2012-01-23, 15:55
Medlem
michael-den-stores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JakeTheCake
Malmvägen i Sollentuna är ju fint har jag hört
Aldrig i livet att jag bosätter mig i ett höghus som liknar dem som finns i Malmvägen i Sollentuna, det gäller inte bara i Sollentuna utan i hela Stockholms län. De ser rent äckliga och smutsiga ut och de är väldigt gamla, de säkert byggda under 50-talet. Folk som bosätter sig där är låginkomsttagare som röstar vänster. Fy fan, aldrig att jag sätter min fot i sådana områden. Höghus-områden skall undvikas till varje pris!
Citera
2012-01-23, 17:38
Medlem
Roxanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av michael-den-store
Aldrig i livet att jag bosätter mig i ett höghus som liknar dem som finns i Malmvägen i Sollentuna, det gäller inte bara i Sollentuna utan i hela Stockholms län. De ser rent äckliga och smutsiga ut och de är väldigt gamla, de säkert byggda under 50-talet. Folk som bosätter sig där är låginkomsttagare som röstar vänster. Fy fan, aldrig att jag sätter min fot i sådana områden. Höghus-områden skall undvikas till varje pris!

Han var ironisk.

Jag skulle också rekommendera Lidingö.
Citera
2012-01-23, 18:47
Medlem
InnesIs avatar
Du skriver var du kan tänka dig att bo men samtidigt frågar du andra om de bara är getton. Kan du tänka dig dessa ställen enbart baserat på rykte?

Betänk att vissa ställen kan skilja sig en hel del inom kommunen. Som någon skrev är Sollentuna jättefint, lugnt och bra på många sätt men det finns problemområden också och det gäller säkert de flesta kommuner du beskriver. Det bästa är egentligen att åka runt och bekanta dig med områdena. Ofta får man en känsla för hur saker sköts och hur folk är om man spenderar lite tid där.

Det svåra är kanske då att det blir väl mastigt att scouta flera kommuner och deras alla delar. Försök bedöm vad som är viktigast som hyror, närhet till kommunikationer (till sthlm eller annan stad), lokaltrafik, demografi osv och börja sedan titta närmare på de kommuner som då lockar mest.
Citera
2012-01-24, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Du skriver var du kan tänka dig att bo men samtidigt frågar du andra om de bara är getton. Kan du tänka dig dessa ställen enbart baserat på rykte?

Betänk att vissa ställen kan skilja sig en hel del inom kommunen. Som någon skrev är Sollentuna jättefint, lugnt och bra på många sätt men det finns problemområden också och det gäller säkert de flesta kommuner du beskriver. Det bästa är egentligen att åka runt och bekanta dig med områdena. Ofta får man en känsla för hur saker sköts och hur folk är om man spenderar lite tid där.

Det svåra är kanske då att det blir väl mastigt att scouta flera kommuner och deras alla delar. Försök bedöm vad som är viktigast som hyror, närhet till kommunikationer (till sthlm eller annan stad), lokaltrafik, demografi osv och börja sedan titta närmare på de kommuner som då lockar mest.
När det gäller hyran får den inte överstiga 8000 kronor (inklusive el) för en tvåa eller trea, jag kan tänka mig att bo ganska långt bort från kommunikationer om det skulle krävas för att få en lägenhet i ett fint område samt att grannområdet ska inte vara ett problemområde som liknar tex. Rinkeby, Skärholmen, Rågsved eller Fisksätra. Finns det några fler bra stadsdelar eller ytterkommuner? Vad sägs om Märsta? Det ligger långt bort från Stockholm, det kan vara en lugn och idyllisk stad.
Citera
2012-01-27, 09:16
Medlem
KlaraVisioners avatar
Flera skribenter har förordat kommunen före mig och även jag propsar på Sollentuna, det är det i särklass trivsammaste bostadsområdet jag uppehållit mig i under mina stockholmsvisiter. Där är stämningen seren; en sorgfri, stillsam idyll där vita lever jämte vita och inte behöver ha mångkulturen spatserandes utanför köksfönstret. Jag skulle kunna gå så långt som att skriva att det är det hemtrevligaste bostadsområde jag gästat inte bara i stockholmstrakten, utan i hela Sverige. Naturligtvis finns där bättre och sämre platser att bo och vistas på – personligen uppskattar jag Norrviken även om det sorgligt nog finns en del invandrare som håller till där så är det ett fint område. Här kan du se hur det står till politiskt.
Senast redigerad av KlaraVisioner 2012-01-27 kl. 09:21.
Citera
2012-03-18, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saqle
Letar ställen och förslag att bo till jobb i Sollentuna.

