2021-12-18, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackehaxanMia
Bidde lite googlande nu igen o så läste jag artikeln nu länkade - intressant! jag har inte läst boken o vet inget om författaren heller men såg nu när jag googlade att hon skrivit fler böcker bla "Marknaden är en hispig man" - kan undra va den handlar om? Haha - ja, bilden är ju verkligen lite stereotyp bild av kvinnan som lite barnslig, smånaiv, ofarlig Lolita.

I artikeln "Vi måste prata om våldtäkt" i Aftonbladet så står det att 4 750 st våldtäkter anmäldes under under år 2007, som jag fattar det, är det antalet våldtäkter där kvinnor är offren?

Sen funderar jag lite över hur hon får ihop bokens titel? : Våldtäkt och romantik : en berättelse om kvinnlig sexualitet - var kommer den "kvinnliga sexualiteten" in i sammanhanget? Nu har jag ju inte läst boken , som sagt, men har du ngr tankar om det?

Tycker att recensionen i Aftonbladet lämnar många lösa trådar, kanske utifrån bokens innehåll? vet inte! men för mig känns diskussionen kring ämnet väldigt enkelspårigt - som om de utgår från att alla våldtäkter är densamma.

Jag läser det som skrevs om Ann Heberlein - som jag tolkar det så menar Heberlein, kortfattat, att om man jämställer våldtäkt med andra våldsbrott så kan man komma ifrån det med att kvinnan beskylls pga klädsel, sexighet ex.

Jag tycker Heberlein ska läsa artikeln som Marianne Lindberg De Geer skrivit;
https://www.expressen.se/kultur/mari...nrumpa-vid-50/ så bra artikel!!!

Marianne skriver bla; "Med naiva resonemang om sorg över att inte se ut som barnrumpor vid 50 lämnar ni dörren vidöppen för självföraktet, skönhetsindustrin, skönhetskirurgin, fillers och piller. Och förutom att blåsa under kvinnoföraktet, så skrämmer ni slag på era döttrar, "

ja, men menar marianne att dessa kvinnor ska a) ljuga eller b) hålla tyst?
jag menar, dessa kvinnor hatar nog att de känner som de gör - att de håller på att bli gamla feta kossor- att de känner stort självförakt över detta eftersom det går emot allt som de står för. men nu har de ändå dessa känslorna och då är det väl på sin plats att de lyfter på denna sten och försöker reda ut vad det handlar om istället för att köra taktiken locket på. eller?
Citera
2021-12-18, 16:02
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
recensionen du länkar till (skriven av en äldre och grånad kvinna) verkar ju dock tycka att boken är riktigt bra:

"Kielos skriver skitbra. Boken kan bli en ögonöppnare, ungefär som Nina Björks Under det rosa täcket. I korta kapitel rör hon sig obesvärat mellan åsikter och personliga upplevelser, fyndar citat från Luce Irigary, Woody Allen, Cathrine McKinnon och Jan Guillou. Jag tror hon får med de flesta aspekter av hur en våldtäkt kan drabba och vad rädslan för våldtäkt har för effekt på kvinnor generellt."

sen ska det ju till en särskilt sorts man för att tycka att kielos på nått sätt är sexig.

Här en annan recensent som tycker ungefär som jag (fast hon är mild i kritiken):

Citat:
genom hela boken saknar jag nyanser
Citat:
Ändå blir jag lite frustrerad över hur svepande många formuleringar är. ”Finns det inga undantag alls?” tänker jag många gånger. Finns det inga olikheter mellan brotten och omständigheterna, finns det inga individer alls i Kielos världsbild? Kan man verkligen förklara världen så här enkelt?
https://www.expressen.se/kultur/bock...-och-romantik/
Citera
2021-12-18, 16:26
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:

Tycker att recensionen i Aftonbladet lämnar många lösa trådar, kanske utifrån bokens innehåll? vet inte! men för mig känns diskussionen kring ämnet väldigt enkelspårigt - som om de utgår från att alla våldtäkter är densamma.

Jag läser det som skrevs om Ann Heberlein - som jag tolkar det så menar Heberlein, kortfattat, att om man jämställer våldtäkt med andra våldsbrott så kan man komma ifrån det med att kvinnan beskylls pga klädsel, sexighet ex.

Jag tycker Heberlein ska läsa artikeln som Marianne Lindberg De Geer skrivit;
https://www.expressen.se/kultur/mari...nrumpa-vid-50/ så bra artikel!!!

