Det här är knepiga frågor. Vad det i grunder handlar om är dock att på några år så har antalet ensamkommande ökat från 300 per år till 2400 per år.
Lägg därtill att strax under 20% är ankarbarn (hitills, min teori är att migrationsverket inte för den statistiken ordentligt). Det borde betyda att ett par tusen invandrare till är "på väg" hit genom sina ankare.
Var tionde avviker... det är 240 barn på vift i Sverige per år.
De ensamkommande är andra kulturers svar på de sovjetisk/jugoslaviska apatiska barnen. Araber/Östafrikaner/Afghaner har inte samma kulturella kompetenser som zigernare, därför stannar "föräldrarna" hemma numera.
Industrin kring de ensamkommande barnen har så många obehaliga ingredienser.
Traffiking - unga flickor får tillträde till Sverige och "försvinner" till sitt sexslaveri.
Bedrägeri - DNA-tester skulle visa att ankarbarnens föräldrar sällan är det.
Bedrägeri - Jag uppskattar att 50% uppger fel ålder. Min uppskatting baseras på främst Norska dentalundersökningar samt den explosiva ökningen av antalet ensamkommande.
Folkförakt - 1900:- per dygn och barn, till detta tillkommer kostnader för sjukvård, tandvård, skolgång, hemspråk etc. Samtidigt som det välfärdssystem som skapades för svenskar och bekostades av svenskar monterats ner under årtionden.
Folkförakt - Politikerna tävlar om att sola sig i glansen av den godhet de ensamkommande utstrålar. Tänk inte på vad du gör så länge som du utmålas som god.
---
Det mest frapperande är ändå att det inte finns någon övre gräns för hur många ensamkommande barn vi säger oss vara villiga att ta emot. Eftersom det är barn det handlar om så kommer det bli väldigt smärtsamt för de politiker som kommer att tvingas klubba igenom en förändring.
Ensamkommande ur minnet per år:
2005: 400
2006: 800
2007: 1200
2008: 1500
2009: 2400
och framskrivningen...
2010: 3300
2011: 4400
2012: 5700
2013: 6200
2014: 6900
...vi får se om historien ger mig rätt eller fel...
Lägg därtill att strax under 20% är ankarbarn (hitills, min teori är att migrationsverket inte för den statistiken ordentligt). Det borde betyda att ett par tusen invandrare till är "på väg" hit genom sina ankare.
Var tionde avviker... det är 240 barn på vift i Sverige per år.
De ensamkommande är andra kulturers svar på de sovjetisk/jugoslaviska apatiska barnen. Araber/Östafrikaner/Afghaner har inte samma kulturella kompetenser som zigernare, därför stannar "föräldrarna" hemma numera.
Industrin kring de ensamkommande barnen har så många obehaliga ingredienser.
Traffiking - unga flickor får tillträde till Sverige och "försvinner" till sitt sexslaveri.
Bedrägeri - DNA-tester skulle visa att ankarbarnens föräldrar sällan är det.
Bedrägeri - Jag uppskattar att 50% uppger fel ålder. Min uppskatting baseras på främst Norska dentalundersökningar samt den explosiva ökningen av antalet ensamkommande.
Folkförakt - 1900:- per dygn och barn, till detta tillkommer kostnader för sjukvård, tandvård, skolgång, hemspråk etc. Samtidigt som det välfärdssystem som skapades för svenskar och bekostades av svenskar monterats ner under årtionden.
Folkförakt - Politikerna tävlar om att sola sig i glansen av den godhet de ensamkommande utstrålar. Tänk inte på vad du gör så länge som du utmålas som god.
---
Det mest frapperande är ändå att det inte finns någon övre gräns för hur många ensamkommande barn vi säger oss vara villiga att ta emot. Eftersom det är barn det handlar om så kommer det bli väldigt smärtsamt för de politiker som kommer att tvingas klubba igenom en förändring.
Ensamkommande ur minnet per år:
2005: 400
2006: 800
2007: 1200
2008: 1500
2009: 2400
och framskrivningen...
2010: 3300
2011: 4400
2012: 5700
2013: 6200
2014: 6900
...vi får se om historien ger mig rätt eller fel...
och vill egentligen bara vara i fred från allsköns tokeri. Jag vill vara i fred från sådana som dig exempelvis, samt dina små skyddslingar. Dessutom har jag länkat till forskningsrapporter, i den här tråden - har du missat det? Mycket av debatten och tyckandet i frågan bygger ju just på sådana "forskningsrapporter". Kanske ska ta och läsa igenom lite av det stoffet? Min debattstil är kanske något
sarkastisk, och jag kanske inte alltid uttrycker mig med finess, fine. Men jag har i alla fall åtminstone lite hyfs. Jag talar inte över huvudet på folk, som du gör, när du "blir trött på onyanserad debatt" - istället vänder jag mig direkt till den jag vill tala till.
, vilket nog vore ett mer passande epitet) till ett ensamkommande barn. Tala om skadlig, oetisk fritidssysselsättning!

sätt att föra fram saker. Men jag är i grund och botten förtvivlad över hur saker och ting ser ut i samhället. Mina enkla försök till humor är ett sätt att bearbeta sådana känslor. Jag kan ju inte gärna börja löpa amok och anfalla folk som inte delar mina åsikter... det vore ju rent vanvett. Det enda man kan göra, då man inte inte innehar någon form av problemformuleringsperspektiv, är att få folk att garva lite. Det är inte mer med den saken, tycker jag.
: