2016-03-09, 17:27
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emma80
Nu har hon förvisso vunnit två titlar i Champions League, det största du kan vinna med ett klubblag.

Hon har även plockat medalj i både VM och EM, något av det största du kan göra med ditt landslag.

Det är mer än vad många andra fotbollsspelare fixar under en karriär.

Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Hon har vunnit Champions League.. så det stämmer inte. På pappret är hon kvalificerad.

En riktig mästare ska ha vunnit guld under VM eller OS för sitt land. Det vill säga i ett världsomspännande mästerskap.Tycker att klubbrelaterade mästerskap är mycket tveksamt. Inte minst med tanke på att klubbarna tillåts tävla med utländska representanter. Håller fortfarande fast vid att det är oerhört urholkade kriterier, naturligtvis bland annat beroende på att Sverige inte har så många riktiga mästare och definitivt inte så många kvinnliga sådana.

Tycker att programmet borde döpas om till: Vi som ville upp.
Senast redigerad av HerrGickhan 2016-03-09 kl. 17:30.
Citera
2016-03-09, 17:33
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
En riktig mästare ska ha vunnit guld under VM eller OS för sitt land. Det vill säga i ett världsomspännande mästerskap.Tycker att klubbrelaterade mästerskap är mycket tveksamt. Inte minst med tanke på att klubbarna tillåts tävla med utländska representanter. Håller fortfarande fast vid att det är oerhört urholkade kriterier, naturligtvis bland annat beroende på att Sverige inte har så många riktiga mästare och definitivt inte så många kvinnliga sådana.

Tycker att programmet borde döpas om till: Vi som ville upp.
Det är din åsikt. Men kriterierna vad gäller lagsporter verkar vara antingen guld för Sverige i EM eller VM, samt en stor internationell klubblagstitel. Jag tycker det är rimligt. Man tittar ju på personen i fråga enbart, inte på hur laget såg ut.
Senast redigerad av Steff83 2016-03-09 kl. 17:36.
Citera
2016-03-09, 17:40
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Det är din åsikt. Men kriterierna vad gäller lagsporter verkar vara antingen guld för Sverige i EM eller VM, samt en stor internationell klubblagstitel. Jag tycker det är rimligt. Man tittar ju på personen i fråga enbart, inte på hur laget såg ut.

Det mesta är väl åsikter här. Konstaterar dock att begreppet »mästare« har hög elasticitet i detta sammanhang.
Citera
2016-03-09, 17:46
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Hon är okvalificerad, men inkvoterad. Bedrövligt att kalla någon som inte vunnit något för en mästare eller har de sänkt kraven så att även SM-guld är tillräckligt?

Jag orkade med 15 minuter sedan var det nog. Hur många lektävlingar i TV orkar svenska folket med? Uppenbarligen lika många som de orkar med fjantiga galor, en patetisk melodifestival och dansande divor.

Klagade du lika mycket när andra fotbollsspelare var deltagare?
Faktum är att fotboll är den idrott som är överlägset bäst representerad i mästarnas mästare. Trots at vi, så vitt jag vet, inte har en enda OS- eller VM-mästare i fotboll.
Citera
2016-03-09, 17:51
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Klagade du lika mycket när andra fotbollsspelare var deltagare?
Faktum är att fotboll är den idrott som är överlägset bäst representerad i mästarnas mästare. Trots at vi, så vitt jag vet, inte har en enda OS- eller VM-mästare i fotboll.

Absolut, jag ser likadant på dem. För mig är kriterierna för »mästare« otvetydiga. Vi har inga svenskar som får det epitetet inom fotbollen.
Citera
2016-03-09, 17:58
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Absolut, jag ser likadant på dem. För mig är kriterierna för »mästare« otvetydiga. Vi har inga svenskar som får det epitetet inom fotbollen.

