Citat:
Ursprungligen postat av watoz
lånar tråden en sväng. för ca 2 månader fick jag en blixt i ansiktet då jag kom i ca 160-180 på en 90 väg (mkt onödigt och dumt jag vet). min bil står dock ej på mig utan på min far. han fick ca 1 vecka efter hem ett brev (ingen bild) där han skulle skriva vem som hade kört, han ringde då polisen och sa att han inte visste vilken som hade haft den vid tillfället då flera har tillgång till bilen. polisen sa att han bara att han bara skulle skicka in brevet och skriva att han ej visste. hörde inge mer efter de och trodde jag hade haft turen att klara mig.
men för två dagar sen fick pappa hem ett nytt brev där de stod att han skulle komma till stationen för att identifiera bilden. men har en liten undran bara, har läst att om de ej är ägaren till bilen som kör så har han ingen skylldighet att berätta vem som kunde ha haft bilen. ligger de någon sanning i detta? lr måste han infinna sig på stationen när de nu gått så långt att dom kallar in honom? för om han får se bilden så måste han ju såklart säga att de är jag, vill ju inte att han skall behöva ljuga för mitt misstag.
har även hört att fartkameror mäter upp till 150km som mest? och en sista fråga, vad har jag att vänta mig om jag torskar? skulle uppskatta om någon kunde svara på mina funderingar och skippa moralkakorna (vet att jag gjort fel).
mvh
Det är lugnt som fan. Det finns ingen skyldighet att identifiera en bild
tagen av en fartkamera.
Det är bara för din far att hålla käften om han pallar trycket. Det kan
aldrig bli något brottsligt för hans del. Detta särskilt när det handlar
om närstående.
Så antingen ljuger han eller så säger han helt enkelt och bestämt att
han inte vill medverka i utredningen. PUNKT JÄVLA SLUT.
Enklast är att han undanber sig att ens titta på fotorna och sen bara
ha guts att stå emot polismannens frågor.
Sen har dom ju koll på familjemedlemmar så polisen kan ju själva se
om det är du förutsatt att bilden från fartkameran och eventuellt
passfoto/körkortsfoto är liknande.