Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-01-14, 00:30
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelbrot
Ägaren eller polisen som vill ha rejäla mutor för att statuera exempel. Får de inte det, så statueras annat fängslande exempel. En liten teori men det finns en tråd här på FB som något berör korruptionen inom den thailändska polisen.
https://www.flashback.org/showthread.php?t=746638

En annan FB-tråd, i utrikesforumet:

15 år för att inte resa på sig
https://www.flashback.org/showthread.php?t=669975

Där finns följande länk:

Citat:
The first king-bashing clip appeared a few days after a 57-year-old Swiss man received a 10-year jail sentence for spraying graffiti on pictures of the king on his birthday in December - a rare conviction of a foreigner.

http://www.smh.com.au/news/World/YouTube-removes-clips-mocking-Thai-king/2007/05/12/1178899145725.html

Visst är det ovanligt, men det händer att man inte styrs av rädsla att skrämma utländska turister. Stal de tröjorna är det inget att diskutera. Något om detta i thailändsk press? Knappast?
Citera
2009-01-14, 00:37
Medlem
Aodams avatar
Om de har råd med en resa till Thailand känns det spontant som att de kan betala för två t-shirts. Straffen är ju dock sjuka :S
Citera
2009-01-14, 03:31
Medlem
chribsson2s avatar
Det är fan bortom rim och reson vare sig de stal dem eller är oskyldiga. Jag känner mig förolämpad och upprörd som svensk. De där jävla solbadarkineserna ska vara jäkligt glada att vi slänger in pengar i deras sorgliga existens. Här ska inte sittas i något jävla fängelse. UD- JOBBA! HOTA! KRÄV!
Citera
2009-01-14, 05:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diskarn
ha ha jag tycker detta är underbart.. Skit samma om de tagit en säck eller endast två t-shirtar.. De har trots allt visat vilka idioter de är.. Helt underbart med ett land som verkligen vågar döma ut lite straff. I Sverige hade helt säkert fått dagsböter... Och sannolikheten att de är arbetslösa/ bokstavskombinationsbarn utan inkomster är överhängande.. Då lika med minimum böter...
Underbart att de åkt fast i rätt land..

Mera Thaifängelse för kriminella individer..

I Sverige har man ett lagsystem som verkar för att göra Sverige ett så bra land som möjligt.

Vad i helvete tjänar man på att låsa in 2 snattare i 2.5 år?

Deras familjer?
Deras jobb?
Uteblivna skatter + kostnader för att låsa in dom osv.

Vårat system är jävligt bra och vi ska vara glada att vi har det.

Edit: Thailand är precis som USA. Fängelsestraffen är äckligt höga och man skiter fullständigt i att rehabilitera brottslingar till fungerande medborgare.

Vad resulterar detta i?
-Brottsstatistiken sjunker inte
-Fattiga områden blir ännu fattigare då hundratals invånare försvinner där ifrån
-Familjer splittras och barnen får växa upp utan sina föräldrar
-Brottslingarna blir ännu mer distansierade ifrån det riktiga och hederliga livet så dom flesta begår brott direkt när dom kommer ut
- + En jävla massa skit

Dom som säger "lås in dom och kasta iväg nyckeln" vet inte vad dom talar om och var förmodligen inte dom vassaste knivarna i skolan.
Senast redigerad av zyyper 2009-01-14 kl. 05:13.
Citera
2009-01-14, 05:16
Bannlyst
Det skulle inte förvåna mig om det var en konflikt med butiksägaren som låg bakom. Sedan ringde han sin snutpolare för att inte tappa anskiktet och sedan var karusellen igång. Det Thailändska rättsystemets sätt att tvinga fram erkännanden ger jag inte mycket för.
Citera
2009-01-14, 05:45
Medlem
SingleStars avatar
Fint, två problem färre i Sverige ett tag, två färre arbetslösa. Kostnaden för förvaring bekostas av den thailändska staten.
Citera
2009-01-14, 06:00
Medlem
Förstår inte vad alla får att thailändare är så trevliga ifrån, är alla så blåögda att dom inte förstår att hela bunten är horor och gör precis allt för pengar. Även om det gäller att slicka farangers rövar som dom sen skrattar och hånar bakom ryggen på.
Poliskåren är ett stort skämt! Polisen får själva betala för sin uniform,vapen och sitt fordon och det ända dom gör om dagarna är att gå runt och plocka varor från säljare och tjäna pengar på mutor och lura turister. Gå runt i sina för små uniformer och se bögiga ut.

