Flashback bygger pepparkakshus!
2017-08-24, 14:27
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Bättre det kommer fram direkt då. Om det "fula" Richert gjort, enligt dig, är att överhuvudtaget skriva om Heberlein så framgår det inte. Det är att outningen av ex-relationen skulle vara ful du skrivit. Det är vad jag undrar över.

Heberlein hade nog vid tillfälle kunnat skriva en liknande text om Richert, ja. Det tror jag iallafall att hon kan vara i stånd att göra. Men tillfället skulle kräva en något högre sensation — intressevärde — för att inte framstå som mer sökt, eftersom Richert är mindre känd och etablerad än Heberlein. Och om hon gjorde det, så kunde hon "outa" deras gemensamma förflutna precis likadant som Richert gjorde.

Exakt. Ex-relationen är ingen hemlighet alls, men MR nämner den och förklarar att det är därför det tagit tid för henne att skriva artikeln. Inget konstigt med det. Det finns ingenting av "sjukligt förtal" eller hämndlystnad i MR:s artiklar.
Det är inte riktigt ok att försöka tysta kritik genom att uppmana sina följare till mejlbombning av en ansvarig utgivare, som Heberlein gjort.
Och ja, Heberlein skulle mycket väl ha kunnat skriva om sin relation med MR.
Hon har olika regler för sig själv och för andra. Ganska grandiost…
Citera
2017-08-24, 16:53
Medlem
ElakaSofias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
En mycket bra ny artikel av Margit Richert där hon utvecklar sin kritik.
Heberleins replik (som Richert svarar på) går ut på att hon börjar med att prata om pedofili bland katolska präster, och den avslutas med att hon skriver att det är hyckleri att se mellan fingrarna på övergrepp.
Men ingen ser mellan fingrarna på oegentligheter på HVB-hem. Media har INTE mörkat. I de fall som uppdagats har kvinnorna fått sluta. Det handlar inte om en institutionaliserad och fullständigt accepterad bordellverksamhet.
Hon gör alltså samma sorts förvrängning som hatare av pk-media använder: media mörkar när media rapporterar.
Heberleins fanclub är stor här på Flashback, folk som hatar allt vad pk-media och invandring heter är fler här än på andra ställen i samhället. Det är bland annat här som hatet mot "batikhäxor" florerar som allra mest. Delar Margit Richerts artikel ändå, för alla flashbackare är inte likadana.

Men Heberlein tjänar mycket pengar och gör sig inte beroende av finansiering från någon nätmobb, skriver hon på Facebook. Så på den punkten stämmer tydligen inte artikeln.

https://www.svd.se/margit-richert-he...bens-skruvstad

Ok, för ordningens skull då ger jag "batikhäxhatarna" Heberleins artikel också den som Margit R svarade på, jag tycker nämligen att Heberlein har rätt.
https://www.svd.se/heberlein-vem-ar-...lar-egentligen

Ett litet citat ur Heberleins artikel:
Citat:
Den 20 oktober 2016 skriver Dalarnas Tidning om att en anställd på HVB-hem haft ett sexuellt förhållande med en ensamkommande pojke. Smålands Tidningar rapporterar den 3 januari 2017 om att en anställd haft sex med en ung kille på HVB-hem.

Enligt svt.se utreder polisen i Kramfors en 30-årig kvinnlig anställd som misstänkt för sexuella övergrepp på flera ensamkommande pojkar (28/2 2017). I början av juni cirkulerar en film där en HVB-anställd i Åmål ger en ung man en lapdance. Enligt Aftonbladet uppges den anställda haft sex med flera unga ensamkommande (5/6 2017).

Till detta kan läggas Johanna Möller, nu dömd för mord, som vid flera tillfällen haft sex med ensamkommande flyktingar (Expressen, 28/6 2017).

Hyckleri är det när man väljer att se mellan fingrarna, när man bedömer människor olika och inte tillerkänner alla människor samma rätt till sin kropp.

Miljöer med en tydlig obalans i makt – mellan vuxen och barn, vårdare och patient – erbjuder tyvärr möjlighet för maktmissbruk. De allra flesta präster, fosterhemsföräldrar och HVB-anställda sköter sina uppdrag och uppgifter till punkt och pricka, har en god moralisk kompass och iakttar noga de gränser som måste finnas mellan den som vårdar och den som blir vårdad.

Vad är förresten en "batikhäxa"? Batik var väl någon slags färgteknik som var inne på 60-70-talet eller något? Tror knappast att jag någonsin sett någon i sådana kläder.
Citera
2017-08-24, 17:36
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElakaSofia
Ok, för ordningens skull då ger jag "batikhäxhatarna" Heberleins artikel också den som Margit R svarade på, jag tycker nämligen att Heberlein har rätt.
https://www.svd.se/heberlein-vem-ar-...lar-egentligen

Ett litet citat ur Heberleins artikel:

Vad är förresten en "batikhäxa"? Batik var väl någon slags färgteknik som var inne på 60-70-talet eller något? Tror knappast att jag någonsin sett någon i sådana kläder.

Hon skriver om några fall som det har rapporterats om i medierna, ja. Hon nämner sammanlagt fem stycken, om jag räknat rätt. Ingen ser mellan fingrarna på dessa fall. De kvinnor det rört sig om har fått sluta.
Förklara gärna vad AH vill, mer än att piska upp indignation och hat. Omtanke om ensamkommande handlar det inte om. Det skulle vara bättre om hon slutade hymla om den saken.
Hon har alltså talat om Systematiska och accepterade övergrepp i stor skala. Det är lögn.

Men du verkar ganska illa insatt - du känner alltså inte igen uttrycket "batikhäxa" - för du låtsas väl inte? I så fall vet du inte vilken obehaglig svans AH har. Du kan ju börja med att titta i hennes kommentarfält, eller i lämpliga trådar här på Flashback.
Citera
2017-08-24, 17:55
Medlem
Snopphanens avatar
Vem är maken? Han verkar klä ut sig till nåt slags godsägare. Jag får rejält dåliga vibbar av snubben.
Men ska erkänna att jag fascineras. Såg Heberlein live en gång. När hon började kandidera för moderaterna trodde jag inte det var sant. Det känns mer som USA, inte Sverige. Även högerprofilen, känns snarast höger om sd.
Citera
2017-08-24, 17:55
Medlem
ElakaSofias avatar
Citat:
Hon skriver om några fall som det har rapporterats om i medierna, ja. Hon nämner sammanlagt fem stycken, om jag räknat rätt. Ingen ser mellan fingrarna på dessa fall. De kvinnor det rört sig om har fått sluta.
Förklara gärna vad AH vill, mer än att piska upp indignation och hat. Omtanke om ensamkommande handlar det inte om. Det skulle vara bättre om hon slutade hymla om den saken.
Hon har alltså talat om Systematiska och accepterade övergrepp i stor skala. Det är lögn.

Men du verkar ganska illa insatt - du känner alltså inte igen uttrycket "batikhäxa" - för du låtsas väl inte? I så fall vet du inte vilken obehaglig svans AH har. Du kan ju börja med att titta i hennes kommentarfält, eller i lämpliga trådar här på Flashback.

Det finns fler än de fem fall som du säger att hon nämner, hur stort antal vill du ha för att det ska vara iögonfallande många?
Vad jag har förstått betyder "batikhäxa" någon slags korsning mellan en skenhelig godhetsapostel och en vänsterorienterad socialsekreterare, det var uttrycket batik som jag inte förstod varifrån det hade kommit, ett litet sidospår, men det här är flashback inte den akademiska världen så man får väl sväva ut lite kanske, eller.

Ärligt, är det inte oroande att så många kvinnor som är satta att vårda barn har sex med dem?
Citera
2017-08-24, 18:03
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Det finns fler än de fem fall som du säger att hon nämner, hur stort antal vill du ha för att det ska vara iögonfallande många?
Vad jag har förstått betyder "batikhäxa" någon slags korsning mellan en skenhelig godhetsapostel och en vänsterorienterad socialsekreterare, det var uttrycket batik som jag inte förstod varifrån det hade kommit, ett litet sidospår, men det här är flashback inte den akademiska världen så man får väl sväva ut lite kanske, eller.

Ärligt, är det inte oroande att så många kvinnor som är satta att vårda barn har sex med dem?

OK, du är inne på det spåret. Skenheliga godhetsapostlar.
Du kanske menar att alla kvinnor och män som engagerar sig i flyktingungdomar är skenheliga godhetsapostlar?
En väldigt stor majoritet av dem har nämligen inte sex med ensamkommande.
Fem fall är inte så många, nej. Men jag tycker att det är helt rätt att kvinnorna fick sluta på HVB-hemmen i de fallen.
Har du något exempel på en socialsekreterare som har haft sex med ensamkommande?

Tillägg:
Det är helt förkastligt om en socialsekreterare, vänstersinnad eller ej, har sex med flyktingungdomar. Jag har bara inte läst något om det, har du en länk?
Senast redigerad av sillynamnam 2017-08-24 kl. 18:06.
Citera
2017-08-24, 18:11
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphanen
Vem är maken? Han verkar klä ut sig till nåt slags godsägare. Jag får rejält dåliga vibbar av snubben.
Men ska erkänna att jag fascineras. Såg Heberlein live en gång. När hon började kandidera för moderaterna trodde jag inte det var sant. Det känns mer som USA, inte Sverige. Även högerprofilen, känns snarast höger om sd.

