2011-02-24, 10:31
Medlem
Konrad Haifas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
"Det blir troligen ”Villan”, som ligger mellan Kulturskolan och gamla museet, som blir nytt boende för ensamkommande flyktingbarn i Trelleborg
– Det är en mycket bra lösning, säger Tomas Djurfeldt som blir föreståndare för det nya kollektivboendet.

Emellertid behöver ”Villan” byggas om. Gunnar Grafström (M), ordförande i servicenämnden, skriver till kommunfullmäktige och begär 4,3 miljoner i anslag för ombyggnaden."

http://www.trelleborgsallehanda.se/trelleborg/article1393469/Boende-for-flyktingbarn-vid-Kulturskolan.html

Undrar vad som händer om skolförvaltningens chef, vårdförvaltningens chef eller fritidsförvaltningens chef begär 4,3 miljoner i extra anslag?

Är det detta som sossar kallar välfardens kärna?
Citera
2011-02-24, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
"Det blir troligen ”Villan”, som ligger mellan Kulturskolan och gamla museet, som blir nytt boende för ensamkommande flyktingbarn i Trelleborg
– Det är en mycket bra lösning, säger Tomas Djurfeldt som blir föreståndare för det nya kollektivboendet.

Emellertid behöver ”Villan” byggas om. Gunnar Grafström (M), ordförande i servicenämnden, skriver till kommunfullmäktige och begär 4,3 miljoner i anslag för ombyggnaden."

http://www.trelleborgsallehanda.se/t...turskolan.html
Över hela landet och till vilket pris som helst
Citera
2011-02-25, 17:33
Medlem
chainmails avatar
Alla utom just de som arbetar med de sk "ensamkommande flyktingbarnen" verkar förstå att det är bluff och bedrägeri.

Är det inte märkligt att samtliga kommer från vissa speciella områden, alltid utanför Europa och oftast muslimer?

Är det inte märkligt att minst 75% är av manligt kön? Är det inte märkligt att samtliga deras släktingar i hemlandet är döda eller försvunna? I dessa kulturer lever man oftast tätt i familjer, ja t o m i klaner och ingen av dessa kan förbarma sig utan Sverige (ett land de flesta aldrig hört talas om blir målet)...

Är det inte märkligt att inom några år efter ankomsten återförenas de ”ensamkommande” med sina plötsligt funna släktingar och att detta undantagslöst sker i Sverige?

Är det inte märkligt att de flesta ensamkommande ser avsevärt äldre ut än de anger?

Är det inte märkligt att många av dessa senare korrigerar sin officiella ålder? Är det inte märkligt att när exempelvis Norge inför ålderstester så försvinner nästan fenomenet ”ensamkommande”?

Är det inte märkligt att antalet ”ensamkommande” ökar markant i Sverige när de minskar drastiskt i Norge? Man undrar om inte de allra mest naiva och korkade jobbar just med ”ensamkommande” bedragare!

Bortsett från detta är det omänskligt att inte hjälpa "ensamkommande" i sina hemländer där de är bekanta med kultur, språk mm. Det skulle dessutom bli mycket effektivare och kunna hjälpa fler för samma pengar, om man nu ska hjälpa vilket jag inte tycker. Den 3:e världens befolkningsöverskott är verkligen inte den balanserade vita världens problem, för problem är det. Ju fler som kommer desto mer problem får vi.
Citera
2011-02-25, 17:41
Medlem
Kan inte någon göra en lista över ensamkommande så att man i framtiden när de har lämnat boendet och börjar begå allvarliga våldsbrott kan spåra dem? Jag är övertygad om att många kriminella här i landet från början var små oskyldiga ensamkommande 25-åriga gossar från början.
Citera
2011-02-25, 17:50
Medlem
En liten undran om ensamkommande barns riktiga ålder. Jag får intrycket här på FB att Sverige inte tar tandröntgen för att visa den rätta åldern i tveksamma fall.
Samtidigt läser jag i häftet "Goda  råd till dig som söker asyl i Sverige"
Citat:
Om Migrationsverkets handläggare misstänker att du är äldre än du har uppgett så
kan dina åldersuppgifter ändras, ibland efter tandröntgen. Därmed kan du som kom
till Sverige som minderårig, plötsligt vara vuxen i myndigheternas ögon. Då får du
ingen god man och får inte bo i ungdomsboende, och du kan utvisas även om inte
dina anhöriga kan hittas. Man har inte rätt att överklaga en åldersbedömning, men
om du är säker på att bedömningen är felaktig så kan du försöka få handläggaren på
Migrationsverket att ändra den. Enligt Migrationsverkets egna riktlinjer så måste
en tandröntgen visa att du troligen är över 21, för att Migrationsverket på grund av
röntgen ska ändra din ålder till över 18 (detta beror på att tandröntgen är en mycket
osäker metod).
Hur gör Sverige egentligen?
http://www.utanpapper.nu/Documents/utanpapper/dok/FARR_goda_rad_2007.pdf
Citera
2011-02-25, 18:06
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mutbar
En liten undran om ensamkommande barns riktiga ålder. Jag får intrycket här på FB att Sverige inte tar tandröntgen för att visa den rätta åldern i tveksamma fall.

http://www.utanpapper.nu/Documents/utanpapper/dok/FARR_goda_rad_2007.pdf

Grejjen är att det är frivilligt att göra den, dvs den sökande behöver bara säga "nej" så får inte medicinsk åldersundersökning genomföras.
Citera
2011-02-25, 18:18
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chainmail
Alla utom just de som arbetar med de sk "ensamkommande flyktingbarnen" verkar förstå att det är bluff och bedrägeri.
Det är ett felaktigt antagande du utgår ifrån. Du vet inget om vad "alla" vet, och du vet inget om vad de som jobbar med ensamkommande förstår. Min erfarenhet är att de som jobbar med ensamkommande har väldigt bra koll på läget, och är mer insatta i problemen än de som står utanför och tittar på. Att det är bluff och bedrägeri stämmer i vissa fall, och det är alla som jobbar i branschen helt medvetna om och i många fall frustrerade över. Däremot så har personal på boenden inget att göra med Migrationsverkets utredningar, vilket var tanken med reformen 2005(?) när kommunerna tog över ansvaret från staten.

Citat:
Är det inte märkligt att samtliga kommer från vissa speciella områden, alltid utanför Europa och oftast muslimer?
Nej, det är inte så märkligt att man främst kommer från konflikthärdar, eller åtminstone utger sig göra det.

Citat:
Är det inte märkligt att minst 75% är av manligt kön? Är det inte märkligt att samtliga deras släktingar i hemlandet är döda eller försvunna? I dessa kulturer lever man oftast tätt i familjer, ja t o m i klaner och ingen av dessa kan förbarma sig utan Sverige (ett land de flesta aldrig hört talas om blir målet)...
ca 80% till och med. Nej, det är väl inte heller så märkligt, då man hellre skickar iväg en son än en dotter då sönerna anses ha större chans att överleva resan och klara sig bra i det nya landet. Alla släktingar i hemländerna är inte döda, och heller inte alltid försvunna - detta officiellt eller inofficiellt. Däremot är det (enligt min ödmjuka erfarenhet) inte ovanligt att man bluffar om det. Man gör vad som krävs för att få stanna kvar, helt enkelt. Att Migrationsverket är oförmöget att ta reda på faktiska förhållanden eller vara hårda i de fall där den asylsökande inte kan göra sin identitet sannolik är ett systemfel. Ren flathet, eller rädsla för politiskt korrekta repressalier skulle man kunna säga. Ingen vill riskera sparken, eller att få skit från media.

Citat:
Är det inte märkligt att inom några år efter ankomsten återförenas de ”ensamkommande” med sina plötsligt funna släktingar och att detta undantagslöst sker i Sverige?
Det är ingen överväldigande del som familjeåterförenas, tyvärr är det svårt att få rätt siffror från Migrationsverket. Min gissning är att 2500 ensamkommande genererar max 5-600 anhöriginvandrande.

Citat:
Är det inte märkligt att de flesta ensamkommande ser avsevärt äldre ut än de anger?
Nej, det är inte märkligt utifrån att man i dagsläget tjänar på att ljuga om sin ålder.

Citat:
Är det inte märkligt att många av dessa senare korrigerar sin officiella ålder? Är det inte märkligt att när exempelvis Norge inför ålderstester så försvinner nästan fenomenet ”ensamkommande”?
Man undrar vem som tog fram de siffrorna...

Citat:
Är det inte märkligt att antalet ”ensamkommande” ökar markant i Sverige när de minskar drastiskt i Norge? Man undrar om inte de allra mest naiva och korkade jobbar just med ”ensamkommande” bedragare!
Se ovan.

Citat:
Bortsett från detta är det omänskligt att inte hjälpa "ensamkommande" i sina hemländer där de är bekanta med kultur, språk mm. Det skulle dessutom bli mycket effektivare och kunna hjälpa fler för samma pengar, om man nu ska hjälpa vilket jag inte tycker. Den 3:e världens befolkningsöverskott är verkligen inte den balanserade vita världens problem, för problem är det. Ju fler som kommer desto mer problem får vi.
Jag skulle med glädje se en halvering av antalet ensamkommande, om det var den halvan som är över 18 år som rensades bort via medicinska ålderstester. Då kunde man lägga hälften av den besparingen på ovanstående, och hälften på mer kaffe till svenska pensionärer.

Edit: hade missat ett svar.
Senast redigerad av Kaiser Chief 2011-02-25 kl. 18:37.
Citera
2011-02-25, 18:22
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:

http://www.utanpapper.nu/Documents/u...a_rad_2007.pdf
Jag har kommenterat det några sidor tillbaka: https://www.flashback.org/sp28759082
Citera
2011-02-25, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Grejjen är att det är frivilligt att göra den, dvs den sökande behöver bara säga "nej" så får inte medicinsk åldersundersökning genomföras.

