Citat:
Ursprungligen postat av GLC
Vad ska hjärnan annars vara? Vad kan hjärnan utföra som inte en generell beräkningsmaskin kan? Många kommer här med instinktiva argument om att en dator egentligen aldrig kan veta vad den gör. Den gör bara det den programmerats till. Vi människor är dock speciella. Sällan får man höra nåt konkret.
Idag är vi knappast speciellt nära på att programmera människolik intelligens, så på så vis är det förståeligt att vissa tvivlar på att det går. Men försök fundera ut varför det inte skulle gå.
Innan man har en förklaring på hur man ska programmera fram ett medvetande så kan man ju inte säga att det är samma typ av fenomen. Hur man ska skapa ett jag, ett mentalt rum eller en metaförståelse över självrefererande satser?
Det är väl upp till dig att bevisa att människan är som en dator och inte vi som inte påstår detta. Burden of proof ligger hos dig så att säga. Nu har jag ändå givit dig vissa anledningar till varför inte. Om jag påstår att människan är som en skål med hundmat, hos vem ligger bevisbördan?