2011-04-07, 17:17
Avslutad
Hur vill du bo?

Lägenhet/radhus/villa?

Hur tänkte du ta dig till jobbet?

Antar att du tänkte åka kommunalt och då skulle jag iallafall rekomendera dig att placera dig i närheten utav märsta-södertälje pendeln, och inte leta efter stockholm c - bålsta.
Citera
2011-04-24, 19:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av saqle
Tack. Jag har kollat tågkartor osv. men jag vet ju inte alls hur områden är så ni får gärna kommentera status på ställena, andra tankar osv.

*Sollentuna, Kista och Solna- ser för mig ut att vara alldeles för mycket mitt i stan.
Jag vill påpeka att jag är van vid små byar och allt är city för mig!

*Så ni menar att bussarna inte kommer komma fram under vintern från Norrtälje!
1,5 tim bussresa och det är max tid för mig, men ok om området är bra. Närheten till havet ger många
pluspoäng.

*Det andra jag tänkt på är ut mot Bålsta och Bro, Kungsängen, Kallhäll, Jakobsberg- några tankar kring det?

*Nynäshamn är 1,5 tim med tåg och lite jobbiga byte, men Västerhaninge eller Jordbro, bara 1timme- Hur är dessa ställen, och är de jättedyra eller?

*Södertälje eller Tumba 1tim med tåg- ganska enkel pendling inga byten.
kanske tom. Järna- Hur är det där?

All hjälp mottages tacksamt.

Nynäshamn kan man knappast kalla Stockholm fast det ingår i länet.
Där vill du inte bo. Det är som att pendla mellan två olika städer.
Samma sak när det gäller Bro och kommunerna däromkring i den norra delen.
Det är väldigt off och långt bort. Ligger allt mellan 3 - 6 mil.
Du kan bo på en 2 mils radie och ändå komma ifrån storstan. Finns många naturvänliga orter/kommuner där det finns bykänsla som du söker efter
Citera
2011-04-24, 21:34
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke1
Nynäshamn kan man knappast kalla Stockholm fast det ingår i länet.
Där vill du inte bo. Det är som att pendla mellan två olika städer.
Samma sak när det gäller Bro och kommunerna däromkring i den norra delen.
Det är väldigt off och långt bort. Ligger allt mellan 3 - 6 mil.
Du kan bo på en 2 mils radie och ändå komma ifrån storstan. Finns många naturvänliga orter/kommuner där det finns bykänsla som du söker efter

Ja, inte fan ska man bo i Nynäshamn och jobba i Sollentuna i alla fall Inte Bro heller med tanke på att det är fel pendellinje... Allt ut till Märsta lär väl funka till Sollentuna. Sigtuna är exempelvis rätt trevligt med småstadskänsla kvar. Buss till pendeln dock, men det är inte så illa om man ändå bor på rätt pendellinje. Inte nära havet men precis vid Mälaren.
Citera
2011-04-24, 21:36
Medlem
Tack, ja jag har förstått att pendlingen tar lite mer tid än jag kanske räknade med. =)
Citera
2012-01-21, 19:59
Medlem
michael-den-stores avatar
Var kan man bo i Stockholm?

Jag har nyligen registrerat mig hos Stockholms bostadsförmedling. Jag kan vänta upp till sju år för att på så sätt öka möjligheten att få en två- eller trerummare. Har ni några förslag på var man kan bosätta sig och vilka ställen ska man helt undvika? Jag gillar ytterkommunerna Sundbyberg, Sollentuna, Solna, Sigtuna, Täby, Danderyd och Nacka. I Stockholms stad kan jag tänka mig att bo i Bromma, Älvsjö, Liljeholmen, Årstaberg, Blackeberg, Enskede och i Alvik. Är dessa områden bra, eller är de rena ghetton?

Följande krav skall uppnås:

1. Vill ej bosätta mig i område där många är låginkomsttagare och där majoriteten röstar på Vänsterpartiet, Socialdemokraterna eller Sverigedemokraterna.

2. Vill helst inte bo i ett område där majoriteten är invandrare. (Jag har INGET emot invandrare, men det som jag vill understryka är att jag inte skulle känna mig hemma i områden där integrationen är dålig och där invandrarkulturen har satt sin prägel på samhället, och jag ogillar tredje världen kulturer)

3. Vill inte under några omständigheter sätta min fot i ett bostadsområde där sociala problem tillhör vardagen.

4. Vill hålla mig borta från områden där det finns många kriminella ungdomsgäng som sprider skräck och problem.
Senast redigerad av michael-den-store 2012-01-21 kl. 20:01.
Citera
2012-01-21, 20:13
Medlem
Sollentuna skulle passa till din beskrivning
Citera
2012-01-21, 21:21
Medlem
Blundettos avatar
Hmmm. Är inte TS lite väl optimistisk som tror att man efter sex-sju års väntan kan få tag i en tvåa eller trea med TS övriga krav på området?
Citera
2012-01-22, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Hmmm. Är inte TS lite väl optimistisk som tror att man efter sex-sju års väntan kan få tag i en tvåa eller trea med TS övriga krav på området?
Ja, det är möjligt om man är noga med var man bosätter sig. Jag ställer inte för höga krav på området. Det tar i genomsnitt sju år för att få en två eller trea utanför innerstaden, det finns väldigt fina områden där man bara behöver vänta upp till sju år för att få en lägenhet. Jag är inte ett dugg för optimistisk.
Senast redigerad av michael-den-store 2012-01-22 kl. 15:36.
Citera
2012-01-22, 15:52
Medlem
neonbruns avatar
Finns flera lugna oaser strax utanfor tullarna dar det ar hogst gemytligt att bosatta sig. Galler bara att ha koll pa vart.

Citat:
Jag gillar ytterkommunerna Sundbyberg, Sollentuna, Solna, Sigtuna, Täby, Danderyd och Nacka. I Stockholms stad kan jag tänka mig att bo i Bromma, Älvsjö, Liljeholmen, Årstaberg, Blackeberg, Enskede och i Alvik.

Borja kika runt lite i dessa krokar. Sjalvklart har varje omrade sina samre delar men borja med att bekanta dig vid de omradena dar du kan tanka dig bosatta dig. Du har ju trots allt ett par ar pa dig att tanka pa saken :P.
Senast redigerad av neonbrun 2012-01-22 kl. 15:55.
Citera
2012-01-22, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neonbrun
Finns flera lugna oaser strax utanfor tullarna dar det ar hogst gemytligt att bosatta sig. Galler bara att ha koll pa vart.
Borja kika runt lite i dessa krokar. Sjalvklart har varje omrade sina samre delar men borja med att bekanta dig vid de omradena dar du kan tanka dig bosatta dig. Du har ju trots allt ett par ar pa dig att tanka pa saken :P.
Vi får se.... Jag har hört att Sundbyberg, Sollentuna, Täby och Sigtuna kommun har ett gott rykte. Många som bor i dessa områden är medelinkomsttagare och höginkomsttagare, bra, folk röstar borgerligt eller på miljöpartiet och det är gängfria områden.
Citera
2012-01-22, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av michael-den-store
Vi får se.... Jag har hört att Sundbyberg, Sollentuna, Täby och Sigtuna kommun har ett gott rykte. Många som bor i dessa områden är medelinkomsttagare och höginkomsttagare, bra, folk röstar borgerligt eller på miljöpartiet och det är gängfria områden.

Ja då har du hört fel. Visst att Täby är lite så, men beror på vart i Täby du menar också.
Sumpan är riktigt uselt område enligt mig, Sollentuna har både bra och dåliga områden och Sigtuna är ju ute i skogen.

Nacka är det område jag skulle kolla, men även Danderyd och Lidingö.
Citera
2012-01-22, 23:07
Medlem
Malmvägen i Sollentuna är ju fint har jag hört
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här