Citat:
Ursprungligen postat av
HepCat-X
När hon första gången "kom ut som våldtagen" i en kolumn i Sydsvenskan för ca tio år sen (jag tror det var första gången) så uppfattade jag det som modigt och konstruktivt. Men då var hon betydligt mer sval och analyserande, hon tryckte inte upp erfarenheten i ansiktet på läsarna utan konstaterade att hon hade detta i sitt förflutna och att det hade skurit av henne från djupare kontakt med nästan alla som hon vuxit upp med. Hon fokuserade på tabut kring våldtäkter, det diffusa obehaget som finns kring att tala om det, och hur det kan gränsa ut den som har varit med om en sådan händelse: "om det hände henne kan det hända mig också - varför vill du ta ifrån mig min livsglädje?".
Numera använder hon det istället som ett slagträ, ett personligt trumfkort, ungefär som när Boris Benulic skrev krönikor Metro inför Irakkriget (som han ivrigt stödde) och med svullnande ilska deklarerade typ: "jag har varit emot Saddam hur länge som helst, ända sedan han kom till makten - har ni varit emot honom lika länge? Inte? Håll käften då!" (ett argument som förstås är helt poänglöst, men uttalat med tillräckligt patos kan det övertyga för stunden). Den här sortens dramaqueen-pushande är precis vad Heberlein sysslar med nuförtiden och det blir ju helt fel.
På vilket sätt hade det skurit av henne från nästan alla hon vuxit upp med? För att de inte ville eller kunde lyssna på vad hon varit med om?
I Debatt i Almedalen menade hon att en våldtäkt inte skiljer sig från en smäll på käften, d.v.s den är inte kränkande på ett annat sätt. Jag tycker att det är ett ganska konstigt påstående, jag tycker nämligen att tafs kan vara kränkande också ("en hand mellan benen på en fest"), trots att det inte handlar om misshandel. Men Heberlein menade på att ett sånt synsätt är att acceptera att kvinnans heder sitter mellan benen. Eh, va? Det behöver det väl inte betyda. Men att det är kränkande på ett annat sätt beror ju på att sexualiteten är kopplad till så mycket annat.
Jag vet inte men ibland tror jag Heberlein bygger sina artiklar med saker som hon snott ifrån andra skribenter. Att hon ångrar sig så ofta skulle då inte alls bero på hennes sjukdom eller på att hon kommit till insikt om något, utan att hon glömt vilken agenda hon hoppat på för tillfället
Jag tycker inte synd om henne, kan inte tycka synd om henne trots att det sägs att man ska göra det.