2009-11-30, 00:32
Medlem
MoLoKs avatar
Det här är knepiga frågor. Vad det i grunder handlar om är dock att på några år så har antalet ensamkommande ökat från 300 per år till 2400 per år.

Lägg därtill att strax under 20% är ankarbarn (hitills, min teori är att migrationsverket inte för den statistiken ordentligt). Det borde betyda att ett par tusen invandrare till är "på väg" hit genom sina ankare.

Var tionde avviker... det är 240 barn på vift i Sverige per år.

De ensamkommande är andra kulturers svar på de sovjetisk/jugoslaviska apatiska barnen. Araber/Östafrikaner/Afghaner har inte samma kulturella kompetenser som zigernare, därför stannar "föräldrarna" hemma numera.

Industrin kring de ensamkommande barnen har så många obehaliga ingredienser.

Traffiking - unga flickor får tillträde till Sverige och "försvinner" till sitt sexslaveri.

Bedrägeri - DNA-tester skulle visa att ankarbarnens föräldrar sällan är det.

Bedrägeri - Jag uppskattar att 50% uppger fel ålder. Min uppskatting baseras på främst Norska dentalundersökningar samt den explosiva ökningen av antalet ensamkommande.

Folkförakt - 1900:- per dygn och barn, till detta tillkommer kostnader för sjukvård, tandvård, skolgång, hemspråk etc. Samtidigt som det välfärdssystem som skapades för svenskar och bekostades av svenskar monterats ner under årtionden.

Folkförakt - Politikerna tävlar om att sola sig i glansen av den godhet de ensamkommande utstrålar. Tänk inte på vad du gör så länge som du utmålas som god.

---

Det mest frapperande är ändå att det inte finns någon övre gräns för hur många ensamkommande barn vi säger oss vara villiga att ta emot. Eftersom det är barn det handlar om så kommer det bli väldigt smärtsamt för de politiker som kommer att tvingas klubba igenom en förändring.

Ensamkommande ur minnet per år:

2005: 400
2006: 800
2007: 1200
2008: 1500
2009: 2400

och framskrivningen...

2010: 3300
2011: 4400
2012: 5700
2013: 6200
2014: 6900

...vi får se om historien ger mig rätt eller fel...
Citera
2009-11-30, 00:47
Medlem
Jag vet inte om sydsvennen i ren skälmskhet stazisifierat bort inlägg om artikeln men jag känner en viss avsmak för hur kramarna för sina argument på.
Media har isf verkligen lyckats lura i folk att det handlar om "baaaarn i flykt ifrån kriiiiiiig".

Det vill inte infinna sig någon som helst rågat mått på vad det får kosta att ta emot dessa vinstmaskiner. Att skola efter skola i det här landet får lägga ned vägrar man ta med i kalkylen. Så länge vi minst 1 krona i statskassan så har vi tekniskt sett resurser att lägga på dessa stackars [repeat]"baaaarn i flykt ifrån kriiiiiiig"[/repeat]

http://sydsvenskan.se/omkretsen/vellinge/article567740/Goran-Holm-Alla-fragor-bor-omprovas.html?articleTab=comments
Citera
2009-11-30, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
Jag har aldrig påstått att jag sitter på sanningen, men jag har tillgång till empirisk erfarenhet som ingen annan här har. Jag brukar vara noga med att påpeka att det inte är statistiskt godtagbara resultat, men trots allt så har jag hunnit se snart 200 ungdomar komma och gå vilket ger en hyfsat underlag. Sen är det så klart upp till dig att värdera vad du tycker att den kunskapen är värd. Jag klarar dessutom av att länka till statistik som jag dessutom både är kompetent nog att tyda och tolka, och jag tar gärna emot även länkar och resultat från "realister" när de kommer. Har du missat det? Ja, självklart har du det, och det är det som är så in i helvete irriterande.

Sug på den höga hästen, jag bjuder.

Tyvärr har jag tvingats inse mer och mer att det är att kasta pärlor för svinen att ens försöka sig på någon slags "sanningssökande", då hela skiten för de flesta enbart går ut på att sprida så jävla mycket dynga som möjligt, vissa med mer finess som Ezzelino (även om jag är aningens förvånad över att man kan få så mycket cred genom att scanna nätet efter länkar och kommentera dem genom att skriva "judarna är dumma" och "alla politiker är korrupta idioter som borde skjutas på gatan utan rättegång" på 58 olika sätt; För mig framstår det rätt tröttsamma malandet mest som självonanerande och bekräftelsetörstande, men det är ju en smaksak), och vissa med mindre, som du. En av de få skribenter som jag faktiskt har fått en viss respekt för på senare tid är MoLoK, som klarar att länka till statistik och även ta in och värdera annan typ av kunskap. Vi tycker inte alltid lika, men kan i alla fall vara överens om vissa fakta och klarar båda av att ha en gråskala. Finns även ett antal andra som går att föra en dialog med och som har mindre av de teflongener som annars verkar vara vanligast förekommande i denna forumdel.

