2014-02-17, 18:50
Medlem
Ghandi_IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hej_tjo
Tackar tackar, har försökt förbättra det du påpekade!

Nu då, tycker det ser riktigt bra ut själv http://3.ii.gl/STdfV6.png

Ser bra ut, men tycker fortfarande du ska ha mer i stycket varför just du vill jobba hos dem och varför du passar.

Jag hade inte haft med "du når mig på...", eftersom det redan står med tidigare. Men det är smaksak, säger inte att det är fel.

Att namnet finns med flera gånger ser jag inget problem med.
Citera
2014-02-17, 18:56
Medlem
Citat:

Har du något nytt personligt brev eller är det personliga brevet i det sista inlägget som är det senaste? Jag hade gärna velat se det allra nyaste så kan jag som läser personliga brev dagligen komma med några tips.
Citera
2014-02-17, 19:05
Medlem
Hej_tjos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghandi_II
Ser bra ut, men tycker fortfarande du ska ha mer i stycket varför just du vill jobba hos dem och varför du passar.

Jag hade inte haft med "du når mig på...", eftersom det redan står med tidigare. Men det är smaksak, säger inte att det är fel.

Att namnet finns med flera gånger ser jag inget problem med.

Tackar så mycket för feedbacken, uppskattas mycket! Jo jag ska försöka titta på mer att få in på just den delen, nu när du säger det så ser jag själv att det är väldigt litet varför just jag ska få tjänsten.

Jag har redan skickat iväg CV och personligt brev till restaurangen så det är försent att ändra, eftersom de var så kort tid kvar på ansökningen. Men vi får väl se om de hör av sig!

Citat:
Ursprungligen postat av Import
Har du något nytt personligt brev eller är det personliga brevet i det sista inlägget som är det senaste? Jag hade gärna velat se det allra nyaste så kan jag som läser personliga brev dagligen komma med några tips.

Det är det senaste, jag har inte skrivit så många personliga brev så att alla tips behövs.

http://1.ii.gl/49HvcH.png
Citera
2014-02-17, 19:22
Medlem
Citat:

Det allra första jag lägger märke till är dina kontaktuppgifter. Du behöver endast ange dina kontaktuppgifter när du inleder ditt brev och när du avslutar det endast ditt för och efternamn samt ett nummer man kan nå dig på, tänk på att också använda en seriös e-postadress. Du avgör själv om du vill ange ditt födelsedatum eller inte, vissa arbetsgivare tycker att detta är viktigt medan andra inte tycker det, du har ju redan skrivit din ålder.

Jag tycker även att du ska slipa lite på din rubrik, försök att rikta rubrik samt personliga brevet mot den tjänst du söker. Att bara ange personligt brev verkar väldigt oseriöst.

Det jag inte gillar med ditt personliga brev är att du beskriver dig själv väldigt mycket men du förklarar inte vad du kan medföra och varför du hade varit en tillgång till företaget. Försök att ge exempel på vad du kan göra som relaterar till din tidigare erfarenhet, utbildning och tjänsten du söker samt för- och nackdelar med detta. Du är inte perfekt, det är ingen, arbetsgivaren anställer hellre någon ärlig än någon som försöker skina genom hela sitt brev.

Relaterar dina fritidsintressen till den tjänst du söker? Om det inte gör det, ange inte dessa. Om det gör det, försök att även här förklara det på ett sätt som visar arbetsgivaren att du faktiskt kan medföra något med tanke på det intresse du besitter.

Avsluta inte ditt personliga brev med att ange ditt telefon eller mobilnummer. Avsluta det hellre med att visa att du är intresserad av att presentera dig mer och att du ser fram emot att få göra det. Du kan t.ex. avsluta ditt personliga brev såhär, "Jag hoppas på ett positivt gensvar från er och ett personligt möte där jag får möjlighet att presentera mig ytterligare och få höra mer om er.". Därefter anger du Med vänliga hälsningar samt ditt för och efternamn samt ditt nummer.
Citera
2014-02-17, 19:28
Medlem
Hej_tjos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Import

Tackar tackar, detta ska jag tänka på till nästa arbete jag söker! Som sagt skickade redan iväg brevet för ett tag sedan för att jag tyckte det såg bra ut. Men ska finslipa det ännu mer till nästa gång!

