Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2012-01-18, 20:07
Medlem
offe_mans avatar
När man kollar på speciellt "Lady & Luffsen" ser man hur dålig kvalité det är på inspelningarna. Tycker vissa av mina VHS-band har det bättre än sådär. Kanske lite restaurering?
Citera
2012-12-13, 20:05
Medlem
I år står det i tablån " Ny tekniskt förbättrad version"
Citera
2012-12-13, 23:55
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piume
I år står det i tablån " Ny tekniskt förbättrad version"

Vad innebär det då?
Citera
2012-12-14, 14:13
Medlem
T.T.S.Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Vad innebär det då?

Det innebär bla att dem har klippt bort negern som sätter sig på stämpeln och får OK i röven.
Var fan är detta landet på väg

Citat:
Ursprungligen postat av Sydsvenskan

"Den svarta dockan som sätter sig på stämpeln och får OK i baken är inte längre okej. .
Också andra klipp har gjorts i filmen.

– Inför årets Kalle Anka fick vi reda på att Disney klippt bort de här sekvenserna, säger Stephen Mowbray. De levererar Kalle Anka varje år till 40 olika länder och på förfrågan sade de att de ville anpassa Kalle Ankas jul från 1930- till 2000-talet och andra delar av världen, chef på programinköp på SVT."

Källa: http://www.sydsvenskan.se/kultur--nojen/disneyjul-utan-svarta-dockan/
Citera
2012-12-14, 14:59
Medlem
santacls avatar
http://www.svt.se/kultur/film/disney-censurerar-i-kalle-ankas-jul

Svart docka klipps bort från Kalle Anka
Disney tar bort scener Inför årets traditionella Kalle Anka på julaftonen, har Disney klippt bort två korta sekvenser som man anser speglar stereotypa bilder av svarta och judar.

Det man klippt bort är dels en svart docka som kommer ned till jultomten i hans verkstad och får ett OK i baken, dels en äldre man i skägg i grön frack som gör en kosackdans.

– Inför årets Kalle Anka fick vi reda på att Disney klippt bort de här sekvenserna, säger Stephen Mowbray, chef på programinköp på SVT. De levererar Kalle Anka varje år till 40 olika länder och på förfrågan sade de att de ville anpassa Kalle Ankas jul från 1930- till 2000-talet och andra delar av världen.

– Jag accepterar det och tycker det är okej, säger Stephen Mowbray. Vi har diskuterat det i programledningen också.

Kan SVT välja att visa den gamla vanliga versionen?

– Nja, jag tror inte det. Det är ju ett inköpt material, och dessutom har Disney nu gjort om tekniken så kvalitén är så oändligt mycket bättre i årets version. Det skulle se konstigt ut om vi skulle klippa in ett par gamla sekvenser, säger Stephen Mowbray.
Citera
2012-12-14, 15:06
Medlem
pelle49s avatar
Det var på tiden! Många har klagat på att man visar negrer i tv på julafton.
Citera
2012-12-14, 15:13
Medlem
Nu har det faktiskt gått för långt. Det här är löjligt. Det är inte rasism. Jag är verkligen ingen SD-anhängare, jag avskyr rasism, men det här är bara patetiskt löjligt.
Är det inte mer rasistiskt att klippa bort en svart docka, som att utradera dem från verkligheten? Låtsas att det inte finns mörkhyade personer?
Citera
2012-12-14, 15:15
Medlem
VLKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liberalis
Ser framemot att ta min tjej i tvåan istället för att titta på barnprogram.

Och ja, jag vet att det är tradition att titta på Arne Weise under jul.

Var väl tio år sen ha la av och därmed också tio år sen du.... HA!

Skämt åsido. Samma docka skulle bort på 80-talet. Inget hände.
Citera
2012-12-14, 15:16
Medlem
santacls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VLK
Var väl tio år sen ha la av och därmed också tio år sen du.... HA!

Skämt åsido. Samma docka skulle bort på 80-talet. Inget hände.

Lär dock gå igenom nu, lite skillnad på 80 talet och dagens Sverige som är skitnödigt till tusen.

Finns en tråd också för just denna händelse.

https://www.flashback.org/t2033054
Citera
2012-12-14, 15:18
Medlem
jolindbes avatar
Sen när blev Disney svenskt? Det är ju Disney och inte SVT som valt att klippa bort det - se inläggen ovan där SVT:s snubbe är citerad.
Citera
2012-12-14, 17:21
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T.T.S.S
Det innebär bla att dem har klippt bort negern som sätter sig på stämpeln och får OK i röven.

Men jag som trodde att de skulle förbättra den tekniska kvaliten (kanske inte gå över till en HD-version eller så, men att det skulle bli bättre rent tekniskt). Inte att de skulle klippa bort delar. Att klippa bort sådana scener kallar jag inte "Ny tekniskt förbättrad version".
Citera
2012-12-14, 18:16
Medlem
Uncle Dukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T.T.S.S
Var fan är detta landet på väg

Källa: http://www.sydsvenskan.se/kultur--nojen/disneyjul-utan-svarta-dockan/

Det är ju Disney som klippt bort det och inte SVT. Disney är helylleamerikanskt företag. Det är alltså inte ett tecken på att det här landet (förutsatt att vi båda sitter i Sverige och skriver, och jag gör det i alla fall) är på väg någonstans.

Disney har ju som bekant ett bisarrt behov av bestämmande som inte ligger totalitära diktaturer långt efter. Jag såg någon intervju med Eva Röse där hon sade att på den tiden som hon var programledare för Disneyklubben strök det omkring kostymklädda marknadsföringsfolk i kulisserna, beredda att när som helst hoppa ut och stoppa en eventuellt subversiv aktivitet som riskerade att solka ner den kommunistjagande antisemiten Walt Disneys namn. Att Disney censurerar sin historia i en grad som Moderaterna bara kan drömma om är också välkänt; ring närmaste Disney-kontor och fråga om Sången om Södern. Jag har några "kompletta" DVD-samlingar med Disney-kortfilmer från 40-talet där en filmhistoriker ibland poppar upp huvudet för att försäkra oss om att det minsann var okej att skämta om indianer och negrer. Lik förbannat saknar DVD:n viktiga andra världskrigs-klassiker som Der Fuehrer's Face och Education for Death: The Making of the Nazi. Jävla Disney!

Fröken Röse och hennes programledarkollegor (bl a Alice Bah) skickades för övrigt till Eurodisney i Paris för någon slags julspecial, som skulle kulminera i att programledarna för motsvarande Disney-program i hela Europa gemensamt skulle titta in i kameran och leende skrika "God jul!" på respektive språk. Röse och hennes svenska vänner var dock så trötta på Disneys KGB-liknande behandling att de brast ut i ett glatt "Stor kuk!" istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in