2014-01-23, 11:29
Medlem
Stompzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Natenate
Någon kunnig får gärna ge mig feedback på mitt Personliga Brev. Jag söker mest enkla jobb som inte kräver erfarenhet, som butiksbiträde, cafébiträde, diskare etc.

Skickade nyss detta brev som en spontanansökan till ett café.

Ska inte ett PB vara riktat mot just tjänsten du söker? Alltså inte "ett allmänt pb" utan man har ett för "pb dressman, pb carlings, pb coopforum" osv
Citera
2014-01-23, 11:58
Medlem
Natenates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spixan
ser ju bra ut!
Tack.

Citat:
Ursprungligen postat av Stompz
Ska inte ett PB vara riktat mot just tjänsten du söker? Alltså inte "ett allmänt pb" utan man har ett för "pb dressman, pb carlings, pb coopforum" osv
Jo, kanske, men det är det som är det svåra. Att motivera varför jag vill jobba på just det företaget jag söker till och varför jag passar för just den tjänsten.
Citera
2014-01-23, 13:27
Medlem
Ghandi_IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hundvalp
Tack för kritiken! Finns det något spontant som du tycker jag ska lägga till/ta bort? Är nyutbildad så har inget tidigare erfarenhet.

Jag tycker det är välksrivet annars med bra styckeindelningar, dock börjar lite många meningar med "jag".

Inled med en kort pressentation och sen skriv om de där meningarna och sen gör brevet lite mer specifikt just till jobbet du söker så blir det bra. "Grunden" kan du ju återanvända till liknande jobb.

Sen behöver du ju ett CV också, men det kanske är finemang?
Citera
2014-01-23, 13:30
Medlem
Ghandi_IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik81
Har jobbat hos mina föräldrar från och till i en månad med att renovera deras hus på insidan.

Är detta något man kan ha med i sitt CV för att påvisa att man är händig även om det inte är särskilt relevant mot det tjänster jag söker? Tänker att det ändå kan ses som positivt och att täcka upp den tomma lucka när jag inte haft något jobb, att jag varit aktiv.

Har du ett ganska tomt CV så ta med det, men inte annars skulle jag säga. Säg inte att det var dina föräldras hus, så känns det mer seriöst.

Du kan ju även nämna det i det personliga brevet. ".. för att hålla mig aktiv har jag spenderat en månad med att renovera hus. Detta gav mig insikt inom flera områden..." eller något sådant.
Citera
2014-01-23, 13:32
Medlem
Fredrik81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghandi_II
Har du ett ganska tomt CV så ta med det, men inte annars skulle jag säga. Säg inte att det var dina föräldras hus, så känns det mer seriöst.

Du kan ju även nämna det i det personliga brevet. ".. för att hålla mig aktiv har jag spenderat en månad med att renovera hus. Detta gav mig insikt inom flera områden..." eller något sådant.

Okej, bra input. Ska fundera på det :-)
Citera
2014-01-23, 16:39
Medlem
Hundvalps avatar
Citat:
Jag tycker det är välksrivet annars med bra styckeindelningar, dock börjar lite många meningar med "jag".

Inled med en kort pressentation och sen skriv om de där meningarna och sen gör brevet lite mer specifikt just till jobbet du söker så blir det bra. "Grunden" kan du ju återanvända till liknande jobb.

Sen behöver du ju ett CV också, men det kanske är finemang?
Tack ska försöka åtgärda det

CV har jag också! Om du vill granska det får du mer än gärna göra det också. Känns som jag fått med det mesta i CV't? Tycker det är viktigt att layouten ska se bra ut med. Det har jag väl lyckats med?

Sida 1: http://imgur.com/1ODAFtk
Sida 2: http://imgur.com/aJtXffI
Citera
2014-01-23, 18:45
Medlem
Ghandi_IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hundvalp
Tack ska försöka åtgärda det

CV har jag också! Om du vill granska det får du mer än gärna göra det också. Känns som jag fått med det mesta i CV't? Tycker det är viktigt att layouten ska se bra ut med. Det har jag väl lyckats med?

Sida 1: http://imgur.com/1ODAFtk
Sida 2: http://imgur.com/aJtXffI

Personligen är jag inget fan av bild på cvt men man kan ju ha det om man vill. Sen är det för mycket text per grej i arbetslivserfarenhet, åtminstonne i mina ögon. Skriv nått kort bara (en mening) och berätta mer om det på intervjun om de vill veta mer. Typ första meningen på Ragn sells (byt dock dass till något annat).

Tilläggskunskaperna kan du göra mycket mer kompakta, skriv alla progam på samma rad, operativsystem kanns inte relevant. Relevanta skolprojekt hade jag skippat helt, samma med fotbollsdommare. Få in allt på en sida, utan att för den skull pressa in allt.

Sen hade jag inte haft understrukna underrubriker, på huvudrubrikerna är det helt ok dock.