Tack för svar. Vet du varför den är frivillig? Politisk beslut, hänvisning till FNs barnkonvention eller.....
Har EU gemensamma riktlinjer på "frivillighet"?
Citera
2011-02-25, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
Jag har kommenterat det några sidor tillbaka: https://www.flashback.org/sp28759082

Tack, jag såg det först nu.
Citera
2011-02-25, 19:12
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Tack för svar. Vet du varför den är frivillig? Politisk beslut, hänvisning till FNs barnkonvention eller.....
Har EU gemensamma riktlinjer på "frivillighet"?

Har för mig det är nåt kombination mellan att inte använda tvångsåtgärder mot "barn" och att det anses vara en kränkning av den personliga integriteten att behöva genomföre en undersökning för att styrka sin ålder.
Citera
2011-02-25, 19:14
Medlem
chainmails avatar
Citat:
Det är ett felaktigt antagande du utgår ifrån. Du vet inget om vad "alla" vet, och du vet inget om vad de som jobbar med ensamkommande förstår. Min erfarenhet är att de som jobbar med ensamkommande har väldigt bra koll på läget, och är mer insatta i problemen än de som står utanför och tittar på. Att det är bluff och bedrägeri stämmer i vissa fall, och det är alla som jobbar i branschen helt medvetna om och i många fall frustrerade över. Däremot så har personal på boenden inget att göra med Migrationsverkets utredningar, vilket var tanken med reformen 2005(?) när kommunerna tog över ansvaret från staten.
Tack för ditt svar!
Att det finns kännedom och frustration även bland de som arbetar med ensamkommande* är förvisso lovvärt men varför framkommer inte information och kritik även från det hållet? Varför för man inte informationen vidare till chefer, politiker och media? Tigandet blir ju ett medgivande, ett medhåll och resulterar obönhörligen i större problem. Detta är också en fråga om etik. Själv skulle jag t ex aldrig befatta mig med tobak... eller bedrägeri.

Citat:
Nej, det är inte så märkligt att man främst kommer från konflikthärdar, eller åtminstone utger sig göra det.

Det borde vara bättre för alla att, om man ska hjälpa så borde man göra det på plats, detta gäller all hantering av "flyktingar".

Citat:
ca 80% till och med. Nej, det är väl inte heller så märkligt, då man hellre skickar iväg en son än en dotter då sönerna anses ha större chans att överleva resan och klara sig bra i det nya landet. Alla släktingar i hemländerna är inte döda, och heller inte alltid försvunna - detta officiellt eller inofficiellt. Däremot är det (enligt min ödmjuka erfarenhet) inte ovanligt att man bluffar om det. Man gör vad som krävs för att få stanna kvar, helt enkelt.
Problemet här är att det kommer unga män med en medeltida kvinnosyn, inpräglad av deras mödrar och fädrer, till ett sekulärt, jämställt och frigjort samhälle där de helt enkelt inte kan förhålla sig till normer, regler och lagar - totala kulturkrockar blir resultatet. De är helt enkelt inte på något vis rustade för ett liv i våra västliga samhällen annat än som kriminella eller bidragshjon. De är ej heller önskvärda.

Citat:
Att Migrationsverket är oförmöget att ta reda på faktiska förhållanden eller vara hårda i de fall där den asylsökande inte kan göra sin identitet sannolik är ett systemfel. Ren flathet, eller rädsla för politiskt korrekta repressalier skulle man kunna säga. Ingen vill riskera sparken, eller att få skit från media.
En springande punkt! Inte nog med att politikerna givit svaga eller inga direktiv och politiken gått helt överstyr, media håller dessutom hela apparaten och samhället gisslan så det blir ett självspelande piano till avgrunden. Skrämmande!

Citat:
Det är ingen överväldigande del som familjeåterförenas, tyvärr är det svårt att få rätt siffror från Migrationsverket. Min gissning är att 2500 ensamkommande genererar max 5-600 anhöriginvandrande.
Oerhört höga siffror om denna gissning stämmer överrens med verkligheten! Men ser man positivt på det hela finns ju skäl att utvisa den ensamkommande tillsammans med de anhöriga då skälet för vederbörandes uppehåll diskvalifieras. Naturligtvis ska ingen anhöriginvandring i samband med ensamkommande förekomma, det är inte bara ett systemfel utan en logikvurpa.

Citat:
Nej, det är inte märkligt utifrån att man i dagsläget tjänar på att ljuga om sin ålder.
Förfärligt! Vem är ansvarig för denna märkliga ordning? Här måste ju ett tjänstefel vara begånget! Vore fint om vi kunde hänga ut den ansvariga politikern/tjänstemannen för detta är ju inte bara förräderi mot Sverige utan även missbruk av skattemedel.

Svaret på detta vore naturligtvis obligatoriska ålderstest.

Citat:
Man undrar vem som tog fram de siffrorna...
Bra gjort! Såg det också i ett norsk nyhetsmagasin.

Citat:
Jag skulle med glädje se en halvering av antalet ensamkommande, om det var den halvan som är över 18 år som rensades bort via medicinska ålderstester. Då kunde man lägga hälften av den besparingen på ovanstående, och hälften på mer kaffe till svenska pensionärer.
Vad tror du om att bygga barnhem i de ensamkommandes hemländer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in