Citat:
Ursprungligen postat av
Kimbo7
Jag tror att man bör ta skildringen med en nypa salt. Hela skildringen är insvept i en allmän avsky som ju fanns där innan Heberlein klev in i kyrkan, och innan den gamla damen blev sjuk. Det är fullt tänkbart att officianterna gjorde fel som inte avbröt gudstjänsten. Men den demagogiska förpackningen förtar trovärdigheten.
Du har en märklig inställning. Heberlein påstår, att en äldre dam 1. segnade ner och 2. tillkallad ambulanspersonal bar ut henne på bår (utan att officianterna temporärt avbröt gudstjänsten).
Varken 1 eller 2 är något som går att gradera. Antingen segnar någon ner - eller så segnar någon inte ner - någon kan knappast segna ner i varierande eller mindre omfattning.
Antingen bärs någon ut på bår - eller så bärs någon inte ut på bår - någon kan inte delvis bäras ut på bår, eller i varierande eller mindre omfattning bäras ut på bår.
Om 1 och (i synnerhet) 2 inträffade, så är det inte "fullt tänkbart" utan uppenbart att officianterna gjorde fel, som inte (temporärt) avbröt gudstjänsten.
Det skulle förvåna mig, om Heberlein rakt av blåljuger om 1 och 2 (men jag känner henne inte). Heberlein vill bli riksdagsman och det finns (åtminstone en del) moderater, som gärna skulle vilja stoppa, att hon kandiderar - ty även om hon inte skulle placeras på valbar plats, så har hon nog goda chanser att bli inkryssad.
Heberlein inser rimligen, att om hon skulle ertappas med att rakt av ljuga om en händelse, så vore det gratis ammunition för dem, som vill stoppa henne.