Hade själv tur för ett par årsedan då jag under ett större slagsmål i Patong råkade skalla en polis med bakhuvudet när han tog grepp på mig bakifrån. När man såg att det va en polis så va det dags att lägga bena på ryggen annars hade man väl fått checka in på Bankok Hilton för gott! Tror äckel polisen såg sin chans att tjäna pengar när han såg slagsmålet, varför annars hoppa in ensam i ett slagsmål mellan 10 st 90 kg + killar. Kan väl hoppas att han fick "sina" pengar av äckel ryssarna som började slagsmålet.

Nä sånt här skall UD va stenhårda med och hota tills dom kommer hem.
Citera
2009-01-14, 06:52
Bannlyst
Sanningen får vi nog aldrig reda på i den här historien.

Butiksägaren hade, enligt expressen, hävdat värdet på det stulna till 40 000 Bath, för två t-shirt/skjortor, så det fanns nog fler brottslingar i den här härvan än bara ungdomarna.

Helt klart är att företagarna smörjer sina polismän.
Hur som helst, det är fel att stjäla och det är riktigt dumt att stjäla i Thailand.
Citera
2009-01-14, 07:11
Bannlyst
Helt rätt att sätta åt tjyvpacket! Men man borde i rimlighetens namn avtjäna straff i sitt hemland. Detta ska även gälla våra egna kulturberikare och deras tonåriga avkommor i Sverige.
Utlänningar som inte kan eller vill följa ett lands egna lagar har fan ingenting där att göra och ska utan dröjsmål förpassas till hemlandet.
Citera
2009-01-14, 07:25
Medlem
skalman1973s avatar
Tja man får ta seder och lagar dit man kommer ! Nu ska vi bara pränta i det i våra långväga gäster !
Citera
2009-01-14, 08:03
Medlem
Pratbubblans avatar
Han är inte oskyldig

Såj-vla WT att få ett "infall" att stjäla några skjortor och sedan skylla på att det var en fyllegrej.

Citat:
Det unga paret från Västsverige kom till Thailand 16 november för en drömsemester i Phuket. I början av december befann de sig i populära Patong Beach i Phuket. De hade de druckit en del alkohol och var runt och tittade i butiker.
Plötsligt fick mannen ett infall, och enligt mannen så stal han två skjortor.
- Det var en ren fyllegrej, berättar han för Expressen.se inifrån cellen.

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1431028/svenskar-domda-till-fangelse-i-thailand

Att stjäla är inget man bör göra i fyllan vare sig här eller när man är på semester i ett annat land. Sedan att flickvännen också åkte dit funderar jag över. Är hon helt oskyldiga eller höll hon vakt eller på annat sätt hjälpte honom?
Citera
2009-01-14, 08:06
Medlem
gubbslemmets avatar
Perfekt!! Jag hoppas att Sveriges ledare ser detta som bra, och börjar se efter straffskalorna i Sverige. Vi har ett alldeles för lamt system, samt förklenande fängelser. Finns ju blattar som begår brott avsiktligt i Sverige tack vare de fina förhållanden som är i svenska fängelser.

Jag tycker Thailand gjorde helt rätt. Om man är besökare i ett annat land ska man respektera landet och dess befolkning. Det var väl likadant med grabbgänget som var på semester i Turkiet och åkte fast för att ha vanhelgat Turkiets flagga? Idioterna står i rättssalen och säjer "Vi smutsade inte ner flaggan, vi ryckte bara lite i snöret". Men vad fan liksom!!!

Svenskar har ju ett ganska dåligt rykte på en del semesterorter, så jag ser fram emot mer sånt här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in