Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-01-16, 18:29
  #13
Medlem
Arch_Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grezo
Har testat det redan, fungerar kanon
men jag vill helst ha en bil som inte dricker mycket, etanol kanske ? vad kostar det förresten 7,50kr/L ?

nu har jag noll koll på etanol men får du verkligen en etanolbil för 10k ??? är dom inte rätt nya ???
Citera
2009-01-16, 18:38
  #14
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grezo
Tja grabbar och flickor.
Jag tänkte skaffa mig en billig bil för max 10000kr, täntke bara använda den ett år eller så bara för att ta mig till jobbet. Undrar då ungefär hur mycket det kostar att endast ha trafikförsäkring ? vilket försäkringsbolag är den billigaste ? hur mycket per månad eller var 3:e månad kommer jag få betala ?
vi säger att jag har en vanlig personbil.

Gå in på Blocket och kolla på någon bil typ den du har tänkt köpa. Ta registreringsnumret på den och mata in det tillsammans med ditt personnummer på t.ex http://folksam.se/forsakringar/bilfo...akring/1.13206 så får du svar på fem sekunder.

Citat:
Ursprungligen postat av ilng
Grezo, även om du berättade hur gammal du är, hur du bor, var du parkerar bilen på natten, hur länge du har haft körtkort etc så är det omöjligt att ge dig en siffra som inte är en ren gissning. Men vill du ha en gissning, ungefär 10000kr/år.

Var han har bilen parkerad samt hur han bor saknar helt betydelse. 10 000 kr/år låter enormt mycket. Jag tvivlar på att någon betalar det.
Citera
2009-01-16, 18:39
  #15
Medlem
actionbents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grezo
Har testat det redan, fungerar kanon
men jag vill helst ha en bil som inte dricker mycket, etanol kanske ? vad kostar det förresten 7,50kr/L ?

Du har bara missat att en bil drar 30% mer bränsle på etanol. Pris hos JET idag. bensin 95. 10,74kr/l E85. 9,49kr/l då kostar det 12,34kr/mil med E85 om bilen drar en liter per mil och 10,74kr/mil med bensin. Inte undra på att E85 försäljningen har minskat något enormt sista halvåret, snart kör att sina "miljövänliga" etanol bilar på bensin.
Citera
2009-01-16, 18:44
  #16
Medlem
actionbents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arch_Angel
nu har jag noll koll på etanol men får du verkligen en etanolbil för 10k ??? är dom inte rätt nya ???

Konveterad bensinar kan man hitta under 10k eller fixa själv, men ska det vara en flexifuelbil så börja det nog vid 20k för en Taurus från mitten på 90talet.
Citera
2009-01-16, 18:46
  #17
Medlem
Arch_Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av actionbent
Du har bara missat att en bil drar 30% mer bränsle på etanol. Pris hos JET idag. bensin 95. 10,74kr/l E85. 9,49kr/l då kostar det 12,34kr/mil med E85 om bilen drar en liter per mil och 10,74kr/mil med bensin. Inte undra på att E85 försäljningen har minskat något enormt sista halvåret, snart kör att sina "miljövänliga" etanol bilar på bensin.

dessutom så kommer många mindre mackar här omkring att läggas ner snart just pga etanolen. Skall tydligen bli lag på att en mack måste ha en minimum mängd etanol på tank inom ett visst datum å mindre mackar i mindre byar här i norr iallafall har det svårt som det är. detta kommer bli grundstöten för dom tydligen.
Citera
2009-01-16, 18:52
  #18
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av actionbent
Du har bara missat att en bil drar 30% mer bränsle på etanol. Pris hos JET idag. bensin 95. 10,74kr/l E85. 9,49kr/l då kostar det 12,34kr/mil med E85 om bilen drar en liter per mil och 10,74kr/mil med bensin. Inte undra på att E85 försäljningen har minskat något enormt sista halvåret, snart kör att sina "miljövänliga" etanol bilar på bensin.

E85 är dyrare på vintern för att det inte är 85% etanol i. De minskar mängden för att folk inte skall få startproblem. En effekt av det är givetvis att bilen inte drar lika mycket mer bränsle som om man kör på sommaretanol.

Citat:
Ursprungligen postat av actionbent
Konveterad bensinar kan man hitta under 10k eller fixa själv, men ska det vara en flexifuelbil så börja det nog vid 20k för en Taurus från mitten på 90talet.

Alla bensinbilar går att köra på etanol i någon mån. Det är för övrigt etanol i alla bensin. En typisk gammal Volvo 740 går utan vidare att köra med 50/50 etanol/bensin. Den blir lite mer svårstartad bara.
Citera
2009-01-16, 19:12
  #19
Medlem
actionbents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhantomBlot
E85 är dyrare på vintern för att det inte är 85% etanol i. De minskar mängden för att folk inte skall få startproblem. En effekt av det är givetvis att bilen inte drar lika mycket mer bränsle som om man kör på sommaretanol.

Visst är det E75 som man säljer under vinter som E85 för att bilarna inte ska bli så svårstartade, men redan innan man gick över på vinteretanol var det billigare att köra på bensin i flexifuelbilarna.

Citat:
Ursprungligen postat av PhantomBlot
Alla bensinbilar går att köra på etanol i någon mån. Det är för övrigt etanol i alla bensin. En typisk gammal Volvo 740 går utan vidare att köra med 50/50 etanol/bensin. Den blir lite mer svårstartad bara.

Man kan köra dom flesta bilar på E85 istället för E5 som vanliga bensinen är, men ska man blanda i mer än 20% E85 i tanken så bör man byta till större munstycke i en förgasar bil om den ska gå riktigt bra och på insprutaren så sätter man dit en ställbar bränsletrycksventil och höjer trycket så går det bra.
Citera
2009-01-16, 19:44
  #20
Medlem
så vad rekommenderar ni mig att köpa?
en bensin driven lr etanol driven bil?
vill som sagt betala så lite pengar som möjligt på drìvmedel?
Citera
2009-01-16, 19:50
  #21
Medlem
Sletenkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grezo
så vad rekommenderar ni mig att köpa?
en bensin driven lr etanol driven bil?
vill som sagt betala så lite pengar som möjligt på drìvmedel?

En cykel?
Just nu är en bil som du tankar med bensin billigast av dina alternativ.
Citera
2009-01-16, 19:55
  #22
Medlem
actionbents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grezo
så vad rekommenderar ni mig att köpa?
en bensin driven lr etanol driven bil?
vill som sagt betala så lite pengar som möjligt på drìvmedel?

Just nu är det billigast att köra på bensin, men hur det ser ut om en eller två månader vet man inte. För 10k skulle jag nog välja en mindre bensinare, polo eller corsa om du hittar någon i skaplig skick. Rosten är alltid ett bekymer man får kolla efter när man köper i den prisklassen.
Citera
2009-01-17, 01:07
  #23
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grezo
så vad rekommenderar ni mig att köpa?
en bensin driven lr etanol driven bil?
vill som sagt betala så lite pengar som möjligt på drìvmedel?

Du hittar ingen bil som är gjord för att gå på etanol för 10 000, så du har inte mycket att välja på.
Citera
2009-01-17, 12:03
  #24
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grezo
så vad rekommenderar ni mig att köpa?
en bensin driven lr etanol driven bil?
vill som sagt betala så lite pengar som möjligt på drìvmedel?
En liten diesel bil..

Aaa,just det,för 10k å blir det nog inte en sådan(vet inte,har inte sökt..)
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback