2014-02-18, 13:47
Medlem
Ghandi_IIs avatar
Har du bara en så säg som det är bara. Det borde de förstå.

Fint att du fick komma på intervju, visar hur mycket en bra ansökan gör.
Citera
2014-02-18, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghandi_II

Jag håller med dig, jag får ett väldigt dåligt intryck av någon som stavar fel, förkortar, etc. Jag känner även till väldigt många arbetsgivare som gör detsamma, om du ska skicka iväg en seriös ansökan så ska du lägga mycket tid på det. Att skriva förkortningar som mvh, cv, etc. Nej, det är inget jag heller tipsar om!
Citera
2014-02-18, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghandi_II
Fast CV är ju en förkortning, jag tycker personligen det tyder på lathet om man inte skriver ut hela ordet. Precis som att sluta med mvh istället för med vänlig hälsning/vänliga hälsningar. Men smaksak.
CV är så pass vedertaget som begrepp och nyttjas även i tal på avancerad nivå, aldrig hört någon på arbetet säga att det inkommit ett Curriculum Vitae, utan det har inkommit ett CV. Däremot så har jag i andra riktningen aldrig hört någon säga MVH/VH, utan där läser man ut orden. På samma sätt som få kommer till arbetet och säger att de sett på television dagen innan, utan du har sett på TV, allt annat skulle göra dig dumförklarad, på samma sätt anser jag att det fungerar med begreppet CV.
Citera
2014-02-18, 21:26
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Import
Jag håller med dig, jag får ett väldigt dåligt intryck av någon som stavar fel, förkortar, etc. Jag känner även till väldigt många arbetsgivare som gör detsamma, om du ska skicka iväg en seriös ansökan så ska du lägga mycket tid på det. Att skriva förkortningar som mvh, cv, etc. Nej, det är inget jag heller tipsar om!

Håller helt och hållet med Moa här i posten över, i annonser står det alltid att man ska skicka in ett "CV", inget annat. Vill även passa på att tillägga det meningslösa i att skriva CV på ett CV då det är helt uppenbart vad det är.
Citera
2014-02-18, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Håller helt och hållet med Moa här i posten över, i annonser står det alltid att man ska skicka in ett "CV", inget annat. Vill även passa på att tillägga det meningslösa i att skriva CV på ett CV då det är helt uppenbart vad det är.

Det räcker med att endast ange sitt för samt efternamn och "CV" som namn på dokumentet, lika med sitt personliga brev. I sitt CV eller personligt brev behöver man inte ange CV, personligt brev, ansökan, etc som rubrik igen. Jag har sett ansökningsdokument där det första man ser är CV eller Curriculum Vitae i väldigt stor och fet stil som tar en halv sida, såna dokument hamnar bara i papperskorgen direkt. Om du däremot skriver ditt CV eller personliga brev på ett annorlunda sätt så kan jag inte se något fel att ange CV igen.
Citera
2014-02-18, 22:00
Medlem
Jag anser att CV som rubrik är utmärkt, för att sedan kunna lägga tydliga underrubriker. Nej, det behöver inte ta halvasidan, men tydlighet kommer man långt med. Som sagt, någon bra alternativ rubrik till CV har jag ej, då jag anser att ansökan som sådan oftare utgörs av det personliga brevet, samtidigt som CVet är just CV. Vissa blandar ihop personligt brev och CV och då kan åtskillnad vara bra, eller när allt för mycket intyg skickas direkt med ansökan.
Citera
2014-02-21, 18:52
Medlem
DeltaKuss avatar
Kan någon ge mig lite feedback på mitt personliga brev?

Senast redigerad av DeltaKus 2014-02-21 kl. 19:26.
Citera
2014-02-21, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeltaKus
Kan någon ge mig lite feedback på mitt personliga brev?

