Citat:
Ursprungligen postat av dloow
Det finns ju en hel del annan disney som har jultema. Vad var det som tv4 försökte med? Eller försöker de fortfarande? Musse Piggs julsaga är väl något?
Men men... det hela handlar väl inte om att det ska vara disney, utan att det ska vara gamla vanliga Kalle anka och hans vänner önskar god jul. Allt handlar om tradition. Även om dagens barn inte alls är lika intresserad som barn var förr. De som tycker mest om programet idag tror jag är de vuxna som tittat på det sen de var små och tycker om det enbart pga nostalgi.
Men nu är det ju faktiskt så att det ofta finns mycket mer själ och hjärta i de lite äldre Disney-filmerna och -serierna - när såg vi senast en Disney-film i samma klass som Lejonkungen och Pocahontas, liksom?
Och det handlar inte om nostalgi heller, jag tycker att de relativt nya filmerna Finding Nemo och Wall-E höll riktigt hög klass - jag råkade också snubbla på serien Pinky And the Brain på en seriekanal för något år sen och trodde att det var en ny tecknad serie, och min första tanke var "wow, det här verkar ju bra - äntligen någonting nytt som faktiskt håller hög klass!" -
meeen sen visade det sig såklart att serien egentligen var från 90-talet.
De flesta serier som görs nuförtiden är tråkigt nog oerhört dryga och ointressanta, och handlar mest om en massa skrikande, speedade småungar (och ja, jag
har gett dem flera chanser, om och om igen, och verkligen försökt att se på dem med en sån positiv inställning som möjligt eftersom jag verkligen önskar att serier fortfarande kan vara bra, men det går bara inte).
Så det är skönt att Kalle Ankas Julkalender visar hur tecknade serier
egentligen ska vara - underhållande, charmiga och lärorika.