Jag har inget emot negativa skriverier om ensamkommande asylsökande ungdomar, jag välkomnar ålderstester, jag anser själv att Sverige snarast måste se till att andra signaler än de nuvarande sänds ut över världen, jag accepterar eller förminskar inte eventuellt våld eller hot på boenden för ensamkommande. Jag är rätt cynisk nu för tiden. Mitt enda mål är att nyansera bilden, men det är uppenbarligen totalt ointressant. Ensamkommande "barn" (man måste skriva så för att visa hur härligt originellt anti-PK man är) måste passa in i den mall som de tillskrivits här på I&I: De är skäggiga 30-åriga tandlösa analfabeter och kravmaskiner som super och slåss med personalen, som i sin tur består av outbildade menlösa kvinnor i 50-årsåldern som inte kan tänka självständigt och bara vill ha negerkuk. Allt som talar emot den bilden skummas förbi och glöms snabbt bort, för hur roligt skulle det annars vara att dra skämtet om rakyvlarna och batikhäxorna nästa gång?

DN:s rätt usla sammanställning framstår ju som ett gudomligt under av opartiskhet och saklighet i jämförelse.

Jag vill inte ha din respekt, jag är nämligen etiskt lagd och vill egentligen bara vara i fred från allsköns tokeri. Jag vill vara i fred från sådana som dig exempelvis, samt dina små skyddslingar. Dessutom har jag länkat till forskningsrapporter, i den här tråden - har du missat det? Mycket av debatten och tyckandet i frågan bygger ju just på sådana "forskningsrapporter". Kanske ska ta och läsa igenom lite av det stoffet? Min debattstil är kanske något sarkastisk, och jag kanske inte alltid uttrycker mig med finess, fine. Men jag har i alla fall åtminstone lite hyfs. Jag talar inte över huvudet på folk, som du gör, när du "blir trött på onyanserad debatt" - istället vänder jag mig direkt till den jag vill tala till.

I mina ögon är du systemlakej rakt av, och du resonerar precis som gemene qwertyuiop-journalist och förrädarpolitiker: härskartekniker och småskurna försök att förminska meningsmotståndarna, hela tiden. Jag och många andra har ju inte samma möjligheter till det, vi får helt enkelt hålla till godo med sarkasm och hårda ord - ni är ju legio för närvarande, med alla trumf på hand. Men det kommer naturligtvis inte att vara för evigt.

Vi vet var vi har varandra antar jag? Vi tycker olika, men det är helt ok.

Nåja... därmed vill jag presentera Isobel Hadley-Kamptz(j), som genom stor tankemöda kommit fram till följande sanktionerade slutsats: att "mordbrännaren" ville holocausta transitboendet, och att vellingeborna är ociviliserade tölpar och vildar, gojhatare som hon är - och det det i grunden handlar om att "bygga om civilisationen". Snyggt jobbat Isobel, vem vet... nåt jehu kanske rent av puttar ut dig genom fönstret en vacker dag!

http://www.expressen.se/ledare/1.1795777/isobel-hadley-kampz-tabun-ar-inte-fel-i-debatten

Och så nåt inlägg av en tokig gubbe, en slags lathund i konsten hur man på frivillig basis blir en GM (som antagligen inte betyder "general manager" , vilket nog vore ett mer passande epitet) till ett ensamkommande barn. Tala om skadlig, oetisk fritidssysselsättning!

http://frivilligarbetare.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=6a9730c2-c8c1-4e2c-ac96-92a4d15f8f30
Senast redigerad av hoerdududu 2009-11-30 kl. 01:10.
Citera
2009-11-30, 00:55
Medlem
moderatswings avatar
Varför har man idag inte åldersundersökningar? Finns det något motiv bakom det? Finns frågan ens på det politiska bordet?