*r*kv*n*d*rh**g, mycket långt ut till höger.
Håller med om det amerikanska.
Citera
2017-08-24, 18:52
Medlem
ElakaSofias avatar
Citat:
OK, du är inne på det spåret. Skenheliga godhetsapostlar.
Du kanske menar att alla kvinnor och män som engagerar sig i flyktingungdomar är skenheliga godhetsapostlar?
En väldigt stor majoritet av dem har nämligen inte sex med ensamkommande.
Fem fall är inte så många, nej. Men jag tycker att det är helt rätt att kvinnorna fick sluta på HVB-hemmen i de fallen.
Har du något exempel på en socialsekreterare som har haft sex med ensamkommande?

Tillägg:
Det är helt förkastligt om en socialsekreterare, vänstersinnad eller ej, har sex med flyktingungdomar. Jag har bara inte läst något om det, har du en länk?

Ok, eftersom moderatorn tog bort mitt svar till dig så ska du få dina fall vet att det är mer än 15 st, men räkna med att det tar lite tid jag har ett tidsödande lönearbete och lång restid, ska kolla de fall hos tingsrätter som inkommit.
Att få tag på yrkestitel på förövarna kan bli knepigt men det går nog, men en socialsekreterare är det minst tex Johanna Möller, vänstersinnad eller ej.

Ann Heberlein har bara nämnt fem fall i sin artikel, med hänvisning till fallen. Hon är dessutom inte professor utan lektor i etik, och docent i teologi.
Att hon i debatt kritiserar skadliga samhällsfenomen är stongt av henne någon måste ta tjuren vid hornen då kvinnors brott förskönas.

(Att hennes man klär sig som en godsägare...ja hon kanske skulle säga till honom, han skulle kunna ha råttsvans och skägg eller vad tusan har det med Ann att göra)

Har dessutom ett skvaller hon är förtjust i parfymen "Rive Gauche"
Citera
2017-08-24, 19:46
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ok, eftersom moderatorn tog bort mitt svar till dig så ska du få dina fall vet att det är mer än 15 st, men räkna med att det tar lite tid jag har ett tidsödande lönearbete och lång restid, ska kolla de fall hos tingsrätter som inkommit.
Att få tag på yrkestitel på förövarna kan bli knepigt men det går nog, men en socialsekreterare är det minst tex Johanna Möller, vänstersinnad eller ej.

Ann Heberlein har bara nämnt fem fall i sin artikel, med hänvisning till fallen. Hon är dessutom inte professor utan lektor i etik, och docent i teologi.
Att hon i debatt kritiserar skadliga samhällsfenomen är stongt av henne någon måste ta tjuren vid hornen då kvinnors brott förskönas.

(Att hennes man klär sig som en godsägare...ja hon kanske skulle säga till honom, han skulle kunna ha råttsvans och skägg eller vad tusan har det med Ann att göra)

Har dessutom ett skvaller hon är förtjust i parfymen "Rive Gauche"

Ja Johanna Möller ja. ElakaSofia ten points. Hon är nog mer höger än vänster, men visst.
Socialsekreterare är hennes yrkestitel. Absolut.

Men jag kan inte riktigt hålla med om att kvinnors brott förskönas.

Om du har tid får du gärna gräva fram de 15 fallen du känner till, men kritiken mot Heberlein handlar om väldigt mycket mer än så. Tonfall, syfte, alarmism, kan hon tala om vad hon vill egentligen mer än att väcka indignation och hat - osv.
Det är inte så viktigt att få rätt (hann se din kommentar) så jag tänker inte upprepa mig. Jag instämmer med kritiken i MR:s artiklar.

Rive Gauche... Orsaken till att jag började "irritera mig" på Heberlein stavas Jag vill inte dö jag vill bara inte leva, det där självmordshotet… Jag tycker att boken är kitsch, inte bra litteratur alls. Men. Framförallt hade jag en bipolär mamma som använde sig mycket av självmordshot för att få uppmärksamhet och komma med anklagelser. Känslomässig utpressning. Man ska INTE tycka synd om sådana personer. Det är manipulation. Hur som helst, min mamma använde Rive Gauche.
Bara ett sammanträffande.
Senast redigerad av sillynamnam 2017-08-24 kl. 19:49.
Citera
2017-08-24, 22:29
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:

Närå, undrade mest om han trollar med kläderna så att säga. Men båda är väl långt åt höger så stilen är väl en del av det.
Citera
2017-08-25, 12:07
Medlem
ElakaSofias avatar
Citat:
Ja Johanna Möller ja. ElakaSofia ten points. Hon är nog mer höger än vänster, men visst.
Socialsekreterare är hennes yrkestitel. Absolut.

