2012-10-29, 00:13
Medlem
Nån som är bra på att skriva Cvn/personliga brev som kan hjälpa mig?
Citera
2012-10-29, 06:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Indie2
Tror ni man bör skriva "Vänliga hälsningar namn efternamn" på CV'et och personliga brevet? Eller räcker det bara på ett av de?

Brevet räcker. Meritlistan är just en meritlista och jag anser att den inte ska besudlas med en massa personligt bjäfsande.

Mitt personliga brev (på ett sätt är ju ansökningen en enda enhet, bestående av brev + meritlista, och då behöver det bara finnas en hälsning i ansökningen) avslutade jag med "Med hopp om ett möte för att diskutera detta vidare" eller liknande, jag minns inte så noga nu. Det brevet ledde till en del intervjuer.

Det är inte livsviktigt hur du skriver; skriv du "med vänlig hälsning" även på meritlistan om det känns bättre. Det viktiga är ju att ansökningsbrevet presenterar dig som en vettig och kompetent person. Sen sker ju den riktiga rekryteringen på intervjuerna.
Citera
2012-11-01, 12:29
Medlem
Behöver lite hjälp med hur ens utbildning ska representeras, problemet är att jag hoppat lite mellan utbildningar, haft uppehåll och läst på komvux . Så det finns inget helt tidsspann säg 2008-2011. Ska det uppges exakt vilka utbildningar som man har försökt med och vilka tidsintervall, eller ska man ge ungefärligt tidsintervall?
Citera
2012-11-01, 18:30
Medlem
Skulle gärna vilja ha lite kritik på mitt CV & Personliga brev.

Citat:
C V

PERSONUPPGIFTER
 Namn: X
 Personnummer: X
 Adress: X
 E-mail: X
 Telefonnummer: X

UTBILDNING
 Handels- och administrationsprogrammet
Gymnasieutbildning (”gymnasienamn”), Stad, 20xx-20xx

ANSTÄLLNINGAR
 Miljöarbetare, ”företagsnamn”, Stad
- Behovsanställd med arbete till och från i ett antal år, totalt 95 dagars arbete.

”Företaget” är ett företag som är ledande i Sverige inom återvinning och avfallshantering med fokus på miljöriktiga lösningar och långsiktig hållbarhet.

 Restaurangbiträde, Företagsnamn, Stad
- Arbetade heltid från april – november år 20xx

”Företaget” är ett nationellt serviceföretag som verkar i flera branscher. Mina uppgifter var främst att stå i köket och bakom kassan på två olika restauranger.

 Övrigt

Utöver detta så har jag praktiserat på restauranger utomlands i cirka 3-4 månader samt praktiserat inom försäljning i ”Stad” ett antal veckor.

SPRÅK
 Svenska – Goda kunskaper i tal och skrift (modersmål)
 Engelska – Goda kunskaper i tal och skrift
 Spanska – Små kunskaper i tal och skrift

DATORVANA
 Program - Word, Excel, PowerPoint, Photoshop, Sony Vegas Pro samt diverse videoredigeringsprogram

FRITIDSINTRESSEN
 Resa – Har stort intresse för främmande länder och kulturer.
 Datorer och teknik – Har ett allmänt intresse för elektronik, datorer, ljud och bild.
 Träning och sport – Tränar regelbundet på gym eller är ute och joggar. Är även sportintresserad och har störst fokus på fotboll.
 Media – Håller på en del med musik och videoredigering.
 Poker – Har varit involverad i poker och andra spelformer sedan en lång tid tillbaka. Jag har lärt mig att bedöma människor och sätta deras ageranden i ett sammanhang samtidigt som det tvingar mig att kritiskt granska mina beslut för att ständigt utvecklas. Det ger mig även matematisk färdighet inom sannolikhetslära och spelteori.

REFERENSER
 XXX
 XXX

Personliga brevet:

Citat:
Hej!

Mitt namn är X och jag skriver angående tjänsten som säljare hos er på Elgiganten. Jag såg annonsen på er hemsida och tyckte att det lät mycket intressant. Beskrivningen av jobbet fick mig direkt att känna att det här är någonting jag är bra på. Jag har länge haft ett stort intresse av elektronik, att få arbeta inom den branschen skulle vara både roligt och givande.