Hur är pendlingen mellan Norrtälje till Sollentuna?
Var kan annars rekommenderas om man jobbar i Sollentuna?
Jag vill bo väldigt lugnt, helst nära havet, Norrtälje verkar bra placerat, men jag kan tänka mig andra ställen bara det inte är i City och naturen finns nära intill och pendlingen inte är för lång.
Det måste också finnas lägenheter som inte kostar alldeles för mycket.

När jag tittar på kartan ser jag de närmaste tex.: Upplands väsby,Sigtuna, Vallentuna?
men jag vet ju inte hur dessa ställen är?

Hur lång tid skulle det ta att ta tåget från Nynäshamn till Sollentuna varje dag?

Fler förslag på ställen som är fina och helst inte längre pendling är 1,5tim/ resväg är mycket tacksamt mottaget. Jag kan inte alls området så allt är av hjälp.

Tackar!
Jag anser att Vallentuna eller Sigtuna skulle passa dig perfekt. Om jag inte har fel så ligger dessa områden omkring 20-35 minuter från Sollentuna. Däremot anser jag att Upplands väsby är något som du inte ska satsa på. Dels för att det är gammalt och otryggt.

Alternativet är områden som Blackeberg, Kallhäll, Spånga, Danderyd, Täby, Sundbyberg, Åkersberga, Solna samt Bromma.
Senast redigerad av michael-den-store 2012-03-18 kl. 19:07.
Citera
2012-03-18, 19:11
Medlem
sickboy80s avatar
Varför bosätta sej i stockholm över huvudtaget?
Citera
2012-03-18, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av michael-den-store
Jag anser att Vallentuna och Sigtuna skulle passa dig perfekt. Om jag inte har fel så ligger dessa områden omkring 20-35 minuter från Sollentuna. Däremot anser jag att Upplands väsby är något som du inte ska satsa på. Dels för att det är gammalt och otryggt.

Alternativet är områden som Blackeberg, Kallhäll, Spånga, Danderyd, Täby, Sundbyberg, Åkersberga, Solna samt Bromma.

Ärligt talat, varför rider du runt i alla trådar om boende i Sthlm och tipsar folk om att Kallhäll, Spånga och Sumpan är bra ställen att bo på?
Speciellt när du lägger det i samma mening som exempelvis Danderyd?

Och sen att du dessutom tipsar om både Blackeberg och Bromma gör det hela bara löjligt - skaffa dig lite kunskap om Sthlm innan du uttalar dig.
Citera
2013-03-04, 22:30
Medlem
Det går fint att köra bil mellan Norrtälje och Stockholm. Men om du säger till en Rospigg att han bor i Stockholm, ja då har du fått en ovänn för livet.
Citera
2013-03-04, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sickboy80
Varför bosätta sej i stockholm över huvudtaget?

För folk här är bildade och använder sig inte av ord som "sej".
Citera
2013-07-03, 21:25
Medlem
MenTrorus avatar
Var i Stockholm ska man bo?

Lite sugen att testa på Stockholm!
Jag har ingen aning om vart i stockholm man ska bo!

Budget på lägenheten: 2-3 miljoner !

Vart ska man enligt er med lite koll bosätta sig? Är 20 års åldern och har funderat mest på
Södermalm, östermalm eller kungsholmen..

alla tips uppskattas och vill gärna ha en motivation!
Citera
2013-07-03, 21:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MenTroru
Lite sugen att testa på Stockholm!
Jag har ingen aning om vart i stockholm man ska bo!

Budget på lägenheten: 2-3 miljoner !

Vart ska man enligt er med lite koll bosätta sig? Är 20 års åldern och har funderat mest på
Södermalm, östermalm eller kungsholmen..

alla tips uppskattas och vill gärna ha en motivation!

Tensta - För det är chill stämning och ingen stress

Hjorthagen - Nära till naturen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in