Citat:
Ursprungligen postat av
Mollip
Kan vi få en sammafattnig av det viktigaste som blev sagt cleft

?
Ja.
Av alla som talade så var minst 90% på "vår" sida. Många krävde ett slut på kriminalisering (eller krävde legalisering/avkriminalisering) och att harm reduction, mänskliga rättigheter, rätt till vård, rätt till medicin och en evidensbaserad vård och politik måste vara i fokus. Många sa att kriminalisering och förbud bara skapar problem för de som använder droger och skapar mycket kriminalitet. Detta var det viktigaste och nästan alla var på samma sida.
Jag vet inte exakt hur många som talade men jag tror det var närmare 70 personer från olika delar av världen, kanske ännu fler. Av alla dessa så var det FEM som var tydligt emot en avkriminalisering eller legalisering, några fler var för prevention, vad nu de menar med det.
De som var tydligt emot en avkriminalisering eller legalisering var:
1. Kevin Sabet, ingen nyhet där. Han är en riktig dåre, alla borde känna till honom redan.
2. En kille från slummen i Nairobi som inte förstår någonting alls. En typisk person som bara ser missbruk och misär, en som inte känner till (eller vägrar ta in informationen) att nästan alla som använder droger gör det utan problem eftersom han aldrig ser dem. Han menade att om vi legaliserar eller avkriminaliserar så kommer alla bli missbrukare, och tror att förbud är det enda som fungerar. Han ville alltså ha ännu mer av vad vi har gjort de senaste 50 åren, som de var där för att diskutera eftersom det inte fungerar alls. Dessa människor är alltid tröttsamma, ungefär som poliser som bara ser missbruk och vad det leder till och därför inte kan se klarsynt på saken och är 100% för förbud och kriminalisering, men man får väl ha förståelse när de är så outbildade och har så skev syn på ämnet.
3. En kvinna från Pakistan som drömde om ett drogfritt samhälle. Hon var säker på att det gick för de hade lyckats få opiumodlare i något område i Pakistan att flytta på sig, hon förstod inte alls att de har just bara flyttat på sig och fortsätter någon annanstans.
4. En kvinna från Nepal som drömde om ett drogfritt samhälle, jag minns ingenting av vad hon sa och det gör nog ingen annan heller.
(Flera andra talare höjde sina röster mot de tre sista och visade var skåpet ska stå, till och med en läkare från Nairobi som inte alls höll med killen från slummen och sa att kriminalisering bara skapar mer problem.)
5. En svensk(?) scoutledare vid namn Julius Kramer som var lite otydlig med vad han stod, men han var ung, pratade om drogfritt för unga och var scoutledare så jag antar att han är någon slags prohibitionist. (Kan ha fel om honom, jag hoppas att jag har det.)
Det var bara dessa fem av alla som talade som var emot en avkriminalisering eller legalisering, så om FN lyssnar på majoriteten istället för de få som vill fortsätta på samma gamla spår som inte fungerar, så kommer de att avsluta kriget mot droger 420 (20e april) och istället stå för harm reduction och mänskliga rättigheter, sprutbyten, rätt till vård och medicin och allt sånt, att allt ska vara evidensbaserat, men det var lite oroväckande att det som de ska komma fram till kommer att skrivas bakom låsta dörrar, och när "presidenten" avslutade så nämnde han några punkter som flest hade pratat om och verkade vara viktigast, då nämnde han inte ens att så många ville få ett slut på kriminaliseringen.
Efter att ha sett hela diskussionen så är den här artikeln komisk:
http://drugnews.nu/2016/02/10/fn-mote-infor-ungass/
De nämner bara två personer... Två av de fem... De var kanske 3% av alla som talade men drugnews väljer att bara nämna dem.
Men eftersom FN redan har get signaler att de kommer att ändra linje så tror jag att de lyssnar på majoriteten och att 20e april (420) blir ett historiskt datum.