Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Kan du vara så vänlig att presentera en källa på att endast 5% av de ensamkommande flyktingbarnen är barn (dvs under 18 år)?
Nej, det kan jag inte eftersom det inte stämmer och det vet du naturligtvis. Men du vet också att i vi i normalt språkbruk i Sverige sällan refererar till ålderskategorin 13-17 år som annat än ungdomar. Pratar vi om barn, så menar vi prepubertala barn. Detta medvetna användande av eufemismer är inget som gynnar en verklighetsbaserad praktisk debatt, Orzion.
Därav ord som gymnasieungdomar (inte gymnasiebarn), ungdomsgårdar (inte barngårdar) eller ungdomsmottagningar (som handhar ungdomar >13 år). De flesta svenska (och utländska) ungdomar uppskattar inte att kategoriseras som barn även om det är en juridiskt riktig term, eftersom det upplevs som ett förminskande av dem. Och inte heller du vill väl förminska ensamkommande ungdomar genom att klappa dem på huvudet och kalla dem barn? Speciellt inte när flera av dem de facto är äldre än dig... det vore inget annat än oförskämt.
Däremot ska jag ge dig rätt i att min omedelbara uppskattning var felaktig, den rätta siffran verkar ligga på ungefär 10%.