Mina främsta egenskaper som jag tror skulle lämpa sig till denna tjänst är att jag är:

• Allmänt intresserad av ljud, bild, data, telefoni etc.
• Utåtriktad och bekväm med kundkontakt
• Uppmärksam och driven
• Lojal och vill skapa resultat
• Noggrann, organiserad och ambitiös
• Har lätt för att lära mig och ta kritik
• Beredd att gå in 100 % i uppgiften

Varför just Elgiganten? Ifrån tidigare erfarenheter känner jag personligen att det är hos er jag har fått bäst service och information, både vid köp och efter köp. Det finns inget tillfälle jag klivit ut ur er butik utan att vara nöjd. Jag har även vänner som arbetar i era butiker och de har bara haft gott att säga om er och de tror att jag skulle passa väldigt bra i företaget. Anledningen till att jag vill vara en del av detta är att jag vet hur man hanterar kunder och trivs i den miljön.

Det lockar mig verkligen att arbeta med någonting jag har ett intresse av. Jag är lätt att ha och göra med och kan anpassa mig till omgivningen. Oavsett om Olof, 69 eller Ida, 14 ber mig om hjälp så kommer båda tycka att jag är den trevligaste människan de träffat.

Jag ser fram emot att komma på intervju och få möjligheten att berätta mer om mig själv. Jag har möjlighet att börja när som helst och kan nås via telefon ”nummer” och e-post ”mail

Med vänliga hälsningar,

XXX

Namnuppgifter, bild, etc finns i sidhuvudet på det personliga brevet.

Tack på förhand!
Citera
2012-11-01, 18:41
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrincessLuna
Ett par korta fråga men cirkus hur lång tid ska man låta det passera efter att ansökningsdatumet gått ut innan man gör en uppföljning för att se hur det går med urvalet till den tjänst man sökt? och hur ska man egentligen fråga på bästa möjliga sätt?

Svårt att säga något generellt, det beror på vad syftet är med samtalet. Det kan ju vara en bra idé att ringa upp relativt kort tid efter sista ansökningsdag, innan det första urvalet är klart, för att sätta strålkastarljuset på sig själv.

Man kan ringa några dagar efter sista ansökningsdagen och säga ungefär så här:

"Hej, jag heter XX och jag ringer angående tjänsten som blabla. Jag har skickat in min ansökan och är lite nyfiken på hur processen kommer se ut framöver, om det finns någon tidplan"

Därefter känner man av läget lite och tar om möjligt chansen att småprata lite med personen i andra änden för att göra ett bra intryck. Det skadar inte att visa att man är intresserad av urvalsprocessen, det visar ju att man inte bara skickat ansökningar på måfå. Man kan också försöka vinkla det som att man är angelägen att processen ska bli klar därför att man har flera trådar ute, det skadar aldrig att försöka framstå som eftertraktad.
Citera
2012-11-01, 18:50
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massari-
Skulle gärna vilja ha lite kritik på mitt CV & Personliga brev.

Personliga brevet:

Namnuppgifter, bild, etc finns i sidhuvudet på det personliga brevet.

Tack på förhand!

Man brukar sätta arbetslivserfarenhet först i sitt CV, det är oftast det mest relevanta och därmed det som ska komma först. Men det beror på hur gamla meriterna är i förhållande till studierna. Har man gått en längre högskoleutbildning och bara har gamla sommarjobb så kan utbildningen vara det viktiga. I ditt fall skulle jag dock säga att gymnasiet inte är viktigare än arbetslivserfarenhet.

Fritidsintressen tar väldigt mycket plats i förhållande till hur viktigt det är. Kanske kan du korta ner det något. Jag skulle stryka poker helt och hållet. Även om du säkert har rätt i de positiva egenskaper du fått av det är det alldeles för stor risk att den som läser det bara ser ett stort "Potentiell Spelmissbrukare!" blinka rött i CV:t.

Din förkärlek till Elgiganten framstår som allt för överdriven. Poängtera gärna att du vill jobba hos Elgiganten för att det är ett företag som du upplever som framgångsrikt och ledande i sin bransch t.ex., men tona ner det så att det inte framstår som rent fjäskigt. Positivt att du kan hänvisa till att dina vänner skapat en bra bild av arbetsplatsen, det gör det mer trovärdigt att du vill jobba just där.

