2017-06-18, 21:57
Medlem
Vad är ni småungar förvånade över ?
Citera
2017-06-19, 12:38
Medlem
murtennios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamesdean
Nu verkar det bli ännu hårdare lagar mot "missbrukare". Suck...

https://www.dn.se/nyheter/politik/socialdemokraterna-infor-utbildningsplikt-for-nyanlanda/

Sparka på den som redan ligger ner för ett par billiga politiska poäng. Kappvändaren Wikström kommer säkerligen ha ändrat sin åsikt gällande detta när man vinner politiska poäng på att föreslå en mer harm-reduction politik, tror jag.
Citera
2017-06-19, 13:16
Medlem
Rufoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av murtennio
Sparka på den som redan ligger ner för ett par billiga politiska poäng. Kappvändaren Wikström kommer säkerligen ha ändrat sin åsikt gällande detta när man vinner politiska poäng på att föreslå en mer harm-reduction politik, tror jag.
Dom sparkar på oss alla. Ett av alla hundratals problem med den nuvarande politiken är att brukare och missbrukare placeras i en och samma grupp.

Jag är en helt vanlig knegare med fast anställning, och har aldrig gjort väsen av mig. Röker cannabis på fritiden, och ibland tar jag även en LSD-tripp.

Har god hälsa, inget beroende och gör rätt för mig i samhället. Ändå skulle staten stämpla mig som både kriminell och missbrukare, bötfälla mig, sätta prick i mitt register förmodligen beslagta mitt körkort, vilket mer eller mindre skulle göra mig arbetslös.

Visst, jag skulle överleva. Men stackars dom som får ta emot statens straffsparkar i liggande fosterställning.
Senast redigerad av Rufos 2017-06-19 kl. 13:25.
Citera
2017-06-19, 18:48
Medlem
jamesdeans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wantitnow
Vad är ni småungar förvånade över ?

Det är kanske naivt av mig, men jag blir faktiskt förvånad att ett sånt förslag kommer nu, och från Sossarna. Det känns tondövt med tanke på hur debatten har gått de senaste åren. I en tid när sprutbytesprogram och metadonbehandling har blivit mainstream, Folkpartiet diskuterar att föreslå en avkriminalisering av eget bruk, fixrum diskuteras i DN-ledartexter, Miljöpartiet röstar igenom fixrum osv trodde jag faktiskt vi var på väg bort från hårdare straff.

Inte så att jag trodde vi skulle se en legalisering i överimorgon, men jag trodde faktiskt vi iallafall hade kommit så långt att det inte skulle bli värre längre. Jag trodde vi i värsta fall skulle fortsätta ha dagens lagar, i bästa fall att lagarna skulle bli bättre/mer liberala. En försämring trodde jag faktiskt var uteslutet. I vart fall från Sossarna, hade förslaget kommit från KD eller SD hade det varit mindre förvånande. Så vitt jag vet har inte narkotikalagstiftningen skärpts sen typ 1993.
Citera
2017-06-19, 20:38
Medlem
LivinginthePasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamesdean
Det är kanske naivt av mig, men jag blir faktiskt förvånad att ett sånt förslag kommer nu, och från Sossarna. Det känns tondövt med tanke på hur debatten har gått de senaste åren. I en tid när sprutbytesprogram och metadonbehandling har blivit mainstream, Folkpartiet diskuterar att föreslå en avkriminalisering av eget bruk, fixrum diskuteras i DN-ledartexter, Miljöpartiet röstar igenom fixrum osv trodde jag faktiskt vi var på väg bort från hårdare straff.

Inte så att jag trodde vi skulle se en legalisering i överimorgon, men jag trodde faktiskt vi iallafall hade kommit så långt att det inte skulle bli värre längre. Jag trodde vi i värsta fall skulle fortsätta ha dagens lagar, i bästa fall att lagarna skulle bli bättre/mer liberala. En försämring trodde jag faktiskt var uteslutet. I vart fall från Sossarna, hade förslaget kommit från KD eller SD hade det varit mindre förvånande. Så vitt jag vet har inte narkotikalagstiftningen skärpts sen typ 1993.

Beje-rötan går inte ur, så enkelt är det. Därtill är de, som du säger, tondöva och har en av svensk politiks mest obegåvade buffel någonsin i spetsen.
Citera
2017-06-19, 20:41
Medlem
Mollips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rufos
"Efter talet sade att det kan komma att handla om hårdare straff.

– Det kan vara strafftiden, till exempel, säger Stefan Löfven."

Man tar sig för pannan.

Jag tror att gubben är rätt ointresserad av sociala frågor och det här utspelet visar att han också är uselt informerad. Motivation kan hjälpa folk med missbruksproblem, inte piskan.

I samma tal kom ett resonemang om en annan fråga som får en att undra om han vet vad han säger? Jag antar att det just är moraliserandet som Löfven menar är förkastligt, i det här exemplet viljan att bestämma över hur andra ska leva sina liv. Men när han får bestämma vad som ska anses bra och dåligt är det tydligen ok att moralisera.
Citera
2017-06-26, 18:24
Medlem
oretas avatar
Cannabis i trafiken? 3% högre krockrisk enligt IIHS från Usa
https://www.bytbil.com/nyheter/cannabis-okar-olycksfrekvensen-7143
Citera
2017-06-26, 18:56
Medlem
tj.s avatar
Expressen: Man kastas ut efter stora knarkodlingen
Citat:
Hyresgästen dömdes under våren till åtta månaders fängelse efter att ha odlat 110 plantor cannabis för försäljning. Hela huset har använts för framställningen.
Mannen nekar och säger att odlingen var för medicinskt bruk, men Hyresnämnden anser att det handlar om brottslig verksamhet och att mannen därmed förverkat rätten att bo kvar. Han har därför tvingats lämna villan senast sista juni 2017.
Citera
2017-06-27, 07:35
Medlem
Rufoss avatar
"Polisen trodde att Mona 69 beställt knark () till Coop."

