2009-01-08, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.t the man
http://sv.wikipedia.org/wiki/Arrestering

citat från länken: I Sverige är arrestering närmast synonymt med gripande.

Därför

wiki är inte världens bästa länk, men visst, där står "ett uttryck som inte används i svensk lag"

Hur ska du då kunna bli arresterad?
Citera
2009-01-08, 17:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
hela altet går ut på att polisen är inkompentent och korrupt. Vilket inte fallet är, åk till en bananrepublik ska du få se.

Vårat system är inte vattentätt, inte felfritt men det fungerar!

Polis och åklagare företräder ingen privat part i något mål, utan samlar bevis som kan vara bra för båda sidor, både fälla och fria, så system där företrädare? nej, vem bevisar för mig att företrädaren inte gör något idiotiskt? bränner disken, blir mutad och lämnar ut infon eller har en egen agenda?

Fel. Polis och åklagare företräder "systemet" gentemot den som har försyndat sig mot detsamma. Fast visst, jämfört med Nordkorea är Sverige en rättsstat.
Citera
2009-01-08, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herrmann
Fel. Polis och åklagare företräder "systemet" gentemot den som har försyndat sig mot detsamma. Fast visst, jämfört med Nordkorea är Sverige en rättsstat.

ja därav ingen privat part Utan "systemet" Åklagaren tar inte ställning för målsägande menade jag, utan målsägande kan ju ställa helt andra krav än vad åklagaren vill, genom en egen advokat.

Det jag ville ha fram var att åklagare o polis företräder inte målsägande.
Citera
2009-01-08, 17:45
Bannlyst
Citat:
Somvi konstaterat i tråden innan så, vilken polis vill riskera åtal för tjänstefel och avsked för att få tag i bevis?

Fri bevisprövning är inte att blanda med provokationer av något slag!

Nej, det är ingen provokation, det är ett frikort att begå övergrepp. Man får begå tjänstefel för att det sedan visar sig att tjänstefelet gav bevis mot den misstänkte.
Citera
2009-01-08, 17:47
Bannlyst
Citat:
ja därav ingen privat part Utan "systemet" Åklagaren tar inte ställning för målsägande menade jag, utan målsägande kan ju ställa helt andra krav än vad åklagaren vill, genom en egen advokat.

Det jag ville ha fram var att åklagare o polis företräder inte målsägande.

Om målsäganden är en "samhällets stöttepelare" och den tilltalade är yrkeskriminell, så kan du vara rätt säker på att polis och åklagare företräder målsäganden.
Citera
2009-01-08, 17:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Egentligen är det inte "fri bevisföring" som är problemet på att poliser begår brott för att få fram bevis.

Utan det är att bevis krävs över huvud taget från polisens/åklagarens sida.
Varför inte låta den åtalade börja. "Man är skyldig fram till motsatsen har bevisats".

Så en rättegång skulle kunna börja med att den åtalade får redogöra vad han anser om åtalet, och lägga fram bevis för att styrka det han säger.

Naturligtvis krävs det nya lagar inom sekretess m.m. för att låta en företrädare, innan rättegången, samla bevis som talar för den åtalade, enligt hans instruktioner och samtycken. (Dvs företrädare har rätt att helt agera i den åtalades ställning för att hämta ex bankutdrag, gå i bankfack, hämta journaler m.m.)

Vad jag menar är att polisen utser låt oss säga X antal företrädare, kanske 10 stycken. (Den åtalade får komma med förslag och synpunkter på vem dessa 10 ska vara, men företrädarna måste vara pålitliga både från polisens och den åtalades sida, så det är polisen som har sista ordet)

Den åtalade får välja en av dem som han/hon litar på. Denna företrädare får behörighet att agera under fullmakt av den åtalade, dvs att den åtalade kan signera ett papper där det står att företrädaren får göra si och så. (Den åtalade väljer vad företrädaren får/ska göra).
Polisen väljer vad företrädaren INTE får göra.

När företrädaren hämtat bevisen så får den åtalade "göra iordning" bevisen. Tex låsa upp krypterade hårddiskar, skriva in PIN-koder för mobiler m.m. Naturligtvis under en övervakare som inte är företrädaren, utan en person helt utsedd av polisen. Den övervakaren kan sedan intyga vad den åtalade gjort med bevisen, så han/hon inte förvanskat dem.

Sedan presenteras bevisen helt enkelt för rättegången. Polisen/åklagaren kan sedan lägga fram motbevis om han/hon anser att de åtalades bevis inte håller.

Anledningen till att man ska ha förfarandet med en företrädare är att den åtalade sitter ju i häkte av säkerhets och bevisskäl. Man har då en tredje person som både polisen och den åtalade litar på.

Kan inte den åtalade lägga fram några bevis så döms han, Om bevisvärdet av åklagarens motbevis är högre än den åtalades bevis så döms han också.

Idiot. Då skulle du kunna få livstid för att du bor granne med en snut eller åklagare som hyser personligt agg till dig för att ni har en tvist om ett fruktträd vid tomtgränsen eller liknande eller för att de bara inte gillar din uppsyn.

Vi hade den sortens "rättvisa" innan Sverige blev kristet. Det kallas germansk rättsskipning och utgår ifrån att individen saknar värde i samhället.
Citera
2009-01-08, 17:50
Bannlyst
Faktum kvarstår att tack vare den fria bevisprövningen så kan tillräckligt många indicier fälla en person.
Senast redigerad av E.t the man 2009-01-08 kl. 17:52.
Citera
2009-01-08, 17:50
Medlem
Citat:
Om målsäganden är en "samhällets stöttepelare" och den tilltalade är yrkeskriminell, så kan du vara rätt säker på att polis och åklagare företräder målsäganden.

Och här lämnar jag det åt en annan disskusion, med hänvisning till min brist på paranoja. Det blir bara en evighetsdisskusion.

Citat:
Nej, det är ingen provokation, det är ett frikort att begå övergrepp. Man får begå tjänstefel för att det sedan visar sig att tjänstefelet gav bevis mot den misstänkte.

Fortfarande har polisman begått ett brott och kan straffas för det.
Beviset kan endast i synnerliga fall användas, och där är beviset också "försvagat" eftersom man ska ta i beaktande att det är inhämtat som det är. Att man kan anse att det legitmerar är en annan sak.
Citera
2009-01-08, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.t the man
Om vi skulle avskaffa detta så skulle åklagare både tänka en och två gånger innan dem fifflar med bevisen.

Faktum kvarstår att tack vare den fria bevisprövningen så kan tillräckligt många indicier fälla en person.

Tillräckligt många ja, men inte endast ett ord som du började med och påpeka.

som sagt, det är därför inte åklagare delar ut påföljder, utan domare, och erfarna lagmän som sitter där i.

På något sätt så bygger ändå detta på en misstro emot systemet och att alla är efter mig tänkande, vilket jag ser som väldigt skrämmande bieffekt av saker o ting jag håller för mig själv
Citera
2009-01-08, 17:54
Bannlyst
Citat:
Och här lämnar jag det åt en annan disskusion, med hänvisning till min brist på paranoja. Det blir bara en evighetsdisskusion.

Titta bara på Uppdrag granskning eller fråga någon som har gjort några vändor på kåken, fast de kanske också är paranoida?

Citat:
Fortfarande har polisman begått ett brott och kan straffas för det.
Beviset kan endast i synnerliga fall användas, och där är beviset också "försvagat" eftersom man ska ta i beaktande att det är inhämtat som det är. Att man kan anse att det legitmerar är en annan sak.

I verkligheten funkar det ju inte så. Nästan ingen polis eller annan myndighetsperson fälls för tjänstefel, och de få som fälls får så gott som alltid böter.
Citera
2009-01-08, 17:58
Medlem
Citat:
Titta bara på Uppdrag granskning eller fråga någon som har gjort några vändor på kåken, fast de kanske också är paranoida?
I verkligheten funkar det ju inte så. Nästan ingen polis eller annan myndighetsperson fälls för tjänstefel, och de få som fälls får så gott som alltid böter.

Jag brukar följa de där programmen, och jag tror de gör en höna av en fjäder. Programmen är alltid starkt vinklade så...
Citera
2009-01-08, 17:59
Bannlyst
Citat:
Tillräckligt många ja, men inte endast ett ord som du började med och påpeka.

som sagt, det är därför inte åklagare delar ut påföljder, utan domare, och erfarna lagmän som sitter där i.

På något sätt så bygger ändå detta på en misstro emot systemet och att alla är efter mig tänkande, vilket jag ser som väldigt skrämmande bieffekt av saker o ting jag håller för mig själv

Man ska alltid ha en viss misstro mot staten annars så kommer ingenting hända när de väl sker missbruk. Lita inte på staten till 100%
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in