Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-17, 16:17
  #5353
Medlem
ETA2824-2s avatar
Har sett att många specificerar i vilken ort firman de jobbade för eller skolan de gick på ligger i. Vad tycker Flashback om det? Är det verkligen nödvändigt?

T.ex: Moderator, Flashback AB, Stockholm.
Alternativt: Moderator, Flashback AB.

Vad är att föredra?
Citera
2018-03-20, 23:01
  #5354
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ETA2824-2
Har sett att många specificerar i vilken ort firman de jobbade för eller skolan de gick på ligger i. Vad tycker Flashback om det? Är det verkligen nödvändigt?

T.ex: Moderator, Flashback AB, Stockholm.
Alternativt: Moderator, Flashback AB.

Vad är att föredra?

Beror väl lite på. Jag har ort och land med eftersom jag jobbat utomlands en del av min karriär. Men om du jobbat i Eslöv hela livet är det ju rätt ointressant.

Men generellt sett kan jag säga att rekryterarna och eventuella andra som ska intervjua dig oftast inte bryr sig alls. Man har fullt upp med den dagliga verksamheten och att notera detaljer i ett CV är inte ens topp 100 vanligtvis.
Citera
2018-03-21, 20:12
  #5355
Medlem
Sökte precis ett städjobb och undrar om ni tycker att mitt personliga brev som jag skrev är bra eller inte?

”Jag heter X och är X år. Jag så er jobbannons på Facebook och blev väldigt
intresserad av tjänsten. Dels för att jag inte gillar att sitta still, och även dels för att jag är intresserad av mycket kundkontakt som i det här fallet att städa olika hem. Jag är alltid nyfiken på nya saker, och vill utvecklas på min arbetsplats. Jag ger alltid 100 procent vart än jag jobbar, och hur jag än jobbar. Jag älskar att samarbeta såväl i grupp som självständig. Att ha tålamod, vara lyhörd och bemöta min omgivning med respekt är bara några av mina egenskaper. Därför tycker jag att det här jobbet verkligen
hade passat mig.


Jag läser min sista termin på komvux på deltid, och kommer få min samhällsvetenskapliga gymnasieexamen i maj. Jag trivs väldigt bra och allt har gått väldigt smidigt, men jag vill helst börja jobba redan nu då jag är helt ledig på måndag och onsdagar. Fredagar är jag tillgänglig efter 11:50, och naturligtvis är jag ledig på helger också om det skulle behövas. Även om jag studerar, så vill jag aldrig ha några dagar där jag är sysslolös utan alltid jobba med något som förstärker mina egenskaper inför framtiden. Mina framtidsplaner är att bli polis och ett jobb hos er skulle innebära unika erfarenheter för mig.


Jag har inte jättemycket erfarenhet inom städning, men jag har sedan tidigare praktiserat på ett äldreboende där jag tog hand om städning och
matlagning till de äldre på boendet. Jag är uppväxt med en ensamstående mamma som genom åren har varit borta mycket på jobb, och jag har då tagit ansvaret för städning av hemmet så jag skulle inte ha några som helst problem med att komma igång direkt med jobbet.
Dessutom är jag lättlärda och flexibel. Jag har även B-körkort och tillgång till bil som är ett krav för den här tjänsten.


I övrigt är jag en väldigt lugn kille som ägnar större delen av min tid till träning och bokläsning då jag hela tiden vill utvecklas som person.
Jag är som sagt väldigt driven och öppen och har lätt att ha och göra med. Jag umgås ofta med vänner som också alltid är lika ambitiösa som jag. Jag hoppas att detta kan vara av intresse och att jag kan komma och presentera mig själv bättre på plats.


Med vänliga hälsningar

X”
Citera
2018-04-05, 23:00
  #5356
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dokgo
Sökte precis ett städjobb och undrar om ni tycker att mitt personliga brev som jag skrev är bra eller inte?

”Jag heter X och är X år. Jag så er jobbannons på Facebook och blev väldigt
intresserad av tjänsten. Dels för att jag inte gillar att sitta still, och även dels för att jag är intresserad av mycket kundkontakt som i det här fallet att städa olika hem. Jag är alltid nyfiken på nya saker, och vill utvecklas på min arbetsplats. Jag ger alltid 100 procent vart än jag jobbar, och hur jag än jobbar. Jag älskar att samarbeta såväl i grupp som självständig. Att ha tålamod, vara lyhörd och bemöta min omgivning med respekt är bara några av mina egenskaper. Därför tycker jag att det här jobbet verkligen
hade passat mig.


Jag läser min sista termin på komvux på deltid, och kommer få min samhällsvetenskapliga gymnasieexamen i maj. Jag trivs väldigt bra och allt har gått väldigt smidigt, men jag vill helst börja jobba redan nu då jag är helt ledig på måndag och onsdagar. Fredagar är jag tillgänglig efter 11:50, och naturligtvis är jag ledig på helger också om det skulle behövas. Även om jag studerar, så vill jag aldrig ha några dagar där jag är sysslolös utan alltid jobba med något som förstärker mina egenskaper inför framtiden. Mina framtidsplaner är att bli polis och ett jobb hos er skulle innebära unika erfarenheter för mig.


Jag har inte jättemycket erfarenhet inom städning, men jag har sedan tidigare praktiserat på ett äldreboende där jag tog hand om städning och
matlagning till de äldre på boendet. Jag är uppväxt med en ensamstående mamma som genom åren har varit borta mycket på jobb, och jag har då tagit ansvaret för städning av hemmet så jag skulle inte ha några som helst problem med att komma igång direkt med jobbet.
Dessutom är jag lättlärda och flexibel. Jag har även B-körkort och tillgång till bil som är ett krav för den här tjänsten.


I övrigt är jag en väldigt lugn kille som ägnar större delen av min tid till träning och bokläsning då jag hela tiden vill utvecklas som person.
Jag är som sagt väldigt driven och öppen och har lätt att ha och göra med. Jag umgås ofta med vänner som också alltid är lika ambitiösa som jag. Jag hoppas att detta kan vara av intresse och att jag kan komma och presentera mig själv bättre på plats.


Med vänliga hälsningar

X”

Finns ingen anledning att skriva ålder.
Bra men något för långt brev. Ingen kommer att orka läsa det. Jag har själv haft långa personliga brev och fått bannor för det. Hehe.
Citera
2018-04-19, 19:19
  #5357
Medlem
Gerrard89s avatar
Jag är helt arbetslös just nu men har ett sommarjobb på gång som sträcker sig över juni-juli. Jag är dock inte speciellt sugen på det jobbet egentligen.

Fram till dess vill jag gärna söka andra mer intressanta jobb. Har någon tips på huruvida jag borde nämna i mina Personliga Brev då att jag har ett annat jobb på gång? Hur borde jag formulera mig i så fall?
Citera
2018-04-22, 12:36
  #5358
Medlem
Kan någon snälla skicka ett fint CV-mall som täcker det mesta på ett A4? Jag är i behov att putsa mitt CV, och har verkligen inte råd att betala för ett fint CVmall. Någon som har ett schysst cv-mall som har hjälpt i arbetssökandet som vill dela med sig? Tack på förhand!
Citera
2018-04-23, 12:55
  #5359
Medlem
KneKhis avatar
Hej har ett par frågor angående CV. Jag har läst olika distanskurser på diverse universitet inom samma ämne, hur borde man på snyggast vis skriva ner detta? Sammanfatta att man har X högskolepoäng inom just det ämnet eller skriva ner varenda kurs och universitet i en lista? Det sistnämnda borde bli lite kluddigt tycker man.

Jag arbetar även gratis hemifrån några timmar i veckan för att få erfarenhet inom en viss bransch och hur den fungerar. Kan jag då skriva ner det jobbet som Frilans? Eller kallas det bara för frilans om man får betalt?
Citera
2018-04-27, 16:20
  #5360
Medlem
Olanzapines avatar
Jag sitter för tillfället och piffar upp/uppdaterar mitt CV inför ansökning till en yrkeshögskola. Jag antar att det är koncensus, men är det socialt accepterat att ha ett CV som täcker mer än en sida? Saken är den att jag har haft väldigt många arbeten, och skulle helst vilja inkludera alla dessa då det annars stör mina autistiska "vanor" något extremt.

Om inte så får jag väl behålla de mest relevanta, alternativt bifoga en "komplett lista över arbetslivserfarenheter". Låter detta som en bra idé eller skulle jag bara betraktas som konstig?
Citera
2018-05-01, 14:32
  #5361
Medlem
Jag tänkte på när man söker jobb så ska man ta med varför man söker jobbet i sitt cv eller i det personliga brevet eller både och?
Citera
2018-05-01, 15:38
  #5362
Medlem
Ingen som kan lägga upp hur det kan se ut när man gör en ansökan till ett jobb med cv och personligt brev?
Citera
2018-05-01, 18:23
  #5363
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jojje48
Jag tänkte på när man söker jobb så ska man ta med varför man söker jobbet i sitt cv eller i det personliga brevet eller både och?
I PB ja, i CV nej.
Citera
2018-06-18, 17:46
  #5364
Medlem
Kan man ha CV i sitt personliga brev? Underlättar inte det för de företaget som läser det?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback