• 1
  • 2
2008-12-17, 00:25
Medlem
This_is_me_s avatar
Till att börja med vill jag påpeka att jag kan uppskatta alkohol och att jag mer eller mindre har lite problem med mitt drickande till och från.

Till saken. Är alkohol så bra och skönt rus som folk verkar tycka?

Dom senaste gångerna jag varit full har jag funderat lite över vad som egentligen är så bra med det.
Man pratar med främmande människor, köper saker på krogen som om man vore stenrik, hamnar i bråk, följer med något fylleragg hem som man varken känner eller för delen vill känna. Man gör helt enkelt idiotiska saker. Detta är bara under ruset. Inte nog med det, vi har en dag efter det "underbara" ruset också.

Man vaknar i sin säng (eller på något annat mindre roligt ställe) och hela kvällen, eller i alla fall det man minns, rullar snabbt förbi i något som liknar suddiga bilder, samtidigt som man fylls med ångest från helvetet. Hela munnen känns som en öken och man mår illa.
Väl uppe ur sängen känner man sig orolig och ångestfylld och undrar vad i helskotta man sysslade med kvällen innan. Dagen går långsamt och det känns som att bakruset aldrig vill ge med sig.

Varför utsätter man sig för något sånt här? Är verkligen ett rus från alkohol så jävla bra som alla verkar tycka? Ju mer jag tänker på det, ju mer äcklad blir jag av alla drycker från öl till sprit.

Hur ser du själv på ett alkoholrus om du tänker efter noga? Är det verkligen så bra? Eller dricker du bara för drickandets skull som man nästan kan tro ibland.
Senast redigerad av This_is_me_ 2008-12-17 kl. 00:29.
Citera
2008-12-17, 00:29
Medlem
Redan efter några gångers festande så sa jag; festa är överskattat.

Jag har inte ändrat mig än...
Citera
2008-12-17, 00:30
Medlem
TheDeepSixs avatar
Känner exakt likadant.
Men chansar på att det ligger lite i tradition att älska alkohol och förkasta allt annat. Jag älskade alkohol tills jag insåg att det finns oh så mycket mer vettiga substanser.
Citera
2008-12-17, 00:32
Medlem
statoil^s avatar
Om du då och då tar ett glas vatten under kvällen så ska du se att du mår prima dagen efter.

Sen gör man alltid saker man ångrar sig. Men det är ju det som är tjusningen tycker jag. Man lever bara en gång och då gör det inget om man pratar med okända folk, arbetskamrater på fyllan.

Då har du ju istället gett dom något att minnas, som dom kan vara glada för. I övrigt tycker jag också att såna där pinsamheter får man igen genom andra folks upptåg.

Du är inte ensam. Alla känner ångest då och då. Men nu var de fan längesen jag hade ångest.

Däremot får jag ofta minnesluckor, som senast när jag stod och pratade med en polis i en halvtimme när de ingrep vid en misshandel osv... Jag måste ha betett mig som en idiot då jag inte märkte nåt alls. Misshandel och allt 10 meter framför mig och kamraten som var med mig den kvällen hörde mig inleda:

"Jaha, en lugn kväll det här. Men vad kan man förvänta sig av den här skitstaden?"

Förhoppningsvis så driver kamraten med mig bara.

Citera
2008-12-17, 00:34
Medlem
Nemesis1s avatar
Klart att alkohol har sina nackdelar, precis som alla andra droger, men ruset är ju faktiskt väldigt skönt... Inte många droger som verkar som uppers och downers samtidigt på samma sätt som alkohol... På alkohol får man lugnet och mjukheten i kroppen på samma gång som man får egoboosten av en stimulant!

Sen så behöver man ju faktiskt inte göra dumma saker i fyllan heller, vissa människor dricker faktiskt med ansvar om ni inte märkt det ännu... Och mot bakfylla finns det många smarta kurer... =)
Citera
2008-12-17, 00:41
Medlem
Flytande_argots avatar
Den stora fördelen är väl att det är den drog som är laglig och socialt accepterad. Pubar, barer, krogar m.m är ju uppbyggda kring alkoholförsäljning och de finns ju dessutom överallt i Sverige. Så alkohol blir ju det naturliga valet för de allra flesta. Sedan så har ju sprit väldigt goda ångestdämpande egenskaper vilket många uppskattar även om de aldrig skulle erkänna det öppet, "Jag dricker för att det är gott".
Sen finns ju aspekten att när man druckit så är det i Sverige accepterat att man ibland gör bort sig och är man två som råkar "göra bort sig" på en firmafest så finns det ofta outtalade konventioner kring vad man ska komma ihåg och vad man råkat "glömma" under fyllan. Det är lite märkligt men ändå en grej som kan vara rätt bra ibland!
Citera
2008-12-17, 00:49
Medlem
Människor älskar droger.
Alkohol och rökning är de enda som är tillåtna.
Citera
2008-12-17, 00:55
Medlem
FroXies avatar
Dödsdroger är olagligt, men inte alkohol! :/
Citera
2008-12-17, 02:59
Medlem
Ösps avatar
Ett utav människans behov är regression, vilket innebär att man vilar hjärnan från de vardagliga tankarna och problemen (vid traumatiska händelser kan människor ibland gå tillbaka till småbarnsstadiet tex). Det finns inom psykologin positiv och negativ regression. Den positiva regressionen är en sådan som är accepterad av omgivningen; så som att ha sex, dansa, utöva en sport, dricka alkohol. Den negativa regressionen är inte accepterad av omgivningen och ses som destruktiv.

Sen kan man ju diskutera om alkohol någonsin är något annat än destruktiv men det är en helt annan fråga.
Citera
2008-12-17, 06:38
Bannlyst
Finns egentligen bara ett litet svar som svarar på allt:

- Folk vet inte bättre.

Sedan är det väl grupptrycket en stor faktor också för folk som börjar supa, de uppmanas inte bara av polarna utan även av hela jävla samhället och staten. Drick för fan! Men rör inte dödsdrogen cannabis

Citera
2008-12-17, 06:43
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gulthotel
Finns egentligen bara ett litet svar som svarar på allt:

- Folk vet inte bättre.

Eller: Det är kul att bli lite packad!
Citera
2008-12-17, 06:43
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDeepSix
Känner exakt likadant.
Men chansar på att det ligger lite i tradition att älska alkohol och förkasta allt annat. Jag älskade alkohol tills jag insåg att det finns oh så mycket mer vettiga substanser.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in