2012-12-15, 18:45
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Kanske om man var född då ja, och hade hunnit se Kalle Anka på julafton ett visst antal gånger redan. Men du får tänka på att många här på Flashback inte ens var födda år 1976, så de kan inte tycka att Kalle Anka slutade vara intressant i mitten på sjuttiotalet.

Fast min upplevelse är att de som är född senare har ett så mycket större utbud av annat. På den tid jag refererar till fanns bara två kanaler [sju år tidigare bara en kanal] och då visades nästan aldrig tecknat. Det fanns inte heller CD-/videofilmer att köpa eller internet för den delen. Det var anledningen till att jag valde detta år. Mina barn som är i åldern 10-15 år skulle inte ens se Kalle Anka på julafton om det var enda programmet.
Senast redigerad av HerrGickhan 2012-12-15 kl. 18:56.
Citera
2012-12-15, 19:10
Medlem
Elementarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straiter
Toy Tinkers heter den: [url]http://www.youtube.com/watch?v=miEi3F8s8H8[/url

Stort tack! Riktig nostalgi-känsla man fick när man såg det här klippet
Citera
2012-12-15, 19:47
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Fast min upplevelse är att de som är född senare har ett så mycket större utbud av annat. På den tid jag refererar till fanns bara två kanaler [sju år tidigare bara en kanal] och då visades nästan aldrig tecknat. Det fanns inte heller CD-/videofilmer att köpa eller internet för den delen. Det var anledningen till att jag valde detta år. Mina barn som är i åldern 10-15 år skulle inte ens se Kalle Anka på julafton om det var enda programmet.

Jag brukar fira jul med familj och släkt. Det finns då barn i åldrarna 10-15 år. De ser väldigt gärna på Kalle Anka på julafton, och det har princip alltid varit en tradition här. Ingen julafton utan Kalle Anka och hans vänner. Även vi som är vuxna och har sett programmet flertal gånger ser det gärna varje år. Trots att utbudet är stort och vi kan se vadsomhelst idag.

De flesta förknippar dock Kalle Anka och hans vänner med en tradition som helst ska fortsätta. Ungefär som julmaten, julmusten, alla chokladaskar och mycket mer.

Om något är intressant eller ej spelar egentligen ingen större roll, de flesta vill bevara denna tradition (dvs visa Kalle Anka och hans vänner på julafton. Samma kanal och samma tid dessutom).
Citera
2012-12-15, 20:01
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Om något är intressant eller ej spelar egentligen ingen större roll, de flesta vill bevara denna tradition (dvs visa Kalle Anka och hans vänner på julafton. Samma kanal och samma tid dessutom).

Ja, människor har uppenbarligen behov av begränsande slag. Om det är huvuddelen av de ungas vilja eller äldre generationens skygglappar lär framtiden utvisa. Jag tror dock att det är fler idag än 1976 som skippar Kalle. God Jul.
Citera
2012-12-18, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ainstain
Tiderna förändras, kanske måste vi anpassa våra traditioner utefter det?

Jag tänker inte anpassa mig efter turkar, negrer, muslimer och eller andra människor som innehar annan etnicitet eller tro. I Sverige skulle man fan få igenom att vita måste be varje svart person dem ser om ursäkt för slaveri och förtryck. Svenskar är mesar.......
Citera
2012-12-24, 15:34
Medlem
Eyedols avatar
Tycker det var helt okej. Visst scenen där negerdockan var kort och såg konstig ut. De kunde åtminstonde fica en ny docka.

Jag tycker det är förståeligt (men ändå löjligt) att juden och negern togs bort. De var ju faktiskt karikatyrer av nämna folkslag.
Citera
2012-12-24, 16:02
Medlem
Fred Friendlys avatar
Kommer det storma nu när Disney klipper in en kommande film? Svt kan ju inte göra reklam blabla?
Citera
2012-12-24, 16:11
Medlem
enfindams avatar
En eloge till Sarah Dawn Finer som skötte jobbet som julvärd med bravur. Glad, varm och levande. Sarah går genom rutan. Du var verkligen "julen" som någon sa till dig. Jag hoppas att få se dig som julvärd många gånger!
Citera
2012-12-24, 16:46
Medlem
Rokushikis avatar
Tycker att det inte gör något att de klipper bort neger och judedockorna (även om jag tycker det är fånigt) men de kunde väl åtminstone försökt gjort det bättre?! Det var ju ett tydligt hack i både ljud och bild i mitten av Marche Militaire.
Citera
2012-12-24, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
Kommer det storma nu när Disney klipper in en kommande film? Svt kan ju inte göra reklam blabla?

Har väl varit så i flera år nu att det görs smygreklam för en disneyfilm.
Citera
2012-12-24, 17:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Timzen
Har väl varit så i flera år nu att det görs smygreklam för en disneyfilm.

Fyfan vad dålig den nya var.
Citera
2012-12-24, 20:56
Medlem
Bret-Harts avatar
Bojkottade Kalle i år på grund av ni vet vad.........
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in