2008-12-18, 13:59
Medlem
james bs avatar
Passerade en fartkamera i förra veckan. En blixt small och där satt jag på en fin bild, gissar jag. ca 90 km/h på 50-väg

Enkelt om bilen varit min, men nu är det en hyrbil. Aha fortfarande enkelt om det var nu så att det var jag som hyrde bilen, men nu var det min kollegas namn, som stod där!
Frågan är nu hur pass mycket energi polisen lägger ner på ärendet?
Kontaktar de min kollega för att kolla vem som körde..eller? Någon som VET?
Citera
2008-12-18, 14:03
Medlem
whaas avatar
Eftersom det är körkortsåterkallelse på ett sådant kraftigt hastighetsöverskridande så börjar dom med att kolla upp vem som hyrde bilen, sedan kollar dom passfoto på kollegan, är det inte honom så frågar dom vem som lånade bilen. Säger han ditt namn, så kollar dom passfotot och sen är du fast. Beklagar.
Citera
2008-12-18, 14:06
Medlem
roobbes avatar
Företaget som hyrde ut bilen behöver inte lämna ut några uppgifter om vem som hyrt bilen om jag inte minns fel.
Citera
2008-12-18, 14:09
Medlem
whaas avatar
Nej det stämmer, men dom FÅR lov att göra det..
Citera
2008-12-18, 14:10
Medlem
artists.shits avatar
Tror faktiskt du klarar dig.

Blev fotad när jag körde runt 120 på 90-väg i en företagsbil som min farbror står som innehavare av. De kollade av fotot mot hans passbild. När det inte stämde skickade de ett brev och frågade om han visste vem det var på bilden.

Skrev tillbaks att bilen varit tillgänglig för ett antal människor och just personen på bilden kände han inte igen.

Där gav de upp så lycka till och håll huvudet kallt. Gäller såklart också att du håller din kollegas huvud kallt.

Edit. Förutsatt att uthyrningsfirman överhuvudtaget ger ut vem som hyrde bilen
Citera
2008-12-18, 14:17
Medlem
psychotropics avatar
Du får helt enkelt samtala med din kollega angående vad han ska svara om han blir kontaktad av myndigheten. Som posten ovan kan man lätt påstå att bilen brukats av ett flertal personer. Någon angiverilag har vi inte i Sverige.
Citera
2008-12-18, 14:29
Medlem
james bs avatar
Håller tummarna att när de ser att den som inte hyrt bilen och den som blivit fotad inte är samma person att de lägger ned utredningen. Känns lite konstigt att de skall bygga indraget körkort på att någon pekar ut en..........
Citera
2008-12-18, 15:08
Medlem
Hur går policyn bland hyrbilsföretagen gällande detta tro - är dom riktiga skvallerbyttor eller värnar dom sina kunder?
Citera
2008-12-18, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psike
Hur går policyn bland hyrbilsföretagen gällande detta tro - är dom riktiga skvallerbyttor eller värnar dom sina kunder?

Just det vet jag inte, men jag kan föreställa mig att de kan bli griniga om någon annan än den som hyr bilen kör den. Om inte avtalet tillåter sådant, förstäå...
Citera
2008-12-18, 16:23
Medlem
hatchets avatar
Det din kollega bör göra är att berätta för polisen vem som körde bilen, så att trafiken slipper en fartdåre som riskerar andras liv för att hinna fram snabbare.

Det är det du bör uppmana kollegan att göra.
Citera
2008-12-18, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychotropic
Någon angiverilag har vi inte i Sverige.

...för brott som redan är fullbordade.
Citera
2008-12-18, 18:09
Medlem
psychotropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranc3r
...för brott som redan är fullbordade.

Du menar underlåtenhet att avslöja eller avvärja brott, 23 kap 6 § Brottsbalken?

Knappast en angiverilag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in