bara hade hört talas om hur bra det var i Europa (Sverige) och nu har blivit besvikna?
I så fall tycker jag inte att de har några asylskäl.
Citat:
- Trots att alla de jag pratat med flytt från rekrytering som barnsoldat, säger alla att de hellre skulle åka tillbaka till Somalia än stanna på Malta.
http://barnetsbastaframst.se/nyheter/19
http://www2.amnesty.se/ap.nsf/webbreportage/B8843057A3C68921C1257745004CA72D?opendocument
Citera
2011-10-27, 13:29
Medlem
Blivande civilingenjör (?) får åka hem. PUT dras in pga fusk. Risk att han kommer returneras till Sverige av myndigheter i Tanzania och Kenya.

Citat:
Farhan Abdi, 19, fick ett löfte – att få stanna i Sverige.
Nu har beslutet rivits upp.
– De ska utvisa mig till Tanzania, ett land jag aldrig varit i, säger han.
Farhan Abdi kom till Sverige när han var sexton år.
För Migrationsverket berättade han sin historia: hur hans bror dödats i kriget i södra Somalia. Hur han tvingades lämna familjen i den lilla fiskebyn nära gränsen till Kenya, för att fly till Sverige.
En tolk som Migrationsverket anlitat lyssnade på honom och bedömde att berättelsen stämde. Våren 2009 fick Farhan permanent uppehållstillstånd i Sverige.
– Folk sa: nu ska du gå i skolan, lära dig svenska. Jag grät för att jag var så glad.
Han började läsa ikapp allt han missat på gymnasiet. Drömmen var att bli civilingenjör.
----
Året därpå misstänktes tolken för mutbrott.
Några bevis för att hon verkligen tagit emot pengar från asylsökande finns inte, men trots det beslutade Migrationsverket att riva upp beslutet att Farhan Abdi skulle få stanna i Sverige.
Han tvingades göra flera nya språktester. Svaren varierade: en språkanalytiker trodde han kom från Kenya, en annan från Tanzania. Det gick heller inte att utesluta att han kom från Somalia.
I somras kom det slutgiltiga beskedet från Migrationsverket: Farhan Abdi ska skickas hem. Frågan var bara till vilket land.
På söndag tvingar Migrationsverket Farhan Abdi att sätta sig i ett flygplan på väg till Tanzanias huvudstad Dar-es-Salaam.
Där, på flygplatsen, ska han träffa lokala myndigheter. Om de tror att han är från Tanzania kommer Farhan att släppas in där. Annars ska han i stället träffa kenyanska myndigheter. Om inte heller de vill släppa in Fahran Abdi kommer han att sätta sig på planet tillbaka till Sverige igen.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13844287.ab
Citera
2011-11-01, 10:53
Medlem
Grodaifickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Blivande civilingenjör (?) får åka hem. PUT dras in pga fusk. Risk att han kommer returneras till Sverige av myndigheter i Tanzania och Kenya.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13844287.ab
Haha bilden till artikeln är helt fantastiskt rolig. Ett gäng grabbar mellan 16 och ~19 försöker alla se så allvarliga, coola och hårda ut som möjligt. Längs fram i mitten sitter vad som ser ut att vara deras lärare. Men nej, han är en i gänget, 19 år ung, och det ska vi gå på trots att hans åldersrynkor t.o.m. syns på den lilla bilden.

Tittar man till vänster om honom i bild så ser man hur somalier i hans påstådda åldersgrupp ser ut på riktigt. Farhan ser inte på några som helst sätt ut som en somalier, och att han skulle ljuga om var han kommer ifrån låter faktiskt inte det minsta långsökt öht (Med tanke på att han exempelvis redan har ljugit om sin ålder).
Citera
2011-11-01, 11:16
Medlem
mickepickepös avatar
Sånt här gör mig förbannad, på riktigt.

Trots min ringa erfarenhet av Tanzania så kan jag iallafall se att han INTE kommer från Somalia.

Hur svårt kan det vara att ta reda på var han kommer ifrån? Be honom beskriva sin hemby, sina föräldrar, sina barndomskompisar osv. Vem hjälpte honom till Sverige?

Blir så ruskigt less på svensk PK-media när jag ser sånt här.
Citera
2011-11-01, 15:19
Medlem
Farhan var visst född -84 enligt tjänstemännen i Tanzania

Citat:
När de fyra kom fram till Dar-es-Salaam i Tanzania talade Migrationsverkets utsända om för de tanzaniska immigrationstjänstemännen att de misstänkte att Farhan kommer från Tanzania eller Kenya. Tanzanierna tog in Farhan i ett rum, dit varken Migrationsverket eller Ewa Emenius fick följa med:

– Efter 3,5 timmar kom de ut. De sade att Farhan hade erkänt att han kom från en fattig bondfamilj i södra Tanzania, vad han egentligen hette och att han var född 1984. Dessutom sade de att han bara spelade muslim, i själva verket var han kristen, berättar Ewa Emenius.
Citera
2011-11-01, 16:56
Medlem
Aftonbladet ger sig inte. Trots att det nu visat sig att han är 28 år, skriver man "Farhan Abdi, 19".

http://mobil.aftonbladet.se/nyheter/article13869470.ab;.mobil-www4
Citera
2011-11-01, 17:45
Medlem
Rostiga.Sheriffbrickans avatar
Citat:
Aftonbladet ger sig inte. Trots att det nu visat sig att han är 28 år, skriver man "Farhan Abdi, 19".

http://mobil.aftonbladet.se/nyheter/article13869470.ab;.mobil-www4

Hur kan de hålla på och dalta med bedragaren han var ju nästan 30år gammal precis som han såg ut att vara på bilden.

Förstår att han var ledsen som han sett sina landsmän bedra sverige i åratal och trott sig ta en del av kakan då han är fattig i hemlandet för att sen bli snuvad på konfekten.
Citera
2011-11-01, 20:30
Medlem
Keruacs avatar
Fler "flyktingbarn" än någonsin till Malmö.

http://svtplay.se/v/2587037/sydnytt/1_11_18_10

Men vad som inte nämns i inslaget - det är att Malmö förpestar sina kranskommuner såsom Vellinge, Trelleborg, Svedala och Lomma med flera med sina ensammkommande "flyktingbarn". Kommuner som kommer att sitta med Svarte Petter på hand tack vare Malmö.

http://www.trelleborgsallehanda.se/trelleborg/article1569026/Platsbrist-ger-okat-tryck-for-Trelleborg.html

Endast två av Malmös transitboenden för dessa "barnen" ligger i Malmö enligt Trelleborgs Allehanda - Resten har Malmö förpestat sina kranskommuner med! Varför förtigs detta i Sydnytts inslag?

Som alltid så återstår denna stora frågan - Varför slåss inte alla kommuner i hela Sverige om att få bli "berikade" av dessa "flyktingbarnen"?
När man hör på våra "politiker" eller på våra "journalister" så finns det ju ingen hejd på hur nödvändiga dessa "berikarna" är för oss!
För vår framtida välfärd och Fan vet allt.
Citera
2011-11-01, 20:35
Medlem
Cimmerians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keruac

Som alltid så återstår denna stora frågan - Varför slåss inte alla kommuner i hela Sverige om att få bli "berikade" av dessa "flyktingbarnen"?
När man hör på våra "politiker" eller på våra "journalister" så finns det ju ingen hejd på hur nödvändiga dessa "berikarna" är för oss!
För vår framtida välfärd och Fan vet allt.

Det är så otroligt lätt att syna bluffen. Som du så riktigt påpekar så borde man ju slåss om alla dessa Nybyggare. Men det gör man inte. De kommuner som kommer undan drar en lättnadens suck, för tusan.

