2017-11-14, 16:49
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TordErixon
Tror inte på bipolär-diagnosen hon själv pratar om. Hon har aldrig framstått som vare sig manisk eller depressiv. Hon känns med Borderline eller malign narcissist, det är såna som blir galna och jagar folk med kniv/bilar eller hotar tända på dem med tändvätska.
Men det låter ju bättre med bipolaritet, mer tyck-synd-om. Att förvandlas till djävulen själv för att
nån går emot en eller vill göra slut är ju bara jävligt otäckt. Samt kriminellt.

Jag har skickat sms på fyllan en hel natt och kallat tjejen som dumpat mig hora, jävligt mycket ångest efteråt, hon hade nog kunnat anmäla mig. Men tändvätska, kniv och bil är nog en lite annan dimension
Varför polisanmäler inte folk såna grejer (om det är sant alltså, det kan ju vara ren lögn).
Kanske är något för metoo?
Något konstigt fattar man att det handlar om, när inte mindre än två stycken sticker dagen före bröllopet.
Citera
2017-11-15, 06:38
Medlem
Kimbo7s avatar
Infam artikel som dryper av illvilja. Som Sillynamnam skrev handlar det knappast om omtanke med den gamla damen. Det är politisk demagogi, udden är riktad mot tiggare och flyktingar.
Det är tänkbart att officianterna gjorde fel. Men det mest frapperande i hela artikeln är Heberleins hatiska blick. Denna djupt obehagliga människa brukar påstå att hon är saklig.

För min del är pratet om hot med knivar och tändvätska bara lösa rykten. Ligger det någon sanning i dem så bör de som utsatts träda fram öppet, eftersom det handlar om en politiker. Det hon skriver är illa nog i sig, till innehållet och tonen. Det egenmäktiga eller rentav tyranniska märktes redan i debatten mot Marcus Birro då hon menade att han inte borde få vara med i Svenska Kyrkan. Det är inte alls länge sedan. "Prästinnorna" (i sig en förklenande benämning, möjligen är Heberlein emot kvinnliga präster) i Hedvig Eleonora församling kommer antagligen att svara, anklagelsen är ju ganska grov.
Citera
2017-11-15, 06:49
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Nej, det har jag ju inte - alltså inte att läraren ignorerade totalt och inte att någon blev utburen på bår.
Jag menade att lektionen fortsatte efter att en elev svimmat (och vaknat och fått gå till syster).
Klart att det inte är samma grej riktigt.
Det skulle vara intressant att höra vittnesmål från andra som var med vid samma tillfälle. Jag gillar alltså inte kyrkan, inte präster och inte folk som gör en grej av att vara religiösa, har inga problem med att föreställa mig att prästen var ett riktigt svin. Men gillar inte heller hur Heberlein utnyttjar anekdoter i sitt eget lilla krig för en plats i Riksdagen.

Jag tror att man bör ta skildringen med en nypa salt. Hela skildringen är insvept i en allmän avsky som ju fanns där innan Heberlein klev in i kyrkan, och innan den gamla damen blev sjuk. Det är fullt tänkbart att officianterna gjorde fel som inte avbröt gudstjänsten. Men den demagogiska förpackningen förtar trovärdigheten.
Citera
2017-11-16, 11:31
Medlem
Schweinmunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Jag undrade som sagt, om Schweinmund varit där och med "tillspetsat" menade, att de faktiska omständigheterna inte var korrekt återgivna.

Hävdar du verkligen, att du varit med om lektioner i plugget, där någon elev segnat ned och burits ut på bår (!) av tillkallad ambulanspersonal, *samtidigt* som läraren helt ignorerade vad som pågick?

Eh, jag har varit på gudstjänst då och då.

Under gudstjänster finns det schizofrena, drogmissbrukare och andra psykfall som skriker på uppmärksamhet. Det kan vara så att gudstjänstpersonalen känner tanten och vet att denne brukar göra så.

Om hårdhänta ordningsvakter skulle ta ut skrikande barn eller psykfall som läser trosbekännelsen i otakt skulle det bli ett jävla liv.

En "surrealistisk" upplevelse är oftast tillspetsad. Jag håller med Kimbo7.
Citera
2017-11-16, 12:05
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimbo7
Jag tror att man bör ta skildringen med en nypa salt. Hela skildringen är insvept i en allmän avsky som ju fanns där innan Heberlein klev in i kyrkan, och innan den gamla damen blev sjuk. Det är fullt tänkbart att officianterna gjorde fel som inte avbröt gudstjänsten. Men den demagogiska förpackningen förtar trovärdigheten.

