2010-05-02, 22:17
Medlem
topsids avatar
Fler tonåringar röker cannabis
"Allt fler svenska tonåringar testar att röka cannabis eller maruijana. Vid 21 års ålder har fler än var femte testat drogen. Samtidigt visar forskning att just den känsliga tonårshjärnan kan ta stor skada av cannabis-missbruk."

http://www.nyhetskanalen.se/1.1621444

Nån kanadensisk forskning med simmande råttor som säger att det inte är bra för ungdomar att röka.
Citera
2010-05-02, 22:20
Medlem
kalle.bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av topsid
Fler tonåringar röker cannabis
"Allt fler svenska tonåringar testar att röka cannabis eller maruijana. Vid 21 års ålder har fler än var femte testat drogen. Samtidigt visar forskning att just den känsliga tonårshjärnan kan ta stor skada av cannabis-missbruk."

http://www.nyhetskanalen.se/1.1621444

Nån kanadensisk forskning med simmande råttor som säger att det inte är bra för ungdomar att röka.

Såg detta på TV4 Nyheterna nyss. De nämner alltid effekterna vid missbruk. Men folk som väljer att röka 1-2gånger i månaden då? Som vanligt har de inte koll på vad ordet missbruka betyder.
Citera
2010-05-02, 22:25
Medlem
topsids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle.b
Såg detta på TV4 Nyheterna nyss. De nämner alltid effekterna vid missbruk. Men folk som väljer att röka 1-2gånger i månaden då? Som vanligt har de inte koll på vad ordet missbruka betyder.
Sen hjälper det ju inte direkt med idioter som Sofia Modigh som försöker trycka i befolkningen att så fort man använder cannabis så missbrukar man det...
Citera
2010-05-02, 22:25
Medlem
spyder123s avatar
Samma experiment gör dom i den där BBC-dokumentären.
Citera
2010-05-02, 22:48
Medlem
Cheiross avatar
Om forskningsresultaten är korrekta är ju frågan: hur ofta måste man röka för att man ska ta skada i tonåren? Som kalle.b säger så nämns inte det i reportaget. Att ha "testat" som de säger att många har gjort, lär knappast påverka hjärnan på detta sätt, utan det borde snarare vara ett resultat av intensivt missbruk.

Sen är väl inte råttors hjärnor uppbyggda på samma sätt som människors? Kan man verkligen veta om människors hjärnor påverkas på samma sätt, eller?

Var det inte i detta försöket man injicerade dem med rent THC? Det ger ju inte heller någon rättvisande bild av vilka ämnen man får i sig när man röker. Nej, jag är kritisk till resultaten.
Citera
2010-05-02, 23:08
Bannlyst
Är det hur Hög man är som är farligt eller hur Mycket man röker?

Det är ju en jävla skillnad på Ahmed på hörnans standard brunt och Kushen i Amsterdam t.ex.
Men är det lika skadligt för mig att röka en nypa Amsterdam som en femma Ahmed?

Jag antar att jag hade kunnat formulera detta mycket lättare, men men.
Citera
2010-05-02, 23:56
Medlem
kalle.bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheiros
Om forskningsresultaten är korrekta är ju frågan: hur ofta måste man röka för att man ska ta skada i tonåren? Som kalle.b säger så nämns inte det i reportaget. Att ha "testat" som de säger att många har gjort, lär knappast påverka hjärnan på detta sätt, utan det borde snarare vara ett resultat av intensivt missbruk.

Sen är väl inte råttors hjärnor uppbyggda på samma sätt som människors? Kan man verkligen veta om människors hjärnor påverkas på samma sätt, eller?

Var det inte i detta försöket man injicerade dem med rent THC? Det ger ju inte heller någon rättvisande bild av vilka ämnen man får i sig när man röker. Nej, jag är kritisk till resultaten.

Denna fråga ställer jag mig med. För jag har hört och sett många forskare som har påvisat att det är massor med olika ämnen som påverkar hjärnan där ibland THC/CBD.