Plus i kanten för att du avslutar med "Jag ser fram mot att komma på intervju" och inte nåt "Jag hoppas" eller liknande, du vet ju att du är värd att komma på intervju så det ska inte hymlas med i nåt jantelagstänk.
Citera
2012-11-01, 18:55
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stepnogorsk
Behöver lite hjälp med hur ens utbildning ska representeras, problemet är att jag hoppat lite mellan utbildningar, haft uppehåll och läst på komvux . Så det finns inget helt tidsspann säg 2008-2011. Ska det uppges exakt vilka utbildningar som man har försökt med och vilka tidsintervall, eller ska man ge ungefärligt tidsintervall?

Det beror lite på hur du hoppat, om det är olika utbildningar på samma skola och om du slutfört något överhuvudtaget. Du skulle t.ex. kunna skriva:

2008-2011 Ankeborgs Universitet. Studier i Miljöteknik, Litteraturvetenskap och Textilkonst.

2010-2010 Komvux i Gåseborg. Matematik, Fysik och Religionskunskap.

Dvs, du behöver inte speca mer än nödvändigt exakt vad du läst, så länge du inte ljuger. Det är inget konstigt att man haft utbildningar som gått om varandra, den som läser ditt CV kommer förstå att du haft ett upphåll i högskolestudierna för att gå på Komvux.
Citera
2012-11-01, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Man brukar sätta arbetslivserfarenhet först i sitt CV, det är oftast det mest relevanta och därmed det som ska komma först. Men det beror på hur gamla meriterna är i förhållande till studierna. Har man gått en längre högskoleutbildning och bara har gamla sommarjobb så kan utbildningen vara det viktiga. I ditt fall skulle jag dock säga att gymnasiet inte är viktigare än arbetslivserfarenhet.

Fritidsintressen tar väldigt mycket plats i förhållande till hur viktigt det är. Kanske kan du korta ner det något. Jag skulle stryka poker helt och hållet. Även om du säkert har rätt i de positiva egenskaper du fått av det är det alldeles för stor risk att den som läser det bara ser ett stort "Potentiell Spelmissbrukare!" blinka rött i CV:t.

Din förkärlek till Elgiganten framstår som allt för överdriven. Poängtera gärna att du vill jobba hos Elgiganten för att det är ett företag som du upplever som framgångsrikt och ledande i sin bransch t.ex., men tona ner det så att det inte framstår som rent fjäskigt. Positivt att du kan hänvisa till att dina vänner skapat en bra bild av arbetsplatsen, det gör det mer trovärdigt att du vill jobba just där.

Plus i kanten för att du avslutar med "Jag ser fram mot att komma på intervju" och inte nåt "Jag hoppas" eller liknande, du vet ju att du är värd att komma på intervju så det ska inte hymlas med i nåt jantelagstänk.

Tack för kritiken! Ska göra lite ändringar.

Hur tänker du att jag ska korta ner mina intressen? Jag kan stryka poker, men hur ska jag korta ner resten?
Citera
2012-11-01, 21:25
Medlem
Efterfrågar lite kritik på mitt CV:
Citat:
CV

Namn: XXX

Adress: XXX

Mobiltelefon: XXX

Födelsedatum: XXX

E-post: XXX

Tidigare arbetslivserfarenhet

[arbetsbeskrivning: fabriksarbete] jan 2011 – apr 2011
[företagsnamn]

[arbetsbeskrivning: småjobb som inventering osv] 2007 - 2010
[företagsnamn, samma företag som ovan]

Utbildning

Teknikprogrammet (TE) aug 2007 – jun 2010
[namn på gymnasium]

Fritidsintressen

Datorer, elektronik, teknik
Musik, spela gitarr
Umgås med vänner och bekanta

Språk

Svenska, modersmål
Engelska, flytande
Tyska, grundläggande kunskaper (steg 3 på gymnasium)

Referenser

Referenser kan lämnas på begäran.

Körkort

Innehar B-körkort, viss tillgång till bil.

Finns även en bild uppe i högra hörnet, ingen fyllebild utan helt enkelt en neutral bild i bra kvalité där jag ser fräsch ut och ler lite smått.

Så ser det ut. Grejen är att jag har pluggat på högskola men hoppat av, mellan aug 2010 och dec 2010. Jag pluggar även på högskola nu och planerar att hoppa av inom en snar framtid, har pluggat sedan aug 2011. Hur ska jag få in detta på ett snyggt sätt i CV:et? Som det är nu ser det ju ut som att jag inte gjort någonting sedan april 2011... Ska jag skriva under någon övrigt-rubrik att jag har pluggat på högskola i perioder, men hoppat av och att det därför finns "hål" i CV:et?