Du har en märklig inställning. Heberlein påstår, att en äldre dam 1. segnade ner och 2. tillkallad ambulanspersonal bar ut henne på bår (utan att officianterna temporärt avbröt gudstjänsten).

Varken 1 eller 2 är något som går att gradera. Antingen segnar någon ner - eller så segnar någon inte ner - någon kan knappast segna ner i varierande eller mindre omfattning.

Antingen bärs någon ut på bår - eller så bärs någon inte ut på bår - någon kan inte delvis bäras ut på bår, eller i varierande eller mindre omfattning bäras ut på bår.

Om 1 och (i synnerhet) 2 inträffade, så är det inte "fullt tänkbart" utan uppenbart att officianterna gjorde fel, som inte (temporärt) avbröt gudstjänsten.

Det skulle förvåna mig, om Heberlein rakt av blåljuger om 1 och 2 (men jag känner henne inte). Heberlein vill bli riksdagsman och det finns (åtminstone en del) moderater, som gärna skulle vilja stoppa, att hon kandiderar - ty även om hon inte skulle placeras på valbar plats, så har hon nog goda chanser att bli inkryssad.

Heberlein inser rimligen, att om hon skulle ertappas med att rakt av ljuga om en händelse, så vore det gratis ammunition för dem, som vill stoppa henne.
Citera
2017-11-16, 12:19
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Hm. Jag var inte där men storyn känns extremt vinklad. Alltså Heberleins poäng är att Svenska Kyrkan skiter i svenska gamlingar och bara bryr sig om flyktingar. Svenska Kyrkan bryr sig inte ens om ifall svenska gamlingar blir sjuka och dör. Det är Heberleins budskap. Ett propagandistiskt fulknep, tycker jag att det känns som.
Nu är jag inte helt säker på att det är denna poäng Heberlein eftersträvar. Men sett till dagens svenska kyrka så stämmer det till punkt & pricka.
Citera
2017-11-16, 12:22
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schweinmund
Eh, jag har varit på gudstjänst då och då.

Under gudstjänster finns det schizofrena, drogmissbrukare och andra psykfall som skriker på uppmärksamhet. Det kan vara så att gudstjänstpersonalen känner tanten och vet att denne brukar göra så.

Om hårdhänta ordningsvakter skulle ta ut skrikande barn eller psykfall som läser trosbekännelsen i otakt skulle det bli ett jävla liv.

Folk som pockar på uppmärksamhet, läser trosbekännelsen i otakt eller barn som skriker är inte jämförbart, då det inte är några svårtolkade fenomen för övriga gudstjänstbesökare. Det verkar som du utgår från, att samtliga gudstjänstbesökare också "känner tanten och vet att [hon] brukar göra så".

Det är vidare irrelevant, om den äldre damen återkommande brukar simulera, att hon svimmar. Problemet med simulanter är, att man inte kan utgå från att de simulerar nästa gång...

Citat:
Ursprungligen postat av Schweinmund
En "surrealistisk" upplevelse är oftast tillspetsad. Jag håller med Kimbo7.

Jag drar slutsatsen, att du inte var där.
Senast redigerad av Meiji 2017-11-16 kl. 12:36.
Citera
2017-11-16, 13:33
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Du har en märklig inställning. Heberlein påstår, att en äldre dam 1. segnade ner och 2. tillkallad ambulanspersonal bar ut henne på bår (utan att officianterna temporärt avbröt gudstjänsten).

Varken 1 eller 2 är något som går att gradera. Antingen segnar någon ner - eller så segnar någon inte ner - någon kan knappast segna ner i varierande eller mindre omfattning.

Antingen bärs någon ut på bår - eller så bärs någon inte ut på bår - någon kan inte delvis bäras ut på bår, eller i varierande eller mindre omfattning bäras ut på bår.

Om 1 och (i synnerhet) 2 inträffade, så är det inte "fullt tänkbart" utan uppenbart att officianterna gjorde fel, som inte (temporärt) avbröt gudstjänsten.

Det skulle förvåna mig, om Heberlein rakt av blåljuger om 1 och 2 (men jag känner henne inte). Heberlein vill bli riksdagsman och det finns (åtminstone en del) moderater, som gärna skulle vilja stoppa, att hon kandiderar - ty även om hon inte skulle placeras på valbar plats, så har hon nog goda chanser att bli inkryssad.

Heberlein inser rimligen, att om hon skulle ertappas med att rakt av ljuga om en händelse, så vore det gratis ammunition för dem, som vill stoppa henne.

Jag har dessvärre inga problem med att föreställa mig att Heberlein ljuger - men en sådan risk skulle hon knappast ta i nuläget. Det är självfallet bra om andra som varit där berättar om hur de uppfattat händelsen, utan att exploatera den.
Heberlein är en demagog. Har du ditt luktsinne i behåll, så känner du stanken som stiger ur hennes retorik.
Citera
2017-11-16, 13:36
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:

Det är vidare irrelevant, om den äldre damen återkommande brukar simulera, att hon svimmar. Problemet med simulanter är, att man inte kan utgå från att de simulerar nästa gång...

Jag drar slutsatsen, att du inte var där.

Det finns ingen anledning att trassla in sig i insinuationer att den gamla damen är en simulant. Det finns inget behov av att utgå ifrån att händelsen i sig inte har ägt rum heller.
En blind höna finner ibland ett korn, och en orm kan ha turen att göra iakttagelser som går att utnyttja.

Men jag måste för tydlighetens skull fråga, om du själv var där?
Citera
2017-11-17, 12:51
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Jag har dessvärre inga problem med att föreställa mig att Heberlein ljuger - men en sådan risk skulle hon knappast ta i nuläget. Det är självfallet bra om andra som varit där berättar om hur de uppfattat händelsen, utan att exploatera den.
Heberlein är en demagog. Har du ditt luktsinne i behåll, så känner du stanken som stiger ur hennes retorik.

Betr. det jag fetstilat, så är det inte bara skönheten, som finns i betraktarens öga. Obehagliga olfaktoriella förnimmelser kan på samma sätt finnas i någons näsa.

Jag är själv lite skeptisk till Heberlein... men jag har inte din inställning till henne, som verkar vara, att hon är helt utan förtjänster.

Citat:
Men jag måste för tydlighetens skull fråga, om du själv var där?

Nej, jag var inte där. Om jag hade haft egen förstahands kunskap, så skulle jag ju knappast ha sett det som ett (imo mycket osannolikt!) alternativ, att händelsen kunde vara uppdiktad.
Citera
2017-11-17, 15:02
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sordid
Ska nog ändra mitt inlägg, såg själv att "det" inte är så tydligt... menade att detta med försvinnandet skulle vara nys. Men DN var det inte... Sydsvenskan har ingenting om att hon skulle vara försvunnen.

ETA: redan innan 2 januari ryktades det om att hon tagit sitt liv:
http://sydsvenskan.se/samtidigt/arti...dligt-hot.html

Citat:
Tänk om mina barn fått höra rykten i skolan att deras mamma tagit livet av sig.

Börjar också luta åt att det inte är bipolaritet. Alltså, damen skriver en bok som avslutas med ett arrangerat "självmord". Och slutet är "öppet" d.v.s intrycket är att hon faktiskt tänkt göra det. Sen försvinner hon när boken ska ges ut. Och när folk börjar tro att hon faktiskt har tagit livet av sig så tycker hon att de är oförskämda som sprider såna rykten.
Det måste väl vara nåt slags fraud?
Citera
2017-11-17, 17:37
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Betr. det jag fetstilat, så är det inte bara skönheten, som finns i betraktarens öga. Obehagliga olfaktoriella förnimmelser kan på samma sätt finnas i någons näsa.

Jag är själv lite skeptisk till Heberlein... men jag har inte din inställning till henne, som verkar vara, att hon är helt utan förtjänster.

Nej, jag var inte där. Om jag hade haft egen förstahands kunskap, så skulle jag ju knappast ha sett det som ett (imo mycket osannolikt!) alternativ, att händelsen kunde vara uppdiktad.

Helt utan förtjänster - nej, det är nog ingen. Jag är för övrigt mer borgerlig än vänster, men så gammal att jag förfäras av de nya moderaterna (ja, Hanif Bali är en annan av dem som - det är jag övertygad om - får den hederlige gamle Gösta Bohman att vrida sig i sin grav. Vad är det för pajasar som invaderat de sociala medierna?)
Jag tror alltså inte att hon är utan förtjänster, hon kan mycket väl ha varit en god lärare. Hon har också en enorm arbetskapacitet, producerar texter som på löpande band (både nu och tidigare).
Det är fascinerande med någon som är så motsägelsefull. Men nej, jag önskar inte se henne i Riksdagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in