2017-10-14, 17:50
Medlem
murtennios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rufos
Nu vill även moderaternas ungdomsförbund avkriminalisera eget bruk av cannabis och all annan narkotika. Det klubbades igenom som en del av en ny narkotikapolitik inspirerad av Portugal under förbundets stämma förra helgen.

MUF menar att Sverige länge haft den mest restriktiva narkotikapolitiken i västvärlden, men utan bättre resultat än andra länder när det kommer till missbruk. I stället borde politiken fokusera på skademinimering

Moderaternas partiledare Ulf Kristersson är mycket kritisk. Han säger att han inte vill avkriminalisera, och att han inte kommer ändra sin uppfattning.

Källa:
https://www.expressen.se/nyheter/muf-avkriminalisera-eget-bruk-av-narkotika/

Det börjar röra på sig bland fler och fler av dom yngre politikerna, men gamlingarna stretar fortfarande emot. Dom äldre politikerna är religiöst övertygade om att Sveriges bestrafffande narkotikapolitik är det enda rätta, trots att alla bevis talar emot.

Ironiskt att det var moderpartiet som drev frågan att kriminalisera användandet av droger i slutet på 80-talet.
Citera
2017-10-14, 22:52
Medlem
jamesdeans avatar
Tråkigt att Ulf Kristersson kritiserar beslutet. Ända sen han blev partiledare har jag undrat vad hans åsikter om narkotikapolitik är, eftersom ingen journalist verkar ha brytt sig om att fråga honom. Han verkar på något sätt tro att frågan om avkriminalisering handlar om någon slags tillåtande eller nonchalant attityd gentemot tungt missbruk, och verkar inte förstå att Portugals avkriminalisering har minskat missbruket av tunga droger och lett till att fler får vård. Kristersson verkar dock inte intresserad av att lära sig någonting nytt utan sätter händerna för öronen och säger att han inte tänker byta åsikt.
Citera
2017-10-15, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jamesdean
Tråkigt att Ulf Kristersson kritiserar beslutet. Ända sen han blev partiledare har jag undrat vad hans åsikter om narkotikapolitik är, eftersom ingen journalist verkar ha brytt sig om att fråga honom. Han verkar på något sätt tro att frågan om avkriminalisering handlar om någon slags tillåtande eller nonchalant attityd gentemot tungt missbruk, och verkar inte förstå att Portugals avkriminalisering har minskat missbruket av tunga droger och lett till att fler får vård. Kristersson verkar dock inte intresserad av att lära sig någonting nytt utan sätter händerna för öronen och säger att han inte tänker byta åsikt.

Ja och har man jobbat inom vården på nära håll med missbruksvården så krävs det inte många hjärnceller för att förstå att vården i Sverige inte fungerar.. alltså är han totalt pantad eller så har han inte ens varit i närheten av det han säger att han sett och då ljuger han..
Ledsamt är det oavsett.

Mvh
Citera
2017-10-18, 23:24
Medlem
Mollips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sketchen
Ja och har man jobbat inom vården på nära håll med missbruksvården så krävs det inte många hjärnceller för att förstå att vården i Sverige inte fungerar.. alltså är han totalt pantad eller så har han inte ens varit i närheten av det han säger att han sett och då ljuger han..
Ledsamt är det oavsett.

Mvh

Ja eller så anpassar han bara sina åsikter till det han tror att M vinner röster på, som dom flesta karriärpolitiker gör. Cyniskt att säga så javisst men makt går nästan alltid först för politikertopparna.

Det utesluter inte att han också är en halvpappskalle som vägrar lyssna på åsikter som inte tycks passa fast dom kan vara användbara (för att se det från en politikers ögon).

Partiet har också en lång tradition av att söka lösningar på samhällsproblem med 'hårdare tag'. Ungdomspartiernas politik är mer ideologisk i sina förslag än sina moderpartiers.
Citera
2017-10-20, 05:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mollip
Ja eller så anpassar han bara sina åsikter till det han tror att M vinner röster på, som dom flesta karriärpolitiker gör. Cyniskt att säga så javisst men makt går nästan alltid först för politikertopparna.

Det utesluter inte att han också är en halvpappskalle som vägrar lyssna på åsikter som inte tycks passa fast dom kan vara användbara (för att se det från en politikers ögon).

Partiet har också en lång tradition av att söka lösningar på samhällsproblem med 'hårdare tag'. Ungdomspartiernas politik är mer ideologisk i sina förslag än sina moderpartiers.

Ja du har nog rätt.. det intressanta i det här är ändå att han hävdar att han har sett missbruket på "nära håll" och ändå står fast vid samma politik och lagar som skapat den situation som sverige nu har.

Det känns bara som att hur länge kan dem försöka få annorlunda resultat med exakt samma typ av lösning är för mig en gåta och skrämmande idiotiskt då folk dör pga det..

Allt för att upprätthålla en moraliskt "rätt" politik.. för mig är det bara ett tecken på att det inte finns många hästar hemma, tyvärr.
Citera
2017-10-25, 19:15
Medlem
Mollips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sketchen
Ja du har nog rätt.. det intressanta i det här är ändå att han hävdar att han har sett missbruket på "nära håll" och ändå står fast vid samma politik och lagar som skapat den situation som sverige nu har.

Det känns bara som att hur länge kan dem försöka få annorlunda resultat med exakt samma typ av lösning är för mig en gåta och skrämmande idiotiskt då folk dör pga det..

Allt för att upprätthålla en moraliskt "rätt" politik.. för mig är det bara ett tecken på att det inte finns många hästar hemma, tyvärr.
Ja det där med hans självupplevda livserfarenheter som nu ska prägla hans politik angående hälsa låter inte så smart direkt Undrar om han vill berätta om sina rika upplevelser som gjort sånt starkt intryck på honom att han dissar självaste WHO? "Vilka är väl Världshälsoorganisationen, komma och försöka berätta hur Sverige ska sköta sig...jag har sett saker."

Jag ger mig, så länge som vi inte ser hästarna beta i hagen måste vi misstänka att risken finns att dom faktiskt galopperat iväg.
Citera
2017-10-27, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mollip
Ja det där med hans självupplevda livserfarenheter som nu ska prägla hans politik angående hälsa låter inte så smart direkt Undrar om han vill berätta om sina rika upplevelser som gjort sånt starkt intryck på honom att han dissar självaste WHO? "Vilka är väl Världshälsoorganisationen, komma och försöka berätta hur Sverige ska sköta sig...jag har sett saker."

Jag ger mig, så länge som vi inte ser hästarna beta i hagen måste vi misstänka att risken finns att dom faktiskt galopperat iväg.

Touche..

Mvh
Citera
2017-10-30, 16:12
Medlem
IbrahimZlatanovics avatar
Öljätte satsar på cannabisdrycker.
https://www.dn.se/ekonomi/oljatte-ska-satsa-pa-cannabisdrycker/
Citera
2017-10-31, 12:00
Medlem
Kalmarpolisen visar hur man använder en grinder, kanske kan glädja någon.

http://24kalmar.se/2017/10/30/tv-polisen-slapper-grinderfilm-foraldrarna-har-inte-en-aning/
Citera
2017-10-31, 12:12
Medlem
Rufoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJohanssen
Kalmarpolisen visar hur man använder en grinder, kanske kan glädja någon.

http://24kalmar.se/2017/10/30/tv-polisen-slapper-grinderfilm-foraldrarna-har-inte-en-aning/
Det där måste vara det mest kissnödiga och framknöstade inslaget någonsin. Två poliser som på arbetstid sitter och förfärar sig över en örtmal, och hur svåra dom är upptäcka. Som om dom pratar om pennpistoler.

Samtidigt rullar legaliseringen vidare i många andra länder. Både i-länder och u-länder. Nyhetsrubrukerna i Kanada och USA berättar om jättestora problem med brist på cannabis. Utbudet kan inte möta efterfrågan!

Och här i Svedala gnälls det över en grinder..
Senast redigerad av Rufos 2017-10-31 kl. 12:16.
Citera
2017-10-31, 15:21
Medlem
Ja visst är det skrattretande, Kalmarpolisen är ganska så progressiva i sin jakt på både narkotika & brukare.

Var det inte någon lokal Kalmar-politiker som var med i en artikel för nått år sedan som ville förbjuda rullpapper? Inte lätt att vara en stoner i Kalmar.
Citera
2017-11-03, 10:23
Medlem
WeedWhackers avatar
Polen tog just ett enormt kliv framåt i ämnet.
Jisses! Kom ändå lite oväntat ändå.
Det är så mycket nu. Överallt.
Inte lätt å va motståndare till en liten planta i lilla Sverige nu.

https://www.leafly.com/news/politics/poland-legalizes-medical-cannabis
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in