För jag har svårt att se just den frågan som kontroversiell i Sverige.
Jag har i debatten sett att vissa menar på att det utförs ålderstester (senast Dilsa Demirbag i Vellinge-debatten) men det har jag fått förklarat för mig är fel. Detta tyder ändå på att man (de som vissa vill kalla etablissemanget) ser sådana tester som något ganska naturligt.
Citera
2009-11-30, 01:17
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoerdududu
Vi vet var vi har varandra antar jag?
Nej, det är helt uppenbart att vi inte har det. Du har sett att jag har motsatta ståndpunkter i vissa frågor, alltså sorterar du in mig i ett fack och tillskriver mig precis den roll du vill jag ska spela och de åsikter som du vill att jag ska ha. Du förvandlar mig till en schablonbild för att det ska passa din världsbild och bli lättare för dig att bemöta mig. Well, fortsätt med det du så fortsätter jag att diversifiera mina åsikter under tiden.

Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing
Varför har man idag inte åldersundersökningar? Finns det något motiv bakom det? Finns frågan ens på det politiska bordet?

För jag har svårt att se just den frågan som kontroversiell i Sverige.
Jag har i debatten sett att vissa menar på att det utförs ålderstester (senast Dilsa Demirbag i Vellinge-debatten) men det har jag fått förklarat för mig är fel. Detta tyder ändå på att man (de som vissa vill kalla etablissemanget) ser sådana tester som något ganska naturligt.
Ålderstesterna upphörde när kommunerna tog över boendena för ensamkommande från Migrationsverket. Dels för att testerna inte ansågs tillförlitliga (käk- och handledsröntgen anses ge en säkerhet på plus/minus två år) men även antagligen för att varken Migrationsverket eller kommunerna ville ta ekonomiskt ansvar och/eller inte kunde komma överens om hur det rent praktiskt skulle gå till. Nuförtiden gör Migratonsverket endast i yttersta undantagsfall en åldersbedömning, som då i princip bara är en okulär besiktning och ett samtal. Jag har för övrigt inte pratat med någon som jobbat längre tid än två år med ensamkommande som är emot åldersbedömningar.

Det finns redan en del skrivet i ämnet, sök på "åldersbedömning" och mitt nick så bör du hamna i en del diskussioner där saken berörs.
Citera
2009-11-30, 01:44
Medlem
Citat:
Nej, det är helt uppenbart att vi inte har det. Du har sett att jag har motsatta ståndpunkter i vissa frågor, alltså sorterar du in mig i ett fack och tillskriver mig precis den roll du vill jag ska spela och de åsikter som du vill att jag ska ha. Du förvandlar mig till en schablonbild för att det ska passa din världsbild och bli lättare för dig att bemöta mig. Well, fortsätt med det du så fortsätter jag att diversifiera mina åsikter under tiden.

Men din position i den här frågan är ju något oklar, du jobbar ju med ensamkommande, du har din inkomst ur själva verksamheten? Du sitter ju liksom på två stolar samtidigt: du vill kritisera näringen, och vara cynisk, som du säger, men samtidigt också fortsätta hanteringen? Ingen vill väl förlora jobbet, speciellt i tider som dessa... och dessutom är jag hyfsat säker på att du inte kan åstadkomma någon förändring inifrån systemet.

Sedan försöker jag ta till mig av det andra skriver, och visst kan jag förstå att du kanske tröttnar på exempelvis mitt tämligen monomana sätt att föra fram saker. Men jag är i grund och botten förtvivlad över hur saker och ting ser ut i samhället. Mina enkla försök till humor är ett sätt att bearbeta sådana känslor. Jag kan ju inte gärna börja löpa amok och anfalla folk som inte delar mina åsikter... det vore ju rent vanvett. Det enda man kan göra, då man inte inte innehar någon form av problemformuleringsperspektiv, är att få folk att garva lite. Det är inte mer med den saken, tycker jag.
Senast redigerad av hoerdududu 2009-11-30 kl. 01:47.
Citera
2009-11-30, 02:01
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoerdududu
Men din position i den här frågan är ju något oklar, du jobbar ju med ensamkommande, du har din inkomst ur själva verksamheten? Du sitter ju liksom på två stolar samtidigt: du vill kritisera näringen, och vara cynisk, som du säger, men samtidigt också fortsätta hanteringen? Ingen vill väl förlora jobbet, speciellt i tider som dessa... och dessutom är jag hyfsat säker på att du inte kan åstadkomma någon förändring inifrån systemet.
Är lite trött och ska gå och sova, men vill svara lite snabbt bara (och jag tycker att detta är OnT, då det fortfarande berör hanterandet av ensamkommande).

