Citat:
Ursprungligen postat av BurkHans
Det är ju ungefär lika märkligt om de ensamkommande skäggbarnen ska åka hem på "semester" som att vanliga asylanter uppenbarligen åker hem till t ex Somalia på "semester". Stämmer detta verkligen att dessa asylsökande skäggbarn kan "åka hem" bara sådär? I så fall är läget i Sverige betydligt värre än jag nånsin trott.
Nej, det stämmer inte.
Som asylsökande kan du inte lämna Sverige, då är din asylansökan förverkad. Däremot kan du efter PUT ansöka om främlingspass och resa utomlands, vet dock inte exakt hur det funkar med inskränkningar och liknande. Svensk medborgare tar väl som kortast 4-5 år att bli, har jag för mig.
Jag håller med om att det är högst provocerande när f.d. asylsökande som fått PUT inom kort reser till hemlandet. Visst kan saker och ting förändras, oroliga områden kan lugnas ner osv, men kanske TUT (Tillfälligt uppehållstillstånd) i såna fall borde användas mer frekvent. Min erfarenhet är dock att det är sällsynt att ensamkommande reser "hem" efter PUT, även om jag sett exempel på det.
Citat:
Ursprungligen postat av BurkHans
Sen snacket om att "ta hit familjen" - ja, det bevisar bara vad alla vi invandringskritiska hela tiden sagt, nämligen att de flesta av skäggbarnen är s k ankarbarn. De kommer ensamma under förespegling att hela släkten dött eller försvunnit. När ett PUT beviljats återuppstår/hittas ganska omgående den borttappade släkten. Inte sällan en ansenlig mängd personer som aspirerar på att beviljas livstids försörjning utan arbetsplikt i paradiset på jorden - Sverige.
Aha, du menar att den här artikeln är det förlorade pusselbiten som äntligen bevisar sammansvärjningen? Eller kan det vara anekdotisk bevisföring?
Det finns nämligen tyvärr inte någon statistik över anhöriginvandring till ensamkommande, men av den generella statistik som finns att tillgå angående anknytning till barn så är det förhållandevis få familjemedlemmar som kommer hit. Det stämmer även bra överens med egen empiri, om jag ödmjukast får tillägga det.