2018-04-23, 21:06
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
De tjänade inte lika mycket då som nu. Hysén har det likadant och många fler. Beror ju på hur man lever också. Jag tror ju dock att dessa fd idrottsmän och kvinnor har det betydligt bättre än de flesta. De har nog betalt sitt boende och fått en ordentlig pensionsförsäkring. Sen vill de nog inte bara sitta och rulla tummarna, t.o.m. Stenis jobbar emellanåt. Att vara med i programmet MM är även det ett jobb!
Enligt en artikel i expressen hade han iaf dryga 20 miljoners förmögenhet för 10 år sen.
https://www.expressen.se/nyheter/jesper-blomqvist-ar-en-av-umeas-rikaste/
Med sådana summor är man ekonomiskt oberoende. Men jag håller med om att det ändå inte är några huvudlösa summor, Charllotte Kalla har ju den förmögenheten också. Pengarna kan försvinna med lite dåliga placeringar. Men jag blev ändå förvånad över att en som Blomqvist slarvat bort pengarna.
Citera
2018-04-23, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
Haha.. Ursäkta men slalom är en minoritetssport utan dess like och var så än mer på Ingemars tid, i princip bara i Sverige det var så megastort.

Grejen var att Sverige var en B-nation alpint innan Stenmark. Han var den som "gjorde det", så att säga en trailblazer för Sverige som Salming i NHL. Sedan är förstås all vintersport minoritetssport och all sport liten jämfört med fotboll. Men det är lite grinig attityd i ett program som MM. Deltagarna respekterar varandra och har kul, det borde räcka för oss med.

Jag undrar dock vad Foppa egentligen ville säga med diskussionen om att inga resultat skall räknas för knattesport. Han var ju inne på att det var en grej om att föräldrar ej sköter sig. Det är ju riktigt i mycket barnsport. Men jag har på känn att han tycker att barnen själva vill vinna och ha resultat och att det är en skitregel från barnens perspektiv. Inte helt pk, men det är väl därför det inte kom ut - om han nu tycker så.

Grejen med ström i magmördartävlingen är förstås att en del starkt ogillar att få ström i kroppen och kan påverkas av detta.
Citera
2018-04-24, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
Haha.. Ursäkta men slalom är en minoritetssport utan dess like och var så än mer på Ingemars tid, i princip bara i Sverige det var så megastort.

Hade vi pratat om världens genom tidernas bästa hockeyspelare mot motsvarigheten inom slalom hade jag varit böjd att hålla med, men nu är inte så fallet. Foppa har aldrig varit omtänkt som världens bästa hockeyspelare genom tiderna. Han är kanske inte ens Sveriges bästa (Lidström?). Det är bara att se på hur 60-åringen spöar 40-åringen på i princip alla fysgrenar här i MM. Stenis var ju även mer dominant i sin säsong av MM än Foppa var.
Jag köper att Björn Borg och Zlatan är lika stora som Stenis, men Foppa? Njaaa.. Han var bra några år, resten var han ju skadad. Stenis var ju dominant i 10 år i sträck.
Citera
2018-04-24, 10:30
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Jesper Blomqvists fotbollsmiljoner är slut så nu måste han baka pizza. Hur lyckas man med det?
Slöskatigt fruntimmer som han var gift med.
Citera
2018-04-24, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pensionsraddare
Två pytteländer. Mindre än Sverige.
? Det handlade väl inte om ytstorleken på länder eller ??
Det handlade om var alpint var en megastor sport !
Citera
2018-04-26, 07:33
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KriIIe
Hade vi pratat om världens genom tidernas bästa hockeyspelare mot motsvarigheten inom slalom hade jag varit böjd att hålla med, men nu är inte så fallet. Foppa har aldrig varit omtänkt som världens bästa hockeyspelare genom tiderna. Han är kanske inte ens Sveriges bästa (Lidström?). Det är bara att se på hur 60-åringen spöar 40-åringen på i princip alla fysgrenar här i MM. Stenis var ju även mer dominant i sin säsong av MM än Foppa var.
Jag köper att Björn Borg och Zlatan är lika stora som Stenis, men Foppa? Njaaa.. Han var bra några år, resten var han ju skadad. Stenis var ju dominant i 10 år i sträck.
Instämmer helt och hållet.

Nu vill jag se Störtsköna Stenis ta Foppa i nattduellen. Tycker Peter Forsberg är för jäkla dryg och tröttsam.

Roligt att bollaget tog sig till final istället.
Citera
2018-04-26, 12:05
Medlem
Jag antar att flera här som förringar Stenmarks insatser och betydelse är väldigt unga.

Här är MM:s film om honon, som en fingervisning: https://www.youtube.com/watch?v=fHE9XgXNwf0

Utförsåkning är stort i flertal länder i Europa och även i USA och Kanada. Konkurensen är inte dålig bara för att inte en sport finns i exakt hela världen. Innebandylandslaget vi har är inte dåliga bara för att det är fåtal länder som utövar sporten, till exempel.

Utförsåkningen är tillräckligt stor för att göra den oerhörd svår att hävda sig i. Att dessutom göra det år ut och år in som Stenmark mäktade med är unikt. Han var så överlägsen att reglerna för poängräkning ändrades i Världscupen för att inte Stenmark skulle vinna varje år.

Diskussionen om vem som är störst mellan Stenis och Borg kommer alltid fortgå och det finns olika motiveringar för respektive. Jag personligen anser Stenmark störst för att han var aktiv över tre generationer medtävlare, klarade av att hänga med i utveckling av utrustning, portar och åkteknik. Plus då att meritlistan är enorm. Borg var dominant i en mer flärdfull och global sport men det som kan hållas emot honom är att han aldrig vann (eller knappt deltog) i Australian Open. US Open vann han heller aldrig där strålkastarljus och flygplan störde honom enormt.

Foppa, Zlatan, Gunde, Wassberg, Waldner, Sörenstam mfl är efter i rankingen.
Senast redigerad av bohonos 2018-04-26 kl. 12:08.
Citera
2018-04-27, 21:19
Medlem
Mycatisonfires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KriIIe

Stenis har fortfarande i toppform (för sin ålder), forsberg bryr sig inte lika mycket om sin fysiska status. Hans fysikträning var endast ett verktyg för att kunna spela bra hockey nu när han lagt av så bryr han sig icke.
Forsberg denna säsong är dock av mm är i betydligt smärtare form än när han vann mm. Forsberg bär sitt lag.
Senast redigerad av Mycatisonfire 2018-04-27 kl. 21:21.
Citera
2018-04-29, 20:06
Medlem
perry2s avatar
Synd att det bästa laget blev utslagna
av det sämsta laget
Citera
2018-04-29, 20:15
Medlem
Xedomes avatar
Väldigt väldigt trist att skidlaget åkte. Stenmark är sig själv. Helt och hållet. Foppa är ett slags under av fånerier.

Sluttittat för min del, tål inte Peter Forsbergs ständiga dryga kommentarer om hur ballt det är att titta tillbaka på hur det var att "slå Ingemar Stenmark" (Nä. Du lyckades slita åt dig en glasstav. Inte riktigt samma sak, gubben..).

Skämmigt att han är så favoriserad av produktionen. Hade varit betydligt roligare och intressantare att höra och se mer av de andra.
Citera
2018-04-29, 20:22
Medlem
Legendarisk duell, Stenis vs Foppa. Men kungen vann
Citera
2018-04-29, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Synd att det bästa laget blev utslagna
av det sämsta laget

Jupp, nu kvittar det för mig vilka som vinner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in