Citat:
Ursprungligen postat av
tj.
Jag skulle nog se att mord är ett allvarligt brott. Att köra mot rött ljus är ett brott, men inte allvarligt. Men det kanske bara är jag.
Det var raljerande från min sida om att en del måste
stryka under att ringa narkotikabrott inte ska tas lätt på.Att dom gör så har naturligtvis ihop med att det anses av den del att många har en liberal syn på narkotika.
Brotts allvarlighet bestäms av av straffpåföljd och för Ringa Narkotikabrott är maxstraffet 6 månaders fängelse, ett oerhört allvarlig straff för vem som helst så på ett sätt har dom helt rätt.Det som är riktigt allvarligt i sammanhanget är att det straffet
inte är satt för att matcha brottets seriositet utan
enbart för att polisen ska få använda tvångsmedel som husrannsakan etc.Det är en pågående rättsskandal som tillåts fortsätta år efter år imo.
Men det är klart att du har rätt i att mord är ett mer allvarligt brott än en trafikförseelse.
Brott i sig är allvarligt var min poäng.Jag anser att lagstiftarna ska vara mer återhållsamma än dom varit med historiskt med att stifta lagar om förbud hit och dit, principerna för lagstiftarna borde vara en helt annan än den vi ser i dag.