Varför skulle jag som jobbar i den här branchen inte få ha åsikter om saker med den som fungerar sämre? Jag inser naturligtvis att jag riskerar att kacka i mitt eget bo, men den risken är jag villig att ta så länge jag känner att jag är ärlig mot mig själv. Jag är för övrigt inte - till skillnad från en del andra - ute efter att helt eliminera verksamheten för mottagande av ensamkommande ungdomar. Däremot är jag bekymrad över antalet och hur snabbt kurvan stiger uppåt. Jag vill gärna fortsätta ta emot behövande ensamkommande asylsökande ungdomar som kommer från tuffa bakgrunder, däremot skulle jag mer än gärna slippa överåriga snyltare och kverulanter som ärligt talat inte har ett skit här att göra. Precis som du säger så har jag svårt att åstadkomma något inifrån systemet, och då är ju ställen som Flashback bra att ha. Här får jag chansen att faktiskt bekräfta att det FINNS överåriga utan flyktingbakgrund som söker asyl i Sverige, vilket jag aldrig skulle ges möjlighet att göra i media i övrigt. Samtidigt så vill jag av naturliga skäl kunna säga detta i en nyanserad debatt, så att jag i nästa inlägg och alla efterföljande ska slippa läsa att ALLA ensamkommande är skäggiga trettioåringar. Sen är det klart att min yrkesstolthet tar viss skada i längden av att ständigt få höra att det är hjärndöda batikhäxor som jobbar med detta, trots att jag vet att det inte är sant. Som moderator har jag ju dessutom svårt att bara hoppa över trådar jag inte gillar, så det blir rätt frustrerande i längden.

Egentligen var det inte dig personligen jag syftade på i mitt första inlägg, men eftersom du svarade så fick du bära din beskärda del av det avhuggna hundhuvudet.
Citera
2009-11-30, 10:10
Medlem
Ezzelinos avatar
Judetransvestiten och IDF-donatoren Mr Gay Sweden Federley läxar upp svenska folket :

http://www.varldenidag.se/index.php?option=com_content&task=view&id=6040&Ite mid=98

Citat:
"---Många organisationer och instanser, inte minst Barn*ombudsmannen, har i höst slagit larm om att kommuner inte vill ta emot ensamkommande flyktingbarn.
Det är bara var tredje kommun i landet som väljer att ta emot barn.
När det gäller de kommuner som Centerpartiet har kommunalrådsposter i, är det endast 16 procent av kommunerna, 9 av 55, som tar emot flyktingbarn.
– Det är för dåliga siffror. Det är inte okej, säger en av partiets riksdagsledamöter, Fredrick Federley, som nu är i hasorna på de kommuner som inte tar emot barn.
Han berättar att partiledningen bland annat skrivit brev till kommunerna, och det är en stående punkt på agendan när lokala kommunalråd besöker riksdagen.
– Vi har vänt på alla stenar vi kan, säger Fredrick Federley, som även är ordförande för partiets kommitté för integration och migration, där de ensamkommande flyktingbarnen står högt upp på listan.---"
Senast redigerad av Ezzelino 2009-11-30 kl. 10:14.
Citera
2009-11-30, 13:35
Medlem
Sveriges likriktningsgalna partier, befolkade av en alldeles speciell samhällsklass med särskilda previlegier, har som bekant inga problem att samarbeta över "blockgränserna" när det gäller att sabotera för Sverige som mycket som det bara går. Trelleborg ska givetvis få ta del av denna himmelska ynnest som kallas "ensamkommande barn"! Det är helt enkelt bara så det är, och måste vara, i det "nya landet", en verklighet som mer eller mindre ljusskygga krafter så intensivt vill skapa.

http://politisktinkorrekt.wordpress.com/2009/11/30/ensamkommande-till-trelleborg-sd-emot/

Sd's nyktra inställning i frågan ignoreras givetvis - termen "barn" är en helig ko.

Även Boden ska naturligtvis föräras 10 hedersplatser, eftersom "skarp kritik (från vem?) riktats mot detta främlingsfientliga getingbo.

http://www.kuriren.nu/lokala/boden_artikel.aspx?
ArticleId=5128677&place=Boden

Bloggen fina namnet "Nätverk mot politisk korrekthet" behandlar även frågan om ensamkommande, och menar att "ensamkommande" är årets ord. Det stämmer nog! Ockelbo kommun vill egentligen ta emot ensammkommande, men det fattar inte hur man gör!
Det kan naturligtvis även vara så att Ockelbo kommun inte vill att Vickan och Danne ska bli överraskningsberikade när de förärar bygden med celebert besök.
http://natverkmotpk.blogspot.com/2009/11/arets-ord-maste-vara.html
Citera
2009-12-01, 00:17
Medlem
Brookuss avatar
Lite statistik om dessa ensamkommande <valfritt skällsord> lycksökare.

