2018-04-29, 20:40
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Junketer
Jupp, nu kvittar det för mig vilka som vinner.

Ja inget av de två lagen har stuckit ut som duktiga.
Stenis fick ha 2 tjejer i laget.
Citera
2018-04-29, 20:46
Medlem
Wretch32s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KriIIe
Hade vi pratat om världens genom tidernas bästa hockeyspelare mot motsvarigheten inom slalom hade jag varit böjd att hålla med, men nu är inte så fallet. Foppa har aldrig varit omtänkt som världens bästa hockeyspelare genom tiderna. Han är kanske inte ens Sveriges bästa (Lidström?). Det är bara att se på hur 60-åringen spöar 40-åringen på i princip alla fysgrenar här i MM. Stenis var ju även mer dominant i sin säsong av MM än Foppa var.
Jag köper att Björn Borg och Zlatan är lika stora som Stenis, men Foppa? Njaaa.. Han var bra några år, resten var han ju skadad. Stenis var ju dominant i 10 år i sträck.

Forsberg brukar ganska ofta nämnas som Sveriges bästa Hockeyspelare genom tiderna när han var på toppen av sin karriär och fick vara skadefri.

Mvh
Citera
2018-04-29, 20:58
Medlem
Mycatisonfires avatar
Jävligt ojämna fördelar, hur tänkte de där?
2 klossars fördel vs 4 varv / 6 liter hm...
Citera
2018-04-29, 21:00
Medlem
jorgenstorm99s avatar
Skaplig skräll av boll laget. Hade flax som tog sig till finalen, Men väl där var dem vassa. Även om grenarna var något till deras fördel.
Citera
2018-04-29, 21:03
Medlem
tcfmogs avatar
Tror bollaget tjänade på att de var relativt jämnstarka, även om Wislander inte bidrog med så mycket. I skridskolaget var Foppa för överlägsen de andra och försökte därför göra för mycket själv.
Citera
2018-04-29, 21:05
Medlem
Full han var igen visslander. Ingen koll

"Magnus var med nu"
"Meeen Maaagnus du skulle ju hoppa över"

Bara gled igenom MM med en drinkpinne bakom örat

Som lök på laxen till helt knäckta Foppa var han dessutom tvungen att säga: "Det spelar ingen roll att vi vann jag hade haft lika roligt om jag kom tvåa"
Senast redigerad av rotebro-conny 2018-04-29 kl. 21:11.
Citera
2018-04-29, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KriIIe
Hade vi pratat om världens genom tidernas bästa hockeyspelare mot motsvarigheten inom slalom hade jag varit böjd att hålla med, men nu är inte så fallet. Foppa har aldrig varit omtänkt som världens bästa hockeyspelare genom tiderna. Han är kanske inte ens Sveriges bästa (Lidström?). Det är bara att se på hur 60-åringen spöar 40-åringen på i princip alla fysgrenar här i MM. Stenis var ju även mer dominant i sin säsong av MM än Foppa var.
Jag köper att Björn Borg och Zlatan är lika stora som Stenis, men Foppa? Njaaa.. Han var bra några år, resten var han ju skadad. Stenis var ju dominant i 10 år i sträck.

Foppa hade nog varit det om inte skadorna satt stopp. Kolla hans poängsnitt, kolla hans assistsnitt så är det bara Gretzky, Lemieux och Orr som har högre.. På den nivån är han. 2 OS, 2 VM, 2 Stanley Cup. Vunnit poängligan och fått pris som NHLs mest värdefulla spelare.

Björn Borg och Zlatan är större än Stenis ja, Stenis är bara väldigt stor inom Sveriges gränser. Stenis var dominant i en minoritetssport som i princip ingen bryr sig om förutom Sverige på Stenis tid då.

Hur många professionella alpina åkare fanns det på Stenis tid jämfört med registrerade hockeyspelare på Foppas tid då han var som bäst? Foppa rankas trots skadorna som förstörde en riktigt lång karriär högt på många topp 100/50-listor angående världens bäste hockeyspelare genom tiderna.

Försöker verkligen inte snacka skit om Stenis men någon sorts perspektiv får man väl ändå ha när man jämför sporter. Även om någon är totaldominant och vinner allt i 40 år inom typ innebandy, bob eller liknande så är den ändå inte större än någon som är stor i en betydligt större idrott som ej är en minoritetssport.

Att Stenis fortfarande är vältränad och presterar trots sin ålder är ju roligt för honom och imponerande, men det har inte ett skit med denna diskussion att göra.
Senast redigerad av Anonym555 2018-04-29 kl. 21:12.
Citera
2018-04-29, 21:15
Medlem
Foppa var inte lika dålig förlorare som när han förlorade SM till MIF. Men nog såg han surmulen ut. Bollpojkarna vann och vem hade trott detta när allt startade. Grattis ändå och bra kämpat genom alla tävlingar.
Citera
2018-04-29, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mycatisonfire
Jävligt ojämna fördelar, hur tänkte de där?
2 klossars fördel vs 4 varv / 6 liter hm...

För att inte nämna att skridskolaget var dubbelt så bra på den gren de vann (4-2), medan bollaget var runt 6-20% bättre på dem grenar som de vann (31-29, etc.), men fick ändå som sagt större fördelar för båda.
Citera
2018-04-29, 21:21
Medlem
Foppa svart i ögonen "Vi är inga dåliga förlorare" O nej Peter, vill du fortfarande nita Börje?

Bollgänget vann samtidigt som de verkar ha haft roligast. De verkar ha haft bäst sammanhållning också redan från början vilket syntes när Jesper skadade sig och de inte ville sätta in en ersättare för att han nu var jämbördig med de andra två.

Stenis har en bättre kropp än många i min generation.

SVT kan nog lägga ner MM nu, det går inte att bli bättre, bara sämre.
Citera
2018-04-29, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Som lök på laxen till helt knäckta Foppa var han dessutom tvungen att säga: "Det spelar ingen roll att vi vann jag hade haft lika roligt om jag kom tvåa"

Foppa verkade inte vara speciellt knäckt, han hatar bara att förlora oavsett vad han sysslar med.

Lagen var ojämnt sammansatta dessutom. Två gamla VM-brons spelare och en av världens bästa handbollsspelare genom tiderna mot en bandyspelare och damhockeyspelare. Ändå tog Foppa laget till final nästintill på egen hand. Tänk om han hade haft Mats Sundin och Nicklas Lidström vid sin sida? Eller i vart fall en Jörgen Jönsson?

"Grenarna" i finalen var dock lite ovanligt fåniga och intetsägande. Visst att det är Mästarnas Mästare men de brukar ändå ha roligare och mer intressanta grenar som mer prövar en idrottares kämparanda och finurlighet/smartness. Kändes som allt var lite för simpelt och inte hade något med en bra idrottare/idrottsprestation att göra överhuvudtaget. Lösa upp ett rep, lösa lite sudoku, hälla vatten i ett rör och slutligen kasta bollar i en korg på slutet för att vinna? Inget man direkt kunde fastna rejält i utan de som hade mest fördelar (2-1 till bollaget) från förra tävlingarna skulle vinna med tanke på att det inte fanns något att direkt fastna så länge vid. Var ett ganska stort antiklimax för en finalgren måste jag säga.
Citera
2018-04-29, 21:22
Medlem
Märkligt. Här har SVT öppet mål att få fram ett lag med två kvinnor i som vinnare, genom att ha fysiska tävlingar där den starkaste och uthålligaste vinner. Istället plockar de fram tramstävlingar, lek och stoj som mest har med tur att göra, vilket gör att de laget som tog säsongen på minst allvar, vinner.

Obegripligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in