Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-06-02, 13:17
Medlem
ponnylover99s avatar
Ja i Asien daltar man inte med slödder: http://www.youtube.com/watch?v=k6zIIe5Ob6M

Fast 2 års fängelse låter ju bara som ett meningslöst slöseri med skattepengar (om man har uppfunnit detta fantastiska bedrägerisystem i Thailand).
Citera
2014-06-02, 13:18
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itssopure-2
(Och ingen någon viktigpetter kommer och ska "rätta" mig, jag VET att det inte fungerar så i Sverige, däremot kan man ju få livstidsfängelse utan att komma ut någonsin exempelvis i USA)

Det finns dock ingen automatisk benådning i det svenska livstidsstraffet. Det sitter nu en del folk på 20:e året eller mer som fortfarande inte fått sitt straff tidsbestämt. Och åtminstone en person - den s.k bombmannen Lars Tingström - dog i fängelse utan att bli benådad av regeringen som det beslutet då låg på.
Citera
2014-06-02, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det finns dock ingen automatisk benådning i det svenska livstidsstraffet. Det sitter nu en del folk på 20:e året eller mer som fortfarande inte fått sitt straff tidsbestämt. Och åtminstone en person - den s.k bombmannen Lars Tingström - dog i fängelse utan att bli benådad av regeringen som det beslutet då låg på.

Om man hinner dö i fängelset så tycker jag det inte räknas som att man blev dömd till att sitta i fängelse till man dör. Domen kunde ju knappast förutse att den dömde skulle dö i fängelset?
Citera
2014-06-02, 13:44
Medlem
fikasugens avatar
Nyligen flyttat hem efter 10 år där och sett lite av varje. Brott prioriteras olika där. På vissa ställen har dom att man inte får slänga saker på marken som skräpa ner. Slänger du en fimp på marken så får du böter upp till 2000 bath ca 400kr. En Thai tjej fick sitta 1 månad eftersom hon inte hade 500 bath att betala böterna.

Är du utlänning så åker du in fortare än en Thai gör. Går man in i en butik så kan man få en securitas vakt efter en som hoppas att han kan sätta dit dig. Att slå någon på käften är helt ok om inte polisen ser det. Så 1,5 år är ok. En Thai vet att man inte tar saker där. Men en Svensk vet inte detta.
Senast redigerad av fikasugen 2014-06-02 kl. 13:49.
Citera
2014-06-02, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beccasin
Det skulle inte förvåna mig om det var en konflikt med butiksägaren som låg bakom. Sedan ringde han sin snutpolare för att inte tappa anskiktet och sedan var karusellen igång. Det Thailändska rättsystemets sätt att tvinga fram erkännanden ger jag inte mycket för.

Tror också det.
Åker man till Thailand så har man fan råd med 2 st T-shirtar.

Här ligger hund begraven.

Enda anledningen en Svensk skulle vara korkad nog att sno 1 thirt utomlands är om den är kleptoman, hemlös eller värsta fall prank.
Citera
2014-06-02, 16:47
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SalvationArmy
Tror också det.
Åker man till Thailand så har man fan råd med 2 st T-shirtar.

Här ligger hund begraven.

Enda anledningen en Svensk skulle vara korkad nog att sno 1 thirt utomlands är om den är kleptoman, hemlös eller värsta fall prank.
Uppgiften om antalet T-shirtar ändrades sedan.

Citat:
Sofie har minnesluckor från den natten. Men hon minns traven med inplastade t-tröjor de upptäckte i rummet morgonen därpå – och hur de bar ner tröjorna och la tillbaka dem utanför affären, där de hade tagit dem.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12136818.ab

Citat:
Uppgifter från svenska UD visar nu att paret erkänt att man stulit totalt 250 tröjor i samband med ett inbrott. Dessutom figurerar en påstådd misshandel av en engelsk turist. Den sista uppgiften har dock inte gått att få bekräftad.

http://www.ut.se/nyheter/ulricehamn/ulricehamnsparet-stal-250-trojor(1085791).gm
Citera
2014-06-04, 09:26
Medlem
Är dom släppta?
Citera
2014-06-05, 15:54
Medlem
xumbers avatar
Detta kallas straff, så här önskar jag att svenska rättssystemet är uppbyggt. Gör du något dumt ska det svida! Kan ju garantera att ingen av dem stjäl en T-Shirt i Thailand igen!!!
Citera
2014-06-05, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xumber
Detta kallas straff, så här önskar jag att svenska rättssystemet är uppbyggt. Gör du något dumt ska det svida! Kan ju garantera att ingen av dem stjäl en T-Shirt i Thailand igen!!!

Exakt min åsikt åxå.

Ska de vara så svårt att uppföra sig överhuvudtaget?folk ska inte lipa om dom blir dömda till hårda straff om dom nu e så dumma att dom begår brott,de är väl bara i Sverige vi daltar med tjuvar o banditer??

Vore tacksamt om Sverige införde riktiga straff åxå.
Citera
2014-06-06, 06:12
Medlem
ponnylover99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaggig
Vore tacksamt om Sverige införde riktiga straff åxå.

Det är precis så som makthavarna vill att röstboskapet ska reagera. http://wakeuplikealion.files.wordpress.com/2011/05/problemreactionsolution.jpg

Sedan kan friskolebedragarna som har frodats under 8 år med Reinfeldt hoppa vidare till fångvården.

Spöstraff räcker.
Citera
2014-06-06, 15:15
Medlem
nedboys avatar
är det inte dags att byta rubrik på den här tråden? så slipper vi sida upp och ner med folk som kommenterar straffet kontra 2 tishor.

Om man tänker på att de har begått en stöld beståendes av ett mindre lager tröjor, eventuellt inbrott så är det inte något speciellt hårt straff.

Jag ser även att det ligger en grov hänsynslöshet av de som utförde brottet då det kan sätta överlevnaden av en thailändsk familj på spel. Det vet jag dock inte hur det ska speglas i själva straffet? Men det borde beaktas när man bedömer hur grovt brottet är.

Det talades även om en misstänkt misshandel av en engelsk turist, vad hände med det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in