Jag har tidigare klagat över det i tråden. Fotbollsspelare är klart överrepresenterade i programmet, speciellt som det saknas svenskar med några egentliga mästerskapstitlar.
Men att hon skulle vara inkvoterad? Hon har väl i princip likvärdiga meriter som de andra fotbollsspelarna som varit med i programmet.
Och orkar man inte med ett lekprogram så är det ju bara att låta bli att kolla på det. Man kan ju dock vara lite funderande till varför man tittar på det från första början.
Citera
2016-03-09, 18:04
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Jag har tidigare klagat över det i tråden. Fotbollsspelare är klart överrepresenterade i programmet, speciellt som det saknas svenskar med några egentliga mästerskapstitlar.
Men att hon skulle vara inkvoterad? Hon har väl i princip likvärdiga meriter som de andra fotbollsspelarna som varit med i programmet.
Och orkar man inte med ett lekprogram så är det ju bara att låta bli att kolla på det. Man kan ju dock vara lite funderande till varför man tittar på det från första början.

Jag menade alltså inkvoterad via »fotbollskvoten«. Ingen annan av sporterna har så låga kvalificeringskrav på deltagarna.
Citera
2016-03-09, 18:07
Moderator
Dr Kings avatar
Citat:
Inte enligt dina kriterier nej. Jag tror dock ytterst få håller med dig och att inte många skulle klaga om Zlatan skulle vara med efter karriären trots att han inte har några medaljer med landslaget eller någon Champions league titel utan "bara" nationella mästerskap.
Citera
2016-03-09, 18:19
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr King
Inte enligt dina kriterier nej. Jag tror dock ytterst få håller med dig och att inte många skulle klaga om Zlatan skulle vara med efter karriären trots att han inte har några medaljer med landslaget eller någon Champions league titel utan "bara" nationella mästerskap.

Nej, det är klart det finns ju en icke oansenlig mängd som tycker om Melodifestivalen, Let's Dance, Bonde söker fru med flera skräpprogram. Lättroade människor utan krav på hög kvalitet som låter sig trollbindas av allehanda dynga.
Citera
2016-03-09, 18:24
Medlem
emma80s avatar
Citat:
En riktig mästare ska ha vunnit guld under VM eller OS för sitt land. Det vill säga i ett världsomspännande mästerskap. Tycker att klubbrelaterade mästerskap är mycket tveksamt. Inte minst med tanke på att klubbarna tillåts tävla med utländska representanter. Håller fortfarande fast vid att det är oerhört urholkade kriterier, naturligtvis bland annat beroende på att Sverige inte har så många riktiga mästare och definitivt inte så många kvinnliga sådana.
Då borde de aldrig ha skickat några manliga fotbollsspelare till programmet heller. Inte en enda manlig fotbollsspelare hör hemma i programserien, i så fall.

Definitivt inte Zlatan i framtiden heller. Han kommer aldrig ens att plocka medalj i ett EM, VM eller OS. Än mindre vinna ett VM eller OS, för att gå på dina kriterier.

Sedan har han ju massa liga- och cuptitlar med olika klubblag, men det hör ju enligt dig inte hit... så det lämnar vi därhän. Och kvar på sitt CV har han inget som kvalificerar honom till programmet.
Citera
2016-03-09, 18:31
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Man ska nog inte haka upp sig för mycket på ordet "mästare" när man bedömer underhållningsprogrammet. Såklart vill vi och programmakarna ha de allra bästa, men vi vill ju också ha lite underhållning. I annat fall hade man ju kunnat riva av programserien på en kvart med lite staplar och diagram över prestationer till en speaker som är skolad i Idrottsstatistik; metod och bedömning...
Citera
2016-03-09, 18:34
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emma80
Då borde de aldrig ha skickat några manliga fotbollsspelare till programmet heller. Inte en enda manlig fotbollsspelare hör hemma i programserien, i så fall.

Det var ju det jag skrev några inlägg upp om du bemödar dig att titta.

Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Man ska nog inte haka upp sig för mycket på ordet "mästare" när man bedömer underhållningsprogrammet. Såklart vill vi och programmakarna ha de allra bästa, men vi vill ju också ha lite underhållning. I annat fall hade man ju kunnat riva av programserien på en kvart med lite staplar och diagram över prestationer till en speaker som är skolad i Idrottsstatistik; metod och bedömning...

Jag tycker att bäst-före-datum har passerats, men Svensson är uppenbarligen lättkurtiserad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in