• 1
  • 2
2009-01-07, 17:13
Medlem
periulosuss avatar
Jag har alltid sett hjärnan som en sorts komplicerad dator, att man har ett "operativsystem" som man ärvt ifrån sina föräldrar och som har skapats genom evolution. Under livet så lär man sig nya "program" och anpassar sina program efter de situationer som man befinner sig i.

Om du nu är så, vad är då vår dators uppgift. Är det bara att överleva på bästa möjliga sätt och reproducera? Är verkligen självbevarelsedriften vårt huvudmål. Och isåfall, är människor som sätter sitt liv i fara för någon annan "felprogramerad"?

Kanske låter lite flummigt men bara några tankar.

Vad tror ni?
Citera
2009-01-07, 17:22
Medlem
Du borde inte titta mer på matrix filmerna.
Citera
2009-01-07, 17:28
Medlem
periulosuss avatar
...

Citat:
Ursprungligen postat av Tamii
Du borde inte titta mer på matrix filmerna.

Så vad är din uppfattning om hjärnan och sinnet? Eller du kanske inte har nån så du skriver stöddiga kommentarer isället. Fundera över din egen åsikt istället och skriv sen när du kommit fram till nått.
Citera
2009-01-07, 18:08
Medlem
Hur programmerar man en dator till att ställa de frågorna som du just nu ställt? Man kan givetvis programmera själva texten men förståelsen av vad frågan innebär, hur programmerar man detta? Hur programmerar man ett medvetande?

Nej jag tror inte att vi är likt en dator.
Citera
2009-01-07, 18:10
Medlem
Programera ett medvetande. Det kallas AI
Citera
2009-01-07, 18:14
Medlem
user_21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av periulosus
Är det bara att överleva på bästa möjliga sätt och reproducera?

nästan! kortfattat så är hjärnan utvecklad och anpassad efter våra förfäders omgivning. altså är hjärnan vi har idag inte optimal för att hantera på bästa sätt den omgivning vi lever i idag i stora sammhällen eftersom den livstil är relativt ny. men hjärnans funktion är att styra kroppens funktion för att överleva ja! som daniel dennet säger: "natural selection creates harm avoiders. natural selection is an explosion of evitability"
Citera
2009-01-07, 18:25
Medlem
user_21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seburo C-X
Hur programmerar man en dator till att ställa de frågorna som du just nu ställt? Man kan givetvis programmera själva texten men förståelsen av vad frågan innebär, hur programmerar man detta? Hur programmerar man ett medvetande?

Nej jag tror inte att vi är likt en dator.

http://www.initsimage.org/

sj vet jag inte men de verkar tro ha svaret om man vi ta det seriöst
Citera
2009-01-07, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av user_21
http://www.initsimage.org/

sj vet jag inte men de verkar tro ha svaret om man vi ta det seriöst

*suck*

Vad finns det för poäng med den länken? Ge mig ett kort preface. Hur ska jag veta att det inte är bortkastat att spendera tid där?

Men du tror alltså inte själv på att de vet vad de talar om?
Citera
2009-01-07, 19:11
Medlem
user_21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seburo C-X
*suck*

Vad finns det för poäng med den länken? Ge mig ett kort preface. Hur ska jag veta att det inte är bortkastat att spendera tid där?

Men du tror alltså inte själv på att de vet vad de talar om?

handlar om programmerad medvetande såklart.
här är en intressant dok. om det (kortare än 30 min)
http://video.google.com/videoplay?do...97696665901632

jag menar inte att de inte vet vad de talar om. men de drar ganska stora slutsattser som man bör ta med en nypa salt
Senast redigerad av user_21 2009-01-07 kl. 19:17.
Citera
2009-01-07, 19:18
Medlem
GLCs avatar
Vad ska hjärnan annars vara? Vad kan hjärnan utföra som inte en generell beräkningsmaskin kan? Många kommer här med instinktiva argument om att en dator egentligen aldrig kan veta vad den gör. Den gör bara det den programmerats till. Vi människor är dock speciella. Sällan får man höra nåt konkret.

Idag är vi knappast speciellt nära på att programmera människolik intelligens, så på så vis är det förståeligt att vissa tvivlar på att det går. Men försök fundera ut varför det inte skulle gå.
Senast redigerad av GLC 2009-01-07 kl. 19:20.
Citera
2009-01-07, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av user_21
handlar om programmerad medvetande såklart.
här är en intressant dok. om det (kortare än 30 min)
http://video.google.com/videoplay?do...97696665901632

jag menar inte att de inte vet vad de talar om. men de drar ganska stora slutsattser som man bör ta med en nypa salt

Jaja, jag får väl se länken. Problemet för mig är dock att datorn brukar hänga sig vid video.google.
Citera
2009-01-07, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GLC
Vad ska hjärnan annars vara? Vad kan hjärnan utföra som inte en generell beräkningsmaskin kan? Många kommer här med instinktiva argument om att en dator egentligen aldrig kan veta vad den gör. Den gör bara det den programmerats till. Vi människor är dock speciella. Sällan får man höra nåt konkret.

Idag är vi knappast speciellt nära på att programmera människolik intelligens, så på så vis är det förståeligt att vissa tvivlar på att det går. Men försök fundera ut varför det inte skulle gå.

Innan man har en förklaring på hur man ska programmera fram ett medvetande så kan man ju inte säga att det är samma typ av fenomen. Hur man ska skapa ett jag, ett mentalt rum eller en metaförståelse över självrefererande satser?

Det är väl upp till dig att bevisa att människan är som en dator och inte vi som inte påstår detta. Burden of proof ligger hos dig så att säga. Nu har jag ändå givit dig vissa anledningar till varför inte. Om jag påstår att människan är som en skål med hundmat, hos vem ligger bevisbördan?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in