Personnummer skulle jag aldrig skriva med, ålder räcker bra.
Citera
2014-01-23, 19:06
Medlem
Citat:
Personligen är jag inget fan av bild på cvt men man kan ju ha det om man vill. Sen är det för mycket text per grej i arbetslivserfarenhet, åtminstonne i mina ögon. Skriv nått kort bara (en mening) och berätta mer om det på intervjun om de vill veta mer. Typ första meningen på Ragn sells (byt dock dass till något annat).

Tilläggskunskaperna kan du göra mycket mer kompakta, skriv alla progam på samma rad, operativsystem kanns inte relevant. Relevanta skolprojekt hade jag skippat helt, samma med fotbollsdommare. Få in allt på en sida, utan att för den skull pressa in allt.

Sen hade jag inte haft understrukna underrubriker, på huvudrubrikerna är det helt ok dock.

Personnummer skulle jag aldrig skriva med, ålder räcker bra.
Personnummer ger trovärdighet och det anser jag framförallt är viktigt, ålder i sig säger sällan särskilt mycket.

Fotbollsdomare anser jag är toppen att ha med, påvisar engagemang, ansvarstagande och ledarkunskaper. Relevanta skolarbeten är som regler mer talande i detta fall än arbetslivserfarenheten. Att kunna göra något i CAD är troligen långt mer meriterande för ett arbete som högskoleingenjör än att ha slamsugit eller göra hamburgare... Däremot skulle jag aldrig beskriva ett tidigare arbete som monotont.
Citera
2014-01-23, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Natenate
Någon kunnig får gärna ge mig feedback på mitt Personliga Brev. Jag söker mest enkla jobb som inte kräver erfarenhet, som butiksbiträde, cafébiträde, diskare etc.

Skickade nyss detta brev som en spontanansökan till ett café.

Jag är ledsen men jag anser att det låter desperat, framhäv vad du kan bidra med inte att du är "rabatterad" av samhället och desperat efter vilket jobb som helst... Varför söker du just hos dem? Vad kan du bidra med? Vilka av dina tidigare erfarenheter kan du koppla till detta?
Citera
2014-01-23, 20:48
Medlem
Tänkte dra till ett bemanningsföretag imorgon och lämna ut CV & PB personligen för första gången (gällande lagerarbete). Givetvis ska jag i receptionen be om att få prata med personalansvarige samt berätta att jag söker jobb och vill lämna CV. Men vad fan ska man säga ifall chefen är där och tar emot mitt CV? Liksom "Tjena, skulle bara vilja lämna mitt CV ifall ni har några lediga tjänster inom lager"? Eftersom det är ett bemanningsföretag och inte t.ex. en klädbutik så finns det ju flera olika tjänster att söka, och jag vill därför låta dem veta att det är inom lager jag söker. Jag antar att man inte ska berätta om varför man söker osv. utan det står på PB:et och kommer antagligen att tas upp på intervjun ifall det blir någon.
Citera
2014-01-23, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dafuqisdis
Tänkte dra till ett bemanningsföretag imorgon och lämna ut CV & PB personligen för första gången (gällande lagerarbete). Givetvis ska jag i receptionen be om att få prata med personalansvarige samt berätta att jag söker jobb och vill lämna CV. Men vad fan ska man säga ifall chefen är där och tar emot mitt CV? Liksom "Tjena, skulle bara vilja lämna mitt CV ifall ni har några lediga tjänster inom lager"? Eftersom det är ett bemanningsföretag och inte t.ex. en klädbutik så finns det ju flera olika tjänster att söka, och jag vill därför låta dem veta att det är inom lager jag söker. Jag antar att man inte ska berätta om varför man söker osv. utan det står på PB:et och kommer antagligen att tas upp på intervjun ifall det blir någon.
Jag förstår inte varför du skall ha varför du söker i ett personligt brev, det är inte något som motiverar varför de skall anställa dig, utan kan tas upp i intervjun. Annars gör som du säger, men går även att söka dylika arbeten genom deras hemsida, vilket gör att du finns med i deras register. Ofta annonseras lagertjänster ut, så sök gärna specifikt utannonserade tjänster. Lycka till!
Citera
2014-01-23, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moa-
Jag förstår inte varför du skall ha varför du söker i ett personligt brev, det är inte något som motiverar varför de skall anställa dig, utan kan tas upp i intervjun. Annars gör som du säger, men går även att söka dylika arbeten genom deras hemsida, vilket gör att du finns med i deras register. Ofta annonseras lagertjänster ut, så sök gärna specifikt utannonserade tjänster. Lycka till!
Hos de bemanningsföretag jag tänkt dra till har jag redan registrerat mig, på deras hemsidor. Dock tror jag att det finns en hel del oseriösa som enbart registrerar sig för skojs skull, att dra dit personligen visar på mer seriositet känner jag. För tillfället finns inga utannonserade tjänster inom mitt geografiska område så lika bra att lämna det personligen och hoppas på det bästa. Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in