Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-16, 01:26
  #4165
Medlem
U-Figs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koiho
Hur skriver man på cv:t om man har en arbetslivserfarenhet med ”dumt” startdatum? Till exempel om man började jobbet 31 mars 2014. Det är en måndag, så inte helt orimligt att man började sitt nya jobb då. Om man skriver ”Flashback AB. Mars 2014 – pågående” så låter det som om man har jobbat där lite längre än bara en dag. Samtidigt låter ”April 2014” som om man har jobbat där lite kortare i jämförelse med mars samma år.
Du skriver så klart mars. Det är sanningsenligt och - precis som du påpekar i sista meningen - ser dessutom bättre ut. Kom ihåg att månader skrivs med gemener på svenska!
Citera
2014-04-16, 10:33
  #4166
Medlem
Ta med sin utbildning i CV ?

Enligt min jobbcoasch ska jag ta med min utbildning från högskolan i mitt CV,jag har utbildat mig inom ett område där jobben är få, och därför har jag även fått söka andra jobb för att inte vara arbetslös fram till dagen jag är 100 år.Nu undrar jag om detta Kan det vara till en nackdel när man söker jobb utanför mitt område, ska jag kanske bara skriva 180 högskolepoäng?
Citera
2014-04-16, 10:35
  #4167
Medlem
Kommer du bara nämna antal poäng kommer de givetvis fråga i vad.
Citera
2014-04-16, 10:38
  #4168
Medlem
Varför utbilda sig till något där jobbchanserna är få? Kan vara svårt att veta innan iofs.

Du kommer ändå få frågan på en intervju för ett annat jobb vad du gjort senaste tre åren. Hitta på att du varit utomlands istället och jobbat strövis. Låt någon du känner vara en låtsas-referens i Sverige också.

Gör du inte detta riskerar du att vara utan arbete fram till du blir 100 år.
Citera
2014-04-16, 10:40
  #4169
Medlem
Klart alla dina utbilningar och erfarenheter ska vara med på cv:t. Men du behöver inte skriva något om utbildningen i det personliga brevet om det inte är relevant.
Citera
2014-04-16, 10:45
  #4170
Medlem
banzaibandanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cykelforbud
Varför utbilda sig till något där jobbchanserna är få? Kan vara svårt att veta innan iofs.

Ts kanske utbildade sig till något han ville jobba med, vad vet jag.

Klart att du skall skriva in din utbildning, oavsett vilken utbildning det är så kommer det märkas att du är engagerad och har gått på högskola.
Citera
2014-04-16, 11:09
  #4171
Medlem
Det beror på vad för utbildning. Är det genusvetare så kan det vara en stor nackdel i den privata sektorn. Dels är en en pseudoutbildning som bevisar är du är en flummare med dåligt omdöme, sedan skriker det problem för arbetsgivaren. Någon som letar fel, allt ska vara jämställt och vad kommer man kunna skämta om på rasterna?

Är det i den offentliga sektorn så kan det nog t.o.m vara ett plus. Då de har råd att slösa pengar på strunt och de försöker gärna haka på den senaste flugan för att vara PK.
Citera
2014-04-16, 11:16
  #4172
Medlem
eradicos avatar
Jag har själv en kandidatexamen i historia från LU och söker jobb för fulla muggar, jag har ändå fått komma på en intervju efter fyra sökte jobb (i och för sig har jag relevant arbetslivserfarenhet). De flesta av mina vänner som läste utbildningar som inte ger jobb (bland annat genusvetenskap) har idag vanliga knegarjobb, så jag tvivlar på att en högskoleutbildning ligger dig till last. Sen beror det lite på med, har du jobbat vid sidan av studierna något?

Citat:
Ursprungligen postat av Mittbena
Det beror på vad för utbildning. Är det genusvetare så kan det vara en stor nackdel i den privata sektorn. Dels är en en pseudoutbildning som bevisar är du är en flummare med dåligt omdöme, sedan skriker det problem för arbetsgivaren. Någon som letar fel, allt ska vara jämställt och vad kommer man kunna skämta om på rasterna?

