Citat:
Ursprungligen postat av periulosus
Jag har alltid sett hjärnan som en sorts komplicerad dator, att man har ett "operativsystem" som man ärvt ifrån sina föräldrar och som har skapats genom evolution. Under livet så lär man sig nya "program" och anpassar sina program efter de situationer som man befinner sig i.
Om du nu är så, vad är då vår dators uppgift. Är det bara att överleva på bästa möjliga sätt och reproducera? Är verkligen självbevarelsedriften vårt huvudmål. Och isåfall, är människor som sätter sitt liv i fara för någon annan "felprogramerad"?
Kanske låter lite flummigt men bara några tankar.
Vad tror ni?
Hmm, jag vill först säga att jag inte kan något om programmering och datorer och sånt, men jag vet en del om psykologi.
Människor bombarderas med intryck hela tiden som programmerar vårat tankesätt. Man kan absolut säga att det är program. Reklam är ett bra exempel, och media. Alla dessa intrycken formar oss. Ta mode t.ex, eller att tänderna måste vara vita som.. ja ett A4-papper kanske? Det ser förvisso rent och fint ut och inger intrycket av en frisk människa. Men det har blivit mode och en del går väldigt långt för att se ut som personerna gör på MTV eller i reklamtidningar. De köper VAD SOM HELST för att tänderna ska bli vita.
Där har vi ett klassiskt exemplar av en programmerad människa! En som hela tiden följer strömmen och vill vara exakt som "programmen" de hela tiden bombarderas med.
Det finns en hel del psykologiska program på TV, alltså i filmer. Våld är lätt att använda, det påverkar folk väldigt starkt.
Men vi har också reaktioner på scenarion och detta tycker jag är väldigt intressant!
Tänk dig att du har en halvkompis (Alltså en random dude som du knappt känner men brukar byta ett par ord med då och då.) och hans morfar går och dör.
Vad gör man då kompisen berättar detta? Jo, man skådespelar och försöker se ut att bry sig om den döde trots att man skiter fullständigt i den.
En del människor sitter t.om och hulkar då kändisar dör. Detta beteendet är utan tvekan ett resultatet av för mycket TV-tittande. För det är DÄRIFRÅN dessa reaktionerna kommer.
Tittar man runt i samhället på hur folk beter sig så ser man snabbt att de ÄR robotar. De går/åker till jobbet exakt som elektricitet i ett kretskort för att göra sitt jobb. Gatorna ÄR kretskort med ström i.
De har knappt några egna tankar utan plockar bara upp programmen som de bombarderas med.
De reagerar som personerna i Glamour (Eller valfritt TV-program.) och uppfostrar sina barn som programmen.
De köper det som programmen vill att de ska köpa. T.ex hemelektronik som de egentligen inte behöver såsom eltandborste för 800:-, (Hårdvara till datorer och andra förnödenheter är ju såklart inte inräknat här.) tandkräm med extra mycket fluor i mm. Orkar inte dra upp en miljon saker men det finns ju helt otroligt mycket folk köper som de egentligen klarar sig gott utan. Listerine förresten, som är ett jäkla gift. Oj vad rent det blir! Titta inte på fakta bara, nejrå det behövs inte. Listerine är bra, det säger TV'n, då köper jag det.
Fler exemplar är att människor tror att det är KUL att arbeta. De söker frenetiskt efter jobb för de BARA MÅSTE jobba! Varför vet de inte riktigt. En stark orsak är ju för att de slipper gå till soc och gnälla. Men det finns dem som nästan gråter av lycka då de får jobb, som om det är deras högsta önskan. Drömjobbet.
En del är taggade på att dra ut i krig och få ben och armar bortsmällda. Jättekul. Lumpen är ju "kul" den med. Det vet ju alla som har blivit inkallade till mönstring. Det lovas minsann att det är RIKTIGT ROLIGT att lumpa! Som en lekstuga där allt bara ska vara roligt.
Det är hela tiden det här programmerandet, "Kolla hit - erbjudande!" "Rea rea rea!" "Ditt drömjobb!" "Köp villa Volvo vovve och sitt ner och håll käften och försök inte hitta en större mening med livet!"
Men nog om det, jag tror du fattar, speciellt när du faktiskt tänkt i dessa banorna.
I mitt tycke så är människor biologiska robotar som KONSTANT programmeras. Alla människor är programmerade, t.om de som vet att de är programmerade blir ju bombarderade av skiten. Det går att omprogrammera sig så att man slipper bli överrumplad av programmen, men det går aldrig att få bort det helt.
Omprogrammering tar enormt mycket tid och är extra svårt om man bor i stan där man hela tiden distraheras och får för lite lugna stunder.
Detta vet jag då jag har en bror som bor mer centralt, och kontrasten mellan våra livsmiljöer är väldigt stark. Så stark att jag vid besök, ofta hajar till och inser att jag börjar tappa greppet om mig själv och bli en del av det jag kallar matrix, bara efter första dagen. Jag tror inte det är ett matrix som i filmen, men jag använder ordet till att förklara den här världen som är fullproppad av psykologiska program.
Jah fan, nu har jag fått skriva av mig lite. Hoppas någon läst allt och blir mer uppmärksam på programmen runt omkring oss.