Har du något tips på rubrik till personligt brev? Ska man kanske skriva tjänsten man söker som rubrik?
Senast redigerad av Hej_tjo 2014-02-17 kl. 19:50.
Citera
2014-02-17, 19:56
Medlem
Ghandi_IIs avatar
Citat:
Jag har redan skickat iväg CV och personligt brev till restaurangen så det är försent att ändra, eftersom de var så kort tid kvar på ansökningen. Men vi får väl se om de hör av sig!

Du ska inte se det så, ändra på det ändå och spara undan till nästa ansökan och ha brevet som bas till liknande jobb, men anpassa det som behövs. Då har du ju redan fixat alla fel också och vet hur ett bra brev bör skrivas.

Skulle tippa på att ansökan (åtminstonne det personliga brevet) är bättre skrivet än säkert 90-95% av alla ansökningar de får in. Många har inte en susning.
Citera
2014-02-17, 20:05
Medlem
Hej_tjos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghandi_II
Du ska inte se det så, ändra på det ändå och spara undan till nästa ansökan och ha brevet som bas till liknande jobb, men anpassa det som behövs. Då har du ju redan fixat alla fel också och vet hur ett bra brev bör skrivas.

Skulle tippa på att ansökan (åtminstonne det personliga brevet) är bättre skrivet än säkert 90-95% av alla ansökningar de får in. Många har inte en susning.

Sjukt bra feedback jag har fått här under dagen jag har suttit och "pluggat" på hur man skriver personligt brev och CV. Men vad för rubrik ska jag ha på mitt personliga brev? Tjänsten jag söker?

På mitt CV har jag som rubrik Curriculum Vitae. Eftersom det ser mer "proffsigt" ut.
Citera
2014-02-17, 20:45
Medlem
Ghandi_IIs avatar
Jag har Curriculum Vitae Förnamn Efternamn, det är allt. Enkelt och bra. För personligt brev har jag "Personligt brev Förnamn Efternamn".
Citera
2014-02-17, 20:48
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Sjukt bra feedback jag har fått här under dagen jag har suttit och "pluggat" på hur man skriver personligt brev och CV. Men vad för rubrik ska jag ha på mitt personliga brev? Tjänsten jag söker?

På mitt CV har jag som rubrik Curriculum Vitae. Eftersom det ser mer "proffsigt" ut.

Tycker det ser fånigt ut att skriva Curriculum Vitae som rubrik, det råder ju inga som helst tvivel på att ditt CV är ett CV. Räcker med namnet skulle jag säga. Samma sak gäller det personliga brevet, alla fattar att det är ett personligt brev så jag tycker det räcker med företagets namn, och ibland även tjänsten om man vill.
Citera
2014-02-17, 21:35
Medlem
Citat:

Curriculum Vitae ser inte proffsigt ut, utan snarare det omvända enligt mig... På ett personligt brev skriver jag "Ansökan till XX", på CVet står det just CV. Allt annat verkar enligt mig mest konstla till det...
Citera
2014-02-17, 22:31
Medlem
Ghandi_IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moa-
Curriculum Vitae ser inte proffsigt ut, utan snarare det omvända enligt mig... På ett personligt brev skriver jag "Ansökan till XX", på CVet står det just CV. Allt annat verkar enligt mig mest konstla till det...

Fast CV är ju en förkortning, jag tycker personligen det tyder på lathet om man inte skriver ut hela ordet. Precis som att sluta med mvh istället för med vänlig hälsning/vänliga hälsningar. Men smaksak.
Citera
2014-02-18, 12:49
Medlem
Hej_tjos avatar
Vipps så ringde de upp mig idag och sa att de vill träffa mig imorgon

Dock så sa hon att man ska ta med 2 referenspersoner som man ska uppge (Och jag skrev att referenser lämnas på begäran i mitt CV). Men det är de att jag bara har en från mitt senaste jobb som jag ringde idag och han ställer upp som referens, tror ni det räcker med en istället för två?

Eftersom jag vill inte ange någon från nått sommarjobb där man varit 4 veckor och de knapp vet vem man är.

"Ta med dig de betyg och intyg som du vill styrka dina meriter med samt namn och telefonnummer till två referenspersoner. Ta även med giltig legitimation."
Senast redigerad av Hej_tjo 2014-02-18 kl. 12:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in