De flesta är tonårspojkar från Somalia eller Afghanistan
Stockholm Somalia är vanligaste ursprungslandet, mer än två tredjedelar är pojkar och de allra flesta är i tonåren.
Så ser statistiken ut för de ensamkommande flyktingbarnen i Sverige just nu.

I år har Sverige hittills tagit emot 1 882 ensamkommande flyktingbarn (siffran är från 16 november). Under hela förra året tog man emot 1 510 barn, en tydlig ökning enligt Louise Utter, informatör på Migrationsverket.

– Många av dem är i någon av ankomstkommunerna. I dag har vi ungefär 500 personer som väntar på placering i kommun, så vi behöver drygt 500 platser för att kunna reda upp det här så att de inte blir sittande och väntar.

78 procent är pojkar

Den största gruppen barn och ungdomar, 770 personer, kommer från Somalia. Näst största landet är Afghanistan, 649 barn, och därefter Irak, 92 barn.

Över tre fjärdedelar, 78 procent, av alla som kommit hittills i år är pojkar. Någon tydlig förklaring till varför det är så har inte Migrationsverket.

– Det är väl till viss del ett val föräldrarna gör, har man flera barn skickar man pojken, konstaterar Utter.

Frågar om stora händelser

677 av barnen är mellan 13 och 15 år, 1 059 av dem är mellan 16 och 17 år.

Det är ofta lite av ett detektivarbete att ta reda på hur gamla barnen är, berättar Utter.

– Det är inte så många som har riktiga id-handlingar med sig och det är förstås svårt att säga om en person är 17 eller 19 år. Men då försöker vi fastställa åldern genom att prata med personen i fråga, ställa frågor om hur många år de gått i skolan, om de minns särskilda händelser som var stora i deras land, om de har syskon och liknande. Men vi tittar också på tänder och skelett. Om vi är osäkra ska vi hellre fria än fälla, så är vi osäkra skriver vi hellre att personen är 17 år.

Vad händer med de barn som får uppehållstillstånd, när de blir myndiga?

– Det är fortfarande kommunen som har ansvar för dem, på samma sätt som man har ansvar för alla som är bosatta i kommunen. Kommunerna gör nog lite olika men det troliga är att man får hjälp att hitta en egen lägenhet, eftersom man är vuxen. Kommunen kan också besluta om särskilda insatser tills man är 21 år om man behöver extra stöd.

http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.1566214
Citera
2009-12-01, 00:49
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brookus
Men vi tittar också på tänder och skelett.
I helvete heller, jag vägrar att tro på detta! Antingen ljuger hon rakt upp och ner eller så är informatören inte informerad om att detta inte längre sker. Det tredje alternativet är att det sker vid ett enstaka tillfälle vartannat år, och det därför tekniskt sett inte är en lögn. Jag vet INGEN som som röntgats eller tandundersökts, och Migrationsverket har ju själv sagt att de inte längre genomför den typen av undersökningar.

Ingen som vill maila informatören och ta reda på i hur många fall under de senaste fem åren som tandundersökningar och röntgen genomförts? Skulle vara ytterst intressant att veta.
Citera
2009-12-01, 01:19
Medlem
Brookuss avatar
Citat:
I helvete heller, jag vägrar att tro på detta! Antingen ljuger hon rakt upp och ner eller så är informatören inte informerad om att detta inte längre sker. Det tredje alternativet är att det sker vid ett enstaka tillfälle vartannat år, och det därför tekniskt sett inte är en lögn. Jag vet INGEN som som röntgats eller tandundersökts, och Migrationsverket har ju själv sagt att de inte längre genomför den typen av undersökningar.

Ingen som vill maila informatören och ta reda på i hur många fall under de senaste fem åren som tandundersökningar och röntgen genomförts? Skulle vara ytterst intressant att veta.
Återigen så skrivs det dynga i medierna...

Skulle detta ske så borde det skett på gubben i min signatur. Denne borde vara DEFQON 1-misstänkt och givetvis testas på detta sätt. Även många andra media visat bilder på BÖR ha testats utan tvekan på detta sätt OM det nu genomförts.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in