Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-12-24, 20:59
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timzen
Har väl varit så i flera år nu att det görs smygreklam för en disneyfilm.
För en ny Disneyfilm?
Har i så fall missat d. Andra äldre grejer absolut, men en som går upp på bio inom två månader? Smart av Disney. Om ungarna gillar vad de ser lär de vilja se hela.
Citera
2012-12-24, 21:06
Medlem
torrenttobbes avatar
Var det fler som såg Arnes ansikte på den där snurrande ängelgrejen?
Citera
2012-12-24, 22:12
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
För en ny Disneyfilm?
Har i så fall missat d. Andra äldre grejer absolut, men en som går upp på bio inom två månader? Smart av Disney. Om ungarna gillar vad de ser lär de vilja se hela.

Så har det alltså varit i 50 år. Vissa filmer har dock fått levat kvar eftersom de blivit klassiker. 1967 visades ett inslag från Djungelboken för första gången eftersom det var filmen för året. Djungelboken blev dock så populär att den har levt kvar. Nu såg jag inte årets upplaga [heller] så jag vet inte om den fortfarande ingår.

1970 var Aristocats årets film och den introducerades i Kalle Ankas julprogram. Den levde kvar några år, men hade inte samma lyster som Djungelboken och är väl borta sedan många år?

Nu har jag inte sett KA & Co till fullo på jul sedan 1976 så jag kan ha missat om Aristocats fortfarande lever kvar. Jag tror emellertid att du förstår principen. Bilar är väl ett exempel på en film som varit med utan att överleva.
Citera
2012-12-24, 23:49
Medlem
Knasibass avatar
Jag gillar inte riktigt HD-kvalitén de körde med nu, det såg liksom för modernt ut. Lite av charmen gick förlorad.
Citera
2012-12-25, 00:02
Medlem
Walkers avatar
God Jul på er alla!

En fundering angående "Djungelboken som alltid dyker upp när jag ser "Kalle Ankas JUl".
Varför gjordes ett dubbelarbete med Baloos röst?
Beppe Wolgers gör de talande replikerna med bravur, men varför lämnade han över sånginsatsen till Roffe Bengtsson? Inte alls dålig insats av Roffe men Beppe var väl för tusan en musikalisk man?
Citera
2012-12-25, 09:20
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Så har det alltså varit i 50 år. Vissa filmer har dock fått levat kvar eftersom de blivit klassiker. 1967 visades ett inslag från Djungelboken för första gången eftersom det var filmen för året. Djungelboken blev dock så populär att den har levt kvar. Nu såg jag inte årets upplaga [heller] så jag vet inte om den fortfarande ingår.

1970 var Aristocats årets film och den introducerades i Kalle Ankas julprogram. Den levde kvar några år, men hade inte samma lyster som Djungelboken och är väl borta sedan många år?

Nu har jag inte sett KA & Co till fullo på jul sedan 1976 så jag kan ha missat om Aristocats fortfarande lever kvar. Jag tror emellertid att du förstår principen. Bilar är väl ett exempel på en film som varit med utan att överleva.
Jag förstår principen men jag kan inte erinra någon nyproduktion sista 2-3 åren. Bilar har varit med, ja, förra året(?) men då kom ju Bilar 2005 också.
Citera
2012-12-25, 10:14
Medlem
Om man nu ska vara så förbannat petiga, varför klippte man inte även bort de fula kineserna bland leksakerna? Och varför klipper man inte även bort hela Långben som ser ut som en stereotypisk jude med sin hatt och stora näsa (Disney hade nog en baktanke där...)?

Sedan gör ju hackspetten narr av hela det ukrainska folket med sin kosackdans iförd pälsmössa.
Citera
2012-12-25, 10:30
Medlem
enfindams avatar
Jag köpte "Kalle Ankas jul" på DVD. Döm om min förvåning när jag upptäckte att den lilla negerdockan var bortklippt där med, däremot var juden kvar. Oerhört fånigt beslut av humorlösa viktigpettrar!
Citera
2012-12-25, 10:32
Medlem
psaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enfindam
En eloge till Sarah Dawn Finer som skötte jobbet som julvärd med bravur. Glad, varm och levande. Sarah går genom rutan. Du var verkligen "julen" som någon sa till dig. Jag hoppas att få se dig som julvärd många gånger!

Håller med där, riktigt välarrat och fint dessutom där hon satt varm, julmysig och go i sin yppighet, ett ypperligt val visade det sig...
Satt som många andra och höll koll på hur tomtefabriken skulle se ut och hur vaktparadmusiken skulle synkas ihop med klippen. En aning ironiskt när man precis efter luckan efter dockorna får se två kinesdockor istället. Jävla hyckleri.
Senast redigerad av psak 2012-12-25 kl. 11:30.
Citera
2012-12-25, 11:28
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Jag förstår principen men jag kan inte erinra någon nyproduktion sista 2-3 åren. Bilar har varit med, ja, förra året(?) men då kom ju Bilar 2005 också.

Jag har inte sett det på senare, men läste att "Trassel" var med här om året. Det är säker så att du missat nyfilmsinslagen för jag är säker på att de alltid funnits där.
Citera
2012-12-25, 12:19
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag har inte sett det på senare, men läste att "Trassel" var med här om året. Det är säker så att du missat nyfilmsinslagen för jag är säker på att de alltid funnits där.
Du har säkert rätt. Aja, fan, hade hoppats på domedagsrubriker i Aftonbladet
Citera
2012-12-25, 12:40
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Du har säkert rätt. Aja, fan, hade hoppats på domedagsrubriker i Aftonbladet

Har länge hoppats på att någon journalist skall våga ifrågasätta att Disney sedan några år även får göra reklam för sina aktuella DVD-releaser, med trötta klipp som varken har nyhetsvärde eller är särskilt spektakulära (den ursprungliga tanken var ju att programmet skulle vara en kavalkad av sång- och shownummer) utan bara syftar till att sälja in en DVD till barnpubliken. Med tanke på Sveriges och Nordens annars mycket stränga hållning i fråga om marknadsföring till barn är det märkligt att det inte sägs ett knyst om detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in