Ett tips för att det ska bli mer "du" är att du ger tydliga exempel från ditt liv där de egenskaperna du benämner dig själv med kommer fram. Det behöver inte vara din livshistoria, men en liten anekdot som förklarar varför just du är en ansvarstagande person. Kom ihåg, här finns det alltid utrymme att "krydda" lite, det är alltså "helt ok"(så länge det inte kmr fram att du ljuger) att du hittar på en liten historia om att din lillebror alltid har varit väldigt krävande och du som äldsta syskon har tvingats se efter honom vilket har gjort dig ansvarstagande, eller något i den stilen
Citera
2014-02-21, 23:38
Medlem
DeltaKuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagaerettbi
Ett tips för att det ska bli mer "du" är att du ger tydliga exempel från ditt liv där de egenskaperna du benämner dig själv med kommer fram. Det behöver inte vara din livshistoria, men en liten anekdot som förklarar varför just du är en ansvarstagande person. Kom ihåg, här finns det alltid utrymme att "krydda" lite, det är alltså "helt ok"(så länge det inte kmr fram att du ljuger) att du hittar på en liten historia om att din lillebror alltid har varit väldigt krävande och du som äldsta syskon har tvingats se efter honom vilket har gjort dig ansvarstagande, eller något i den stilen

Tack för feedbacken.
Citera
2014-02-22, 00:06
Medlem
LikeAGloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kubiken
Jag kanske kan börja med mitt eget då.

"Gunnar Gunnarsson
1988-xx-xx xxxx
Algatan 18 46XXX
Trollhättan Tel 073–xxxxxxx xxxxxxxxxxxxx@hotmail.com

Hej!
Här har ni en glad och trevlig kille som nu lagt studierna åt sidan ett tag, och är ivrig att komma ut på arbetsmarknaden.

Mitt namn är Gunnar Gunnarsson är 20 år gammal och bor tillsammans med min flickvän i Trollhättan. Just nu har jag nyss avslutat mitt projekt att ta lastbilskort på Centralens trafikskola i Trollhättan. Jag tycker om att vara fysisk aktiv och arbeta med kroppen. Jag är duktig på att samarbeta och är lika effektiv både i ensamarbete som i grupp. Jag är noga med att alltid lyssna aktivt och att följa de instruktioner som ges för att utföra ett effektivt arbete.

På fritiden brukar jag ge mig ut i naturen och tar gärna en fisketur när tiden räcker till. Annars brukar jag träna på gymmet för att hålla mig i trim. Någon kväll i veckan brukar vi samlas några vänner för en Badminton match.

Ser nu fram emot att kanske hamna på just ditt företag!

Period
Arbetsgivare/Skola
Arbetsuppgifter
Referens

Hösten / Vintern 07
Gatuenheten - Kommunen
Parkarbetare
(namn och nummer)

Sommaren -06
Sekond/Ebersprächer
Montör – Byggde avgasrör till Saab
(namn och nummer)

Våren / Sommaren
–05
Trollhättans kommun
Praktik som Fastighetskötare på Skolor och dagis inom regionen
(namn och nummer)
Hösten / Vintern -05
SAPS
Praktik som Fastighetsskötare på Vårdcentraler/ Skolor inom regionen samt NÄL
(namn och nummer)

Maj -06

Tog B - Körkort

Läsåret -06/07
xxxxx xxxxxxxGymnasiet Handelsprogrammet
Studerande

Höstterminen -05
xxxxxx Gymnasiet Y
Fordonsprogrammet
Studerande

Höstterminen –04
xxxxxxxx Gymnasiet Omvårdnads Programmet
Studerande

Med vänlig hälsning Gunnar

Blev lite rörigt nu när jag försökte göra det lite mer anonymt. Även var det en del saker som krånglade när jag klippte en det från Word.
Det enda jag stör mig på är att det står "Jag" lite för många gånger. Vad tycker ni gubbs?

Tycker att det låter som du misslyckades med körkortet när du formulerar dig på detta vis, det är heller inte relevant vart du tagit det så den delen skulle jag nog skippa också
Citera
2014-02-23, 22:49
Medlem
Om det står ''VI TAR EMOT ANSÖKNINGAR ENDAST PER MAIL!'' ska man bifoga sin cv och sitt personliga brev eller ska man skriva det i själva mailet? Jag har skrivit cv/pb i word dokument.
Citera
2014-02-24, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jake740
Om det står ''VI TAR EMOT ANSÖKNINGAR ENDAST PER MAIL!'' ska man bifoga sin cv och sitt personliga brev eller ska man skriva det i själva mailet? Jag har skrivit cv/pb i word dokument.

Jag bifogar alltid CV och personligt brev som PDF.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in