Och i sverige får man 1 års ungdomsvård ifall man mördar någon på öppen gata, så frågan är väl ifall det är thailändarnas lagstiftning det är fel på eller den svenska????????
Johan Hakelius, kolumnist på Aftonbladet skrev en krönika 2008-11-29. Det var väl ungefär vid den tiden det var oroligheter där, flygplatsen var ockuperad och allt vad det nu var. Den ligger under Aftonbladet Plus, så jag kan inte få fram den, men jag läste pappersversionen då. Han skrev ganska kul och tankeväckande om hur vi svenskar ser på Thailand.
Han påpekade att Thailand är ett land, inte en semesterby, vilket är ganska träffande. Vi svenskar förväntar oss nog att allt ska fungera - vi har ju betalat dyra pengar för att åka dit och semestra. Inte ska vi väl behöva bli störda av revolutioner, ockupationer och konstiga lagar.
När ska människor inse att lagar skiljer sig åt i olika länder? Fånigt att komma och gnälla i efterhand. Både snatteriet och mordet har erkänts av de anklagade, så korruptionsbiten kan med fördel tas i någon annan tråd.
Att stjäla är inget man bör göra i fyllan vare sig här eller när man är på semester i ett annat land. Sedan att flickvännen också åkte dit funderar jag över. Är hon helt oskyldiga eller höll hon vakt eller på annat sätt hjälpte honom?
Ja, men hur ska han ha det! Först oskyldig i Borås Tidning, sedan skyldig och fyllegrej i Expressen.
Den där verkar inte ha varit guds bästa barn i största allmänhet. Sen tycker jag att det är ännu fånigare än annars att gråta ut i lokaltidningen om hur mentalt belastande det är i fängelset om han, som artikeln gör gällande, är gammal främlingslegionär.