2010-02-06, 19:34
Moderator
Dr Kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Vad som talar för att något är skumt är att Sjöbergs generation var mycket bättre än dagens höjdhoppare. På den tiden var det strömhopp över 2.40, idag är det sensation om någon är över. Hur kommer det sig?

En mer relevant jämförelse tycker jag skulle; vem vann mest tävlingar mot kvalificerat motstånd?

Att de var så otroligt mycket bättre på Sjöbergs tid är väl kanske lite av en myt. Det var ju främst Sotomayor som stod för hoppen över 2.40. Förutom Sotomayor är det faktiskt bara Sjöberg som varit över 2.40 mer än 1 gång.

En relevant jämförelse som säger lite mer än antal hopp över 2.30 kunde vara en jämförelse av antal hopp över 2.35. Där står Sjöberg på 15 hopp och Holm på 7 hopp.

http://www.alltime-athletics.com/mhighok.htm
Citera
2010-02-06, 19:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LuckyPeopleCenter
Det tvivlar jag inte på. Han är ju så liberal till mycket annat och petar man i näsan så är inte steget så långt till att preppa. Men om det är som du säger så var han smart nog att köra geno som de inte kunde hitta på den tiden.

Det tror jag är Patrik. Han vann flest stora tävlingar i alla fall, eller placerade sig bättre på fler stora.

Ja det var den största anledningen till att han körde Geno. På den tiden hade dom inte resurserna till att testa för det. Sen att geno funkar grymt bra om man tar ordetligt var också en anledning.

Det var också för dyrt för gemene man då. Det var innan Somatrotin.

Men som jag sa innan så har jag sett vad jag sett med mina egna ögon.
Citera
2010-02-06, 19:43
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr King
Att de var så otroligt mycket bättre på Sjöbergs tid är väl kanske lite av en myt. Det var ju främst Sotomayor som stod för hoppen över 2.40. Förutom Sotomayor är det faktiskt bara Sjöberg som varit över 2.40 mer än 1 gång.

En relevant jämförelse som säger lite mer än antal hopp över 2.30 kunde vara en jämförelse av antal hopp över 2.35. Där står Sjöberg på 15 hopp och Holm på 7 hopp.

Strömhopp kanske vara att ta i, men det är ju inte många hopp från 2000-talet på den listan. Jag tycker det ser ut som om 80-talet dominerar.
Citera
2010-02-06, 21:10
Medlem
tomaspirats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebbe36
Ja det var den största anledningen till att han körde Geno. På den tiden hade dom inte resurserna till att testa för det. Sen att geno funkar grymt bra om man tar ordetligt var också en anledning.

Det var också för dyrt för gemene man då. Det var innan Somatrotin.

Men som jag sa innan så har jag sett vad jag sett med mina egna ögon.
Jag har tipsat Aftonhoran om detta, det är en riktig bomb i Idrottssverige! Tack för att du delar med dig av din ögonvittnesskildring.
Citera
2010-02-06, 21:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tomaspirat
Jag har tipsat Aftonhoran om detta, det är en riktig bomb i Idrottssverige! Tack för att du delar med dig av din ögonvittnesskildring.

Idiot.

Varför tror du att dom tar upp detta nu? Du tror inte att detta var allmänt känt i gbg tidigare?

Nu har det gått så lång tid så detta är redan preskiberat. Och tror du verkligen att jag skulle läckt ut detta för 15 år sedan?
Citera
2010-02-06, 21:42
Medlem
tomaspirats avatar
Citat:
Idiot.

Varför tror du att dom tar upp detta nu? Du tror inte att detta var allmänt känt i gbg tidigare?

Nu har det gått så lång tid så detta är redan preskiberat. Och tror du verkligen att jag skulle läckt ut detta för 15 år sedan?
Om man skriver om en sån här jättegrej på ett av de största forumen i Sverige får man räkna med att det inte förblir en hemlighet och nej jag tror inte det var allmänt kännt. Det är ju en stor nyhet och du har sett den med egna ögon!
Citera
2010-02-06, 21:52
Bannlyst
Citat:
Om man skriver om en sån här jättegrej på ett av de största forumen i Sverige får man räkna med att det inte förblir en hemlighet och nej jag tror inte det var allmänt kännt. Det är ju en stor nyhet och du har sett den med egna ögon!

Ja det har jag.
För att vara petig så heter det inte den utan det.

Vidare så tror jag inte aftonhoran läser det här. Men om dom gör det så ställer jag upp med namn och identitet samt 2 ytterliga vittnen. Om vittnerna vill stå upp.

Så Aftonhoran ni har ett scoop
Citera
2010-02-06, 21:57
Medlem
tomaspirats avatar
Citat:
Ja det har jag.

Vidare så tror jag inte aftonhoran läser det här. Men om dom gör det så ställer jag upp med namn och identitet samt 2 ytterliga vittnen. Om vittnerna vill stå upp.

Härligt

"den" syftar på att du sett nyheten, kanske lite konstig syftning men det bjuder jag på.
Citera
2010-02-06, 22:04
Bannlyst
Citat:
Härligt

"den" syftar på att du sett nyheten, kanske lite konstig syftning men det bjuder jag på.

Den? Nej jag har inte sett nyheten.

Om min iaktagelse var en sådan stor nyhet, betvivlar jag.
I Göteborg bland invigda var det ingen nyhet.
Citera
2010-02-06, 22:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr King

Vem kan läsa inlägget ovan och säga att Holm var bäst?

Citat:
Ja det har jag.

Skit i det, hoppas du skojar. Vad fan ska ni smutskasta honom så långt efter hans karriär, i synnerhet när så många på hans tid gjorde samma sak.
Citera
2010-02-06, 23:06
Bannlyst
Citat:
Vem kan läsa inlägget ovan och säga att Holm var bäst?

Skit i det, hoppas du skojar. Vad fan ska ni smutskasta honom så långt efter hans karriär, i synnerhet när så många på hans tid gjorde samma sak.

Ja det har du rätt i. Det vore fel att bara smutskasta Patrik i något som dom flesta på den tiden gjorde.

Så även om Patrik preppade så hoppade han högre än vad nångon annan gjorde när han tog världsrekordet.
Citera
2010-02-06, 23:10
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Det tror jag är Patrik. Han vann flest stora tävlingar i alla fall, eller placerade sig bättre på fler stora.

Jag gissar på Holm av den anledning att Holm tävlade så mycket mer än Sjöberg. De tillhörde sedan världstoppen ungefär lika länge men Sjöberg var rätt mycket skadad på slutet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in