Men jag kan inte riktigt hålla med om att kvinnors brott förskönas.

Om du har tid får du gärna gräva fram de 15 fallen du känner till, men kritiken mot Heberlein handlar om väldigt mycket mer än så. Tonfall, syfte, alarmism, kan hon tala om vad hon vill egentligen mer än att väcka indignation och hat - osv.
Det är inte så viktigt att få rätt (hann se din kommentar) så jag tänker inte upprepa mig. Jag instämmer med kritiken i MR:s artiklar.

Rive Gauche... Orsaken till att jag började "irritera mig" på Heberlein stavas Jag vill inte dö jag vill bara inte leva, det där självmordshotet… Jag tycker att boken är kitsch, inte bra litteratur alls. Men. Framförallt hade jag en bipolär mamma som använde sig mycket av självmordshot för att få uppmärksamhet och komma med anklagelser. Känslomässig utpressning. Man ska INTE tycka synd om sådana personer. Det är manipulation. Hur som helst, min mamma använde Rive Gauche.
Bara ett sammanträffande.

Då förstår jag att du har svårt för doften av Rive Gauche, människor som utövar känslomässig utpressning skapar obehag, skuld och ångest hos den/de som de vänder sin psykiska tortyr emot.

Den boken gav hon ju ut under ett sjukdomsskov enligt henne själv, och gick väl ut med att förläggaren inte borde ha gett ut den, har jag förstått rätt?

Frågan är om jag ska lägga tid på tanterna som begår övergrepp på barnen, det känns nog som jag vill plocka svamp istället den lilla tid som jag är ledig, tar tillbaka erbjudandet om fler fall lägger ner, orkar inte sitta och kolla tingsrätter och ringa samtal.
Men i det fallet är jag helt inne på Heberleins spår, hon är numera medlem i ett parti utan partiledare.
Det vore intressant om Mikael Odenberg blir partiledare han är villig att överta posten, undrar hur han och Heberlein kommer överens, om det blir Carl Bildt då får hon problem.
Citera
2017-08-25, 12:51
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Då förstår jag att du har svårt för doften av Rive Gauche, människor som utövar känslomässig utpressning skapar obehag, skuld och ångest hos den/de som de vänder sin psykiska tortyr emot.

Den boken gav hon ju ut under ett sjukdomsskov enligt henne själv, och gick väl ut med att förläggaren inte borde ha gett ut den, har jag förstått rätt?

Frågan är om jag ska lägga tid på tanterna som begår övergrepp på barnen, det känns nog som jag vill plocka svamp istället den lilla tid som jag är ledig, tar tillbaka erbjudandet om fler fall lägger ner, orkar inte sitta och kolla tingsrätter och ringa samtal.
Men i det fallet är jag helt inne på Heberleins spår, hon är numera medlem i ett parti utan partiledare.
Det vore intressant om Mikael Odenberg blir partiledare han är villig att överta posten, undrar hur han och Heberlein kommer överens, om det blir Carl Bildt då får hon problem.

Plocka svamp på din lediga tid i stället, det låter som en bra idé.
Jag vet inte var du hört talas om de femton fallen? Det är inte otänkbart att det är så många, men en del som jobbar på HVB-hem är ganska unga. Tror du inte att det i vissa fall kan handla om förälskelse mellan två unga?
Om det nu verkligen stämmer att femton stycken har blivit åtalade och dömda, som du skriver, skulle det vara intressant att titta närmare på de konkreta fallen. Men vem har tid med det - inte jag heller.

Och tanter som begår sexuella övergrepp på barn i stor skala är en myt.

Det finns en mångbottnad sarkasm i AH:s sätt att skriva om det: hon drivs inte av omtanke (vill ju utvisa de ensamkommande) men låtsas ömma för dem. Hon menar i själva verket att det inte handlar om barn (att de har ljugit om sin ålder), samtidigt som hon anklagar batikhäxorna för pedofili.
Falskare än så kan det knappast bli.

Jag håller tummarna för att AH:s kandidatur inte accepteras. Hemskt att tänka sig henne i Riksdagen.

Hon har anklagat sin förläggare för utgivningen, japp. Hon står inte för den längre, men har inget emot att tjäna pengar på den.

Edit: bipolära bör inte dricka alkohol. Ann H har varit nykterist tidigare - enligt egen uppift - men nu berättar hon ofta om drickande. Det förklarar nog en hel del av hennes hätska bittra utfall.
Senast redigerad av sillynamnam 2017-08-25 kl. 13:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in