Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-01-13, 20:04
Medlem
Ja i Thailand ser man sannerligen inte mellan fingrarna, ruggigt hård dom det här baserat på de uppgifter som finns i artikeln.

http://www.bt.se/nyheter/ulricehamn/ulricehamnspar-stal-trojor---far-br-15-manaders-fangelse-i-thailand(1083266).gm

Då de bägge valde att skriftligt erkänna sitt brott (trots att de hävdar att de är oskyldiga) så halveras tiden som de skall avtjäna men det är ändå ingen lek som väntar de här två den närmaste tiden.

Är det någon som har lite mer info kring det här fallet?
Citera
2009-01-13, 20:13
Medlem
curdmans avatar
Det här låter onekligen orimligt! Först straffet och sedan brukar väl Thailand vara försiktiga med att döma turister hårt då de är rädda om sin turistindustri. Om det verkligen är kutym med så här hårda straff så borde vi ha hört om det tidigare från exempelvis människorättsorganisationer etc.

Måste vara något mer som inte framgår av artikeln helt enkelt.
Citera
2009-01-13, 20:24
Medlem
ixgamess avatar
Stöld straffar man hård i thailand.
Citera
2009-01-13, 20:26
Medlem
kurtspurts avatar
Aftonbladet skriver om det nu.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4179181.ab

Mer här

http://www.ut.se/nyheter/har-sitter-ulricehamnsparet(1083141).gm
Senast redigerad av kurtspurt 2009-01-13 kl. 20:31.
Citera
2009-01-13, 20:30
Medlem
Disgustipateds avatar
Det är svårt att undvika att reflektera över vilken typ av människor som snattar två t-shirts i ett land där till och med Fattig-Lasse, nyss varslad från Volvo i Umeå, kan känna sig som Donald Trump on acid.
Citera
2009-01-13, 22:22
Medlem
kallepets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disgustipated
Det är svårt att undvika att reflektera över vilken typ av människor som snattar två t-shirts i ett land där till och med Fattig-Lasse, nyss varslad från Volvo i Umeå, kan känna sig som Donald Trump on acid.
Rätt, dom måste vara kleptomaner! men i fel land.

Vad skall vi göra med alla snattande polacker? sätta dom i svenskt "hotell" 1.5 år. Vi lär bli invaderade!
Citera
2009-01-13, 22:27
Medlem
BaalZeBubs avatar
Det är något som är alldeles fel med den här historien. Jag skulle tro att de är oskyldiga. De häktades alltså för att ha stulit en SÄCK med kläder till värdet 10000 kr. Orimligt.
Citera
2009-01-13, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Det är något som är alldeles fel med den här historien. Jag skulle tro att de är oskyldiga. De häktades alltså för att ha stulit en SÄCK med kläder till värdet 10000 kr. Orimligt.

Ja men de dömdes ju för att ha stulit två t-shirtar i alla fall. Inte för att ha stulit en säck.
Citera
2009-01-13, 23:33
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mysen
Ja men de dömdes ju för att ha stulit två t-shirtar i alla fall. Inte för att ha stulit en säck.
Det är exakt det jag menar. Ägaren anklager dem för att ha stulit en säck, de häktas. De har inte tagit någon säck. Då hittar man på något annat, av prestigeskäl och/eller för att man inte fick en liten slant i handen.
Citera
2009-01-13, 23:41
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:
Det är exakt det jag menar. Ägaren anklager dem för att ha stulit en säck, de häktas. De har inte tagit någon säck. Då hittar man på något annat, av prestigeskäl och/eller för att man inte fick en liten slant i handen.

Ägaren eller polisen som vill ha rejäla mutor för att statuera exempel. Får de inte det, så statueras annat fängslande exempel. En liten teori men det finns en tråd här på FB som något berör korruptionen inom den thailändska polisen.
https://www.flashback.org/showthread.php?t=746638

Bara det att tillgång till advokat saknas, polis leker åklagare med möjlighet att halvera strafftiden är skrämmande i mina blå ögon.
Senast redigerad av Mandelbrot 2009-01-13 kl. 23:45. Anledning: Lade till länk
Citera
2009-01-13, 23:44
Medlem
johnny-62s avatar
Citat:
Vad kostar en t-shirt i Thailand 4-5:- svenska kronor, verkar skumt det här..
Citera
2009-01-14, 00:07
Medlem
Underbart

ha ha jag tycker detta är underbart.. Skit samma om de tagit en säck eller endast två t-shirtar.. De har trots allt visat vilka idioter de är.. Helt underbart med ett land som verkligen vågar döma ut lite straff. I Sverige hade helt säkert fått dagsböter... Och sannolikheten att de är arbetslösa/ bokstavskombinationsbarn utan inkomster är överhängande.. Då lika med minimum böter...
Underbart att de åkt fast i rätt land..

Mera Thaifängelse för kriminella individer..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in