Är det i den offentliga sektorn så kan det nog t.o.m vara ett plus. Då de har råd att slösa pengar på strunt och de försöker gärna haka på den senaste flugan för att vara PK.

Det här rådet är ren skit TS.
Citera
2014-04-16, 11:23
  #4173
Medlem
Utbildning är inom Arkeologi, men en till frågan, i CV räcker det att man kort nämner sina viktigaste egenskaper eller ska man även där i CV presentera sin profil, tex vad man gör på fritiden och vem är som person? Ska man ha med foto?
Citera
2014-04-16, 13:39
  #4174
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killenmeddet
Utbildning är inom Arkeologi, men en till frågan, i CV räcker det att man kort nämner sina viktigaste egenskaper eller ska man även där i CV presentera sin profil, tex vad man gör på fritiden och vem är som person? Ska man ha med foto?

Vill du absolut ta med fritidsintressen (vilket är onödigt och inte relevant för de flesta jobben), beskriva vem du är, dina egenskaper och så vidare så skriv det i det personliga brevet. Det hör inte hemma på cv:t.

Men du ska absolut ta med din utbildning på cv. Både utbildningens namn, dess längd, högskola, mellan vilka år du läste den och annat som kan vara relevant.

Foto behövs egentligen bara om arbetsgivaren/rekryteraren efterfrågar det och anser att det är ett krav (att man ska skicka in foto i samband med att man skickar in cv och personligt brev). Annars är det upp till dig om du vill ha med foto eller inte. Men vill du ha med ett foto, välj ett bra och seriöst foto.
Citera
2014-04-16, 13:40
  #4175
Medlem
eradicos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killenmeddet
Utbildning är inom Arkeologi, men en till frågan, i CV räcker det att man kort nämner sina viktigaste egenskaper eller ska man även där i CV presentera sin profil, tex vad man gör på fritiden och vem är som person? Ska man ha med foto?

Har du inte fått hjälp på AF med det här? Jag hade inte nämnt personliga egenskaper eller fritid/vem man är som person i CV:et. Nyckelord och dylikt talar bara om för arbetsköparen att du läst annonsen, det är istället mycket bättre att konkretisera vad du är bra på i det personliga brevet. På mitt CV har jag enbart anställningar, utbildning och en punkt som heter övrigt. Under övrigt har jag delpunkterna språkkunskaper, datorkunskaper och fritid. Fritid är enbart med för att jag är ordförande för en studentförening och har ett stort föreningsliv som ibland kan vara relevant.
Citera
2014-04-16, 19:02
  #4176
Medlem
Spontanbesökte en ICA-butik idag där jag frågade personen ansvarig för jobbutdelning, om vi kunde boka ett möte för intervju. Han sade att de tyvärr hade fullt bland sommarjobben vilket var mitt främsta mål, men sade att jag även var intresserad av ordinarie anställning (så kan jag kunde få chansen att ge CV, personligt brev, och kanske bli tillkallad till intervju). Med att framhäva mitt intresse för vanlig anställning, ville jag att han skulle senare kontakta mig för sommarjobb. Det kan ju alltid bli personalbrist. Vi pratade i någon minut mitt i butiken, jag räckte fram CV och personliga brev, och tyckte jag förmedlade ett stort engagemang och driv som de tycker är viktigt att ha. Vi fick en bra kontakt och tror det samtalet gav honom ett gott intryck av mig.

När vi hade pratat klart och sagt hejdå tänkte jag att en glass kunde man köpa så man slipper få blickar av sig från kassabiträdet. Då hade han jag nyss snackat med ställt sig vid kassan och det blev lite pinsam stämning. Kortläsaren strulade och jag stod en minut och trummade fingrarna med personen som alldeles nyss kändes som min framtida chef. Efteråt när det fixade sig, gav han mig kvittot, och det sista jag sade var "tack" för att sedan lämna butiken. Sade inte nåt i stil med "Så, om ni behöver förstärkning, kontakta mig!" eller något som hade att göra med jobb alls, utan gick därifrån som vilken kund som helst.

Har jag tappad chansen på det jobbet nu?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback