Kanske inte riktigt on topic - fast det kommer ju stå på ens CV - så varför inte:
Hur ser arbetsgivare generellt på studieuppehåll? Förutsatt att man gör något meriterande under studieuppehållet. (T.ex. läser något annat, bor utomlands där syftet inte är att vara full 24/7, eller liknande)
Har för tillfället jobb, men blir arbetslös till sommaren, så håller på att leta runt efter jobb som kan passa. Har ingen enorm arbetserfarenhet med "riktiga" jobb utan det mesta har varit timvikariat och sommarjobb. Tänkte söka in till Hilton Food Group (typ packa kött för ICA) då många ungdomar i min stad jobbar där för att OB-tillägget är rätt schysst. Saken är den att jag har sökt dit flera gånger tidigare, men har alltid fått nej. Nu, inom loppet av 3 veckor, har 4 av mina vänner fått arbete där, så tänkte att jag kanske ska ansöka igen och hoppas på sommarjobb åtminstonde.
Men hur ansöker man om det jobbet? Vad skriver man i det personliga brevet? "Jag har stor passion för kött" låter ju bara retarded. Har jobbat på verkstad med måleriarbete tidigare så är van vid industrimiljön, och jobbar just nu som lärarvikarie vilket gjort mig stresstålig och kapabel att samarbeta med många olika människor. Men behövs detta för att packa kött? Vilka egenskaper skulle ni förhöja? Hur skulle ni skriva?
Och en fråga till. Har som sagt några kompisar som jobbar på samma ställe, är det bra eller dåligt att ta med det i PB? Typ "Jag hörde talas om er via en kompis som trivs väldigt bra" eller något i den stilen, skulle det öka chanserna för att få jobbet eller anses det som något dåligt då de kanske istället tänker att risken finns att vi bara pratar bort arbetstid typ?
Och en fråga till. Har som sagt några kompisar som jobbar på samma ställe, är det bra eller dåligt att ta med det i PB? Typ "Jag hörde talas om er via en kompis som trivs väldigt bra" eller något i den stilen, skulle det öka chanserna för att få jobbet eller anses det som något dåligt då de kanske istället tänker att risken finns att vi bara pratar bort arbetstid typ?
Jag skulle nog inte nämna det av samma anledning du tar upp ja.. Att du och din polare snackar vid ett hörn eller liknande.
Hej alla, några tips på hur man kan slipa på pers brevet för ett socialt jobb om man lider av social fobi? Jag behöver träna bort detta och dras då till sociala jobb.
Ett år sedan kom jag med ett ganska obearbetat brev som fick mycket kritik här i tråden (vilket jag uppskattar):
Jag är en laidback och glad kille som är ivrig att få ett jobb till sommaren.
Jag går i andra året på gymnasiet men har ingen utbildning som specifikt platsar för det jag söker då jag endast är intresserad av ett tillfälligt jobb till sommaren för att få nya erfarenheter och kunskaper.
Jag har lätt att anpassa mig till nya miljöer och är väldigt nyfiken på hur saker och ting fungerar och är strukturerat. Jag är ganska tolerant för stim och stoj i min omgivning och har ofta ett ganska neutralt yttre men släpper gärna ut positiva känslor ur mig då jag gillar att sprida glädje.
Jag har i nuläget inga erfarenheter inom jobb men har praoat i två perioder under mina högstadieår. Jag hoppas ni har överseende över detta faktumet och är ödmjuk för att någongång måste vara den första gången, som det är med mycket andra saker här i livet. Jag längtar efter att göra nåt som anses som nytta ur ett samhällsperspektiv.
På fritiden gillar jag att gå promenader och träna, mest i form av simning. Jag tycker om att spela piano och har en god rhytm. Jag gillar även att läsa och ägnar för tillfället ganska stor tid åt att söka partner på en dejtingsida.
