Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2012-01-12, 00:43
Medlem
I år höll Kalle Ankas Julkalender faktiskt överlag riktigt bra klass, gillar att de lade upp en Lejonkungen-scen - det är riktig Disney, det!
Citera
2012-01-12, 08:40
Medlem
Byt ut kalle ankas jul
Barnen som är med när jag firar jul tycker ju inte ens om det. Det är de vuxna som "tvingar" dem att vara med och titta. Dagens barn har ju så mycket bättre disney att titta på och det är mycket mer tillgängligt för dem nuförtiden under övriga året. Själv hade man inte så mycket Kalle Anka övriga året.

Jag skulle uppskatta om man bytte till Astrid Lindgrens jul
Citera
2012-01-12, 09:49
Medlem
Smiskads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dloow
Byt ut kalle ankas jul
Barnen som är med när jag firar jul tycker ju inte ens om det. Det är de vuxna som "tvingar" dem att vara med och titta. Dagens barn har ju så mycket bättre disney att titta på och det är mycket mer tillgängligt för dem nuförtiden under övriga året. Själv hade man inte så mycket Kalle Anka övriga året.

Jag skulle uppskatta om man bytte till Astrid Lindgrens jul

Hur många barn har du firat jul med?
Du kan ju inte riktigt dra ditt släktes ungar över hela Sveriges ungar. Alla är inte lika.
Citera
2012-01-12, 10:16
Medlem
De var bara 3 barn med i julas. Jag ska göra en mer omfattande analys med statistisk säkerhet nästa gång jag uttrycker min åsikt om Kalle Anka.
Citera
2012-01-12, 12:10
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
De var bara 3 barn med i julas. Jag ska göra en mer omfattande analys med statistisk säkerhet nästa gång jag uttrycker min åsikt om Kalle Anka.

Jag kan bidra med 5 barn till. De skulle inte ens drömma om att se skiten och det slipper de. Frågan är hur populär Kalle Anka överhuvudtaget är bland barnen. När jag själv var barn fanns inget att titta på, så Kalle på jul var en höjdpunkt. Men bra har det aldrig varit.
Citera
2012-01-12, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag kan bidra med 5 barn till. De skulle inte ens drömma om att se skiten och det slipper de. Frågan är hur populär Kalle Anka överhuvudtaget är bland barnen. När jag själv var barn fanns inget att titta på, så Kalle på jul var en höjdpunkt. Men bra har det aldrig varit.

Nåja, bra var det ju. Å andra sidan kommer jag ihåg att man blev helt lyrisk över anslagstavlan och linus på linjen. Dagens barn är inte riktigt lika svältfödda på tecknat. Inte ens jag som har bortrationaliserat allt vad kommersiell TV heter har något problem att hitta tecknade barnprogram mer eller mindre dygnet runt på TV.

Bättre förr.
Citera
2012-01-12, 13:57
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mister Mustard
Nåja, bra var det ju.

Inte kan jag tycka att ett hopkok av korta snuttar från filmer var särskilt bra.
Senast redigerad av HerrGickhan 2012-01-12 kl. 14:11.
Citera
2012-01-13, 13:00
Medlem
Det finns ju en hel del annan disney som har jultema. Vad var det som tv4 försökte med? Eller försöker de fortfarande? Musse Piggs julsaga är väl något?

Men men... det hela handlar väl inte om att det ska vara disney, utan att det ska vara gamla vanliga Kalle anka och hans vänner önskar god jul. Allt handlar om tradition. Även om dagens barn inte alls är lika intresserad som barn var förr. De som tycker mest om programet idag tror jag är de vuxna som tittat på det sen de var små och tycker om det enbart pga nostalgi.
Citera
2012-01-13, 14:24
Medlem
Citat:
Det finns ju en hel del annan disney som har jultema. Vad var det som tv4 försökte med? Eller försöker de fortfarande? Musse Piggs julsaga är väl något?