Nå, politiker som kör med Nybyggarskitet borde få två frågor - och den första är den vi här är inne på: varför slåss inte alla om att få hysa dessa svartskallar i sina kommuner, och den andra är: vilket arbetskraftsbrist råder i just den kommun som så desperat behöver nybyggarna?

Eller är det tänkt att ALLA blattar som kommer hit ska starta eget?
Citera
2011-11-01, 21:14
Medlem
Keruacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cimmerian
Det är så otroligt lätt att syna bluffen. Som du så riktigt påpekar så borde man ju slåss om alla dessa Nybyggare. Men det gör man inte. De kommuner som kommer undan drar en lättnadens suck, för tusan.

Nå, politiker som kör med Nybyggarskitet borde få två frågor - och den första är den vi här är inne på: varför slåss inte alla om att få hysa dessa svartskallar i sina kommuner, och den andra är: vilket arbetskraftsbrist råder i just den kommun som så desperat behöver nybyggarna?

Eller är det tänkt att ALLA blattar som kommer hit ska starta eget?

Visst är det så.

Den största clownen av dom alla är ju Ilmar Reepalu Malmös "starke" man.
En man som har mycket att ställas till svars för.
Karln tycks ju vara totalt skrupelfri!
En man bara värd förakt.

I ena sekunden så står idioten (Reepalu) och hyllar det det mångkulturella Malmö för att i nästa sekund gråta och gnälla om Malmös situation.
http://www.sydsvenskan.se/malmo/article1558806/Det-blaser-hart-kring-Ilmar-Reepalu.html

Sen så är det direkt skrattretande att nästan alla dessa "barnen" som "svensk" media visar är just 17 år.
Citera
2011-11-01, 22:46
Medlem
Pansarmeyers avatar
Citat:
Blivande civilingenjör (?)

Ja, de har ju höga ambitioner, de små liven. Tyvärr är detta ännu en källa till frustration för barnen. Från en kandidatuppsats som genom intervjuer undersökt de ensamma flyktingbarnens välmående:

Citat:
Ursprungligen postat av C-uppsats
Enligt respondenterna uttryckte barnen att deras förväntningar på Sverige var
bilden av ett paradis med stora ekonomiska och materiella resurser. Många av barnen var av
uppfattningen att de i Sverige skulle vara berättigade såväl platt-tv som bil och pengar när de
kom till Sverige. De trodde att de ska få ett rikare liv materiellt sett och få möjligheten att tjäna pengar och det framförallt snabbt. Enligt respondenterna inser emellertid barnen fort att Sverige både är regelstyrt och byråkratiskt och att det svenska språket är svårt att lära sig liksom att det tar en ansenligt lång tid att utbilda sig till det yrke barnen många gånger hade tänkt sig ursprungligen, såsom jurist eller läkare[...]

Sveriges klimat beskrivs också som påfrestande för pojkarna.

Men värst är nog alla våra dumma regler:

Citat:
Ursprungligen postat av C-uppsats
Samtliga respondenter nämner att barnen inte var förberedda på alla regler och den byråkrati som råder i Sverige och att de har svårt för begränsningarna speciellt de materiella. Barnen kommer ursprungligen inte alltför sällan med uppfattningen om att Sverige är det fria landet, att man får säga och göra vad man vill:

I Somalia kunde du få vad du ville bara du kunde förhandla dig till det. Det blir ju då
helt oförståeligt i Sverige med alla regler och byråkrati. Här kan man inte muta
tjänstemän till exempel.

Flertalet respondenter uppger att det kan uppstå problem vad gäller barnens förväntningar på
Sverige och barnens tidigare begriplighet från hemlandet vid ordinära saker såsom att en
ungdom ifråga vill cykla eller bjuda alla vänner på middag när de bor på ett HVB-hem i
Sverige. Exempelvis framgår det av intervjuerna att cykling kan ge upphov till bekymmer då
en regel förbjuder att skjutsa någon på pakethållaren, liksom från att gå i cykelbanan[...]

Nåja, det var intressant läsning. Finns i fulltext för den hågade:

http://oru.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:374236
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in