Marianne skriver bla; "Med naiva resonemang om sorg över att inte se ut som barnrumpor vid 50 lämnar ni dörren vidöppen för självföraktet, skönhetsindustrin, skönhetskirurgin, fillers och piller. Och förutom att blåsa under kvinnoföraktet, så skrämmer ni slag på era döttrar, "

Jo och jag tycker inte Under det rosa täcket var en ögonöppnare heller, som recensenten jämför med. Den var helt extremt likhetsfeministisk. Alltså tror någon skulle kunna skriva en doktorsavhandling om "massmedialiseringen av feminismen" eller nåt sånt, åratal av nyanserad och/eller prövande feministisk forskning som ingen jävel bryr sig om men för att det ska få genomslag ska det liksom skrivas på reklamspråk, vara enkelt generaliserande och extra viktigt för massmediala feminister att de är snygga.
Jo Heberlein menar att våldtäkt borde betraktas som samma brott som misshandel, för att inte fokus ska vara på kvinnans eget beteende (om hon uppfört sig slampigt osv). Vet inte exakt hur hon menar att det ska gå till juridiskt, de flesta våldtäkter (tror jag, kan inte statistiken) innehåller inte våld, så man blir tvungen att jämföra ord mot ord, trovärdighet av olika slag, och då kommer även kvinnans uppförande att vägas in - fast det som tur är inte är så längre att det är fritt fram för en man att våldta en kvinna för att hon följer med honom hem. Där har Linderborg skrivit riktigt ruggiga saker, men hon har nog aldrig givit sig ut för att vara någon feminist.
Marianne Lindberg de Geer är ju grym, men ändå märkligt att hon tycker att precis allt de här kvinnorna skrivit och sagt sjunker som en sten bara för att de uttrycker sorg över att tappa utseendet.
Fokus där tror jag är just det här med skönhetsingrepp. Det är ju massor med skönhetsingrepp idag, det är micro needling och AHA och laser och retinol och fillers och botox och kirurgi, och allt det där är nog otänkbart för många kvinnor i Marianne LdG:s generation, alltså det betraktas som omoraliskt, osolidariskt med andra kvinnor och tecken på att man är helt jävla osjälvständig. Om det skulle visa sig att en kvinnlig kulturskribent "gjort nåt" (klart att de här brudarna "gjort nåt") så sjunker ALLT hon tidigare skrivit som en sten. ALLT. Så förkastligt är det. Det är då lite väl hårt tycker jag. Men det är en moralisk grej, inom kulturvänstern tror jag. Men det kan väl vara så att kvinnor gör skönhetsingrepp för sin egen skull, inte bara för att de är offer för patriarkatet.
Det är ju inte som barnrumpor de vill se ut heller utan typ trettioåttaåringar, skulle jag tro.

Nu har det kommit en ny Sex and the City och jag har läst flera kvinnliga skribenter som klagar på att ingen av tjejerna har sex längre. Men det är ju inte speciellt allmängiltigt. Som om kvinnor över 50 inte har sex, generellt. Sen är väl sex inte det enda viktiga heller. Gör en serie om några män som inte har sex, inte kommer manliga skribenter skriva och klaga på att de inte får doppa? Så, lite löjligt att reducera kvinnor till sex, bara.
Citera
2021-12-18, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rsell
Är det inte lite sorgligt? Känns som veckotidningsjournalistik. Vad hände med att åldras med värdighet? Det blir som själv-nedvärdering av deras egna yngre jag, deras texter betydde inte så mycket, det viktiga var att de var snygga på bild! 😒

Heberlein är väl något av en trickster. Såg att hon skrev på facebook nu och nyanserade artikeln i Svenskan. Sex kan vara bättre efter 50 än i 25-årsåldern, till exempel.
Frånsett hur SvD hade lagt upp det hela med "skönhetskirurgisk" bild osv tyckte jag nog hennes artikel var rätt ok. Problemet är kanske snarare anstormningen av artiklar. Både av medelålders och unga. Men man får väl ta det för vad det är - ångest. Märkbart att kvinnor runt 40 oroar sig för att inte platsa längre. Åldersnojor är inget nytt, men kanske det förvärrats i och med bildbylines, och inte minst TV....

Marianne Lindberg de Geer ber dem avstå från att debattera det här för sina döttrars skull. De borde visa upp ett större självförtroende. Men frågan är om inte döttrarna i många fall fixar anknäbbar och brasiliansk rumpaestetik...