Men men... det hela handlar väl inte om att det ska vara disney, utan att det ska vara gamla vanliga Kalle anka och hans vänner önskar god jul. Allt handlar om tradition. Även om dagens barn inte alls är lika intresserad som barn var förr. De som tycker mest om programet idag tror jag är de vuxna som tittat på det sen de var små och tycker om det enbart pga nostalgi.
Men nu är det ju faktiskt så att det ofta finns mycket mer själ och hjärta i de lite äldre Disney-filmerna och -serierna - när såg vi senast en Disney-film i samma klass som Lejonkungen och Pocahontas, liksom?
Och det handlar inte om nostalgi heller, jag tycker att de relativt nya filmerna Finding Nemo och Wall-E höll riktigt hög klass - jag råkade också snubbla på serien Pinky And the Brain på en seriekanal för något år sen och trodde att det var en ny tecknad serie, och min första tanke var "wow, det här verkar ju bra - äntligen någonting nytt som faktiskt håller hög klass!" - meeen sen visade det sig såklart att serien egentligen var från 90-talet.

De flesta serier som görs nuförtiden är tråkigt nog oerhört dryga och ointressanta, och handlar mest om en massa skrikande, speedade småungar (och ja, jag har gett dem flera chanser, om och om igen, och verkligen försökt att se på dem med en sån positiv inställning som möjligt eftersom jag verkligen önskar att serier fortfarande kan vara bra, men det går bara inte).
Så det är skönt att Kalle Ankas Julkalender visar hur tecknade serier egentligen ska vara - underhållande, charmiga och lärorika.
Senast redigerad av Peter_18 2012-01-13 kl. 14:29.
Citera
2012-01-13, 15:01
Medlem
Förs det första så menade jag absolut inte att det måste vara nya disney-filmer. Musse Pigg som jag nämnde nyss kollade jag lite på youtube nyss och den är absolut inte ny, men verkade vara ganska mysig. Mysighetsfaktorn är viktig, och för egen del skulle nog jag föredra om man försökte fasa in lite mysigare disney på julafton, kanske lite mer jultema på avsnitten än robin hood och kalle i jungeln.

För det andra så räknar inte i alla fall jag Lejonkungen som någon gammal produktion. Jo visst den har några år på nacken men om den räknas som gammal så välkomnar jag gladeligen många av dessa "gamla" filmer och serier från samma era att sändas på jul. Sålänge det känns lite mysigt.
Citera
2012-01-13, 15:22
Medlem
Citat:
Förs det första så menade jag absolut inte att det måste vara nya disney-filmer. Musse Pigg som jag nämnde nyss kollade jag lite på youtube nyss och den är absolut inte ny, men verkade vara ganska mysig. Mysighetsfaktorn är viktig, och för egen del skulle nog jag föredra om man försökte fasa in lite mysigare disney på julafton, kanske lite mer jultema på avsnitten än robin hood och kalle i jungeln.

För det andra så räknar inte i alla fall jag Lejonkungen som någon gammal produktion. Jo visst den har några år på nacken men om den räknas som gammal så välkomnar jag gladeligen många av dessa "gamla" filmer och serier från samma era att sändas på jul. Sålänge det känns lite mysigt.
En Kalle Anka-scen som ju definitivt jag kan tänka mig att ha tillagd någon jul är den här:

http://www.youtube.com/watch?v=YiPN-_VvDug

Jultema och allting.
Såvitt jag förstår så visas den tydligen redan i Norge, så varför inte?
Dessutom är scenen när Kalle sjunger "Jingle Bells" obetalbar.
Citera
2012-01-13, 17:16
Medlem
The Beach boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter_18
I år höll Kalle Ankas Julkalender faktiskt överlag riktigt bra klass, gillar att de lade upp en Lejonkungen-scen - det är riktig Disney, det!
Det finns en anledning till att dom la upp ett klipp på Lejonkungen även fast filmen är från 1994 eller något sådant och det beror på att dom ska släppa filmen på bio igen, men nu i 3d. Förövrigt kan jag berätta en sak som jag fick reda på för ett tag sen och det att den där kort filmen med den konstiga fågeln och kolibrin är censurerad och orginalet innehåller ett klipp där
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in