Men om det visar sig att det inte är lika farligt med THC/CBN såsom bara THC koncentrerat så hade ju inte TV4 haft något att rapportera om. Som vanligt är det bara det väsentliga för antipropagandan som tas upp.
Senast redigerad av kalle.b 2010-05-02 kl. 23:58.
Citera
2010-05-03, 00:19
Medlem
Cheiross avatar
Citat:

Men om det visar sig att det inte är lika farligt med THC/CBN såsom bara THC koncentrerat så hade ju inte TV4 haft något att rapportera om. Som vanligt är det bara det väsentliga för antipropagandan som tas upp.

Samtidigt blev jag förvånad att de sa att dessa effekter bara förekommer vid missbruk (hur det nu definieras) i tonåren. I klippet verkade de nästan antyda att det inte är särskilt farligt att röka i vuxen ålder. Det kanske inte är mycket, men om någon RNS-dam i medelåldern skulle bli rabiat och anmäla TV4 för att de inte är "tillräckligt opartiska" skulle jag inte bli förvånad!

Sen har du väl rätt i att de alltid vinklar det på ett visst sätt. Artikelns rubrik skulle lika gärna kunna vara "cannabis skadar inte vuxnas hjärnor permanent", men minsta antydan till liknande rubriker skulle göra att moralisterna i detta land får hjärtflimmer.
Citera
2010-05-03, 00:27
Medlem
Lilabanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheiros
Samtidigt blev jag förvånad att de sa att dessa effekter bara förekommer vid missbruk (hur det nu definieras) i tonåren. I klippet verkade de nästan antyda att det inte är särskilt farligt att röka i vuxen ålder. Det kanske inte är mycket, men om någon RNS-dam i medelåldern skulle bli rabiat och anmäla TV4 för att de inte är "tillräckligt opartiska" skulle jag inte bli förvånad!

Sen har du väl rätt i att de alltid vinklar det på ett visst sätt. Artikelns rubrik skulle lika gärna kunna vara "cannabis skadar inte vuxnas hjärnor permanent", men minsta antydan till liknande rubriker skulle göra att moralisterna i detta land får hjärtflimmer.

Har inte forskning visat att cannabis miss/bruk inte ger permanenta skador för någon oavsett ålder?
Citera
2010-05-03, 00:42
Medlem
Citat:

Frågan är ju ifall dom sagt missbruk i kanada och sen bara översatt det, misstänker ju att missbruk där inte är samma sak som missbruk här.
Lite krångligt när det kallas missbruk i Sverige bara man slickar på fingret efter man petat på ett cannabis-blad, blir jävligt svårt att veta vad dom menar med missbruk i sånnahär artiklar.

Varenda artikel där dom nämner nån effekt som kommer av att man missbrukar cannabis kan i princip tolkas hur som helst, allt från att råka andas in ett passivt andetag från nån annan som röker till att röka 4 kilo om dagen.
Citera
2010-05-03, 01:02
Medlem
Cheiross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilabanan
Har inte forskning visat att cannabis miss/bruk inte ger permanenta skador för någon oavsett ålder?

Ptja, det beror väl på vilka forskare du frågar. Viss forskning tyder på det, annan inte. Den som uppmärksammas i media är oftast mer negativt vinklad, än den som man väljer att inte skriva om. Även om forskningsresultat från den senare gruppen forskare skulle bli omskrivet, så avfärdas det tyvärr ofta som flummarstrunt.

Jag vet inte vad sanningen är, jag kan inte tillräckligt mycket om cannabis effekter på hjärnan. Min poäng var bara att man alltid vinklar forskningsrapporter så att de framställer drogen på så negativt sätt som möjligt. Politiserad forskning är ett otyg.
Citera
2010-05-03, 01:22
Medlem
Frågan är huruvida man kan identifiera sig med råttorna, ikastade i vattnet, nyligen överdrivet drogade.. Vill man ens komma upp och ge diktatordjuret den högt eftertraktade, eventuella och högst temporära sanningen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in