Citat:
Med naiva resonemang om sorg över att inte se ut som barnrumpor vid 50 lämnar ni dörren vidöppen för självföraktet, skönhetsindustrin, skönhetskirurgin, fillers och piller. Och förutom att blåsa under kvinnoföraktet, så skrämmer ni slag på era döttrar,

Vad är det för framtid ni önskar för dem? Har ni frågat er det? Att de utan ett ungdomligt utseende inte ens har värde nog att visa sig i det offentliga rummet? Med såna förebilder behöver vi inga fiender, ni har gjort patriarkatets lag till er.

Jisses. I can't believe I'm still protesting this shit!

https://www.expressen.se/kultur/mari...SadI2HirCeGidk

Kan mycket väl tänkas att luften måste rensas, det är som sagt en jätteindustri.
Men visst är det viktigt att äldre lite stoltare kvinnor visar att humor, kunskaper och skönhet som kommer inifrån är det enda som håller i längden.
Citera
2021-12-19, 17:41
Medlem
KnackehaxanMias avatar
Under det rosa täcket- vilken boktitel? känns inte som ngt jag skulle falla för att vilja läsa.

Första feting; ja, det är liksom en ny feminism som skapats utifrån utseendefixering o fokus på ytan, feminister som normaliserar skönhetsingrepp. Det är synd!

Andra feting; Det va just det jag också tänkte på när jag läste artikeln i AB - våld förekommer ju inte i alla våldtäkter o det kändes som om både bok- o artikelförfattaren lite utgick ifrån att alla våldtäkter är som en överfallsvåldtäkt.

Fast jag kan till viss del relatera till Marianne L de G´s känsla om att utspelet om utseende o åldersnojjan lite förtar det dom tidigare gjort. Jag kände ngt som liknade det när jag först såg att Heberlein hade skrivit ner sitt utseende som hon gjorde. Det blev ett dunkel som la sig över den uppfattning jag hade om henne. Inte för att jag känner till mycket om henne men jag har ju sett henne på TV vid ngt enstaka tillfälle.

Jag kan förstå Mariannes tankar om skönhetsingrepp - jag tänker att varje kvinna som opererar sin kropp för att mera likna ett ideal, också sänder ut signaler till andra - främst till unga kvinnor- att det inte är okej att se ut hur som helst- det är inte okej att va nöjd med sig själv som man är utan det finns alltid saker att knipsa, lägga till, tona ner, pluta upp osv. Det är ett agerande som föder o underblåser den negativa utseendefixeringen o såklart blir genomslaget störts hos unga kvinnor som inte ännu har hittat sin identitet o kanske redan känner sig osäkra på sitt utseende.

Som jag ser det så verkar det va fler kvinnor än män som fokuserar på sitt eget o andra kvinnors utseende. Fäller kommentarer på ren slentrian, pratar mycket o ofta om utseende o kropp- både sin egen o andras. Därför menar jag att det i själva verket är kvinnorna själva som driver på den här utseendehetsen o jag tycker inte att det är ngt patriarkat som är skyldiga för det är inte ngt patriarkat som tar till kniven - det är kvinnan själv som gör det pga sin egen osäkerhet o rädsla att inte duga.

Jag har aldrig vart ett fan av Sex and the city men jag har sett typ ett avsnitt lr ett halvt bara för att checka av. Nästan alla kvinnor såg på det är det började o jag vet inte hur många ggr jag fick kommentaren - du måste se det det är så bra!!!!!! men nä! jag tyckte inte det va nåt. Jag förstod ända hur pass stort avtryck det gjorde hos framför allt kvinnor för det pratades om serien på nästan varenda lunch- o kafferast. Det va stort att kvinnors sexualitet visades sådär o att dom tom använde massagestav o inte skämdes för det.

Sorgligt att inte kvinnorna i serien har sex nu också för alla har ju sex ända in till döden.
Citera
2021-12-19, 17:54
Medlem
KnackehaxanMias avatar
...men herre gud - det är väl inget fel på dom där kvinnorna Heberlein m fl som skrivit om sina nojjor under dom senaste veckorna!!!!!!!!

Marianne L de G menar nog typ; skärp er för fan!! haha ,nä men jag tror att hon känner sig besviken över att kvinnor ngn stans inte kan erkänna sig själva som fullvärdiga människor o bära sin ålder o mognad med stolthet o ett öppet sinne. Samtidigt så piskar dom på den utseendefixering som redan råder i samhället - helt i onödan.

Jamen operera dig gul o blå då men sitt inte o orda om det varenda jävla gång o försök normalisera skönhetsoperationer!!!! så känner jag.

Jag tycker att det inte är ngn direkt problematisering o förklaring kring det hela utan mera bara att få ventilera o projicera sin nojja i ett försök att slippa den själv.

