Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-01-16, 00:05
  #1
Medlem
Tja grabbar och flickor.
Jag tänkte skaffa mig en billig bil för max 10000kr, täntke bara använda den ett år eller så bara för att ta mig till jobbet. Undrar då ungefär hur mycket det kostar att endast ha trafikförsäkring ? vilket försäkringsbolag är den billigaste ? hur mycket per månad eller var 3:e månad kommer jag få betala ?
vi säger att jag har en vanlig personbil.
Citera
2009-01-16, 00:07
  #2
Medlem
AllarNs avatar
Kolla www.atava.se de brukar vara billiga på äldre bilar
Citera
2009-01-16, 00:13
  #3
Medlem
Arch_Angels avatar
damma av telefonkatalogen å ring till alla, det är så sjukt vad det skiljer mellan alla bolag så du förstår inte. Ringer alltid runt varje år när jag slår igång "sommar-bilen" å byter rätt ofta bolag. billigast nu är länsförsäkringar men tror jag haft alla snart

det går aldrig säga vad du kommer å betala, beror på:

vad d är för bil
din ålder
hur länge du haft körkort
var du bor

mitt ex betalde mer i försäkring per år på hennes ruttna bmw än vad hon gav för bilen.
Citera
2009-01-16, 00:21
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arch_Angel
damma av telefonkatalogen å ring till alla, det är så sjukt vad det skiljer mellan alla bolag så du förstår inte. Ringer alltid runt varje år när jag slår igång "sommar-bilen" å byter rätt ofta bolag. billigast nu är länsförsäkringar men tror jag haft alla snart

det går aldrig säga vad du kommer å betala, beror på:

vad d är för bil
din ålder
hur länge du haft körkort
var du bor

mitt ex betalde mer i försäkring per år på hennes ruttna bmw än vad hon gav för bilen.
men jag undrar hur mycket ungefär.
har snart haft körkort i 1 år och är 21 år nu, men kan skriva in bilen på morsans namn pratar vi om flera tusen i månaden eller ? är väldigt amatör i denna branch
Citera
2009-01-16, 00:30
  #5
Medlem
Arch_Angels avatar
jag har haft mitt kort i snart tio år & hade en gti II för ett tag sen på trafik å fick betala 2400:-/per år så tar du på din mamma å köper en normal bil så kommer du billigt undan på bara trafik

men då bor jag i norrland oxå, tror ellr har hört att det är dyrare i t ex stockholm för exakt samma bil & samma skadefria år. tror ändå inte det skenar iväg...
Citera
2009-01-16, 00:42
  #6
Medlem
kolla med tennant.se oxå (har bytt namn till djingside eller nåt)
Citera
2009-01-16, 02:08
  #7
Medlem
pluttifikations avatar
Kolla även udda försäkringsbolag, just på trafik!

Kolla med Modernabil och SalusAnsvar, på den sistnämnda ska du helst vara medlem i någon av deras avtalsföreningar, men om inte annat kan du bli medlem på studs i MHF (Motormännens Helnykterhetsförbund ), kostar nån hundring per år, å kan ge rabatt på typ 1000 per år, beroende på typ av försäkring!
Citera
2009-01-16, 11:34
  #8
Medlem
Grezo, även om du berättade hur gammal du är, hur du bor, var du parkerar bilen på natten, hur länge du har haft körtkort etc så är det omöjligt att ge dig en siffra som inte är en ren gissning. Men vill du ha en gissning, ungefär 10000kr/år.

Det finns bara ett sätt att få ett bra svar, och det är att kolla med så många försäkringsbolag som möjligt. På de flesta kan man gå in på deras hemsida och få en prisuppgift.

Just Atava är lite jobbiga att ha att göra med, iallafall om man betalar med autogiro. Kommer påminnelser och mail om att medgivande till autogiro saknas trots att pengarna dragits som de ska ungefär varannan månad.
Citera
2009-01-16, 14:11
  #9
Medlem
orvarens avatar
Kan ju gå väl att skriva den på någon annan,men räkna med strul om det händer något...
Citera
2009-01-16, 14:16
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Kan ju gå väl att skriva den på någon annan,men räkna med strul om det händer något...
Inte mycket att bry sej om på en 10 000 kronors bil. Han får ändå ingen ersättning för sina skador på bilen om han endast har trafikförsäkring.

Tycker verkligen att du ska skriva kärran på föräldrarna.
Citera
2009-01-16, 15:05
  #11
Medlem
actionbents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grezo
men jag undrar hur mycket ungefär.
har snart haft körkort i 1 år och är 21 år nu, men kan skriva in bilen på morsans namn pratar vi om flera tusen i månaden eller ? är väldigt amatör i denna branch

Gå in på något av försäkringsbolagenshemsidor, knappa in regnr på en bil du kan tänka dig köpa (kika runt lite på blocket så hittar du någon lämplig bil med synligt reg.nr. på foto) kanppa in ditt personnr: så får du pris. Skit enkelt.
Citera
2009-01-16, 18:26
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av actionbent
Gå in på något av försäkringsbolagenshemsidor, knappa in regnr på en bil du kan tänka dig köpa (kika runt lite på blocket så hittar du någon lämplig bil med synligt reg.nr. på foto) kanppa in ditt personnr: så får du pris. Skit enkelt.
Har testat det redan, fungerar kanon
men jag vill helst ha en bil som inte dricker mycket, etanol kanske ? vad kostar det förresten 7,50kr/L ?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback