2011-04-05, 13:24
Medlem
Sweeper80s avatar
Varför inte bara bo i Sollentuna?

Norrtälje - Sollentuna kommer inte att funka på vintern. Det kan du fetglömma tyvärr. Nynäshamn lika så, det är långt bort på andra sidan stan.

Vallentuna blir också svårt, generellt är tvärkommunikationerna öst-väst jobbigare än norr-söder.

Kolla i första hand efter din pendeltågslinje tycker jag:
http://sl.se/ficktid/karta%2Fvinter/SL_Spartrafik_2009.pdf
Citera
2011-04-05, 13:28
Medlem
Vandalsoundss avatar
Var som helst förutom Söder!
Citera
2011-04-05, 15:23
Medlem
rosamannens avatar
Du skulle kunna bo i Kista. Bra och stor galleria, men inte så hög status. Nära Sollentuna också.
Solna, om du bosätter dig nära en pendeltågsstation, för att få bra möjligheter att pendla. Men Solna är väsentligt dyrare än både Sollentuna och Kista.
Citera
2011-04-05, 15:57
Medlem
Tlagnojs avatar
Upplands Väsby eller Märsta så har du pendeltågsförbindelse till Sollentuna och kommer undan lite billigare än om du skulle skaffa lya i Sollentuna/Solna.

Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Varför inte bara bo i Sollentuna?

Norrtälje - Sollentuna kommer inte att funka på vintern. Det kan du fetglömma tyvärr. Nynäshamn lika så, det är långt bort på andra sidan stan.

Vallentuna blir också svårt, generellt är tvärkommunikationerna öst-väst jobbigare än norr-söder.

Kolla i första hand efter din pendeltågslinje tycker jag:
http://sl.se/ficktid/karta%2Fvinter/SL_Spartrafik_2009.pdf

Vallentuna funkar ju så länge som man accepterar lite längre pendeltid +20 min för 524an, tvivlar starkt på att man kommer undan billigare i Vallentuna än Upplands Väsby dock. Men Norrtälje är det ju bara att fetglömma.
Senast redigerad av Tlagnoj 2011-04-05 kl. 15:59.
Citera
2011-04-06, 10:14
Medlem
Tack. Jag har kollat tågkartor osv. men jag vet ju inte alls hur områden är så ni får gärna kommentera status på ställena, andra tankar osv.

*Sollentuna, Kista och Solna- ser för mig ut att vara alldeles för mycket mitt i stan.
Jag vill påpeka att jag är van vid små byar och allt är city för mig!

*Så ni menar att bussarna inte kommer komma fram under vintern från Norrtälje!
1,5 tim bussresa och det är max tid för mig, men ok om området är bra. Närheten till havet ger många
pluspoäng.

*Det andra jag tänkt på är ut mot Bålsta och Bro, Kungsängen, Kallhäll, Jakobsberg- några tankar kring det?

*Nynäshamn är 1,5 tim med tåg och lite jobbiga byte, men Västerhaninge eller Jordbro, bara 1timme- Hur är dessa ställen, och är de jättedyra eller?

*Södertälje eller Tumba 1tim med tåg- ganska enkel pendling inga byten.
kanske tom. Järna- Hur är det där?

All hjälp mottages tacksamt.
Citera
2011-04-06, 11:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av saqle

1,5 tim bussresa och det är max tid för mig, men ok om området är bra. Närheten till havet ger många
pluspoäng.

Att bo i Norrtälje och jobba i sthlm är som att bo i helsingborg och jobba i göteborg.

Citat:
*Det andra jag tänkt på är ut mot Bålsta och Bro, Kungsängen, Kallhäll, Jakobsberg- några tankar kring det?

Jobbig resväg om man inte har bil. även om man kan ta bussen från kallhäll till roterbro och ta tåget därifrån, annars får man åka in till stan för att byta tåg.

Citat:
*Nynäshamn är 1,5 tim med tåg och lite jobbiga byte, men Västerhaninge eller Jordbro, bara 1timme- Hur är dessa ställen, och är de jättedyra eller?

Rätt billiga, men av en anledning. Gillar man mörkt är det bra ställen att bo på, speciellt jordbro.

Citat:

Fördelen är att man slipper byta tåg så alltid något. Men varför envisas du med att vilja på på typ slutstationerna?
Citera
2011-04-06, 11:54
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Tack. Jag har kollat tågkartor osv. men jag vet ju inte alls hur områden är så ni får gärna kommentera status på ställena, andra tankar osv.

*Sollentuna, Kista och Solna- ser för mig ut att vara alldeles för mycket mitt i stan.
Jag vill påpeka att jag är van vid små byar och allt är city för mig!

pluspoäng.

All hjälp mottages tacksamt.

Närhet till vatten/hav har du i princip var du än bor i Stockholm, så varför envisas om att bo i ghettona/hålorna 5-10 mil från city?
Citera
2011-04-06, 12:52
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj
Närhet till vatten/hav har du i princip var du än bor i Stockholm, så varför envisas om att bo i ghettona/hålorna 5-10 mil från city?

What he said. Tänk på att det blir vinter. Om du bor söder om stan och pendeln står och du ska åka ersättningsbuss från långt söder om stan till Sollentuna så kommer det att ta tid och fan inte vara kul.

Nej, men kolla Väsby tycker jag och det finns faktiskt många billiga lyor i Sollentuna och Kista.
Citera
2011-04-06, 14:51
Medlem
Pendeltågen funkar dåligt på vintern, så att bosätta dig långt ut på pendeltågslinjen söderut kommer bli jobbigt. Du får nästan räkna med att vara försenad varannan dag så fort det är snö.

Annars tycker jag att Sollentuna har sin charm och varför inte bo nära jobbet? Fasligt dyrt behöver det inte heller vara, och om du funderar på hyresrätt har Sollentuna en egen kö med relativt korta kötider för att vara Sthlm.
Mellan Väsby, Märsta och Sigtuna så ligger Sigtuna "sämst till" kommunikationsmässigt in mot city (och kanske även till jobbet?), men eftersom det inte stör dig så varför inte satsa på Sigtuna? Litet, lugnt, nära vatten och trevligt!
Citera
2011-04-06, 15:38
Medlem
Tack för all hjälp.
Ni har rätt -nästan alla är slutstationer! Jag försöker bara se på kartan ställen som verkar
mysiga och är något friliggande.
Jag tänkte inte på att det kan bli problem med tågen på vintern.

Jag vill absolut inte bo i gettot- så om några av ställena jag nämnt är getto så säg till mig!

Sollentuna är ganske inte så dumt ändå. Hur är Märsta och Väsby då?
Citera
2011-04-06, 15:50
Medlem
LostHighways avatar
Sagle

Det finns ett område i Sollentuna som heter Helenelund som är trevligt. Det är nära en sjö som heter Edsviken, rätt trevlig natur att promenera i. Kolla hemnet om det finns lägenheter där! Som sagt...Uppl Väsby är billigt men mycket pack bor där!

Lycka till med bostadsletandet!
Citera
2011-04-07, 13:21
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Tack för all hjälp.
Ni har rätt -nästan alla är slutstationer! Jag försöker bara se på kartan ställen som verkar
mysiga och är något friliggande.
Jag tänkte inte på att det kan bli problem med tågen på vintern.

Jag vill absolut inte bo i gettot- så om några av ställena jag nämnt är getto så säg till mig!

Sollentuna är ganske inte så dumt ändå. Hur är Märsta och Väsby då?

Väsby är okej, Märsta snäppet värre. Packet i Väsby består mest av alkoholiserade finnar och svenssons så länge som man håller sig borta från Dragonvägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in