Mitt namn är Magnus och jag tycker det skulle vara roligt att få jobba hos er under sommarlovet! Jag är en glad och trevlig kille som är angelägen i att få in en fot på arbetslivet! Jag är intresserad över hur arbetsplatser är organiserade och är väldigt entusiastisk i att lära mig hur man tillfredställer kunder. Det finns alltid en strävan inom mig i att utvecklas, och jag är beredd att hugga i och ta ansvar! Jag ser verkligen fram emot att ni vill ge mig chansen att visa detta! Söker främst jobbet som kassabiträde men jag är flexibel och kan emellanåt tänka mig andra arbetsuppgifter såväl.
Jag tror på Karl Bertil Jonsons tanke: ”ett väl utfört arbete ger en inre tillfredställelse, och är den grund var på samhället vilar”
Vid önskemål kan jag bifoga mitt polisregister och skolbetyg.
Ett år sedan kom jag med ett ganska obearbetat brev som fick mycket kritik här i tråden (vilket jag uppskattar):
Jag är en laidback och glad kille som är ivrig att få ett jobb till sommaren.
Jag går i andra året på gymnasiet men har ingen utbildning som specifikt platsar för det jag söker då jag endast är intresserad av ett tillfälligt jobb till sommaren för att få nya erfarenheter och kunskaper.
Jag har lätt att anpassa mig till nya miljöer och är väldigt nyfiken på hur saker och ting fungerar och är strukturerat. Jag är ganska tolerant för stim och stoj i min omgivning och har ofta ett ganska neutralt yttre men släpper gärna ut positiva känslor ur mig då jag gillar att sprida glädje.
Jag har i nuläget inga erfarenheter inom jobb men har praoat i två perioder under mina högstadieår. Jag hoppas ni har överseende över detta faktumet och är ödmjuk för att någongång måste vara den första gången, som det är med mycket andra saker här i livet. Jag längtar efter att göra nåt som anses som nytta ur ett samhällsperspektiv.
På fritiden gillar jag att gå promenader och träna, mest i form av simning. Jag tycker om att spela piano och har en god rhytm. Jag gillar även att läsa och ägnar för tillfället ganska stor tid åt att söka partner på en dejtingsida.
Mitt namn är Magnus och jag tycker det skulle vara roligt att få jobba hos er under sommarlovet! Jag är en glad och trevlig kille som är angelägen i att få in en fot på arbetslivet! Jag är intresserad över hur arbetsplatser är organiserade och är väldigt entusiastisk i att lära mig hur man tillfredställer kunder. Det finns alltid en strävan inom mig i att utvecklas, och jag är beredd att hugga i och ta ansvar! Jag ser verkligen fram emot att ni vill ge mig chansen att visa detta! Söker främst jobbet som kassabiträde men jag är flexibel och kan emellanåt tänka mig andra arbetsuppgifter såväl.
Jag tror på Karl Bertil Jonsons tanke: ”ett väl utfört arbete ger en inre tillfredställelse, och är den grund var på samhället vilar”
Vid önskemål kan jag bifoga mitt polisregister och skolbetyg.
Ser fram emot ett möte!
Hälsningar, Magnus
Innehållet är väl hyfsat men finns ett par grammatiska fel du bör korrigera, främst de fetmarkerade.
Du behöver inte presentera dig vid namn i det personliga brevet, namnet bör istället skrivas i ditt CV och överst vid dina kontaktuppgifter. Personligen skulle jag bytt ut ordet roligt, varför inte spännande, lärorikt eller motsvarande? Meningen "entusiastisk i att lära mig hur man tillfredställer kunder" bör du omformulera, varför inte något i stil med att du vill lära dig om att skapa mervärde för kunden.
"Det finns alltid en strävan inom mig i(ta bort) att utvecklas, och jag är beredd att hugga i och ta ansvar! Jag ser verkligen fram emot att ni vill ge mig chansen att visa detta!"