Känner att dom är lite fega o går bakvägen för att inte ses som överkänsliga- går inte direkt på pudelns kärna utan tar ett omsvep o beskriver sina egna rädslor kring åldrandet o hoppas att det egentliga budskapet ändå ska gå fram: varför får inte jag duga som jag är? männens uppskattning av dom unga snygga kvinnorna gör oss arbetslösa o ointressanta, vi upplever att vi som är äldre kvinnor inom offentlig media fördrivs o unga snygga kvinnor får ta över, varför är det så?

Adressera det verkliga problemet i stället för att gå som katten runt het gröt, jag menar att dom borde tala klarspråk; unga snygga kvinnor tar vårt jobb. va ska vi göra åt det? jo i så fall tycket jag att dom ska börja med att medvetandegöra problemet för män i beslutsfattande position, i stor skala!

Män kan ta en sån diskussion för män vill oss väl o klarar av att höra det mesta.
Citera
2021-12-19, 19:25
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:

Första fetning: det här var nåt nästan alla i Nina B:s generation och yngre lusläste och strök under och tyckte var Sanningen. Det är det inte. Det är medryckande, lättläst, men helt crazy likhetsfeminism, lite som att koka ner Simone de Beauvoir till dagisspråk.
Titeln är rätt typisk, det låter ju lite läckert sådär. Lyft på det rosa täcket... Innehållet går ut på att kvinnlighet bara är en konstruktion. Det fanns ju då redan en massa feministisk litteratur som diskuterar kön och genus, biologi och kultur osv, på nyanserade och komplicerade sätt, men det här var så enkelspårigt det bara kan bli. Jättepoppis.

Andra fetningen: jo jag håller ju i grunden med dig och Marianne LdG om det. Unga tjejer mår ofta skitdåligt som det är. Känner inte att de duger. Spelar ingen roll hur de ser ut, det har inte med det att göra. Det finns alltid något som skulle kunna bli snyggare, sexigare, mer perfekt. De går vilse och blir mer och mer olyckliga. Jag läste om en tjugotvååring som sa att hon hade en konstruktion i sängen som gjorde att hon alltid sov på rygg, så skulle hon få mindre rynkor skrev hon. Det här är ju internaliserat kvinnohat. Göra om sig till docka.
Sen hade jag faktiskt inte läst Nina Björks artikel innan jag läste Marianne LdG:s, ok nu har jag aldrig tyckt att Nina Björk är särskilt seriös, så jag håller inte med om att hon uttryckt sig allmängiltigt tidigare, att det gällt alla kvinnor. Men jag tyckte det lät lite hårt i sig, att en enda grej plötsligt skulle omkullkasta precis allt. Men nu har jag läst Nina Björks artikel och den är skitdålig så Marianne Lindberg de Geer hade gärna kunnat ta i mer med storsläggan
https://tankesmedjantiden.se/tiden-m...ttvist-vacker/

Tredje fetningen: ja jag har också det intrycket, det är kvinnorna som driver på utseendehetsen. Många kvinnor har järnkoll på om deras väninnor ser ut att gå upp eller ner i vikt, t.ex. Och jag tror att många kvinnor trissar upp kraven på vilka alfahannar de vill bli ihop med också, samtidigt som de gör om sig till Stepford Wives.

Jag tyckte väl inte att Sex and the City var så jättebra, men jag gillade Samantha och hon är tydligen inte med i nya säsongen så kommer nog inte se den.
Sex brukar bli bättre med åren. En kvinna kan inte ligga stel och tänka på hur hon ser ut, ifall hon ska ha bra sex.
Citera
2021-12-20, 00:37
Medlem
Författaren Christina Herrström ger sig in i debatten via sin blogg:

” Alla har säkert läst om en del av våra inflytelserika, på så sätt mäktiga kvinnor som sörjer sin förlorade skönhet, och att män inte längre betraktar dem med samma blossande iver som förr.

Jag blir beklämd av detta. Det är synd att de har luftat det öppet.”

Christina Herrström har tyckt det varit jobbigt ibland att vara så snygg:

”Ja, visst ger skönhet en massa plus, också- en massa plus som jag troligen inte ens reflekterar över, eftersom jag inte varit med om något annat.”

”Men…jag vet inte, att inte vara en projektionsyta för andras fördomar kanske också är ganska positivt.

