Citat:
Ursprungligen postat av
Maidenmartin
Gillar fortfarande programmet och så, men känner ändå att de har gått i stå lite grann. Namnen blir mer och mer okända och meritlistorna blir mer och mer tunna. Tycker programmet har tappat väldigt mycket i prestige. När Ingemar Stenmark och Per Elofsson vann MM så var det en bedrift att göra det, nu känns det inte som lika mycket till bedrift längre, snarare att man ansluter sig till en redan stor skara.
Jag tycker att programmet måste förnya sig på massa olika sätt för att kunna återfå sin forna glans.
1. Sätt ihop allihop till en enda stor grupp igen. Har sett om säsong 1-3 flera gånger, och det är så oerhört mycket mer äkta när alla är tillsammans. Bara där ökar prestigen med råge.
2. Slopa utslags-delen i tävlingen. Varför inte tänka om och göra en stor tabell där ingen åker ut och alla är med och tävlar hela tiden, och sedan låta de 2-3 bästa göra upp om titeln i en final. Alla får lära känna alla och ingen behöver oroa sig för att åka ut.
3. Ta tag i de olika grenarna. Få in lite mer klassiska "idrotter" som grenar t.ex. simning, styrkelyft, fotbollsstraffar eller ren löpning, istället för massa konstiga hinderbanor och med massa olika moment. Naturligtvis ska det anpassas så att alla får ha med "sin" idrott någon gång så att det inte blir orättvist.
4. Få till bättre deltagare. Jag personligen vill se kända deltagare vars namn och/eller karriärer man känner till. Det blir automatiskt mycket roligare då! Naturligtvis kan man ha 1-2 doldisar som komplement, men att låta några relativt okända idrottare utgöra en majoritet gör att programmet tappar all form av dignitet för mig. Jag vill se kända namn göra upp, alla mot alla!
Några (realistiska) namn jag gärna ser: Emma Johansson, Henke Larsson, Linus Törnblad, Anja Pärson, Carolina Klüft, Pia Sundhage, Robin Söderling
Det kommer inte bli en enda stor grupp igen då det var något idrottarna själva inte föredrag av den enkla anledningen att det tog för mycket av deras tid i anspråk. Många av dom har tidskrävande åtaganden även efter idrotten och att då vara borta så länge som en hel grupp kräver är inte det minsta realistiskt.
SVT var inte så pigga på det men fick ju ge sig för att få dit idrottarna.
P.g.a. ovanstående faller givetvis även ditt önskemål om att ingen åker ur en stor grupp.
Visst att en del idrottare gynnas av nuvarande grenar ibland med men att ha rena idrottsgrenar skulle slå än mer skevt och är därför icke realistiskt att införa.
Nu har jag dock alltid hört vartenda namn som deltagit, sedan att man inte har nån vidare koll på deras karriärer är en annan femma. Dock är ju charmen med mindre kända idrotter en del av MM:s styrka.