Edit: kom på att jag glömt e-post nu är det tillagt.
Citera
2012-11-02, 19:34
Medlem
Hej,

Jag har sökt en tjänst (extrajobb) hos ett av de större bemanningsföretagen (Adecco, Proffice, Manpower etc.), och idag ringde annonsens kontaktperson två gånger under tiden jag jobbade vilket gjorde att jag inte kunde svara. Kontoret öppnar inte förrän på måndag igen så jag tänkte ringa tillbaka då.

Tror ni jag har sumpat mina chanser för jobb genom att inte svara på samtalet? Jag har skrivit i min ansökan vilka dagar i veckan jag jobbar.

Kanske överanalyserar jag det hela... Ett svar skulle vara mycket uppskattat i alla fall!
Citera
2012-11-04, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av risaetarn
Efterfrågar lite kritik på mitt CV:

Finns även en bild uppe i högra hörnet, ingen fyllebild utan helt enkelt en neutral bild i bra kvalité där jag ser fräsch ut och ler lite smått.

Så ser det ut. Grejen är att jag har pluggat på högskola men hoppat av, mellan aug 2010 och dec 2010. Jag pluggar även på högskola nu och planerar att hoppa av inom en snar framtid, har pluggat sedan aug 2011. Hur ska jag få in detta på ett snyggt sätt i CV:et? Som det är nu ser det ju ut som att jag inte gjort någonting sedan april 2011... Ska jag skriva under någon övrigt-rubrik att jag har pluggat på högskola i perioder, men hoppat av och att det därför finns "hål" i CV:et?

Edit: kom på att jag glömt e-post nu är det tillagt.

Så här kan ett avhopp se ut:

UTBILDNING
XXX-programmet, lärosäte, stad, månad 2009 – månad 2012
XXXX. Examen: Fil.kand. inom xxx

XXX-programmet, lärosäte, stad, månad 2008 – månad 2009
Avklarade kurser inom IT, Marknadsföring, Projektorganisation och Arbetsvetenskap samt ekonomiskstyrning av projekt.

Gymnasieprogram med IT-inriktning, XXXXX, 2005 – 2008
IT-ämnen: Databashantering, Webbdesign, osv osv....

Alternativt:

Fristående kurser, lärosäte, stad, datum - datum
Rada upp alla avslutade kurser under den tidsperioden.

Eller så förklarar du det muntligen vid ett möte, intervju eller telefonsamtal om de frågar. Självklart är det alltid bäst om arbetsgivaren kan skumma igenom en ansökan och få så få frågetecken som möjligt kring en sökande. Man ska kännas självklar för rollen och företaget man söker till.
Citera
2012-11-05, 20:48
Medlem
Det här är ett första utkast på mitt CV, det finns självklart en bild till höger. Jag vet inte riktigt säker på vad jag ska fylla tomrummet med, kanske något om mig själv mina mål, problemet är att jag inte vill göra det för nischat genom att raljera vad jag minsann drömmer om för karriär, eller likande. Så hur ska jag skriva om mina intressen eller om mig själv, och vad ska jag tänka på?

Curriculum Vitae

Förnamn Mellannamn Efternamn, åårr-mm-dd
Adress: Gatan X
xxx xx Stockholm
073 – xxx xx xx, 08 – xx xx xx
Namn.efternamn@gmail.com

OBS: Jag är inte tillgänglig för arbete måndagar och onsdagar mellan klockan 8:00 och 13:00 p.g.a. matematikkurs. Komvuxkursen slutar till jul.

*
*
*
*
*
*
*

Arbetslivserfarenheter
Loggat filmklipp för Titan Television AB (Sandahamnsgatan 63 b)
jun – jul 2011, jun – jul 2012

Praktiserat på ICA Supermarket (xxx) samt Willy:s (xxx)
6 veckor, 2007 – 2008

Utbildning
Naturvetenskapligaprogrammet, xxx.
aug 2008 – jun 2012

Språk
Svenska, modersmål.
Engelska, goda kunskaper i tal och skrift.
Spanska, grundläggande kunskaper i tal och skrift.
Portugisiska, grundläggande kunskaper i tal.

Övrigt
Datorvana; program – Word, Excel, PowerPoint.

Referenser
Lämnas på begäran.

För övrigt; om ni har någon feedback på det lilla som är skrivet tas den tacksamt emot.
Senast redigerad av tago 2012-11-05 kl. 20:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in