För hur underbart är det att inte kunna röra sig någonstans som en fri och osynlig människa utan att väcka mäns uppmärksamhet och kvinnors motstånd? Att inte kunna ta en kopp te på ett café, inte sitta på ett tåg ensam, inte kunna gå på bio ensam, inte kunna gå igenom ett rum utan att tvingas bli medveten om alla mäns blickar, eller på trottoarer och in i affärer? Att hela tiden tänka på vad man har på sig för att inte ytterligare signalera något som man inte är ute efter, medan andra kan ha linnen och shorts och raffiga klänningar, utan att någon , varken kvinna eller man, kommenterar det? Och att behöva hantera svartsjuka partners som tror att man är den man är för att man ständigt KRÄVER bekräftelse från andra könet, fast det enda man är är att vara normalt trevlig, om ens det? Eller… som sagt, bara har gått genom ett rum i en röd klänning. Det är inte kul att utsätta sin partner för oro, då andra mäns blickar glider lystet över en.”

Hennes skolkamrater blev förvånade över att hon var kapabel att skriva en insändare:

”Mina skolkamrater, som bara sett paketet av mig och hade en idé om vem jag var för att jag var söt, blond och attraktiv...”

Tills helt nyligen hade hon det väldigt besvärligt med uppvaktande/förföljande män:

”Jag lider inte av att ha förlorat min skönhet, inte särskilt mycket. Jag tycker det är jätteskönt att kunna gå omkring i världen utan att känna att jag är där för att dekorera den eller väcka förbipasserandes drömmar. Jag tycker det är jätteskönt att slippa bli dragen i av alla möjliga män som vill locka mig att beundra dem för att de ska få mig i säng. Nu skulle jag till och med kunna gå ut och dansa själv troligen utan att jag måste säga till dörrvakten att stoppa alla som försöker ta sig ut samtidigt med mig, för att ingen ska kunna följa efter mig; som det har varit till bara för några år sedan. Är det något roligt? Inte. Ack, inte!”

https://christinaherrstrom.com/blog/...rande-och-det/

https://christinaherrstrom.com/blog/

Herrström har sommarhus i södra delen av landet så kanske kan hon och Heberlein svänga sina lurviga tillsammans på nåt disco.

Edit: 10 år gamla videoklipp där den då 52-åriga Herrström ser småflickigt ungdomlig ut i sina flickaktiga råttsvansar och korta röda klänning, (kanske hittade hon en sugar-daddy):

https://youtu.be/ZvJYK8Mc5Mk

https://youtu.be/DRV-wvLnuPE

Edit: Man kan också fundera på om det är att inte längre bli lika ofta igenkänd som varandes kändis från media som är en del av det dessa kvinns tycker är jobbigt. Nya generationer har nya kändisar och vet inte alltid vilka de äldre kändiskvinnorna är.
Senast redigerad av rsell 2021-12-20 kl. 01:13.
Citera
2021-12-20, 01:21
Medlem
Citat:
visa mig ett par bilder där du tycker att ann är vacker. aldrig att du kommer att hitta dessa.

Hon är väl rätt fin ändå här bland de blå blommorna:

https://youtu.be/ihCwhuo3DKc
Citera
2021-12-20, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rsell
Hon är väl rätt fin ändå här bland de blå blommorna:

https://youtu.be/ihCwhuo3DKc

Endast en grisbonde kan finna denna styggelse snygg.
Citera
2021-12-20, 09:20
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Endast en grisbonde kan finna denna styggelse snygg.

Och DÄR spårar debatten ur. OK hon har väl typ bett om det eftersom hon gått ut med att hon var så vacker men det är liksom rätt taskigt ändå.
Jag tycker iofs inte att hon är eller var vacker direkt men skulle nog tycka att hon är rätt attraktiv om jag var man. Om vi nu ska landa där.
Citera
2021-12-20, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Och DÄR spårar debatten ur. OK hon har väl typ bett om det eftersom hon gått ut med att hon var så vacker men det är liksom rätt taskigt ändå.
Jag tycker iofs inte att hon är eller var vacker direkt men skulle nog tycka att hon är rätt attraktiv om jag var man. Om vi nu ska landa där.

Jo... (Just Heberlein är väl iofs bisexuell).

Jag tycker den här debatten är lite intressant också i skuggan av MeToo. De här omnämnda kvinnorna har ju ett så kallat kulturellt kapital som hjälp i att skaffa sig en position. Men de har också själva upplevt att de har haft nytta av sitt utseende och eventuellt spelat på det. Men det hela har då skett ickeformellt, det är ju ändå yrkeskvinnor som får skriva i tidningar etc för att de kan skriva. Men hade de haft svårare att ta sig fram om de sett mindre bra ut?

Heberlein och de andra kvinnsen ser fortfarande bra ut, ”för sin ålder”. Ingen kan dock vara evigt tjugofem, och är det verkligen eftersträvansvärt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in