Bra men försök korrigera sista stycket då det känns lite påtvingande, kanske "jag hoppas att jag får chansen att visa vad jag går för" eller liknande
Innehållet är väl hyfsat men finns ett par grammatiska fel du bör korrigera, främst de fetmarkerade.
Du behöver inte presentera dig vid namn i det personliga brevet, namnet bör istället skrivas i ditt CV och överst vid dina kontaktuppgifter. Personligen skulle jag bytt ut ordet roligt, varför inte spännande, lärorikt eller motsvarande? Meningen "entusiastisk i att lära mig hur man tillfredställer kunder" bör du omformulera, varför inte något i stil med att du vill lära dig om att skapa mervärde för kunden.
"Det finns alltid en strävan inom mig i(ta bort) att utvecklas, och jag är beredd att hugga i och ta ansvar! Jag ser verkligen fram emot att ni vill ge mig chansen att visa detta!"
Bra men försök korrigera sista stycket då det känns lite påtvingande, kanske "jag hoppas att jag får chansen att visa vad jag går för" eller liknande
Lycka till
Tack så mycket, det var en rejäl korrigering jag fick av dig! Ofta när jag är osäker på vilken pronom som ska användas i ett sammanhang, googlar jag en fras t.ex. "intresserad i att", "intresserad av att" etc för att se vilken av dessa som används mest. Om båda används då många tenderar att slarva, söker jag det som tillämpas av myndigheter och stora sidor som kommer först bland resultaten.
Hur tycker du jag bör formulera det fetstilta?
Var tänkt att skicka CV:t och det personliga brevet i separata filer (eller papper om jag ger dem till hands). Presenterar mig därför med namn och har med kontaktuppgifter i fotnoten av personliga brevet som påminnelse eller i fall av att intervjuaren eller personen som läser inte lyckas koppla ihop dem.
Hej!
Är ute efter något kort och koncist att skriva under personliga mål/målsättning på mitt cv. Har inte riktigt klart för mig hur jag ska börja eller hur meningen i sig ska se ut.
Än så länge endast kommit fram till följande
Jag är väldigt nyfiken och arbetsam så söker ständigt nya utmaningar. Vill jobba med något som hela tiden ger mig nya erfarenheter så jag kontinuerligt utvecklas i mitt sätt att arbeta.
Känner dock att det är någonting som saknas så behöver hjälp med formulering och bra ord att använda sig utav.
Hej är det bra att skriva att man har kontakter inom samma yrke på sitt CV?
EDIT: är det okej att ha en ganska suddig bild på sig själv på sitt CV? Jag råkar inte ha så många bra bilder i denna ålder och min gamla bild är bra men jag ser yngre ut vilket inte e bra.
Senast redigerad av ZLAKOWSKI 2014-04-14 kl. 18:11.
Hej är det bra att skriva att man har kontakter inom samma yrke på sitt CV?
EDIT: är det okej att ha en ganska suddig bild på sig själv på sitt CV? Jag råkar inte ha så många bra bilder i denna ålder och min gamla bild är bra men jag ser yngre ut vilket inte e bra.
Vad menas med kontakter inom samma yrke? Att du känner folk som arbetar på McDonalds när du söker jobb på Burger King, eller att du känner folk som jobbar på H&M, när du själv söker jobb på Dressman? Nu var det bara exempel, men du kanske förstår poängen. Sådant ska man inte ta upp alls.
Inga suddiga bilder alls. Bättre att skippa bild än att använda en dålig bild.
Hur skriver man på cv:t om man har en arbetslivserfarenhet med ”dumt” startdatum? Till exempel om man började jobbet 31 mars 2014. Det är en måndag, så inte helt orimligt att man började sitt nya jobb då. Om man skriver ”Flashback AB. Mars 2014 – pågående” så låter det som om man har jobbat där lite längre än bara en dag. Samtidigt låter ”April 2014” som om man har jobbat där lite kortare i jämförelse med mars samma år.