Citat:
Via: http://www.expressen.se/omtalat/lol/polisen-trodde-att-mona-bestallt-knark-till-coop-sen-insag-de-sitt-misstag/

Jag frågade om de trodde att jag hade köpt marijuana, men de svarade inte på det. Jag bor ganska nära butiken så jag och min man åkte ner. Där mötte vi fyra uniformerade poliser och en knarkhund, säger Mona Gidhagen.

Poliserna förklarade att hunden förvisso inte hade markerat något, men att de själva tyckte att försändelsen luktade misstänkt. Mona skrattade medan hon öppnade förpackningen, berättar hon.
Fantastiskt bruk av polisresurser!

Hur ska vi tolka detta? Går polisen omkring och luktar på paket i postterminalerna?
Senast redigerad av Rufos 2017-06-27 kl. 07:41.
Citera
2017-06-27, 08:22
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rufos
"Polisen trodde att Mona 69 beställt knark () till Coop."

Fantastiskt bruk av polisresurser!

Hur ska vi tolka detta? Går polisen omkring och luktar på paket i postterminalerna?
Polisen går inte aktivt runt och luktar på paket hos postombud. Däremot händer det att postombud anmäler suspekta försändelser.
Citera
2017-06-27, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oreta
Cannabis i trafiken? 3% högre krockrisk enligt IIHS från Usa

https://www.420magazine.com/forums/international-cannabis-news/375316-what-marijuana-legalization-did-car-accident-rates.html

(Inte krockrisk utan mängden icke dödliga olyckor har ökat med drygt 3%, visar inte ett skit förutom att en liten del av amerikaner i 3 stater som legaliserat inte ska köra bil påverkade, undrar varför resten som röker påverkade i trafiken inte orsakar olyckor, hoppas att alla förstår att 3 stater i Amerika där det är legaliserat så är det betydligt fler än 3% av bilister på gatorna som har rökt och är påverkade, marijuanan är betydligt populärare i USA än TRUMP och OBAMA, så hur många av bilisterna röker ? 60% ? 80% ?, 3% ökning av icke dödliga olyckor, oj oj oj)

Jämför dessa två artiklar.

Logiskt att sälja alkohol till folk med körkort.

''Vi vet hur illa det är att sätta sig bakom ratten när man druckit alkohol, men tidigare har det inte varit lika självklart hur man påverkas som förare av THC, det verksamma ämnet i cannabis, marijuana och hasch. Bland annat beror det på att medan man med sprit i kroppen kompletterar den försämrade förmågan med en ökad tro på samma förmåga. THC har en motsatt effekt. Samtidigt som man blir långsammare och mindre uppmärksam, har testpersoner också visat på att överskatta graden av negativ påverkan och överkompenserat med försiktig körning''

Jag älskar ordet ''men''.... (konstigt att man kunnat stifta lagar trots att man inte haft det kart för sig hur drogen påverkar körning innan nu, svenska domstolar kanske har en tidsmaskin....)

Samhället har konstant talat om hur mycket farligare marijuana är än alkohol eller att det är minsann ''lika farligt''...... Och denna studie visar bara hur klart fel man fortfarande har.

Dessa 3 procent...hur mycket har de rökt ? när ? har de sovit ? osv osv.... vad fan är självklart här förutom att nästan hela svenska media mer eller mindre konstant ska svartmåla något som är bra mindre farligare än alkohol.

Det har ALLTID varit självklart att man inte ska sätta sig bakom ratten direkt efter att ha rökt på. Man vet FORTFARANDE INTE hur mycket som krävs för att du inte ska kunna köra eller om det påverkar alla människors körförmåga likadant !

''Om det är tillräckligt för att bevisa en statistiskt signifikant förändring eller om det är så pass lite för att lika gärna kunna vara en slumpmässig rörelse vågar jag inte svara på, men självklart är det så att har man tryckt i sig saker som förändrar skallen ska man inte köra bil.''
(socker, kaffe nikotin,red bull etc....)

Vad som har varit SJÄLVKLART för er knarkkrigare är hur jävla mycket farligare detta är än alkohol och att en legalisering skulle leda till betydligt fler döda i trafiken.

FEL igen idioter en 3% ökning av icke dödliga olyckor..... sjukt hemsk drog det här.... inte lika hemsk som svenska ''traditioner'' dock.

Det visar sig att marijuana är MILDARE som drog än alkohol inom alla samhällssektorer inklusive inom trafiksektorn.

Olyckorna som skett efter legalisering är ICKE DÖDLIGA.

Så vill ni stoppa marijuana.

Förbjud systembolagets produkter och stoppa upp era traditioner där andra ska stoppa sina.
Citera
2017-06-30, 13:56
Medlem
https://www.sydsvenskan.se/2017-06-30/cannabisodling-pa-vag-att-bli-lagligt-i-danmark-for-att-skapa-nya-jobb
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in